Frenter Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Vad? Det är bara den onda sanningen.Killen har spelat bort massa pengar, sure, jag lider med honom helt klart, men är man för ivrig så får man ju skylla sig själv. Om du tycker det var olämpligt kan du väl säga till en på ett normalt sätt istället för att säga nåt som det där. Tror du att jag tiltar av???? Det jag tiltar av är att du inte fattar att det du säger kan få spelberoende att tänka att de "egentligen" är vinnande spelare om de bara hade skött br rätt, du måste ju fatta att det omöjligen kan leda till något gott ifall du säger något sådant Citera
pejtrick Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Att jämföra med en alkoholist var bara så fel. JAG tror att med riktigt mycket jävlaranamma och disciplin så kan man gå från spelberoende tiltare till vinnande kontrollerad spelare. Det gäller bara att ha sin dag planerad och ha ett riktigt schema på hur man spelar. Och nej, jag säger inte att det är lätt, men det går! Citera
gazzaflush Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Att jämföra med en alkoholist var bara så fel.JAG tror att med riktigt mycket jävlaranamma och disciplin så kan man gå från spelberoende tiltare till vinnande kontrollerad spelare. Det gäller bara att ha sin dag planerad och ha ett riktigt schema på hur man spelar. Och nej, jag säger inte att det är lätt, men det går! Men din tomte.. Spelberoende innebär att man inte kan kontrollera sitt spelande. Dvs att du inte har något money-managment eller spelkontroll överhuvudtaget. Du skämmer ut dig själv genom att skriva som du gör. Du har noll koll och ska verkligen inte ha befogenhet att ge tips till en spelberoende. Citera
Gahlster Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Tror du att jag tiltar av???? Det jag tiltar av är att du inte fattar att det du säger kan få spelberoende att tänka att de "egentligen" är vinnande spelare om de bara hade skött br rätt, du måste ju fatta att det omöjligen kan leda till något gott ifall du säger något sådant Bara för att man är spelberoende betyder inte att man inte kan vara en vinnande spelare... Citera
pejtrick Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Jag skrev bara som JAG tror. Det var inga tips till någon speciell. Det är knappast omöjligt att få spelkontroll och hålla sig inom regler när det gäller bankrullen. Sure, om man är RIKTIGT djupt i spelberoendet så visst, då är det svårare, men inte fan är det omöjligt att "komma ur det". Är inte rätt att någon ska kallas/tas för att vara spelberoende för resten av livet (om man nu skulle komma ur det.) Tar man ett brejk på ett bra tag, så är det inte omöjligt att bli en duktig och bra spelare. Många här verkar ju skriva att de som är spelberoende är totalt dömda och aldrig kommer att lyckas inom spel? Citera
gazzaflush Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Jag skrev bara som JAG tror. Det var inga tips till någon speciell.Det är knappast omöjligt att få spelkontroll och hålla sig inom regler när det gäller bankrullen. Sure, om man är RIKTIGT djupt i spelberoendet så visst, då är det svårare, men inte fan är det omöjligt att döma någon "komma ur det". Är inte rätt att någon ska kallas/tas för att vara spelberoende för resten av livet (om man nu skulle komma ur det.) Men hur gammal är du? Menar du på största allvar att man ska ta sig ur ett spelberoende och sen börja spela igen och ha rimlig kontroll på sitt spelande? Spel är som all annat beroendeframkallande. Om du sluta, så slutar du helt. Börjar du igen så är du fast. Du är antagligen för ung för att ens skriva något här. Sluta skriv, för du drar bara fram dummare och dummare inlägg. Citera
pejtrick Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Jag resonerar som jag resonerar. Du behöver inte idiotförklara mig för det. Jag skriver bara vad jag tycker, tänker och tror. "Spelberoende" är ju olika från person till person; vissa spenderar hela sin lön medan vissa kanske bara måste spela ett visst antal timmar i streck. Dra inte alla över en kam, finns säkert fall som går att "rädda". Pratar som sagt generellt.. Jaja, enough is enough. Du tycker jag är en idiot, jag tycker detsamma om dig för att du anklagar mig. All happy! Citera
Frenter Postad 18 September , 2007 Författare Rapport Postad 18 September , 2007 Bara för att man är spelberoende betyder inte att man inte kan vara en vinnande spelare... bra sagt!!! Det jag menar är att en sådan mening kan få honom att börja lira igen med tankarna: fifan om jag sköter br rätt kommer jag faktist att plussa denna gång. Då OP inte mår bra av poker så tycker jag inte man skall säga saker som kan få honom att börja lira igen, detta förstår du väl? Citera
Frenter Postad 18 September , 2007 Författare Rapport Postad 18 September , 2007 Jag resonerar som jag resonerar. Du behöver inte idiotförklara mig för det.Jag skriver bara vad jag tycker, tänker och tror. "Spelberoende" är ju olika från person till person; vissa spenderar hela sin lön medan vissa kanske bara måste spela ett visst antal timmar i streck. Dra inte alla över en kam, finns säkert fall som går att "rädda". Pratar som sagt generellt.. Jaja, enough is enough. Du tycker jag är en idiot, jag tycker detsamma om dig för att du anklagar mig. All happy! Problemet är att andra kan lyssna på dig och få för dig om att du har en jävla aning om vad du pratar om, vilket du verkligen inte har, försvinn från spelberoendesektionen då dina råd bara kan bringa olycka till de som följer de. Citera
