Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Diskuterade en hand med en kompis och vi var inte riktigt överens om hur man skulle spela i denna situationen, så därför frågar jag här hur ni hade gjort.

Spelar fixed limit vid ett fullt tiomanna $2/4 bord på pacific. Har precis satt mig vid bordet.

*Pre-flop*

Jag sitter 5 steg till vänster om big blind, får pocket par i damer.

Q :heart: Q :spade:

Två call fram till mig, jag höjer med $2.

Efter mig får jag en call.

small blind call

big blind fold

De två som agerat före mig callar bägge två.

*Flop*

10 :diamond: A :spade: 7 :heart:

small blind satsar $2

fold

call

Det är i det här läget som jag foldar och det är just det som vi diskuterade om det var korrekt eller inte. När jag har höjt pre-flop och får 4 callers då kändes det som att min hand var slagen när ett ess faller på bordet och small blind satsar $2 och får en caller innan mig.

Efter min fold får small blind ytterliggare en call.

Small blind vinner sedan handen på pocket par i knektar. Alltså foldade jag bästa handen, men spelade jag korrekt?

Alternativet som jag ser det är att re-raisa på floppen och förhoppningsvis kunna köpa mig ett frikort till the river och sen calla ev. satsning där. I efterhand så hade antagligen JJ lag sig för en höjning.

Tacksam för svar!

//Anders

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Postad

Med så många callers tror jag inte att du vinner tillräckligt ofta för att motivera en call på floppen.

Alternativet att höja på floppen skulle jag bara rekommendera ifall du tror att ett dåligt ess är kapabelt att folda på flop eller turn.

Postad

Det saknas lite info i din post angående tidigare spel och stämning osv (av förklarliga skäl). Men utifrån min erfarenhet av pacific så skulle jag nog höjt på floppen och sedan hängt med. Din slutsats att ngn troligtvis har A på handen tycker jag är korrekt men med fyra som synar en höjjning är det inte ovanligt att tidig position bettar ut på vad som helst på floppen för att sno potten. Dessutom verkar många ha läst Helmuths bok på Pacific.

Grejjen med Pacific är man aldrig slutar förvånas över vilka händer som tar hem potten, det gäller att ha torrt på fötterna och gå runt på de gånger som de andra övespelar AK och liknande.

Jag tycker inte att din fold var fel även om jag nog inte hade lagt mig. Jag säger inte att detta är rätt sätt matematiskt eller liknande - bara hur jag hade gjort på PACIFIC.

/rickard

Postad

Jag hade höjt på floppen eftersom han mycket väl kan betta ut en tia eller ett stegdrag hur jag spelar handen sen beror ju lite på vad som händer, men lägga dig kan du inte göra hur som helst. På floppen har du odds att minst syna för att träffa en dam, även om du är säker på att du är slagen. Potten är helt enkelt för stor.

Postad
Jag hade höjt på floppen eftersom han mycket väl kan betta ut en tia eller ett stegdrag hur jag spelar handen sen beror ju lite på vad som händer, men lägga dig kan du inte göra hur som helst. På floppen har du odds att minst syna för att träffa en dam, även om du är säker på att du är slagen. Potten är helt enkelt för stor.

Pottodds på 13:1 när han har ~1:22 för att träffa damen till turn (att syna igen på turn verkar inte som någon bra idé) låter inte som att han har odds för att syna när han är slagen. Plus att det är en lirare efteråt som också kan få för sig att höja.

Om man ska spela vidare här så beror det ju väldigt mycket på sannolikheten att man har bäst hand inte på sannolikheten att man kan dra ut, när sedan lilla mörken betar rakt in i fyra pers inklusive preflopphöjaren och får en syn så skulle jag tro att sannolikheten för ess är rätt stor. Särskilt om det är tomtar vi talar om, de gillar ju alla ess i stort sett. Jag skulle inte börja bråka mot tre pers med ett underpar här, fast jag kan ju ha fel. Skulle jag bråka skulle jag nog höja för att få gratiskort.

