Gå till innehåll

Små mp3-spelare


stenarn

Recommended Posts

Jag har som sagt läst lite tester som säger att ljudkvalitén är så hög bland alla mp3-spelare i den här klassen att det är hörlurarna som är den svaga länken. När man köper mp3-spelare bör man byta ut standardlurarna direkt i de flesta fall. Här är ett utav testerna som säger att ljudkvaliten i nya Nanon är bra:

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=698106

Jag är en gammal "Hifi-bög" som direkt förkastar alla tester som säger att "köper du bara något över XXXX kr så är det bra ljud..."! När jag valde CD och DVD-spelare så var det enorm skillnad i ljud även i samma prisklass (6.000-8.000) och lyssnade man sedan på en del dyrare produkter (+10.000) så lyfter ljudet ytterligare.

 

Summa summarum, det borde vara skillnad även mellan mp3-spelare i ljudkvalitét. Är det inte det så är troligtvis ljudet fortfarande en outvecklad "feature" i dessa små manicker. Naturligtvis väljer man bort standardlurar och jämför med ett par lurar och sin egen musik.

 

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbror Barbro"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang ljud.

 

Helt klart att man får mer ljud för pengarna när man köper bättre högtalare och hifi-utrustning. Men när jag kollat runt på mp3-spelare så verkar det inte vara ljudkvalitén som ökar med priset utan oftast lagringsmängden, video/foto-funktioner, skärmstorlek och liknande.

 

Jag kan utveckla mitt resonemang om att när man kommit upp i den här klassen så spelar ljudkvalitén inte så stor roll. Visst man kan ju inte tänka att betalar man ett visst pris så får man en viss kvalite, man måste hålla sig till märkesvaror. Saken är att själva mp3-spelaren inte är den svaga länken längre. En mp3-spelare används ju mest "on the run", när du vill lyssna på bra musik sitter man hemma med sin hifi-utrustning. Saken är att när man är "on the run" är det ju ofta en massa buller och övrigt.

 

*När du tränar så spelas det musik i högtalarna och en massa vikter slår i varandra när folk använder maskiner.

 

*När du är på väg till jobbet så är det trafikljud.

 

De gånger när du får möjlighet att i lugn och ro lyssna på musik är när man är hemma och då kan man ju lika gärna lyssna på en CD i riktig utrustning.

 

Eftersom du verkar kunna lite hifi så vet du ju att efter man har investerat mycket pengar i ett dyrt system, så tjänar man mer ljudmässigt i att jobba med akustiken i rummet än att investera i mer avancerad utrustning. Detta eftersom utrustningen inte längre är den svaga länken i ljudet. Jag tror nog att mp3-spelare kommit till den nivån nu att det inte är spelaren som är den svaga länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en intressant artikel i ämnet ljudkvalité och mp3-spelare. Dock så har den ett par år på nacken.

 

http://slate.com/id/2113059/

 

En annan artikel från CNET där man använt avancerad mätteknik för att kunna jämföra ljudkvalitén hos mp3-spelare (för små skillnader för det mänskliga örat). Vad kom man då fram till:

 

Conclusion

All in all, the results at the high end aren't shocking, with the Archos Gmini 402 Camcorder, the Samsung YP-Z5, and the Apple iPod Shuffle performing the best overall.

while the iRiver models ranked the lowest

 

Det ska dock tilläggas att när de lyssnade själva utan mätutrustning så tyckte de att iRiver lät rätt bra.

 

En annan aspekt på det hela är att det verkar vara viktigt att köpa rätt model inom rätt märke då vissa iPods var sämre än iPod shuffle.

 

http://reviews.cnet.com/4520-11297_7-6510133-1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att mp3-spelare kommit till den nivån nu att det inte är spelaren som är den svaga länken.

Jag tror tvärtom att leverantörerna antingen nått en teknikplatå där de inte riktigt vet om de ska utveckla mp3-spelare för hifi-bruk eller "bara" för portabel underhållning. Det kan också vara så (mer troligt) att det går att få betydligt bättre ljud ur mp3-spelare men att det är svårt att få konsumenterna att betala för den kvalitén.

 

Sen är en grundregel att utgå från källan när man förbättrar ljud, d.v.s. i prioritetsordning:

1. Ljudinspelning (skiva/fil)

2. Ljuduppspelning (spelare)

3. Ljudförstärkning (förstärkare)

4. Ljudleverans (kablar)

5. Ljudpresentation (högtalare/hörlurar)

6. Ljudomgivning (akustik/dämpning)

Anledningen till detta är att en dålig källa inte kan förbättras utan felen följer med hela vägen. Naturligtvis hjälper det inte med en studioinspelning och en CD-spelare för 80.000 om högtalarna är dina gamla Pioneer från 1982. Men som grundregel gäller detta och det är därför det blir dyrt med bra ljud då man försöker minimera fel i alla led.

