Gå till innehåll

Hur spela träffad KQ på turn? 2.5-5 sek


Recommended Posts

Aldrig spelat med Fi och precis satt mig vid bordet, hur spelar vi turn här?

 

 

***** Hand 450323260 *****

2.50/5.00 Texas Hold'em (No Limit ) - Thursday, September 20, 2007 11:10:54 PM

Diana 43 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Partyjack (754.75)

Plats 2: HERO (920.96)

Plats 3: Sumpan_No1 (324.22)

Plats 4: putte 76 (61.03)

Plats 5: kallebalik (1187.30)

Partyjack lägg LM 2.50

HERO lägg SM 5.00

** Giv **

Partyjack [N/A, N/A]

HERO [Kr, Dh]

Sumpan_No1 [N/A, N/A]

putte 76 [N/A, N/A]

kallebalik [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Sumpan_No1 Höj till 20.00

putte 76 Lägg

kallebalik Lägg

Partyjack Lägg

HERO Syna 20.00

*** Flop(Board): *** : [10h, Ds, 2s]

*** Bet Runda 2 ***

HERO Passa

Sumpan_No1 Satsa 30.00

HERO Höj till 80.00

Sumpan_No1 Syna 80.00

*** Turn(Board): *** : [10h, Ds, 2s, 7h]

*** Bet Runda 3 ***

HERO ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst spelar vi inte flopp sådär. Du ser ju hur bra det går att spela turn nu.

 

C/S flopp crai turn måste ju vara jättestd.

 

Beta ut turnen och se vad FI gör. Antingen leder vi mot eventuellt drag, eller så har FI oss dominerade. Hur som helst vill vi ha in degen här, och det bästa sättet är att få in den på är att beta. Att ta någon check-syn, check-raise linje känns lite väl ansträngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk på flop CR, jag fiskspelar nog det här och c/c flop och CRAI turn. Om turn checkas igenom värdebet på river.

 

Som spelat bet-syn på turn och stacka av.

 

Humm, vid närmare eftertanke gillar jag nog c/c på turn också och blockbet halvpott på river. Stackarna är inte så jättesmå som jag först tänkte.

 

Hmm, fi bettar 30 syn, pott 100. Fi bettar 70, syn pott 240. Fi har 200 kvar. Njae det går nog iaf inte med b/f river... ähh, jobbiga stackar. blir nog c/c eller c/f river med, chansen att fi 3-gatar dig med nåt du slår kanske inte är så enorm på denna nivå, likaså är chansen liten att han synar en CRAI på turn som de flesta på denna nivå ser som ett massivt överbet trorts att det bara är pott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk på flop CR, jag fiskspelar nog det här och c/c flop och CRAI turn. Om turn checkas igenom värdebet på river.

 

Som spelat bet-syn på turn och stacka av.

 

Humm, vid närmare eftertanke gillar jag nog c/c på turn också och blockbet halvpott på river. Stackarna är inte så jättesmå som jag först tänkte.

 

 

Tjenixen, jag tror säkert att det kan vara ett lönande spel att check-syna när fi har initiativet, och vi underrepresenterar vår hand och bla bla. Det är många som förespråkar ett sådant spel här tycker jag. Men, när jag nu tänker på det lite..,, hmm, är det inte, i det långa loppet, det absolut mest exploaterbara spel som finns att spela check-syn, och sen check-syn igen på turn. Det spelet bygger väl på att utnyttja en lucka i fi's spel, att han skulle vara alltför aggressiv när han har initiativet. Är en average fi på denna nivå överaggro efter pf raise?

 

Det är två kort över tio + färgdrag ute, vilket ökar chansen/risken för mycket aktion. En checkraise behöver inte vara fel här, tycker jag, men din stackstorlek på turn suger. Antingen en allin lite över pott, som kommer skrämma bort många händer du slår, halvpottbet med 100 kvar på river känns ingen riktig fullträff heller. Det skulle vara bättre med en större checkraise på flopp och allin på turn med 1/2 - 1 pottbett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenixen, jag tror säkert att det kan vara ett lönande spel att check-syna när fi har initiativet, och vi underrepresenterar vår hand och bla bla. Det är många som förespråkar ett sådant spel här tycker jag. Men, när jag nu tänker på det lite..,, hmm, är det inte, i det långa loppet, det absolut mest exploaterbara spel som finns att spela check-syn, och sen check-syn igen på turn. Det spelet bygger väl på att utnyttja en lucka i fi's spel, att han skulle vara alltför aggressiv när han har initiativet. Är en average fi på denna nivå överaggro efter pf raise?