pejtrick Postad 18 September , 2007 Rapport Postad 18 September , 2007 Det där hänger ju inte ihop riktigt.. Om nån skulle få för sig att lyssna på mitt 'råd' och gör som jag sa, så kommer det ju gå bra, men skulle denne börja skotta/gå bärsärk så har han ju inte lyssnat på mig ändå så då har jag inget med det att göra ofc. Och nej, ingen behöver lyssna på mig, jag bara uttryckte vad jag tyckte! Citera
Frenter Postad 18 September , 2007 Författare Rapport Postad 18 September , 2007 Det där hänger ju inte ihop riktigt..Om nån skulle få för sig att lyssna på mitt 'råd' och gör som jag sa, så kommer det ju gå bra, men skulle denne börja skotta/gå bärsärk så har han ju inte lyssnat på mig ändå så då har jag inget med det att göra ofc. Och nej, ingen behöver lyssna på mig, jag bara uttryckte vad jag tyckte! det är fan sant, alla spelberoende kan bara sluta skotta/gå bärsärk och så lär allt ordna upp sig för de. FÖRSVINN!!!!!!! sluta skriv inom spelberoende sektionen är du snäll. Citera
Gahlster Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 bra sagt!!! Det jag menar är att en sådan mening kan få honom att börja lira igen med tankarna: fifan om jag sköter br rätt kommer jag faktist att plussa denna gång. Då OP inte mår bra av poker så tycker jag inte man skall säga saker som kan få honom att börja lira igen, detta förstår du väl? Jag vill börja med att säga att jag anser att OP inte bara är spelberoende utan även spelmissbrukare. Med det sagt, skall vi verkligen dalta med personer så mycket att vi inte får påpekar om andra skriver saker som är fel? OP skall absolut inte spela poker eller gambla inom de närmaste åren. Om han sedan gör ett nytt försök när han är runt 25 är helt ok(tror nämligen det roten till problemet är att OP är ung) men då bör han hela tiden ha i åtanke hur det gick förra gången. Även under dessa förutsättningar är jag tämligen säker på att det är större chans att det går åt pipan igen än vad det skulle vara för en normal ny spelare som är 20 och de några. Tycker för övrigt att du generaliserar för mycket samt att du skulle vinna en hel del på att diskutera lugnt och sansat. Citera
MrKeen Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Du anser alltså att spelberoende inte kan jämföras med alkoholmissbruk eller drogmissbruk? enligt http://www.spelinstitutet.se är det just vad det är, och tror du man kan ta sig ur ett alkoholmissbruk om man bara ser till att skärpa sig, ha lite koll så man inte dricker för mkt, man kan juh inte dra alla alkoholister över en kam ... Citera
Kape Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Du anser alltså att spelberoende inte kan jämföras med alkoholmissbruk eller drogmissbruk? enligt www.spelinstitutet.se är det just vad det är, och tror du man kan ta sig ur ett alkoholmissbruk om man bara ser till att skärpa sig, ha lite koll så man inte dricker för mkt, man kan juh inte dra alla alkoholister över en kam ... QFT! Det här med att be en spelmissbrukare ha bättre Money Management är ju bara löjligt. Jag hoppas verkligen att det går in i en dels huvuden att man inte tränar bort sitt spelmissbruk genom att spela för begränsade summor. Jag har en bekant som är både alkoholist och spelmissbrukare och han beskriver EXAKT samma symptom och problem med de båda missbruken. Problemet för honom är att han kan inte vare sig dricka eller spela då han i så fall riskerar att trilla dit igen. Citera
Waggho Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Du anser alltså att spelberoende inte kan jämföras med alkoholmissbruk eller drogmissbruk? enligt http://www.spelinstitutet.se är det just vad det är, och tror du man kan ta sig ur ett alkoholmissbruk om man bara ser till att skärpa sig, ha lite koll så man inte dricker för mkt, man kan juh inte dra alla alkoholister över en kam ... Personligen tror jag att det här med "en gång alkoholist, alltid alkoholist" och liknande är alltför onyanserat. Det syns ju väldigt tydligt när någon som har hållt sig från sin drog ett tag trillar dit igen, det syns mindre tydligt när någon som har varit på väg utför har tagit sig i kragen och lyckats få ett normalt förhållande till drogen. Av egen erfarenhet kan jag säga att jag slutade röka för fem år sedan och var då livrädd att nånsin ta ett bloss igen för jag trodde att jag skulle bli fast igen direkt. Numera händer det dock att jag röker en cigarr eller tar en snus på någon fest utan att för den skull kastas hejdlöst in i nikotinberoende igen. Med detta sagt så tror jag att OP mår bäst av att glömma poker helt och hållet om han kan. Citera
