Axident Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 Jag blev lite konfunderad i en tidigare fråga där jag undrar om jag missat någon regel i NL. Jag trodde det förhöll sig som så att om en person går All-in och hans belopp överstiger det belopp som gäller för syn så fick nästa person göra en re-raise (och därmed skapa en sidopott). Men när jag diskuterade med andra så hävdar de att man aldrig får göra en re-raise efter en all-in. Då gäller bara syn eller fold. Hur är det egentligen? Exempel Spelare 1 har 2000 marker, spelare 2 har 3000 marker och spelare 3 har 500 marker och blinds är 100/200. Spelare 1 och 2 synar (4,5 osv foldar fram till spelare 3) och 3:an går All-in. Då borde väl spelare 1 få göra en re-raise? Eller måste han välja mellan syn eller fold? Citera
Snusarn Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 Han får höja. Om spelare 3 dock bara haft 300 hade man ej fått höja eftersom spelare 3s höjning ej varit en hel big blind. Undrar dock varför spelare 4 och 5 får lägga sig innan spelare 3 får ställa in Citera
Axident Postad 4 September , 2007 Författare Rapport Postad 4 September , 2007 Han får höja. Om spelare 3 dock bara haft 300 hade man ej fått höja eftersom spelare 3s höjning ej varit en hel big blind. Undrar dock varför spelare 4 och 5 får lägga sig innan spelare 3 får ställa in Typ: Det var bara ett exempel för att åskådliggöra problematiken! Tack! då hade jag delvis rätt iallfall! Det är BB som räknas! Citera
Fido Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 Ja, för att vara en höjning så måste det vara en hel BB. Efter det räknas tidigare höjning. Dvs, är blindsen 1/2 och någon höjer upp till 102 så måste en återhöjning vara minst 100 för att "räknas". Går alltså inte att höja till 104, utan måste vara minst till 202. Har någon 150 kvar så får dom naturligtsvis gå AI, men eftersom det bara blir en halv dubbling så räknas det inte som raise, och förste höjaren får INTE höja igen. Citera
Recommended Posts