LuckyStar5.1 Postad 10 September , 2007 Rapport Postad 10 September , 2007 TNL 2/4 Har fundering ang. semibluff på flushdrag och det gå in på turn. Hur göra för att få bäst betalt? Idag pottsatsar jag, fått för mej att det ser mer ut som bluff än att minibeta... + att det finns händer att försvara sej mot... har antagit att detta är den givna linjen men inser att jag får dåligt betalt. Är alternativet att checka turn och beta river bättre? Citera
LuckyStar5.1 Postad 10 September , 2007 Författare Rapport Postad 10 September , 2007 ok.... då vet jag ! Va frågan så korkad? Citera
honest99 Postad 11 September , 2007 Rapport Postad 11 September , 2007 ok.... då vet jag ! Va frågan så korkad? Absolut inte. Skulle tro att man som vanligt måste variera sig. Det är i alla fall mindre farligt med check eller litet bett mot enbart en spelare (läs, gör det oftare mot en). Citera
stackbrat Postad 11 September , 2007 Rapport Postad 11 September , 2007 ok.... då vet jag ! Va frågan så korkad? Frågan du ställer handlar i princip (om vi utesluter yttre faktorer såsom typ av motståndare, brädtexturer, table image osv) om balansering. Om du ska potta med färgen på turn måste du även potta med x på turn för att balansera ditt spel. Du vill få betalt när du har färgen men du vill inte ha syn när du bluffar men du vill även ha syn av icke färgade händer när du har set etc. Så fundera kring dina spel i denna sitsen med olika händer. Hur gör du då? Hur kan du balansera dina övriga spel till att hjälpa dig att hitta en lämpling linje med turnad färg? mina 2 cent, vet ej om de hjälper. EDIT: Det är överhuvudtaget svårt att få betalt varje gång man turnar in färgen mot top-par type of hands. Citera
honest99 Postad 11 September , 2007 Rapport Postad 11 September , 2007 EDIT: Det är överhuvudtaget svårt att få betalt varje gång man turnar in färgen mot top-par type of hands. Bra inlägg! Balancering är temat. Säg att flera spelare såg floppen. Säkerligen vill alla med flush-drag vara kvar i potten. Skall du nu bluffa pott på turnen händer det inte alltför sällan att du bluffar rakt in i någon annans flush. Eller hur? Alltså. Hur balancerar man, för självklart vill man betta så mycket som möjligt när man väl har flush. Jag undrar om man inte måste ha två linjer här för att optimera. T ex minskar chansen drastiskt att någin har flush när man sitter på esset i flush-färgen (Stor bluff). (Alla Axs är ju borta!). Hur balancerar du? Citera
Fido Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 Jag skulle säga att det beror helt och hållet på hur spelet varit preflop. Jag spelar nog helt annorlunda om jag är den som har initiativ och position än vice versa. Standard över huvud taget är ju att du har en situation med typ AK mot 67s, den ene höjer den andre synar, sedan floppar den ene drag och den andre tom/TP. Då är det ju beroende på vem som har/gör vad som du får välja linje. Ponera att du sitter med 67s och han har höjt från knappen med AK. Du synar... floppen tom, han cb du raise. Kommer då färgen på turn är det ju mer eller mindre omöjligt att få betalt. Finns det däremot A/K på brädet är ju situationen annorlunda. Helt enkelt: Betta när det finns chans att få syn. Ju större chans/hot, desto större bet. Minibet ska du nog inte ta till om det inte är så att du är en sådandär som faktiskt håller på med dem även normalt. Svårt att ge ett helt generellt råd, då det ofta är så skilda situationer, men jag föredrar att betta snarare än att checka. Alla potter du får osett är bra potter. De ökar FIs frustration och rätt vad det är så kommer han att göra misstag. Aldrig dumt att få "gratis" potter, även om de är små. Citera
Recommended Posts