Gå till innehåll

Det spelar ingen roll hur bra det går, man blir bara argare och argare ju längre.....

Recommended Posts

Postad

Varje dag spelar jag poker, och varje dag blir jag arg, men jag blir aldrig glad.

Förlorar jag ett coinflip blir jag lite arg.

Vinner jag ett reagerar jag inte

Förlorar jag en 70/30, blir jag frustrerad och intalar mig själv att jag vinner fan i helvete alldrig dessa.

Vinner jag en 30/70 reagerar jag inte.

Förlorar jag en 80/20 blir jag förbannad och säger att pokern är död, det går inte att vinna längre, helt sjuk jävla otur hela jävla tiden.

Vinner jag en 20/80, ingen reaktion

Allt detta läggs ihop och det vägs inte upp på något sätt, jag blir aldrig glad när jag vinner men alltid sur när jag förlorar.

(Notera att jag är en vinnande spelare(ca 3PTBB/100) och har varit det i tre år)

Postad

Det största problemet med spelande öht. Glädjen över en vinst blir aldrig lika stor som tomheten av en förlust.

Att kunna behärska humöret och fortsätta spela bra trots att korten inte vill är den kanske allra viktigaste och mest svårbemästrade kunskapen för en pokerspelare.

Postad
Det största problemet med spelande öht. Glädjen över en vinst blir aldrig lika stor som tomheten av en förlust.

Att kunna behärska humöret och fortsätta spela bra trots att korten inte vill är den kanske allra viktigaste och mest svårbemästrade kunskapen för en pokerspelare.

Gäller det omvända för förlorande spelar?

Rushen över en vinst överbemästrar sorgen av en förlust?

Om det är så, så får man väl vara glad att man är arg.

Postad
Hur reagerar du när du vinner 20/80 eller 30/70?

Boken The poker mindset ska visst vara bra för att få lite perspektiv.

Ändrade min post, menade förstsåss 20/80.....

*Ok ska kika på den boken.

Postad

Som en god vän sa: "Jag är fan aldrig glad när jag spelar, jag är förbannad när det går dåligt, men när det går bra, så är jag förbannad för jag vet att det kommer börja gå dåligt snart igen"

:lol:

Postad
Som en god vän sa: "Jag är fan aldrig glad när jag spelar, jag är förbannad när det går dåligt, men när det går bra, så är jag förbannad för jag vet att det kommer börja gå dåligt snart igen"

Varför fortsätter man att spela då?

Postad
Pröva andra pokersorter? Mer Livepoker? Minska speltimmarna? Köp en PS3:a + gymkort och halvera din pokertid? GÖr något produktivt av ditt liv (vad nu det betyder)?

Mvh, KF

Hur menar du att det skulle hjälpa?

Jag har poker som yrke, det skulle halvera min lön om jag halverade min speltid. Det handlar inte om att jag spelar sämre eller bättre, bara att jag blir sur när jag förlorar men inte glad när jag vinner.

Jag är väl medveten om att poker har stora och små swings och så vidare, men det är inte problemet. Jag har solida och liknande siffror varenda månad. Jag vet allt det där, men ändå kan jag inte bara ignorerar de kortsiktiga resultaten.

Jag menar inte att klanka ner på poker som helhet, men jag tycker det är tråkigt, men det skulle jag tycka om de flesta 9-5 jobb där man sitter framför en dator 8 timmar om dagen. Men kan inte byta jobb för då får man en 90%ig löneminskning.

Men i pokern blir man även arg, inte bara uttråkad. Vad ska det vara bra för.

Det handlar inte om att spela dåligt eller tilta återigen, utan bara det faktum att jag blir arg ca 10-50 gånger om dagen men aldrig glad(när jag spelar poker, är inte olycklig i livet).

Postad
Hur menar du att det skulle hjälpa?