 

Jag hävdar att hörlurar är betydligt bättre än mp3-spelare och att mp3-spelare därför inte är "färdigutvecklade" på långa vägar. Plugga in ett par Shure SE530 i din iPod och prova sedan att spela samma låt men denna gång med en lite bättre CD-spelare (som spelar mp3) som ljudkälla. Det blir en ENORM skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska dock tilläggas att när de lyssnade själva utan mätutrustning så tyckte de att iRiver lät rätt bra.

Ditt öra är ALLTID en bra mätsticka, det är ju den som ska ta emot ljudet inte nån svindyr "makapär" på "Tidningen Dyra/Härftiga Prylar". Men om man inte har möjlighet att lyssna själv så blir det ju svårt att veta vilken typ av ljudpresentation andra gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 2.5 år gammal artikel säger tyvärr ingenting om hur mp3-spelarna idag låter.

 

Mp3-spelarna har väl knappast blivit sämre, i artikeln säger man att med rätt tillbehör och bra kodning på musikfilerna så kan man få dåtidens iPod att låta bra. Kunde man få ljud som tillfredsställde hifi-nördar ur en iPod då, så borde man ju få ut bra ljud ur en iPod idag.

 

Jag nämnde dock att artikeln har några år på nacken eftersom det handlar om gamla modeller som inte längre säljs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mp3-spelarna har väl knappast blivit sämre, i artikeln säger man att med rätt tillbehör och bra kodning på musikfilerna så kan man få dåtidens iPod att låta bra. Kunde man få ljud som tillfredsställde hifi-nördar ur en iPod då, så borde man ju få ut bra ljud ur en iPod idag.

 

Jag nämnde dock att artikeln har några år på nacken eftersom det handlar om gamla modeller som inte längre säljs.

 

Det du säger är såklart helt rätt. Det som tas upp är ju aktuellt idag även fast modellerna inte finns kvar. Blandade ihop den artikeln med "test"-artikeln vilken inte kan ge särskilt mycket information om dagens spelare mtp hur snabbt utvecklingen skett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jaha, jag köpte till slut en iriver T60, 2GB.

Ljudet är bra men spelaren är lite kräsen med känsliga hörlurar, jag kör med ett par Sennheiser CX300 som resulterar i bakgrundsbrus när man t.ex. lyssnar på ljudböcker. När man spelar musik så låter det dock mycket bra, BÄTTRE än de iPod jag testat med samma lurar. Det går dock att få ett j-a tryck i lurarna med spelaren och jag förstår om folk får hörselskador, jag kör på 4-8 i volym där max är 20! Jag kan således tänka mig att spelaren klarar betydligt mer tungdrivna lurar.

 

Vad gäller användarvänlighet så är spelaren klockren! Det är inga problem att bara lyssna på musik (ibland radio) och man navigerar lätt med spelaren i fickan. Fylla med låtar gör man enklast med drag and drop och anslutningen är standard mini-USB (samma som min kamera, mobil, handsfree).

 

Summerat:

Jag fick nog riktigt bra ljud för pengarna (750 kr). Ska jag märka skillnad så måste jag nog köra med lossless format vilket dock fort fyller 2GB.

Hörlurarna jag har är kanonbra men för känsliga för ljudböcker i T60, uppgradering kommer att ske!

Användarvänlighet var som förväntat mycket bra, så nära en renodlad musikspelare som man kan komma idag och ändå ställa höga krav på ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag köpte till slut en iriver T60, 2GB.

Ljudet är bra men spelaren är lite kräsen med känsliga hörlurar, jag kör med ett par Sennheiser CX300 som resulterar i bakgrundsbrus när man t.ex. lyssnar på ljudböcker. När man spelar musik så låter det dock mycket bra, BÄTTRE än de iPod jag testat med samma lurar. Det går dock att få ett j-a tryck i lurarna med spelaren och jag förstår om folk får hörselskador, jag kör på 4-8 i volym där max är 20! Jag kan således tänka mig att spelaren klarar betydligt mer tungdrivna lurar.

 

Vad gäller användarvänlighet så är spelaren klockren! Det är inga problem att bara lyssna på musik (ibland radio) och man navigerar lätt med spelaren i fickan. Fylla med låtar gör man enklast med drag and drop och anslutningen är standard mini-USB (samma som min kamera, mobil, handsfree).

