Gå till innehåll

Olagligt eller ej?


brolija

Recommended Posts

Jag har haft en sida kallad "Bosman" i några år nu, men fick en funderare nyligen, då jag fyllt 18 år och måste ta 100 % ansvar för vad jag gör.

 

Sidan går ut på att ge tillgång till dessa bosmankoder som aftonbladet mjölkar ur personer som lirar Drömelvan o.s.v. Det kan inte vara olagligt att ha koden i ett forum, eller det bör iallafall inte vara JAG som står som skyldig då, right? Men hur blir det när jag skriver in den på framsidan?

 

Kan aftonbladet på något sätt "röra" mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en kod som gör att man får mer pengar i sin kassa. De arrangerar ett spel där man kan sätta ihop sin drömelva i te.x Fotbolls Vm. Alla startar med 11 miljoner, men för varje bosmankod man skriver in får man 50 K extra. Denna kod finns i sportbladet, oftast varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda IP-skyddet som kan tänkas vara aktuellt i det här fallet är upphovsrätten.

 

För att Aftonbladet skall ha upphovsrätt på sina koder krävs det att de utgör ett "litterärt eller artistiskt verk", att de är resultatet av en mänsklig "kreativ process" och att det finns någon viss verkshöjd i det hela, att det inte är helt uppenbart.

 

Om koden bara är ett par bokstäver och siffror i följd, förefaller det osannolikt att Aftonbladet har upphovsrätt på koden. Utifrån det rättsliga perspektivet, borde din verksamhet vara lugn. Men det vet du inte förrän de drar dig till domstol... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...