Gå till innehåll

NL50 Set på ofarlig bräda


Recommended Posts

Checka är helt klart fel. Att låta folk dra ut är inte helt fel. Det är rätt liten risk att någon drar ut på den brädan. Och vi vill ju gärna att nån ska "dra ut" och hitta TPTK på turn? Spelar man lowlimit behöver man inte bry sig så värst mycket om vad folk ska tro om en. De allra flesta har ingen koll. Det är därför bättre att maximera vinsten genom att variera betstorleken istället... IMHO :P

 

Kommer turn ett fint klätt kort kan vi panga på lite mer i hopp om att fi har träffat detta (om fi nu skulle checka).

 

Tycker du är ute och cyklar i alla dina inlägg.

 

Att låta folk dra ut är inte helt fel. Det är rätt liten risk att någon drar ut på den brädan. Och vi vill ju gärna att nån ska "dra ut" och hitta TPTK på turn?

 

Du säger att check är fel men att låta någon dra till ett par på turn är bra? Hur går ett sådant spel till :shock: ?

 

Den stora frågan är dock Varför? Som jag skrev i min förra post så är det givet att betta här. Jag vill tvärt emot dig få fi att betala av med alla sjuor han kan tänkas ha, med tvåpar och med olika stegdrags kombinationer. Inte minst vill ja ge fi möjligheten att försöka bluffa mig.

 

Tack för "wordet" folder, värmde i höstmörkret ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att check är fel men att låta någon dra till ett par på turn är bra? Hur går ett sådant spel till :shock: ?

Dra till rätt pris förstås... Vi vill ju få fi att tro att han har odds att dra, eller att det är billigt nog att dra.

 

Den stora frågan är dock Varför? Som jag skrev i min förra post så är det givet att betta här. Jag vill tvärt emot dig få fi att betala av med alla sjuor han kan tänkas ha, med tvåpar och med olika stegdrags kombinationer. Inte minst vill ja ge fi möjligheten att försöka bluffa mig.

Ja det är givet att betta. Bettar vi halv pott har vi en självklar syn av en 7:a, men... enligt min erfarenhet skulle en stark 7'a betta ut pott på flop här. Ett tvåpar eller bättre CR eller check-syn med CR på turn. Med ett vekt bett kan vi även inducera en bluff-raise. Vi bryr oss ju inte vad fi raisar med, bara han gör det.

 

Men som jag även sagt, är fi synstation bettar vi ut starkare. Jag ser bara inte att folk skulle floata med överkort på ett starkt bet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiska scenarion är AA och Set. Folk får på något outgrundligt sätt för sig att de ska vinna X antal pengar på dessa händer. Det finns inga händer som är givna vinnare i varje scenario. Därför borde du beta i regel lika mycket på den där floppen som alla andra cbets du gör. Det handlar om att inte bli transparent. Du blir så otroligt lättexploaterad om du börjar checka den här brädan. Det roligaste är att du förmodligen skulle betta rakt ut med typ en hand som KJ här.

 

Kan väl kommentera detta också även om den inte var riktad till mig. AA spelar man inte såhär och är ingen überhand. Set är bra mycket bättre.

 

Om jag nu skulle spela KJ skulle jag antingen betta hårt och representera A7 eller överpar, eller checka bakom. Hur stort mitt bet är beror på brädan. Beror på vad man vill representera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra till rätt pris förstås... Vi vill ju få fi att tro att han har odds att dra, eller att det är billigt nog att dra.

 

 

Ja det är givet att betta. Bettar vi halv pott har vi en självklar syn av en 7:a, men... enligt min erfarenhet skulle en stark 7'a betta ut pott på flop här. Ett tvåpar eller bättre CR eller check-syn med CR på turn. Med ett vekt bett kan vi även inducera en bluff-raise. Vi bryr oss ju inte vad fi raisar med, bara han gör det.

 

Men som jag även sagt, är fi synstation bettar vi ut starkare. Jag ser bara inte att folk skulle floata med överkort på ett starkt bet här.

 

Du har sjukt mycket fundamentala brister i dina resonemang.

