Gå till innehåll

Normala dagar och dåliga dagar


Matfrid

Recommended Posts

Usla dagar med bara otroliga bad beats är det många som skriver om i detta forum. Eftersom det går upp och ner så mycket för mig själv har jag försökt få en uppfattning om vad man kan förvänta sig i form av dagsresultat. Men jag har inte hittat att någon haft energin att ställa upp lite formler så det är lätt att räkna ut.

 

Här är mitt resultat av den senaste tidens statistik i poker tracker, så som det visas i session notes - more detail: 64555 händer, winrate 2.94 big bets /100 händer, standard deviation / 100 hands: 32.7385 big bets.

 

Den sämsta dagen under perioden gick jag back 4 inköp, och den bästa dagen gick jag plus 6 inköp.

 

Dessa siffror är dock inte tillräckliga för att göra en beräkning av hur de dagliga resultaten kan variera. Man måste ha ett grepp om hur resultatet avviker från normalfördelningen. Eftersom vissa stora vinster eller förluster får så stort inflytande blir 'sidorna' på normalfördelningskurvan feta - 'kurtosis'. Detta diskuteras litegrann i 'The mathematics of poker'. Men jag är lat och vill veta om någon gjort några beräkningar och kanske tagit fram en kalkyl för Excel eller liknande.

 

Vad jag vill veta lite mer precist är: vad kan jag förvänta mig för spridning av resultat i full ring nl hold'em, under dagliga sessioner om ca 1000-3000 händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
+/-10 inköp är väl rätt normalt som en väldigt bra kontra dålig dag

 

Men med tanke på din andra tråd kanske du inte är rätt person att uttala dig?

 

Själv ser jag en 4-6 inköps varians men den minskar ju ju bättre man blir.

Har för lite händer för att ge några exakta siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med detta? Hur mycket man borde vunnit?

 

Uppgifterna i poker tracker's session notes for 100 händer kan tolkas så här:

 

För varje 100 spelade händer kan du vänta dig att vinna i genomsnitt winrate +/- standardavvikelsen. Om du använder dig av två gånger standardavvikelsen får du ett ungefär 95% konfidensintervall. Det betyder att du kan vänta dig att vinna mer eller förlora mer än winrate +/- 2*standardavvikelsen ungefär en gång per tjugo.

 

Winrate i pokertracker räknas i form av BB, som lite klurigt ska utläsas som Big Bets. Dessa är i nl holdem två gånger bb, big blind.

 

Om du vill räkna ut ett konfidensintervall för ett större antal händer, måste du ta det gånger roten av antalet HUNDRATAL händer, se t ex http://64.233.183.104/search?q=cache:_Dvz3iPgmuIJ:www.pokertracker.com/forum/viewtopic.php%3Ft%3D2969%26highlight%3Dstandard%2Bdeviation+poker+tracker+confidence+intervall&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a för en beräkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swings på 15 inköp verkar ju sjukt :/ jsälv har jag sällan större än 4 inköp.

4 inköp betyder att du max plussar två inköp och backar max två, vilket måste innebära att du inte maximerar din EV, för lite aggresivitet eller för vek? Vissa väljer ju att spela så för att just unvika swingarna som kan förstöra psyket.

 

För mig är 5-10 inköp är en bra dag, och 5 inköp neråt är en dålig session men även backat 10 vid rätt många tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med tanke på din andra tråd kanske du inte är rätt person att uttala dig?

 

Själv ser jag en 4-6 inköps varians men den minskar ju ju bättre man blir.

Har för lite händer för att ge några exakta siffror.

 

1. Snickeliding struntsnack, vilken andra tråd?

2. Minskar variansen ju bättre man blir? Beror väl helt på hur man spelar.

3. 8-10 inköp är knappast onormalt att ha som en väldigt bra eller dålig dag. Jag menar ju inte att man snurrar upp och ner 8-10 inköp varje dag, utan en väldigt extrem dag, typ värsta/bästa på en månad. Det är så många faktorer att ta hänsyn till, spelar du ett bord och 100 händer om dagen eller 8 bord och 6000 händer om dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 inköp betyder att du max plussar två inköp och backar max två, vilket måste innebära att du inte maximerar din EV, för lite aggresivitet eller för vek? Vissa väljer ju att spela så för att just unvika swingarna som kan förstöra psyket.

 

För mig är 5-10 inköp är en bra dag, och 5 inköp neråt är en dålig session men även backat 10 vid rätt många tillfällen.

 

Aha då missuppfattade jag "swings" jag menar att jag sällan backar mer än 4 eller vinner mer än 4 så swings på 8 per dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Winrate i pokertracker räknas i form av BB, som lite klurigt ska utläsas som Big Bets. Dessa är i nl holdem två gånger bb, big blind.

 

QUOTE]

 

Äntligen en som kan besvara en fråga jag undrat länge men ej fått svar på.

 

Så en BB i bb/100 är just 2 big blinds ? vilket innebär om jag vinner 8/bb100 vinner jag 16 big blinds per 100 händer ?

 

ps jag tillhör nog dom med små swings ala normalt 1 inköp upp ner per dag o max 2 upp eller ner som värst(dubbla stackar svs iofs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winrate i pokertracker räknas i form av BB, som lite klurigt ska utläsas som Big Bets. Dessa är i nl holdem två gånger bb, big blind.

 

QUOTE]

 

Äntligen en som kan besvara en fråga jag undrat länge men ej fått svar på.

 

Så en BB i bb/100 är just 2 big blinds ? vilket innebär om jag vinner 8/bb100 vinner jag 16 big blinds per 100 händer ?

 

ps jag tillhör nog dom med små swings ala normalt 1 inköp upp ner per dag o max 2 upp eller ner som värst(dubbla stackar svs iofs)

 

Det är väl bara PT som har förvirrat läget, annars är big bet EN big blind.

Tror det är bäst att kalla det för ptbb för tydlighet om man menar 2 BB, eller har jag fel (igen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...