 

Summerat:

Jag fick nog riktigt bra ljud för pengarna (750 kr). Ska jag märka skillnad så måste jag nog köra med lossless format vilket dock fort fyller 2GB.

Hörlurarna jag har är kanonbra men för känsliga för ljudböcker i T60, uppgradering kommer att ske!

Användarvänlighet var som förväntat mycket bra, så nära en renodlad musikspelare som man kan komma idag och ändå ställa höga krav på ljudet.

 

Bra val men en riktig t60 har 40 snäpp för ljud, inte 20 som du skriver. Rätt gött att man kan proppa i ett par tungdrivna, öppna, jättekåpor från sennheiser i spelaren och köra på så man får hörselskador.

 

applefanboyen eloge verkar ju inte ha mycket i skallen den killen. berättar om hur extremt genomtänkt det är att inte ha radiofunktion NÄR användarna efterfrågar funktionen och hur smidigt de löst frågan genom att släppa dyra tillbehör som gör så man kan lyssna på radio, vem fan vill gå runt med en mp3spelare med massa påhängsartiklar på? Hur kan man ens yttra att ipod är användarvänligt NÄR MAN INTE ENS KAN KOPPLA IN SKITEN TILL DATORN OCH FÖRA ÖVER MUSIK UTAN APPLES EGNA SPECIALPROGRAM? Det är en teknisk omöjlighet att ha denna funktionen antar jag, den kommer väl innebära en sjukt massa extramenyer i spelaren som inte gör den användarvänlig då väl??

Sen finns det sååååååååååå mycket rent uppenbart skit som tex att man skall ladda skiten genom datorn, användarvänlighet HALLÅ?? De skickar väl med en vägguttagsladdare med ALLA ipods som default tillbehör antar jag? Det vore tamigfan det mest skämmiga någonsin om inte det följde med spelaren om jag skall vara ärlig. Att välja att ha inbyggt batteri är ju ett ok val av tillverkaren, det har sina fördelar sure, skickar man bara med en laddare till en dator är det dock helt sjukt imo. Att iriver stulit en del av namnet av ipod och att det skulle stava skiten iRiver i liknelse med iPod? jo men tjena, http://www.iriver.com eller http://www.irivernordic.com om du vill veta hur de stavar skiten. suck vilka idioter det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

berättar om hur extremt genomtänkt det är att inte ha radiofunktion NÄR användarna efterfrågar funktionen och hur smidigt de löst frågan genom att släppa dyra tillbehör som gör så man kan lyssna på radio, vem fan vill gå runt med en mp3spelare med massa påhängsartiklar på?

 

Nu är nog inte apples målgrupp folk som går runt och lyssnar på radio, utan folk som lyssnar på mp3. Är man en person som använder radion ofta så är väl kanske inte iPod den mp3-spelare man bör välja. Hade radio varit stort så hade Apple släppt en radio-iPod, men tydligen är det inte så stort. Radiotillbehöret är väl mest en grej för iPod frälsta, som vill lyssna på radio.

 

Dessutom slår podcasts vanlig radio flera gånger om. En bra podcasthantering är mycket viktigare än radiofunktion enligt min mening.

 

Hur kan man ens yttra att ipod är användarvänligt NÄR MAN INTE ENS KAN KOPPLA IN SKITEN TILL DATORN OCH FÖRA ÖVER MUSIK UTAN APPLES EGNA SPECIALPROGRAM? Det är en teknisk omöjlighet att ha denna funktionen antar jag, den kommer väl innebära en sjukt massa extramenyer i spelaren som inte gör den användarvänlig då väl??

 

Är det inte iriver som är ganska fel ute som inte kan synkroniseras med iTunes (eller kan man det?)? Vilket databasprogram använder du till ditt musikbibliotek, som inte är ett specialprogram?

 

Vet inte riktigt vad du syftar på? Vill du att man ska kunna använda andra program än iTunes? Att sitta och dra filer mellan mappar är ju i alla fall förlegat.

 

Sen finns det sååååååååååå mycket rent uppenbart skit som tex att man skall ladda skiten genom datorn, användarvänlighet HALLÅ?? De skickar väl med en vägguttagsladdare med ALLA ipods som default tillbehör antar jag? Det vore tamigfan det mest skämmiga någonsin om inte det följde med spelaren om jag skall vara ärlig.

