favve Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Såg filmen Sicko precis, skulle någon kunna bekräfta eller dementera denna uppgift: "1% av jordens befolkning äger 80% av världens tillgångar" Citera
Ost Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Jag har blivit itutad siffran 10%, vilket för min del känns vettigare. Men jag har inget faktaunderlag som kan hjälpa oss till något definitvt svar. Citera
Gummo Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Jag tycker att siffran som nämn brukar pendla mellan 1-20%. Citera
LuckyStar5.1 Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Såg filmen Sicko precis, skulle någon kunna bekräfta eller dementera denna uppgift: "1% av jordens befolkning äger 80% av världens tillgångar" tror det VAR så, jag har hört att 1/10 delar av världens befolkning äger 9/10 ! Finns någon lista jag sett på nätet som man kan se vad man äger, har på banken och sen se var man själv ligger. Jag låg på 2% = 98% av jordens befolkning var fattigare än mej ! Ska leta efter den... Citera
León Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Man ska ta det Michael Moore säger med en nypa salt. Jag tror inte det är så lite som 1%. Den generella siffran man fått höra är väl att 1/10 av människorna äger 9/10 av alla tillgångar. Citera
LuckyStar5.1 Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Man ska ta det Michael Moore säger med en nypa salt. Jag tror inte det är så lite som 1%.Den generella siffran man fått höra är väl att 1/10 av människorna äger 9/10 av alla tillgångar. Var iofs inte han som sa det i filmen va? Tror inte han ljuger men förstärker. Citera
Ost Postad 14 Oktober , 2007 Rapport Postad 14 Oktober , 2007 Tror inte han ljuger men förstärker.Gränsen mellan de två är väldigt suddig många gånger när sensationsjournalister är igång. Citera
Fido Postad 16 Oktober , 2007 Rapport Postad 16 Oktober , 2007 Helt orimligt är det ju inte. Kolla på listan över världens rikaste människor. Betänk att 1 % av mänskligheten ändå är så mycket som 60 miljoner personer. Tar du bara top 500-listan så får du en försvarlig del av den totala rikedomen. Tar du de första 60 miljonerna namn.... Det går säkert att argumentera fram och tillbaka kring en exakt siffra speciellt då den största delen inte är kontanter, utan aktier eller andra värderade tillgångar. Det gör att "rikedomen" fluktuerar enormt från dag till dag. MEN, om det sanna värdet inte är 80 % så är det säkerligen inte långt ifrån. Det går ganska många Erik Svensson på en Bill Gates. Räknar du kineser, indier och afrikaner så går det än fler på en Bill Gates. Citera
Recommended Posts