Jag har poker som yrke, det skulle halvera min lön om jag halverade min speltid. Det handlar inte om att jag spelar sämre eller bättre, bara att jag blir sur när jag förlorar men inte glad när jag vinner.

Du känner väl ganska descent pengar på Poker? Varför inte gå ner i halvtid och ändå känna bra och få ut lite mer livskvalité istället? Visst, du halverar din inkomst ifall du bara spelar 4-5 timmar istället för 8-10 men om du tänker så så borde du ju låsa in dig själv och spela ifrån tills du vaknar tills du går och lägger dig, med enstaka men korta mat- och kisspauser. Du förlorar ju pengar ifall du är ute och festar på en lördag, right?

Jag kanske låter lite dryg men du hajjar nog vad jag menar ...

Mvh, KF

Postad
Du känner väl ganska descent pengar på Poker? Varför inte gå ner i halvtid och ändå känna bra och få ut lite mer livskvalité istället? Visst, du halverar din inkomst ifall du bara spelar 4-5 timmar istället för 8-10 men om du tänker så så borde du ju låsa in dig själv och spela ifrån tills du vaknar tills du går och lägger dig, med enstaka men korta mat- och kisspauser. Du förlorar ju pengar ifall du är ute och festar på en lördag, right?

Jag kanske låter lite dryg men du hajjar nog vad jag menar ...

Mvh, KF

Japp, jag förstår exact vad du menar, men du lägger fokus på fel del.

Jag spelar inte för mycket. 170 timmar i månaden är ett vanligt jobb och den tid jag lägger på poker är ca 120 timmar.

Jag har därför redan ett 75% tids-jobb.

Och det handlar inte om social problem med missade fester och utebliven träning och så vidare. Allt är egentligen perfekt. Jag tiltar inte, pokern går bra, mitt liv leker och jag är lycklig.

MEN, jag blir argare när jag förlorar en pot som jag har 80% chnas att vinna än jag blir glad när jag vinner en pot där jag har 20% chans att vinna.

Jag blir således arg 10-50 gånger per dag utan anledning, och lyckas inte bli av med det trots att helheten är bra.

Postad

Att förluster svider mer än vinster glädjer, gäller de flesta människor. Det kallas för förlustaversion och har demonstrerats generellt i experiment.

Min reflektion över din post är att man ska sträva efter att vara oberörd när pengarna väl har åkt in. Det spelar ju ingen som helst roll om du vinner eller förlorar en enskild pott.

Postad

Om du blir arg 10-15 gånger per dag utan anledning så påminner det starkt om mig för ett år sedan.

Tro mig, det handlar inte om poker utan om något ännu djupare!

Vad det är vet jag inte eftersom alla människor tänker och tycker olika, men ta dig en funderare om du är nöjd med vad du gör, om poker är något du vill hålla på med.

Ganska börja plugga något för självkänslan osv.

Lycka till

Postad
Att förluster svider mer än vinster glädjer, gäller de flesta människor. Det kallas för förlustaversion och har demonstrerats generellt i experiment.

Min reflektion över din post är att man ska sträva efter att vara oberörd när pengarna väl har åkt in. Det spelar ju ingen som helst roll om du vinner eller förlorar en enskild pott.

Nej precis,

Man känner sig som en fisk att men ens tittar på det bordet när pengarna åkt in, det är ju helt ointressant om jag vinner poten eller inte. Det ända intressanta är vad jag gjorde innan pengarna åkte in.

Det är så lätt å säga men ändå låter jag mitt humör påverkas av resultaten.

Postad
Om du blir arg 10-15 gånger per dag utan anledning så påminner det starkt om mig för ett år sedan.

Tro mig, det handlar inte om poker utan om något ännu djupare!

Vad det är vet jag inte eftersom alla människor tänker och tycker olika, men ta dig en funderare om du är nöjd med vad du gör, om poker är något du vill hålla på med.

Ganska börja plugga något för självkänslan osv.

Lycka till

Hm.....

