tatorke Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Tänkte skaffa Mobilt bredband till bärbara. Funkar det bra tillsammans med pokern? (dvs "är linan stabil")? Tips på abonnemang vore trevligt. Egentligen behövs väl inte mer än 1Mb/s kan jag tänka mig... Hur bra är täckningen runt om i Sverige, från Ystad-Kiruna? Aldrig testat, så all info välkomnas Citera
frekje Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 3 är ledande just nu pga av att deras infrastruktur kommer från Ericsson. Bäst täckning har Nordisk mobiltelefon som kör på gamla NMT-nätet (fast med lägre hastighet). Billigast är Tele2. Citera
Illvillja Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Jag kör med 3 och fungerar oftast bra (till o med här ute i Lysekil)... Citera
AdslVerbe Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 NMT??? Shit, det måste väll vara ultralångsamt. Angående 3G så anväder ju alla opperatörerna samma nät så alla borde ju ha lika bra täckning. Citera
MBengtsson Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Kör inte via Telenor. Dålig täckning lite varstans. Telia fungerar fint på de flesta platser. Har fått uppfattningen att 3 har bäst täckning i städer men funkar dåligt på landsbygden, men har ingen personlig erfarenhet av detta. Kanske läser täckningskartan fel..., men hur som helst har jag/vi valt Telia på min arbetsplats. Citera
frekje Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 NMT??? Shit, det måste väll vara ultralångsamt. Angående 3G så anväder ju alla opperatörerna samma nät så alla borde ju ha lika bra täckning. Nätet, inte tekniken. Upp till 3.1 Mbit/s. http://www.nordiskmobiltelefon.se/ Nej de använder inte samma nät. Telia och Tele2 gör det. Citera
Ripperkof Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 - Telia och Tele2 använder samma nät och lanserar 7.2 MB i början på nästa år. Detta nät är färdigbyggt sedan December 2006 och täcker 99% av befolkningen. - Tele2 erbjuder fri surf för 99:- / månad och modem för 795:- - Tele2´s modem är olåst vilket gör att du kan använda utlänska kontantkort vid utlandsvistelse och slipper således betala 250:- / MB på semestern. Citera
AdslVerbe Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Ok. Har tydligen missuppfattat det här med 3G. Kommer bara ihåg att det var ett jäval liv för några år sedan när post och telestyrelsen skulle bestämma vem/vilka som skulle få bygga det nationella 3G nätet. Är det/har det blivit så jävla puckat så vi dubbla nät här med precis som med GSM? Citera
frekje Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Täckningstest http://www.mobil.se/ArticlePages/200705/03/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739.dbp.asp?iForum=5&iNoteRoot=47427&iNote=47428 Citera
Gummo Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Jag har Telia både som bredbandsleverantör hemma och mobilt bredband. Hemma är det klockrent, har aldrig haft ett enda problem på de ungefär 6 åren jag haft dom. Det mobila funkar flefritt där det fins 3G. Men där jag rör mig går det oftast på 2G och hackar ibland pga dålig mottagning. Har förlorat en del stora potter pga att det lagt av och det är grymt frustrerande Men har du bara bra mottagning så fungerar det enligt mig bra. Citera
Nizse Postad 27 November , 2007 Rapport Postad 27 November , 2007 Jag kör med NordiskMobil och är riktigt nöjd. Har aldrig tappat uppkopplingen på dom tre månader jag haft det, är hyfsat snabbt och full täckning överallt. Enda nackdelen är väl att det är lite dyrare men jag sa upp mitt laggiga bredband som jag förlorat många goda $ på så jag tjänar nog på det i längden. Citera
tatorke Postad 28 November , 2007 Författare Rapport Postad 28 November , 2007 1000 tack för all info! Citera
Recommended Posts