 

Att skicka med två olika laddare till ett högre pris eller skicka med den mest använda laddaren till ett lägre pris för att sedan kunna köpa den andra separat är väl något man kan debattera om. Känns inte som något av alternativen är självklara.

 

Ett exempel:

Vill du att det ska ingå en takbox när man köper bil eller ska det vara ett tillbehör för de som är villiga att betala extra?

 

Att iriver stulit en del av namnet av ipod och att det skulle stava skiten iRiver i liknelse med iPod? jo men tjena, http://www.iriver.com eller http://www.irivernordic.com om du vill veta hur de stavar skiten. suck vilka idioter det finns.

 

Du har tydligen inte sätt irivers tidigare logo. Varför ändrade man den?

 

applefanboyen eloge verkar ju inte ha mycket i skallen den killen.

 

Ssuck vilka idioter det finns.

 

Hur gammal är du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder inget databasprogram för mitt musikbibliotek(LOL), det gör inte det flesta. de flesta spelar upp sin musik i winamp eller mediaspelaren utan några krusiduller.

ditt trams om att det är positivt att inte ha en radio i en portabel musikspelare är bara nonsens, det hade inte varit minsta problem att lägga in radiofunktion i ipod så sjukt brutalt stora som dem är. podcast vet jag tyvärr inte vad det är, förklara gärna.

 

att dra filer mellan mappar är inte förlegat, det är så windows, fildelning you name it fungerar och det fungerar skitbra. om man hör en låt på radio eller är hos en kompis eller vad det nu kan vara och man hör en låt som man vill ha SKA det inte vara svårare än att klippa ut och klistra in. Och varför inte ha en funktion på spelaren om den inte gör något krångligare, inte är i vägen och gör vissa saker EXTREMT MYCKET LÄTTARE? att vara låst till vissa program osv är bara negativt, finns ingenting positivt med det.

 

till en portabel musikspelare skall det finnas med en reseladdare, det är inget du kan argumentera mot. åker man bort eller reser skall man kunna ladda upp den då man oftast inte har tillgång till dator då.

 

på tal om det, hörde faktiskt av en kompis för nåt år sen som vart utomlands(spanien) att han gick till ett internetcafe och pröjsade för en timma bara för att kunna ladda sin ipod, han passade ju såklart på att surfa samtidigt men huvudsaken var att ladda den. Hahaha fyfan vad jag garvade :D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det lixom? Apple är för mig prylbögarnas mecka. Spelarna är sjukt coola, och har ett tilltalande yttre.

 

Iriver/creative är för mig förknippat med fula/tjocka spelare. Men dom har radio :mrgreen: Lite mer seriöst har jag aldrig ens tänkt tanken att prova nån av dom.

 

Senast jag köpte en mp3-spelare så var det en iaudio x5 som inhandlades. Det var väl ca två år sedan om jag minns rätt. Jo ayecappy, den har radio :roll:

Har också en ipod nano (inte den senaste, generationen före). Vi kan jämföra dom:

 

iPod nano (1 gb flashminne):

+ Utseendet

+ Man kan söka rätt på olika låtar

- Itunes

- Radio (Använder typ aldrig iaf)

- Spela in (Använder typ aldrig iaf)

- Man kan inte ta med sig musiken till kompisar på ett enkelt sätt

- Klickhjulet är rätt oprecist (har inte använt det supermkt iofs)

- Menysystemet

 

iAudio X5 (30 gb hårddisk):

+ Menysystemet

+ Man kan enkelt flytta musik mellan datorer

+ Radio (Har jag använt 2 ggr under 2 år)

+ Kan spela in ljud/radio/annat (har jag använt en gång under 2 år)

+ Man kan använda utforskaren för att flytta över filer, inget speciellt program behövs

- Man kan inte söka reda på speciella låtar

 

Vad har ja då lärt mig av dessa spelare? Vad borde jag kolla på när jag skaffar en ny spelare?

 

1. Se till att menysystemet i spelaren är hanterbart

2. Se till att du kan föra över musik på ett enkelt sätt. Jag får damp på itunes.

3. Batteritiden (brukar inte vara nåt problem nuförtiden)

 

Då har jag listat vad jag borde kolla på. Men vad kollar jag egentligen på när jag skaffar min ipod touch?

 

1. Utseendet

2. Prylnördstatusen

 

Slutsats: Jag är dum i huvudet som köper en ipod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du syftar på? Vill du att man ska kunna använda andra program än iTunes? Att sitta och dra filer mellan mappar är ju i alla fall förlegat.