jacobmal Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Men din tomte.. Spelberoende innebär att man inte kan kontrollera sitt spelande.Dvs att du inte har något money-managment eller spelkontroll överhuvudtaget. chip reese, phil ivey och david benyamine spelar/spelade ofta sessioner som kunde vara i flera dagar. all dom är enligt min mening starkt spelberoende men har ändå MM och spelkontroll. klart att man kan kontrollera sitt spel ganska mycket trots att man är beroende.. Citera
MrKeen Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 utifrån det jag själv läst inom ämnet beroende skulle jag säga att beroende uppstår på grund av både naturliga (biologiska) och miljömässiga skäl. beror det sen mer på miljömässiga skäl att man blivit beroende kan det säkert vara mycket lättare att hålla det på en hälsosam nivå. Citera
Appel Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Självklart finns det undantag som brekräftar regeln. Det finns även alkoholister som klarar av att jobba även fast de är onyktra hela dagarna. Men de är oerhört få i jämförelse. Den absolut stora massan av personer som har spel/alkohol/drogproblem måste, och ska avstå helt från "sin drog". Att tro att man klarar av att balansera på den tunna tråden är allt för svårt. Citera
Waggho Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Självklart finns det undantag som brekräftar regeln. Det finns även alkoholister som klarar av att jobba även fast de är onyktra hela dagarna. Men de är oerhört få i jämförelse. Den absolut stora massan av personer som har spel/alkohol/drogproblem måste, och ska avstå helt från "sin drog". Att tro att man klarar av att balansera på den tunna tråden är allt för svårt. Med risk för att låta spydig , har du någon källa eller grund för ditt påstående? Rimligen är det många fler som ligger i riskzonen eller har ett begynnande beroende/missbruk än det är som har ett fullt utblommat dito, och jag är ganska säker på att de allra flesta av de förstnämnda, om de inser att de är ute på hal is, kan vända på steken och få ett normalt förhållande till drogen igen om de försöker. I min umgängeskrets som till stora delar består av studenter är det t ex många som ligger lååångt in i riskzonen för alkoholmissbruk. Jag tror ändå att de flesta kommer lugna ner sig efter studieåren och ha ett någorlunda sunt förhållande till alkohol, även om några säkert kommer trilla dit. För mig känns det då främmande att säga till dem "du måste sluta nu, fattar du inte att du inte har någon kontroll över ditt drickande och jag förstår inte folk som säger till dig att dricka lite mindre och med bättre kontroll, du är ju alkoholist och kan per definition inte kontrollera ditt alkoholintag". Verkar det inte lite förmätet att bergsäkert sätta diagnosen "spelberoende utan möjlighet att återgå till normalt spelande" bedömt utifrån ett enda inlägg på ett forum, och sedan ilsket attackera alla som har en avvikande åsikt (inte riktat till dig, Appel ) Citera
Appel Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 ... Om en person som jag pratar med säger att han tycker att han spelar/dricker mycket. Att hans liv mestadels går ut på att spela/dricka, hitta pengar till sitt missbruk och endast tänker på det och undrar vad jag tycker han skall göra så kommer jag alltid att som första råd säga att han måste sluta helt med sitt missbruk. Och det är ju i det läget vi har här när en person postar en tråd och undrar. Då är det (enligt mig) till absolut största risk att han är allt för beroende för att bara spela lite, eller lägre. Visst har väldigt många personer haft något år eller så när de har druckit skallen i bitar väldigt många dagar i veckan för att sedan gå tillbaka till ett mer "normalt" levende. Och då är vi nog inne mera på det som #17 handlar om. (allt detta skrivet utan att attackera varken Waggho eller ngn annan skribent) Citera
Gahlster Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Du anser alltså att spelberoende inte kan jämföras med alkoholmissbruk eller drogmissbruk? enligt http://www.spelinstitutet.se är det just vad det är, och tror du man kan ta sig ur ett alkoholmissbruk om man bara ser till att skärpa sig, ha lite koll så man inte dricker för mkt, man kan juh inte dra alla alkoholister över en kam ... Skillj på spelberoende och spelmissbruk. Citera
Gahlster Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 chip reese, phil ivey och david benyamine spelar/spelade ofta sessioner som kunde vara i flera dagar. all dom är enligt min mening starkt spelberoende men har ändå MM och spelkontroll. klart att man kan kontrollera sitt spel ganska mycket trots att man är beroende.. Japp, därför man måste göra en skillnad på spelberoende och spelmissbruk. Jag tror att spelberoendet är väldigt utbrett bland de som lever på poker. Citera
gazzaflush Postad 19 September , 2007 Rapport Postad 19 September , 2007 Japp, därför man måste göra en skillnad på spelberoende och spelmissbruk. Jag tror att spelberoendet är väldigt utbrett bland de som lever på poker. Du har rätt jacob. Menar självklart på spelmissbrukare. Spelberoende är väl nog majoriteten av dom som skriver här på ett eller annat sätt. Men gränsen mellan spelberoende och spelmissbrukare kan nog bli rätt hårfin eller vad tror ni? Citera
Recommended Posts