Gå till innehåll

Strategitips för "lätta bord" på Party-nätverket?


Dollarturist

Recommended Posts

Det var länge sedan jag spelade på Party nu men jag minns att jag också hade lite problem med det låga upptaget. Jag skulle vilja ha en diskussion om hur man ska anpassa sitt spel och vilka starhänder man ska spela. Jag vet att jag spelade mitt vanlig 100BB spel och det funkade inte så bra. Draghänder blir förstås mycket sämre men vad kan man annars säga? Är det bara höga kort som gäller? Pocketpar går ju också ner i värde. Känns som att man får spela sjukt tight. Nån som spelar framgångsrikt på Partyborden som har en hyfsat fungerande taktik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag postade detta inlägg tidigare i Eurobettråden och vart hänvisad till denna tråd. Tycker inte jag fått något klockrent svar än från någon så jag postar den här istället. Hoppas ni inte har något emot det.

 

Har sedan den 20dec börjat spela på Eurobet NL50$ 0.5$/1$ borden och har backat c:a 10% av min BR.

 

Har lirat på expekt förr och tycker det är STOR skillnad på spelare från ställe till ställe. På eurobet (partynätverket) är alla helt tok-aggressiva och bluffar så in i h*vete!

 

Hur ska jag som spelare dra nytta av detta? Spela cp-tight? Spela lika som motståndarna?

 

Blir tokig på att man i varannan hand man spelar tvingas riskera hela sin stack mot ngn galning. Få se två 100$+ stackar gå ihop på floppen med Q3 mot AQ när det på brädan ligger Q 7 5 rainbow eller någon som går allin på en fyrkortsfärg, hålstegsdrag är ingen ovanlighet på eurobet folk är galna helt enkelt.. Sitter man med TPTK så har man absolut ingen aning om de som går allin har fyrkortsfärg, stegdrag, hålstegsdrag, bottenparet, mittenparet, topparet (med sämre kicker),tvåpar eller det värsta tänkbara: Setet. Tro mig jag har sett allt och inget av alternativen förekommer mer ofta än de andra. På expekt tycker jag mig se ett mönster att det VÄLDIGT ofta är så att dom har setet.

 

Hur ska jag som spelare dra nytta av detta?

 

Tacksam för svar

 

God fortsättning på det nya året!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Hickmott skrev ovan om meckah.

Han begärde att få sitt användarkonto och sina inlägg permanent borttagna och detta genomfördes strax efteråt.

 

//Hickmott

kamimen, kan säg att inte var särskillt trevlig mot folk och mobbade ner på rätt många nybörjare. Så var inte oroliga, det är inte så att ni har missat något nyskapade och revolutionerande i pokerväg. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan man finna meckah's inlägg?

 

Det är som sagt borttaget så det går nog inte att finna längre. Men det gick om jag kommer ihåg rätt ut på ungefär det här:

 

* Tighta till och lira bara höga par och höga connectors typ AA-QQ och AK.

 

* Bluffa mycket mindre.

 

* Syna mindre potentiella bluffar, om de raisar så har de godis oftare än de bluffar. (Den här delen är jag tveksam till dock, jag tycker att man bör kunna syna med även lite sämre händer på slaskborden).

 

I stort sett går det ut på att minimera postflop-spelet eftersom de implicita oddsen är så mycket sämre än på bord med ett högre upptag. Det som är tråkigt är att man missar en stor del av spelet om man spelar på det här viset (vilket jag iofs tror är det enda rätta på Party mfl siter inom nätverket).

 

Jag läste på ett annat forum om folk som har testat en liknande taktik med det tillägget att de hitnrunnar bord med en stack som är betydligt lägre än maxinköpet. Sen väntar de tills de har stål och går allin före floppen. I och med att de är short stacked så får de oftare syn än annars enligt deras teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att välja de bord som har en låg genomsnittslig pottstorlek, eftersom detta oftast betyder att de som spelar på bordet ofta är passiva och att du då med din aggressivitet har mycket lättare att bygga upp en stack

Ok, jag tänker precis tvärtom. Stor pottstorslek = bra eftersom det gör att man kan vinna stora potter när man träffar något. Dessutom så finns det garanterat mer felspel vid bordet om snittpotten är på 60bb jämfört med 10bb. Spelar folk hyffsat så blir det ju mycket foldande med små snittpotter till följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tänker precis tvärtom. Stor pottstorslek = bra eftersom det gör att man kan vinna stora potter när man träffar något. Dessutom så finns det garanterat mer felspel vid bordet om snittpotten är på 60bb jämfört med 10bb. Spelar folk hyffsat så blir det ju mycket foldande med små snittpotter till följd.

Jag kanske missförstod dig, men menar du att liten snittpottstorlek = hyffsat spel? I så fall håller jag inte med. Små snittpotter på $25 borden betyder oftast inte, enligt min uppfattnig, tight passive utan weak passive och det kallar inte jag hyffsat spel.

