Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tycker att följande är standard, men fick inte medhåll via MSN.

ca 22-24 spelare kvar, 18 får pris.

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t400 (7 handed)

MP1 (t7527)

MP2 (t10502)

CO (t14460)

Button (t3375)

SB (t30350)

Hero (t8779)

UTG (t26666)

Preflop: Hero is BB with :8s:, :8c:.

3 folds, CO raises to t2000, 2 folds, Hero raises to t8754

Postad

Lite småvanskligt tycker jag, eftersom det knappt finns någon FE.

Beror lite på read, vissa idioter höjer ju mer med svagare händer t.ex.

Har jag god anledning att tro att jag kan ha FE så degar nog jag med.

Mot en raise till ca 1500 ställer jag garanterat in.

Postad

Håller med eury.

Sa ju till dig på MSN att det är jättelätt push med 20BB men mtp att Fi öppnar så stört stort så blir det ju inte lika kul.

Troligen pushar jag ändå dock.

Postad

Ser ofta att folk som får JJ/QQ/KK och inte vill bli synade av dåliga A gör sådana stora höjningar. Dvs vi är då oftast uppe mot överpar.

Då det ofta är en 20-80 situation man är uppe mot med 88 så det är en enkel fold.

Postad
jättelätt fold.

som bäst coinflip och garanterad syn av 5bb raise

Gaaaah!

Hur som helst, borde det inte vara ante med i det här skedet?

Har hur som helst en ungefärlig break-even-range rent cEV-mässigt enligt följande antaganden:

1) Ingen ante

2) CO synar alltid

Vi har då break-even vid 47.18% equity (ja, ni som verkligen fattar det här vet att det där inte är 100% sant, men nästan), jag hittar 47.26% mot följande hd:

77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+

Nu ser ju inte folks hd:ar ut som linjära utdrag ur K-S-ranking, men det där ger ändå en fingervisning.

Mot det ska alltså ställas följande:

A) ICM Säger att vi behöver något större edge än en cEV-modell säger.

Jag vet inte hur mycket just här, en högst personlig och volatil gissning är på några enstaka procentenheter.

B) Klyka har en edge mot låglimitmostånd. Med stackar på 20+ bb (och än djupare om vi dubblar) finns det rätt mycket edge att kräma ur

C) Fi kan vika

A+B talar alltså mot push, C talar för en push.

Reads samt erfarenhet är våra verktyg för att skatta p©, och här känner jag inte att jag har så mycket att bidra med.

Men, om vi bara för sakens skull (ha alltså inte detta som något slags egentligt beslutsunderlag eller något som ens liknar facit) låt mig illustrera om vi låser C vid noll, samt gör antagandet att A+B tvingar upp vår "behövda edge" med 5 procentenheter - en skattning jag tror är hyfsat rimlig.

Vilken hd har vi då 52% mot?

Tja, mot 66+,A3s+,K7s+,Q9s+,J9s+,T9s,A8o+,KTo+,QTo+,JTo hittar vi 52.06%.

Det här är en skillnad på en range på 13.0% mot 21.9%, dvs en gigantisk skillnad - bara för att tjäna "några" procentenheters equity.

Det jag vill säga är alltså att små skillnader i edge för oss innebär stora skillnaders i motståndarens hd, ett marginellt beslut är fortfarande ganska marginellt även om fi höjer/synar bra mycket bredare.

Det ska väl dock förtydligas att man absolut inte kan ta bort sannolikheten för att vi viker. Vi kan ta följande räkneexempel (fortfarande strikt cEV):

Fi har höjt den första hdn ovan (13.0%) - av dessa synar han med 95.38%.

Tänker man efter blir det här exemplet rent ut sagt löjligt översatt till verkligheten. Det innebär nämligen att han höjer upp med

77+,A8s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KJo+ för att sedan syna med exakt alla händer utom A8s och K9s. Men förhoppningsvis kan ändå tankeexperimentet illustrera motsatsen till det jag nämnde tidigare - att fi synar liiite lite smalare påverkar knappt vår equity, medan de fåtal gånger han faktiskt viker påverkar desto mer.

Hur är då vår equity i det här läget?

Jo! Den är .4687 * 17758 * .9538 + 1 * 10979 * .0462 = 8446, att jämföra med 8379 vid fold.

(Vår equity om han bestämmer sig för att syna varje gång istället är 8392).

Wow, mycket skrivet. Glömde jag något? Antagligen.

Jo, just det.

Reads på vad 5xbb betyder känns viktigt, viktigt indeed. Kan vi t.ex utesluta QQ+ så gör det ju mycket till.

Postad

Ja just det, några tankar om motståndarens hd:

1) Den kommer som sagt inte se ut som ett linjärt snitt ur K-S, utan vara lite mer...inkonsekvent. Jag tror att det talar till vår fördel den här gången, då ovanstående hd:s innehåller väldigt många komber vi leder knappt mot (det finns många händer som har två överkort mot 88), men endast ett underpar.

Många motståndare höjer nog t.ex 66 men viker K9s.

2) Jag försökte inte på något sätt gissa mig till vad fi höjer med, utan ville bara titta på hur viddning/smalning av hd påverkar vår equity i det här fallet.

Postad

Bra post eury.

Vetgirig är som vanligt vekast i Sverige, föga förvånande.

Jag säger inte heller att detta är en instapush (mot en standardraise på 2.5-3BB så är det det) men det är absolut inte en enkel fold som vetgirig och nån mer skrev ovan.

Vi kommer definitivt inte alltid få syn och får vi det så är det inte katastrof eftersom (precis som eury påpekade) Fi's range inte är linjär med K-S. Min erfarenhet (som iofs inte är jättestor) säger mig att vi inte särskilt ofta kommer stirra in i ett monster eftersom de flesta skulle göra en mindre raise då.

Återigen, jag säger inte att det är en given push men det är jättejättelångt ifrån en "enkel fold".