 

Som ex.

Dra till rätt pris förstås... Vi vill ju få fi att tro att han har odds att dra, eller att det är billigt nog att dra.

 

Kan du utveckla hur man får någon att TRO att man har Odds att dra?

Sen undrar jag vad "Odds" är? Det finns inget sammanflätat ord för alla typer av odds. Det finns flera olika odds... men du kanske menar pottodds?

Följdfråga: Är det inte så att man antingen har odds eller inte?

 

Ja det är givet att betta. Bettar vi halv pott har vi en självklar syn av en 7:a

 

Förstår vad du försöker säga. Du vill få någon att betala av din hand med en svagare hand för du är rädd att de ska lägga sig? Rätt?

Kanske är det så att en sjua hellre synar ett svagt bett än ett pottbett. Men vad som blir konstigt är vad du mixar upp detta med. Du betar halvpott med set... vad betar du halvpott med förutom set? ,

 

enligt min erfarenhet skulle en stark 7'a betta ut pott på flop här. Ett tvåpar eller bättre CR eller check-syn med CR på turn.

 

Jag tycker det är intressant att du har ganska så Exakta förhållningsorder till hur man Skall spela en viss typ av hand. Som att först kolla skärmen sen teoriboken sen skärmen. Dock måste det vara en teoribok skriven av Glimne himself.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla hur man får någon att TRO att man har Odds att dra?

Sen undrar jag vad "Odds" är? Det finns inget sammanflätat ord för alla typer av odds. Det finns flera olika odds... men du kanske menar pottodds?

Följdfråga: Är det inte så att man antingen har odds eller inte?

Det jag försöker säga är att man vill lura fi att tro att det är billigt. Typ som att 9.90 är billigare än 10. "det ser billigt, jag kan ju syna med mina överkort och se om jag träffar".

 

 

Förstår vad du försöker säga. Du vill få någon att betala av din hand med en svagare hand för du är rädd att de ska lägga sig? Rätt?

Kanske är det så att en sjua hellre synar ett svagt bett än ett pottbett. Men vad som blir konstigt är vad du mixar upp detta med. Du betar halvpott med set... vad betar du halvpott med förutom set?

Jo, typ, inte direkt rädd dock. Men det beror helt på hur brädan ser ut och till viss del hur fi spelar, position. Grejen är att spela fi, inte bara mekaniskt betta ut allt jämt exakt likadant.

 

 

Jag tycker det är intressant att du har ganska så Exakta förhållningsorder till hur man Skall spela en viss typ av hand. Som att först kolla skärmen sen teoriboken sen skärmen. Dock måste det vara en teoribok skriven av Glimne himself.

Bara mina egna observationer. Hur spelar du själv ovan nämnda händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag försöker säga är att man vill lura fi att tro att det är billigt. Typ som att 9.90 är billigare än 10. "det ser billigt, jag kan ju syna med mina överkort och se om jag träffar".

 

Jo det här stämmer ju, om det inte vore så att 9,9 ser större ut i markerstapeln på bordet än 10 och därför har exakt motsatt effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Jag får för mig att folder kanske är van att möta mer aggressiva motståndare. Stämmer det?

Men mot passiva synfiskar tror jag min linje ger mer värde, vilket jag anser de flesta på NL50 är.

 

Säkert så. Men jag möter en hel del passiva synfiskar på NL200 och NL100 oxå. Grejen är att om de är vana vid att du betar 2/3 pot så kommer passiva synfiskar att också syna 2/3 pot däremot kommer de säkert inte att höja din bet. kontentan är att om du vill ha in pengar i potten måste du beta och ju mer du betar desto större blir potten. Mot agressiva FI kan du ibland få en rejs om du betar smått, jag vet för jag går på den ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag försöker säga är att man vill lura fi att tro att det är billigt. Typ som att 9.90 är billigare än 10. "det ser billigt, jag kan ju syna med mina överkort och se om jag träffar".

 

Jag tror många tänker så och just därför brukar jag ibland beta ut 9,9 etc på bluffar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...