 

Det är två kort över tio + färgdrag ute, vilket ökar chansen/risken för mycket aktion. En checkraise behöver inte vara fel här, tycker jag, men din stackstorlek på turn suger. Antingen en allin lite över pott, som kommer skrämma bort många händer du slår, halvpottbet med 100 kvar på river känns ingen riktig fullträff heller. Det skulle vara bättre med en större checkraise på flopp och allin på turn med 1/2 - 1 pottbett

 

 

Det var lite de här jag var inne på när jag valde att checkraisa. Av min erfarenhet (inte jättestor) så vill man inte ge gratiskort när brädan ser ut som denna. Average Fi är mer lutad åt passiv än aggressiv enligt mig och en check check på turn skulle nog ses 8 ggr av 10 här om jag endast check synar flopp. Det känns som man ger för mycket gratis genom att spela check syn på den här brädan. Men det kanske trots allt är det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns väl egentligen 2 skolor här, de som checksynar flopp och de som checkraisar. Båda varianterna har för och nackdelar, de som checkraisar gör det antagligen med en bred HD här och förväntar sig att deras aggro image ska ge dem betalt av sämre händer som andrapar och drag. De som checksynar har oftast en lite mer försiktig image och hoppas på att fi ska försöka trycka bort dem med sämre, denna typ av spelare checksynar denna flop med lite allt möjligt som andrapar, toppar, drag, set etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man synar en sån liten stacks UTG raise ur position med KQo så får man fasen leta efter sätt att få in degen på en sån här bräda.

 

Förstår inte hur man kan förespråka en check-syn på floppen. Vad finns det för fördelar? Synade ni preflop för att lägga vid träff, eller vad är det frågan om? Vi snackar inte 300 BB.

 

Problemet är nog att du borde höjt ännu mer på floppen (som någon redan nämnt). På detta sätt kan du sen dega resten på turn om FI synar, eller kanske redan få in pengarna på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill alla få Fi att lägga sig när vi leder >90% av gångerna? Sick imo. Det är ju jävligt bra att "få in degen" så att fi sedan kan lägga alla händer som kan tänkas betala av.

 

 

En checksyn på denna typ av dragvänliga flopp säger egentligen ingenting rent styrkemässigt, det kan vara både set, tp, mp och drag typ. Det är rimligt att tro att fi hellre ser vår syn som svag än som stark, mtp att andelen stål i vår HD är förhållandevis liten.

 

Det gör att det är skapligt troligt att Fi betar vidare blanka turns, ibland helt tom som bluff och ibland med allt mellan tp och bp för att försvara mot drag.

 

När han väl har betat så finns det iom stackstorlekarna inget mer värde i att ha pengar kvar att spela oop med på river, varvid det bästa spelet blir crai, som ändå "bara" är ett pottbet.

 

Checkar fi bakom har vi en enkel värdebet på river, och vi kan förväntas vinna potten väldigt ofta.

 

Självfallet betalar vi av alla gånger vi är slagna här, men det är en stor läcka att inte göra det med såhär pass små stackar om inte fi är supermeganit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att CRAI på turn på SvS 2.5/5 med dess mes-betsizes ses som ett överbet och det är svårt att få syn av nåt sämre...

 

Jag är väldigt osäker på den bästa linjen i denna hand, 60 kr mer eller 60 kr mindre i fi's stack så vet jag precis vad som är bra dock.

 

Håller med om att stackstorleken gör att inget spel känns precis optimalt, men hur man än vrider och vänder på det så är det aldrig bra att han pengar kvar att spela med på river.

 

Bättre att döda handen då, vi får ivf inget värde i att spela river oop med ett pottbet i stacken. Varje gång något scarecard landar kan vi dessutom glömma att få ut en krona till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite funderande tror jag att den bästa linjen ändå kan vara att CR turn men att göra det så att fi har typ 70 kr kvar på river. (Och såklart ställa alla rivers).

 

Haha :) Standardmegadonkspelet ;)

 

Trodde det var typ olagligt att spela så, men wtf det kan kanske funka om nu ett potraise på turn skulle se så sjukt stark ut. Skulle ju bara se töntigt ut mot någon vettig motståndare dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill alla få Fi att lägga sig när vi leder >90% av gångerna? Sick imo. Det är ju jävligt bra att "få in degen" så att fi sedan kan lägga alla händer som kan tänkas betala av.

