Gå till innehåll

Försöka peta ut shortstackare mot oddsen sent i turre?


roitto

Recommended Posts

Låt säga att du har en enorm stack i slutet av en turnering vid finalbordet. Efter floppen går en shortstackare all in och du har t ex färgdrag. Dock är potoddsen inte rätt för syn.

 

Finns det någon omständighet där det finns tillräckligt goda skäl för att försöka plocka spelaren i fråga mot oddsen?

 

I t ex HU-läge skulle jag nog lätt försöka plocka en motståndare mot oddsen med 8 outs eller mer om min stack var enormt mycket större än motståndarens, bl a pga att chansen är rätt stor att han bluffar, men jag kanske tänker fel. Vad säger ni?

 

Och om man t ex är 20 st kvar i turneringen, eller 6 st? Eller i bubblan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte en lång tråd nyligen där det där visades inte stämma?

 

 

Ja, ivf på det sätt som vetgirig framställer det i denna tråd.

 

I övrigt håller jag med eury, utöver hans exempel tror jag det sällan uppstår situationer där det är rätt att syna mot oddsen om det inte kommer ske någon mer betting.

 

HU känns det väl extra dumt att låta motståndaren dubbla upp på ett enkelt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Vid närmare eftertanke så är det väl så att det mest är den känslomässiga tillfredställelsen över att eliminera som får mig att göra det.

 

Dock så tror jag att om jag själv är väldigt shortstackad, får ett bra drag, och snart kommer att utplånas av jätteblindsen vid finalbordet, så kan det vara värt att tänka "now or never" trots fel potodds. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till - hur gör ni början av turneringar om ni får ett bra drag, t ex nötfärgsdrag, och typ 3-4 spelare får hjärnsläpp och går all in före er. Då är ju potoddsen faktiskt rätt för att syna. Synar ni även i en dyr turnering eller tänker ni "better safe than sorry"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Vid närmare eftertanke så är det väl så att det mest är den känslomässiga tillfredställelsen över att eliminera som får mig att göra det.

 

Dock så tror jag att om jag själv är väldigt shortstackad, får ett bra drag, och snart kommer att utplånas av jätteblindsen vid finalbordet, så kan det vara värt att tänka "now or never". Eller?

Det blir nog lättast om du ger oss ett konkret exempel så vi vet precis vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog lättast om du ger oss ett konkret exempel så vi vet precis vad du menar.

 

Tex, jag sitter på 45 big blinds (15 fler än tvåan), shortstackaren på 6 big blinds. shortstackaren, en riktig fegis, limpar in i min blind. Small blind fegar ur och foldar. Jag checkar med två suited skräpkort. På floppen uppenbarar sig ett ess och ett färgdrag. Shortstackaren har troligen Ax, eftersom han går all in. Jag måste alltså syna 5 blinds för att ha chans på 7,5 blinds - inte helt whacko, men ändå fel potodds alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex, jag sitter på 45 big blinds (15 fler än tvåan), shortstackaren på 6 big blinds. shortstackaren, en riktig fegis, limpar in i min blind. Small blind fegar ur och foldar. Jag checkar med två suited skräpkort. På floppen uppenbarar sig ett ess och ett färgdrag. Shortstackaren har troligen Ax, eftersom han går all in. Jag måste alltså syna 5 blinds för att ha chans på 7,5 blinds - inte helt whacko, men ändå fel potodds alltså.

Du sa ju om du var shortstacked...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ivf på det sätt som vetgirig framställer det i denna tråd.

 

I övrigt håller jag med eury, utöver hans exempel tror jag det sällan uppstår situationer där det är rätt att syna mot oddsen om det inte kommer ske någon mer betting.

 

HU känns det väl extra dumt att låta motståndaren dubbla upp på ett enkelt sätt.

 

Håller jag med om, men eftersom han skriver att fi kanske bluffar så har vi ju inte direkt alla våra outs medräknade så då kanske det inte är emot potoddsen, men det är ju en annan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt obegripligt att floskelkungen inte kan hålla sig borta från den här tråden.

 

Hur som helst, shortstackexemplet är inte dåligt. Många skulle completa small blind i det läget.

Va? Completa small blind? Det var det ju inget snack om.

 

Tanken är ju att du sitter på BB och får se floppen vare sig du vill eller inte, pga att chipleader limpat.

Har jag checkat preflop och floppar ett färdrag i en HU-pott så lär jag pusha rakt ut där om vår stack bara är strax över potsize.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, roitto har formulerat sig riktigt dåligt.

