Gå till innehåll

Författaren Robert Jordan är död


the_bean

Recommended Posts

Tror inte man ska vara så orolig för att den sista boken inte kommer att bli utgiven på ett eller annat sätt. Jordan dog inte knall fall utan har haft en progressiv sjukdom vilket får mig att tro att han har ordnat med ghostwriter eller dylikt för att kunna avsluta sitt mästerverk utifall han skulle trilla av pinn i förtid.

 

Hursom, jävligt trist. Man får ju ge honom cred för att han var en väldigt bra historieberättare även om han hade svårt för att sluta introducera nya element hela tiden.

 

*edit*

 

Från wiki:

I mars 2006 fick Robert Jordan diagnosen amyloidos [1]. Den 16 september 2007 avled han i samma sjukdom[2], innan han hunnit skriva färdigt den sista romanen i SoDÅ, Memories of Light, som med största sannolikhet kommer att färdigställas av hustrun Harriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tycker att Jordan är så fantastisk har bara inte läst bra fantasy. Eller så kan ni ju vara väldigt unga också. Eller så kanske ni bara har läst den första halvan av serien som är ok. Sen är ju alla böcker bara utfyllnad utan att ta historian åt något håll alls, dessutom dåligt berättat. Testa George RR Martin eller Steven Erikson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också det blev lite tjatigt vid sexan.

 

 

Stephen Donaldson är väl mycket mera vuxen. Våltäkt och incest liksom om jag inte missminner mig.

 

http://www.nok.se/nok/titlar/27/05117-1.htm

 

Det finns väl 6 delar i den serien, och fler under utgivning. Håller med om att dom är bra, men jag orkade bara till och med fyran Det sargade landet. Verkar vara svårt att sätta punkt i den här genren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska börja på bok 7 när jag har tid så visst, jag har bara läst den "bra" delen.

Har läst att det är mycket utfyllnad och utdragna sidohistorier i de senare böckerna men de första 5 är helt fantastiska.

 

Givetvis är det väldigt synd att han är död och inte att storyn kanske blir lämnad ofärdig, hade varit underbart för honom att få avsluta den själv trots sin dödliga sjukdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tycker att Jordan är så fantastisk har bara inte läst bra fantasy. Eller så kan ni ju vara väldigt unga också. Eller så kanske ni bara har läst den första halvan av serien som är ok. Sen är ju alla böcker bara utfyllnad utan att ta historian åt något håll alls, dessutom dåligt berättat. Testa George RR Martin eller Steven Erikson.
:mrgreen: 31 i år så jag vet inte om jag kvalificerar?

 

George RR Martin är f.ö sjukt underhållande så den hänger jag med och rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...