Postad

*Snabb överslagsräkning kring sannolikheten för en bättre hand i näven på en av motståndarna när floppen kom*

Jag förutsätter att samtliga motspelare har samma handdistribution (vilket förstås är en grov förenkling) och att den är tomtig, rätta mig gärna om det ser helt åt helvete ut.

A2-AK 147 kombinationer varav alla slår QQ

33-JJ 42 kombinationer vara 6 slår QQ

KT-KQ 36 kombinationer som alla ligger efter QQ

QT-QJ 14 kombinationer som alla ligger efter QQ

J9-JT 28 kombinationer som alla ligger efter QQ

T9 12 kombinationer som alla ligger efter QQ

Summa är alltså totalt 279 kombinationer varav 153 slår QQ ordentligt.

Så med de här förutsättningarna så är det ungefär 0,45^4= 4% sannolikhet att QQ ligger före på den här floppen. Antagligen så är min distribution inte helt realistisk, men om vi plockar bort AK-AQ (för att de skulle höjt preflopp) och A2-A5 (för att de är för dåliga) samt slänger in lite andra händer så bör sannolikheten fortfarande vara liten att QQ faktiskt leder.

Av de 153 kombinationerna som slår QQ så försvinner det alltså 66 kombinationer så då är det bara 87 kvar som slår QQ. Om vi lägger till 100 kombinationer som representerar random crap (helt godtyckligt förstås) så blir det alltså 87/313 sannolikhet att en given spelare slår QQ när floppen kommit (innan någonting hänt alltså). Alltså blir sannolikheten att QQ ligger före samtliga spelare (1-87/313)^4 ~ 27%. Fast det ser jag som en hyffsat optimistisk beräkning.

Men man kan nog med rätt stor säkerhet säga att den nedre sannolikheten för att QQ är bäst när floppen kommer är 4% och knappast bättre än 30%. Frågan är ju hur den här sannolikheten ändras när den förste spelaren betar ut och en efter synar, jag skulle säga att den generellt sett minskar. Men om den sannolikheten ligger i övre delen så bör den kunna räcka i kombination med sannolikheten att dra ut om man förutsätter att motståndarna är någorlunda samarbetsvilliga med hänseende till gratiskort och att inte bluffa. Själv är jag rätt pessimistisk här.

Postad

Imorgon är det möjligt att jag räknar lite på hur EV och liknande ser ut när det är 30% att man är bäst, missa inte den spännande fortsättningen!

Eller så kan ni räkna på det själva, särskilt svårt är det inte.

Postad
*Snabb överslagsräkning kring sannolikheten för en bättre hand i näven på en av motståndarna när floppen kom*

*klipp, klipp*

Själv är jag rätt pessimistisk här.

Hur fan orkar du så här sent på natten ;)

Som vanligt bra och genomtänkt inlägg dock.

Tack JohanHjort för allt du gör här på forumet!

Du är en av de mest läsvärda skribenterna, och dessutom en j*vla posthora ;) (desto mer intressant att läsa)

//Hickmott

Postad

Bra post som vanligt Johan!

Om jag bedömer att min hand är slagen då tycker jag det är en klar fold, för även ifall jag träffar damen kan någon av dem sitta på J K suited i någon av färgerna som ligger på bordet, vilket motiverar en call. I det läget vill man ju inte gärna träffa trissen.

Det hade kanske varit motiverat att höja med $2 för att se vad som händer, men det är ett svårt läge.

Har precis bytt till $2/4 nivån och det är väldligt annorlunda spel där mot $1/2, har nu plockat hem många pottar där jag bara haft mellanpar och vinner även pottar på semi-bluffar vilket jag inte kunnat på $1/2 nivån. Efter att ha spelat ett tag där, kan jag nog säga att jag hade höjt small blinds satsning och sett vad som hänt efter det. Många fler som bluffar på den nivån, $1/2 är mer straight up poker där spelar man bara med bra kort då alla ändå callar.

Vill tacka för bra svar! Kommer posta fler hand history i fortsättning.

//Anders