Gå till innehåll

Alternativa banker?


frekje

Recommended Posts

Jag kommer att bli sambo och vi vill skapa ett nytt gemensamt bankkonto för att sköta alla betalningar, mat osv.

 

Jag letar efter någon alternativ bank (som inte är norde eller fsb) där det är extremt låga avgifter och möjligt att ha två kort till samma konto.

 

Jag har kollat Skandiabanken och de ser bra ut, förutom att man tar avgift för icke utnyttjad aktiedepå. Av ren princip vill jag nu inte ha den banken.

 

ICA Banken har alldeles för fult kort för att det ska vara ett alternativ.

 

Hoppas att någon annnan sitter inne med ett gott förslag!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har kollat Skandiabanken och de ser bra ut, förutom att man tar avgift för icke utnyttjad aktiedepå. Av ren princip vill jag nu inte ha den banken.

Är det nåt nytt påfund? Jag har haft Skandiabanken i ungefär sju år och aldrig betalat någon sådan avgift.

 

Förövrigt är ICA-bankens kort klart snyggast av alla jag sett ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att bli sambo och vi vill skapa ett nytt gemensamt bankkonto för att sköta alla betalningar, mat osv.

 

Jag letar efter någon alternativ bank (som inte är norde eller fsb) där det är extremt låga avgifter och möjligt att ha två kort till samma konto.

 

Jag har kollat Skandiabanken och de ser bra ut, förutom att man tar avgift för icke utnyttjad aktiedepå. Av ren princip vill jag nu inte ha den banken.

 

ICA Banken har alldeles för fult kort för att det inte ska vara ett alternativ.

 

Hoppas att någon annnan sitter inne med ett gott förslag!

 

Mvh

 

För fult kort? haha ... Visste inte att "snygga" kort innebar mingelstatus i plånboken? Dessutom har väl ICA rätt bra ränta på sina grejer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För fult kort? haha ... Visste inte att "snygga" kort innebar mingelstatus i plånboken? Dessutom har väl ICA rätt bra ränta på sina grejer?

 

Ponera att jag depositar cash på det kontot. Jag är inte tillräckligt prestigelös för att kunna betala en en saftigare middagsnota på en restaurang med ett ICA-kort. "Får jag poäng på det här?"

 

Eh nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nåt nytt påfund? Jag har haft Skandiabanken i ungefär sju år och aldrig betalat någon sådan avgift.

 

Förövrigt är ICA-bankens kort klart snyggast av alla jag sett ;)

 

Jag tror det. 65:-/kvartal för icke-utnyttjad vp-depå. Ett annat sätt att smyga in en årsavgift på 260:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man behöver ju inte öppna nån depå, eller? Jag tror inte jag har nån, men jag ska för all del kolla när jag kommer hem.

 

Ja, det känns ju lite onödigt att öppna en depå om man inte ska använda den.

Tror Broccoli har rätt.

 

Aha, det kanske är valfritt? Detta fick jag tidigare från Skandiabanken

 

"Internetbanken är annars helt gratis och ni får en ränta på 3,50% per idag från första kronan.. De konstnader som finns är ev 230:- för bankkortet, samt 65:-/kvartal för outnyttjad aktiedepå."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det kanske är valfritt? Detta fick jag tidigare från Skandiabanken

 

"Internetbanken är annars helt gratis och ni får en ränta på 3,50% per idag från första kronan.. De konstnader som finns är ev 230:- för bankkortet, samt 65:-/kvartal för outnyttjad aktiedepå."

Lite motsägelsefullt av dem, men jag är rätt säker på att depån är valfri. Jag har i alla fall ingen, och har aldrig fått betala för nån (kollar mina utdrag ganska noggrant).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det gemensamma "kontot" tillsammans med tjejen har jag ett kreditkort från EnterCard (dotterbolag till Föreningssparbanken). Vi har varsitt kort, men det hamnar på samma faktura. Kreditgräns 30 loppor. Årsavgift 195 spänn, och inga andra avgifter så länge man betalar fakturan direkt månaden efter, och inte utnyttjar krediten längre än så. Sedan betalar jag räkningen från mitt lönekonto, och så för hon över halva beloppet till mig sedan. Funkar bra för oss iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Skandiabanken men ingen aktiedepå hos dem.

 

Ok, låter bra. Har jag inte heller tänkt att ha. Ska kolla upp vad de egentligen menar.

 

För det gemensamma "kontot" tillsammans med tjejen har jag ett kreditkort från EnterCard (dotterbolag till Föreningssparbanken). Vi har varsitt kort, men det hamnar på samma faktura. Kreditgräns 30 loppor. Årsavgift 195 spänn, och inga andra avgifter så länge man betalar fakturan direkt månaden efter, och inte utnyttjar krediten längre än så. Sedan betalar jag räkningen från mitt lönekonto, och så för hon över halva beloppet till mig sedan. Funkar bra för oss iaf.

 

Låter som en rätt bra lösning. Ska kolla vad damen tycker.

 

Tack för era synpunkter och kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...