 

Ursprungsfrågan var väl hur man skulle tjäna pengar på low limit borden på PP nätverket om jag inte minns fel. Det för in en annan aspekt i det hela också. Givetvis är det så att det finns mer pengar att tjäna om pottstorlekarna är större och jag kan förstå om du som har det som ditt dagliga levebröd vill maximera vinsten. Problemet för oss vanliga dödliga är dock swingsen. Vi har inte en tillräcklig bankrulle för att spela på maniacbord. Jag skulle tro att många som spelar på $25 borden kanske har några hundra dollar på kontot vilket inte är tillräckligt för att klara risken att gå gul.

 

Dessutom spelar många, inklusive undertecknad, inte bara för pengarnas skull utan även för en stunds underhållning. Naturligtvis vill ingen förlora pengar men så länge de går plus, om än ack så lite, så är de nöjda. För min egen del skulle jag vara nöjd med om jag kunde snitta, säg $5-10 per dag, men jag skulle inte vilja göra det genom att pendla flera inköp upp och ner utan då hellre lite makligare förluster och även lite mindre vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag kanske missförstod dig, men menar du att liten snittpottstorlek = hyffsat spel? I så fall håller jag inte med. Små snittpotter på $25 borden betyder oftast inte, enligt min uppfattnig, tight passive utan weak passive och det kallar inte jag hyffsat spel.

 

Jag anser iaf att jag mycket hellre spelar på ett bord som har en snittpott på 60BB ist för 10BB

 

Och för övrigt vad anser du att ett dåligt bord har för snittpott?

 

På ett shorthanded bord så kan jag delvis köpa ditt resonemang då det är bra då kan man blindsteala mot alla weaka men på 10pers bord funkar det inte så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser iaf att jag mycket hellre spelar på ett bord som har en snittpott på 60BB ist för 10BB

Jag också, om jag hade haft en bankrulle som tillåtet att jag gjort 5 återinköp efter att tomtarna klonkat sina 2 outare på rivern varje gång.

Och för övrigt vad anser du att ett dåligt bord har för snittpott?

Jag skulle inte vilja göra någon sådan jämförelse alls. Jag tror inte man enbart med hjälp av snittstorleken på potten kan säga om ett bord är bra eller dåligt utan man måste väga in andra faktorer, exempelvis tittfrekvensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att studera spelarna. Bluffar de mycket, bluffar de aldrig? Finns det någon som synar mycket, finns det någon som reraisar med konstiga händer såsom 8,6 på prefloppen (ja, har varit med om det). Hur satsar de vid respektive bra händer och inte så bra händer. Vänta på bra kort, höj höj å återigen höj.

 

När floppen kommer tänk vad spelarna kan sitta på? Låt det kosta spelarna att se turn, och eventuell river. Om jag sitter på AA så vill jag inte att ett flera spelare är kvar med mig till rivern.

 

Återigen var uppmärksam på hur spelare raisar. Ett ex:

 

Satt på AA höjde till 4-5 x BB. Tre spelar callade å floppen kom ( J 4 6). En spelare innan mig checka och jag höjde med ca 60% av potten. Blev called av den tredje spelaren medan den fjärde spelaren reraisar. Jag hade en stark hand inget snack om saken men iom att jag hade iaktagit hur personen spelade förstod jag direkt att det inte var någon bluff och att han eventuellt skulle sitta på en triss. Så jag folda och den tredje personen callar, det slutar upp i att personen som reraisade satt på en triss av fyror. Vid dessa tillfällen känns det jobbigt att folda en sådan hand men om jag skule ha fortsatt skulle förlusten av chips blivit ännu större.

 

Oftast brukar det sitta en bluffare vid bordet som brukar satsa lite högre på floppen var å varannan gång. Självklart förstår man att personen bluffar, för man får intebra händer hela tiden. Om du sitter med stadiga kort och det är du å den eventuella bluffaren kvar, kommer han antagligen betta låt oss säga 30% av potten. Det du gör är att reraisa han. Ok, chansen finns att han sitter på något bra men oftast foldar personen eller callar. När turn kommer upp så ska man inte vid detta tillfälle checka utan raisa igen. Då kommer han att lägga sig. OBSERVERA att man inte kan göra det hela tiden utan hitta bluffaren, studera hur han satsar när han bluffarå när han inte bluffar. Om det skulle vara så attdu sitter på den handen som bluffaren låtsas ha så ska du calla efter lite längre betänktetid. Och sen till rivern reraisar du!

 

Till sist spela aggresivt, aggresivt som få men emellanåt limpa gärna med halvbra kort såsom AJ, K10, 67. När du bettar så skall du alltid betta likandant. På så sätt blir du svårläst.

 

Lycka till! Eller nej fuck luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På loose-passive NL-bord tycker jag man ska limpa en rad händer preflop (spekulativa som låga pp, Axs och suited connectors), speciellt ur sen pos eftersom du då har mycket bra läge vid träff, men även ur tidig pos om det sällan höjs.

 

Efter floppen får du tighta till (höj eller folda på floppen såvida du inte sitter med nötterna eller liknande), men det har du råd med eftersom du ofta kan limpa till priset av en BB, och när du träffar hårt så får du bra betalt av dåliga motståndare. Se helst till att spela där maxinköpet är 100BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...