 

En checksyn på denna typ av dragvänliga flopp säger egentligen ingenting rent styrkemässigt, det kan vara både set, tp, mp och drag typ. Det är rimligt att tro att fi hellre ser vår syn som svag än som stark, mtp att andelen stål i vår HD är förhållandevis liten.

 

Det gör att det är skapligt troligt att Fi betar vidare blanka turns, ibland helt tom som bluff och ibland med allt mellan tp och bp för att försvara mot drag.

 

När han väl har betat så finns det iom stackstorlekarna inget mer värde i att ha pengar kvar att spela oop med på river, varvid det bästa spelet blir crai, som ändå "bara" är ett pottbet.

 

Checkar fi bakom har vi en enkel värdebet på river, och vi kan förväntas vinna potten väldigt ofta.

 

Självfallet betalar vi av alla gånger vi är slagna här, men det är en stor läcka att inte göra det med såhär pass små stackar om inte fi är supermeganit.

 

Vem säger något om att få FI att lägga sig. Att få in degen betyder att man vill ha in alla pengar i mitten, dvs bygga potten, om det var oklart.

 

Varför är det bättre att check-raisa floppen? Jo.. Först o främst så bygger vi potten tidigt och får FI att commita sig med eventuella draghänder. För det andra så synar FI mycket troligare med en sämre hand då vi raisar på floppen än på turn som du föreslår. Inte minst för att en flopraise är mindre, och fiskar mycket oftare synar dem, utan även för att floppen är dragig som fasen, och för att, precis som du redan konstaterat, vår hd inte är viktad mot direkt stål iom vårt preflopspel.

 

Om han har luft är sannolikheten mycket liten att vi får ut mer, och vi kan inte utgå från att han kommer skjuta flera gator. Fi har raisat UTG och om han är någorlunda kompetent så har han en ganska snäv HD, och vi vill inte ge gratiskort åt händer som t.ex AJ och AK, KJ.

 

Har han oss, så spelar det ingen roll, pengarna åker in endå.

 

Din C/S, CRAI linje skulle innebär att FI har lagt in ungefär 120 kronor på turn då vi trycker in, och han har ungefär 200 kr bakom. Det innebär att han kommer lägga alla drag, så länge han inte är totalt inkompetent. Det enda han synar då med, är i princip bättre händer.. Dvs, du får ut max 120 kronor.

 

Men men, du får spela som du vill, det fungerar säkert för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem säger något om att få FI att lägga sig. Att få in degen betyder att man vill ha in alla pengar i mitten, dvs bygga potten, om det var oklart.

 

Varför är det bättre att check-raisa floppen? Jo.. Först o främst så bygger vi potten tidigt och får FI att commita sig med eventuella draghänder. För det andra så synar FI mycket troligare med en sämre hand då vi raisar på floppen än på turn som du föreslår. Inte minst för att en flopraise är mindre, och fiskar mycket oftare synar dem, utan även för att floppen är dragig som fasen, och för att, precis som du redan konstaterat, vår hd inte är viktad mot direkt stål iom vårt preflopspel.

 

Om han har luft är sannolikheten mycket liten att vi får ut mer, och vi kan inte utgå från att han kommer skjuta flera gator. Fi har raisat UTG och om han är någorlunda kompetent så har han en ganska snäv HD, och vi vill inte ge gratiskort åt händer som t.ex AJ och AK, KJ.

 

Har han oss, så spelar det ingen roll, pengarna åker in endå.

 

Din C/S, CRAI linje skulle innebär att FI har lagt in ungefär 120 kronor på turn då vi trycker in, och han har ungefär 200 kr bakom. Det innebär att han kommer lägga alla drag, så länge han inte är totalt inkompetent. Det enda han synar då med, är i princip bättre händer.. Dvs, du får ut max 120 kronor.

 

Men men, du får spela som du vill, det fungerar säkert för dig.

 

Men öppna ögonen.

 

Du vill döda värdet de gånger fi är tom. Det är inte bra. Har han en hand kommer degen att åka in ivf.

 

Att ge fi chansen att bluffa/committa sig med drag > värdeförlusten i att släppa gratiskort.

 

Alla dina uträkningar gäller förresten exakt likadant för att c/r flop och beta turn, så de känns som lagomt kalla argument. Och sen när skulle det vara dåligt att ge Fi dåliga odds till att dra? Vi spelar oop och kan inte direkt välja och vraka bland vilka spel vi vill på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men öppna ögonen.

 

Du vill döda värdet de gånger fi är tom. Det är inte bra. Har han en hand kommer degen att åka in ivf.