 

Tex, jag sitter på 45 big blinds (15 fler än tvåan), shortstackaren på 6 big blinds. shortstackaren, en riktig fegis, limpar in i min blind. Small blind fegar ur och foldar. Jag checkar med två suited skräpkort. På floppen uppenbarar sig ett ess och ett färgdrag. Shortstackaren har troligen Ax, eftersom han går all in. Jag måste alltså syna 5 blinds för att ha chans på 7,5 blinds - inte helt whacko, men ändå fel potodds alltså.

 

Det du menar egentligen är alltså att vi sitter shortstacked med 6bb i big blind och chipleadern limpar in först in från small blind, vi checkar och träffar färgdrag på floppen och blir ställda all-in av chippon?

 

I så fall lutar det nog mot fold. Jag tycker fortfarande exemplet är dåligt då ingen lär completa small blind med ett ess mot en shortstack. Men baserat på din read på snubben att han är jättefeg och "garanterat" har ett ess så foldar jag. Annars mot en snubbe utan de readsen så skulle jag nog syna då vi kan ha parouts väldigt ofta då det som sagt inte är så sannolikt att någon completar först in mot en shortstack med ett ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, roitto har formulerat sig riktigt dåligt.

 

 

 

Det du menar egentligen är alltså att vi sitter shortstacked med 6bb i big blind och chipleadern limpar in först in från small blind, vi checkar och träffar färgdrag på floppen och blir ställda all-in av chippon?

 

I så fall lutar det nog mot fold. Jag tycker fortfarande exemplet är dåligt då ingen lär completa small blind med ett ess mot en shortstack. Men baserat på din read på snubben att han är jättefeg och "garanterat" har ett ess så foldar jag. Annars mot en snubbe utan de readsen så skulle jag nog syna då vi kan ha parouts väldigt ofta då det som sagt inte är så sannolikt att någon completar först in mot en shortstack med ett ess.

 

Ok, exemplet kanske suger - jag orkade inte tänka igenom det så noga - men frågan är inte om optimalt realistiska scenarion, utan om det kan vara rätt att syna mot oddsen om man är tillräckligt shortstackad eller långstackad.

 

Och svaret verkar ju hittills vara i stort sett nej på båda frågorna. Ingen som är av annan åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, exemplet kanske suger - jag orkade inte tänka igenom det så noga - men frågan är inte om optimalt realistiska scenarion, utan om det kan vara rätt att syna mot oddsen om man är tillräckligt shortstackad eller långstackad.

 

Och svaret verkar ju hittills vara i stort sett nej på båda frågorna. Ingen som är av annan åsikt?

 

Spela bountyturneringar ifall du gillar att slå ut folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex, jag sitter på 45 big blinds (15 fler än tvåan), shortstackaren på 6 big blinds. shortstackaren, en riktig fegis, limpar in i min blind. Small blind fegar ur och foldar. Jag checkar med två suited skräpkort. På floppen uppenbarar sig ett ess och ett färgdrag. Shortstackaren har troligen Ax, eftersom han går all in. Jag måste alltså syna 5 blinds för att ha chans på 7,5 blinds - inte helt whacko, men ändå fel potodds alltså.

 

Det kostar dig 5BB för att vinna 7,5 BB du får pottoddsen 40% - färgdraget sätter du 35% av gångerna. Enligt Harrington så kan man alltid räkna med att det är en bluff minst 10% av gångerna. Så det är faktist inte en dålig syn - särskilt som man kan slå ut en kortstack. Hade jag varit SB hade jag autoställt med ett A - så chansen är rätt stor att Fi har träffat någonting annat eller är helt tom om denne inte är en extremt tight spelare.

 

Det finns även minst 6 kort - alla de som parar handen samt ev stegdrag(*) - som förbättrar handen på turn (men ej behöver vara vinnande) och ger mer outs på rivern även om FI skulle ha ett A på handen. Är ett av ens kort på handen överkort till de andra korten på bordet - vilket kan vara det som SB träffat - så kan det vara 3 direkt levande outs till och då har man 12 outs och 45% chans att vinna potten.

 

Jag hade synat.

 

 

(*) Floppar ett A så finns det alltid en hand som kan få stege på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(*) Floppar ett A så finns det alltid en hand som kan få stege på turn.

 

Nix. (Ex AK872). Eller rättare sagt, det beror vad du menar/formulerar dig.

(AA, KK och QQ är de tre händerna som kan ge en triss som är nötterna, JJ kan det inte)

 

Däremot ligger det alltid ett stegdrag på turn om det floppar ett ess (utan parning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...