Jag är otrloligt lycklig att jag hittade pokern för tre år sedan, det har gjort mig närapå ekonomisk oberoende. Jag kan resa och göra vad jag vill. Jag älskar friheten som pokern gett mig, jag har två utbildningar på de mest skillda plan(dansare och civilingengör) samt bra självförtroende.

MEN!!

Jag blir arg när jag förlorar en pot, kortsiktigt alltså, inte så att jag grämer mig 5 minuter eller 5 dagar, utan ett kort utbrott på kanske 10 sekunder om hur orättvisst det där var och det går fan aldrig att vinna dessa. Dessa korta utbrott är så onödiga men jag har kvar dem ändå. varför!?

Postad
wtf, är jag den enda som fortfarande tycker det är kul att spela poker? Att dra ut är ofta hysteriskt mycket roligare än vad det är tråkigt att bli utdragen, speciellt om det sker på ett tjusigt sätt.

Varför bli arg när det går dåligt när man kan bli glad när det går bra? Skulle jag vilja säga till mig själv.

Kanske lite beteende terapi, och påtvingade känslor under en period kan lura min hjärna. Tvinga mig själv att blir jätteglad när jag vinner en pot jag inte borde vinna och poter jag borde vinna.

Tvinga mig att ignorera förluster ända tills min hjärna har glömt hur man blir arg för förlorade poter.

Postad
wtf, är jag den enda som fortfarande tycker det är kul att spela poker? Att dra ut är ofta hysteriskt mycket roligare än vad det är tråkigt att bli utdragen, speciellt om det sker på ett tjusigt sätt.

Så värst kul vet jag inte om det är, men att dra ut shortstacks älskar jag som någon annan sa. Sen tycker jag alltid det är en mycket trevlig känsla att dra ut någon med färgdrag eller så, även om man såklart blir förbannad på utdragningar hit och dit.

Vad som gör mig mest arg är snarare dåliga spel än utdragningar. Utan tvekan.

Postad

Det värsta med poker tycker jag är det där tomrummet som uppstår efter en kass session. Min brukar hålla i sig 30-60 min kanske, + en olycklighets-flashback senare på kvällen. Denna tankegång stör mig nåt enormt... varför kan man inte släppa det? Jag vet och handlar efter alla logiska argument men får ändå en kort period efter där jag tycker allt i livet helt plötsligt blev 30% tråkigare.

En annan sak är ju att man tycker man är så jävla värdelös när man gjort dåliga spel. "hur i helvete kunde jag inte fatta att det var en värdebet!?! SOPA, LÄR DIG" Man ägnar aldrig positiva tankar åt sina bra spel. Fast o andra sidan är det väl det som gör att man utvecklas...

Jadu, poker är nog inte så bra för seretoninnivån sådär i allmänhet... men o andra sidan kan pengar vara det. Frågan e vilken som vinner... :-)

Ska själv ut o resa 3mån med flickvännen nu, vilket pokern bekostar. Ska man räkna in denna resa i pokerns glädje/sorg-kalkyl?

Postad
Varför bli arg när det går dåligt när man kan bli glad när det går bra? Skulle jag vilja säga till mig själv.

Kanske lite beteende terapi, och påtvingade känslor under en period kan lura min hjärna. Tvinga mig själv att blir jätteglad när jag vinner en pot jag inte borde vinna och poter jag borde vinna.

Tvinga mig att ignorera förluster ända tills min hjärna har glömt hur man blir arg för förlorade poter.

Det är inte lätt att ignorera kortsiktiga negativa swings, men det går helt klart att öva upp den förmågan. Prova, när du känner den där ilskan över en utdragning, att direkt tänka på ditt alltime-resultat. Verkligen försök att se ptgrafen framför dig. Eller ha den på andra skärmen rentav. Om inte fiskarna drog ut så ofta som de gör skulle de inte spela, och vi skulle inte tjäna fina pengar på poker.