 

Att ge fi chansen att bluffa/committa sig med drag > värdeförlusten i att släppa gratiskort.

 

Alla dina uträkningar gäller förresten exakt likadant för att c/r flop och beta turn, så de känns som lagomt kalla argument. Och sen när skulle det vara dåligt att ge Fi dåliga odds till att dra? Vi spelar oop och kan inte direkt välja och vraka bland vilka spel vi vill på river.

 

Döda värdet när Fi är tom? Vidareutveckla gärna. Om Fi är tom så får vi i standardfallet KANSKE ut en turnbet, that's it, troligen inte, så länge han inte förbättrar handen radikalt på turn om vi check-callar floppen.

Fi har höjt UTG, vilket borde förespråk att han INTE är tom.

 

Sen säger du att du vill förstöra eventuella odds när han drar. Hur går det ihop med att check-calla floppen, jag förstår inte. Du hugger dig själv i fötterna.

 

Om vi check-raisar floppen är det mycket lättare att få in Fi's pengar då han drar än om vi check-synar eftersom potten blir större. Synar han vår check-raise kan vi beta större på turn än om vi bara synar floppen, förstöra hans eventuella dragodds, och det blir således lättare att få honom allin.

 

Nu kanske du är en sån passiv spelare som kör check-call som standardline overall, och då fungerar det kanske för dig, men själv använder jag check-raisen både för information, stål, drag och luft, varför jag skulle välja att check-raisa den här floppen för värde.

 

Vidare är en check-raise bra för att en stor majoritet av spelare skulle välja en stor sådan då de har ett premiumdrag ur pos i den här situationen. Detta vet en normal Fi, och kan därför ofta få för sig att ställa in direkt med diverse marginella händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döda värdet när Fi är tom? Vidareutveckla gärna. Om Fi är tom så får vi i standardfallet KANSKE ut en turnbet, that's it, troligen inte, så länge han inte förbättrar handen radikalt på turn om vi check-callar floppen.

Fi har höjt UTG, vilket borde förespråk att han INTE är tom.

 

Sen säger du att du vill förstöra eventuella odds när han drar. Hur går det ihop med att check-calla floppen, jag förstår inte. Du hugger dig själv i fötterna.

 

Om vi check-raisar floppen är det mycket lättare att få in Fi's pengar då han drar än om vi check-synar eftersom potten blir större. Synar han vår check-raise kan vi beta större på turn än om vi bara synar floppen, förstöra hans eventuella dragodds, och det blir således lättare att få honom allin.

 

Nu kanske du är en sån passiv spelare som kör check-call som standardline overall, och då fungerar det kanske för dig, men själv använder jag check-raisen både för information, stål, drag och luft, varför jag skulle välja att check-raisa den här floppen för värde.

 

Vidare är en check-raise bra för att en stor majoritet av spelare skulle välja en stor sådan då de har ett premiumdrag ur pos i den här situationen. Detta vet en normal Fi, och kan därför ofta få för sig att ställa in direkt med diverse marginella händer.

 

Vet inte riktigt varför jag ens orkar svara på det här, men okej, du får ett sista försök.

 

Du lägger på tok för stor vikt vid att "fi höjer utg". Det är samma postion som hijack ffs.

 

Om vi antar att varken Fi eller Hero är helt efterbliven så lägger Fi en tia för en c/r på flopp. Den leder inte ens äver KJ, som garanterat ligger i botten av vår range. Att spela vidare en tia hårt för att "jag kan ha 50

/50 och potodds gogogogo" är bara jävligt idiotiskt. Inte ens randomfiskar tänker så.

 

Annars känns det väldigt uppenbart att det är dåligt att checkraisa bort fi när det finns så pass stor chans att han är tom och kan lägga in mer pengar om vi spelar annorlunda.

 

Blankar turn kan fi däremot mycket väl få för sig att beta ut en tia för att försvara sig mot drag. Nu kan han helt plötsligt tro sig leda mot en resonabelt stor del av vår range. Detsamma gäller för AJ och AK, även om det är mindre troligt att en fi av denna kaliber förstår det.

 

Angående huruvida jag skulle vara passiv eller ej har du uppenbarligen noll koll på. Jag har än idag inte mött någon spelare som kategoriserat mig som "passiv" iaf. I givna lägen finns det dock bra spel, respektive sämre spel. Det är en aning mer relevant.

 

Sen uppskattar jag att du använder dig av checkraisen för information. Det är enligt många ett väldigt underskattat spel.

 

Ja, detta var sista försöket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...