Kör man t ex foobar2000 kan man ur sin playlist copy&paste:a sina filer. Och då i den musikspelaren sortera hur man vill. Visst kan man kalla detta ett databasprogram om man nu vill det, fast de flesta kallar det nog en mp3spelare med normala features. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan man få läsa lite mer genomtänkta argument snart?

Jag är som sagt väldigt ny användare av en mp3-spelare då jag ansett att ljudkvalitén inte är tillräckligt bra. Största anledningen till mitt köp var att lyssna på ljudböcker och radio men det prioriterade vid köp var ljudkvalitét för att börja lyssna mer på musik.

 

Subjektiva (mina) värderingar/krav:

- Ljudkvalitét skiljer mellan spelare och iPod är inte ledande vad gäller detta, vilket var det viktigaste kriteriet.

- Radio används av mig och därför ville jag ha radio i min mp3. Podcast funkar inte om man vill lyssna på direktsänding, t.ex. sportradion på tåget/bussen.

- Jag sorterar min musik med kataloger/filnamn och vill földaktligen via samma gränssnitt föra över filerna till min spelare.

- Apple gör de snyggaste spelarna och jag har gärna en snygg spelare, dock inte vit.

- Jag behöver inte någon skärm då jag aldrig tänkt spela film/se på bilder på min spelare.

- Jag gillar tanken på vanligt batteri då jag ska ut och resa och inte tänkt ta med en laddare. AAA-batterier kan man dock köpa i "hela" världen.

- Jag behöver kunna styra min spelare i fickan, så jag vill känna knapparna.

- Jag vill kunna använda mini-USB för överföring för att kunna använda samma sladd till mobil, kamera, handsfree och mp3-spelare.

- Jag vill ha en liten display för att kunna välja frekvens på radio, se låtnamn, o.s.v.

- Jag vill ha en flashspelare för att ha en så okänslig och liten spelare som möjligt.

 

Har någon förslag på vilken spelare som passar bättre för ovanstående än iriver T60 så lyssnar jag gärna. Nu är min T60 köpt men jag kan köpa en till om någon är tillräckligt övertygande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ditt trams om att det är positivt att inte ha en radio i en portabel musikspelare är bara nonsens, det hade inte varit minsta problem att lägga in radiofunktion i ipod så sjukt brutalt stora som dem är.

 

Det jag sa var att Apples målgrupp inte lyssnar särskilt mycket på radio. De som gör det får väl köpa en annan mp3-spelare eller köpa radiotillbehöret om man verkligen är iPod-frälst. Det finns väldigt många som gillar produkter som är renskrapade från en massa funktioner som man inte använder. Visst är det tråkigt om en av de funktioner som man använder inte finns med, men de som inte använder den är glada åt att gränssnittet är renare. Titta till exempel på iPod Shuffle, som den mest renskrapade iPoden. För de som endast vill lyssna på musik är den guld.

 

podcast vet jag tyvärr inte vad det är, förklara gärna.

 

http://www.apple.com/se/itunes/store/podcasts.html

 

till en portabel musikspelare skall det finnas med en reseladdare, det är inget du kan argumentera mot. åker man bort eller reser skall man kunna ladda upp den då man oftast inte har tillgång till dator då.

 

Om det är något uttag du kan hitta i varje land på jorden så är det nog ett USB-uttag.

 

Om Apple bytte ut usb-laddaren mot en vanlig laddare, vad tror du då kunderna skulle säga? Om jag skulle välja en laddare skulle jag välja usb-versionen, men det kanske bara är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det är inte lättare att hitta ett usb uttag än ett vägguttag utomlands, ge gärna förslag på populära resmål där du hittar usb-uttag men inte vägguttag. en reseadapter kostar 99 spänn på classe och den fungerar till alla dina elprylar.

att slänga med en reseladdare kommer givetvis inte göra varje ipod 275 spänn dyrare utan snarare typ 50 spänn. de säljer ju den separat för att kunna hustla varje ipodfrälste på mer pengar och de har ju onekligen lyckats bra.

se på mobiltelefonin, tänk om man inte slängt med en laddare för vägguttaget där, det hade dragit ner betyget rejält av varenda tekniktidning/sajt som recenserat den, och det av en mycket bra anledning.

 

När jag jobbade en kort tid på teknikmagasinet för ca två år sen var det MÅNGA som kom tillbaka med sina ipod mini och shuffle för att de inte fattade itunes eller för att de behövde pröjsa extra för en sladd och det var inte så kul att berätta för tonåringar på studiebidrag att de inte kunde få byta spelaren om kartongen var öppnad och den faktiskt fungerade :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...