Gå till innehåll

Hack tävling på FB: Windows VS GNU/Linux - Nu ska säkerheten testas.


brainslicer

Recommended Posts

Windows VS GNU/Linux - Nu ska säkerheten testas.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=537116

Dator 1

Windows XP SP2 (alt Vista).

Brandvägg: XPs inbyggda med standardinställningar

Automatiska updateringar på

 

Dator 2

Ubuntu 7.04 (med alla uppdateringar)

Brandvägg: Ip-Tables med standardinställningar

 

Dessa datorer kommer vara anslutna direkt till modemet, och alltså inte ha någon hårdvarubrandvägg som skyddar dem. De kommer således att ha varsin IP adress som är publik ut mot nätet. IP adresserna kommer ges ut på detta forum om intresse för tävlingen finns. Båda datorerna har inget annat än en grundinstallation. Inga extra tjänster kommer att köras utöver de som körs som standard.

 

MÅL

För att lyckas, ska en ikon på den dator man hackat läggas upp på skrivbordet med flashback-nicket.

:)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet med sådana här tävlingar är att inga seriösa hackers bryr sig om dem. lägg till $10k i prissumma så kanske någon orkar bry sig. zero-day-exploits kostar ju en hel del pengar.

 

Där tar du, i vart fall delvis, fel. Hackervärlden är oerhört prestigedriven. Många av tidernas mest spektakulära hack har varit rena 'titta-vad-vi-kan-som-inte-ni-kan-hack'.

 

Därmed inte sagt att någon seriös hacker bryr sig om Flashbackutmaningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har de inte en tredje dator med Mac OS X?
Föreslå det i deras tråd kanske? (dock vann ju Vista över Mac OS i nån hack-tävling redan http://www.pcworld.com/article/id,131378/article.html och är därmed utslaget i tidigare omgångar :D)
problemet med sådana här tävlingar är att inga seriösa hackers bryr sig om dem. lägg till $10k i prissumma så kanske någon orkar bry sig. zero-day-exploits kostar ju en hel del pengar.
:D kanske det, men kul o se om nån script kiddie lyckas, tror inte de..så länge inga sårbara tjänster och 3je parts applikationer körs så...

 

Brainslicer: Jag uppskattar dina säkerhetsrelaterade nyheter. Skulle uppskatta om du kunde lägga upp en dagbok eller nåt så att man kunde hitta dem lättare. Ger ju fördelen att du inte behöver skapa nya trådar varje gång.
jo sant, fast de mesta jag slänger in är ju copy/paste medan jag grindar, har inte tid med nån "djupare" dagbok, ska jag va ärlig har jag inte ens tittat i nån annans dagbok.....tål att tänka på, ska försöka ta mig tid att kopiera det viktigaste kankse i en dagbok...o fylla på?

 

 

Det är ju en väldigt kul ide som tävling, och nån som ställer upp med sin privata uppkoppling och datorer... internet som bäst :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen. Verkar som att jag inte har det...Känns tacksamt när jag har riktig windowslicens o allt:roll:

 

Står det inte Service Pack 2 i system egenskaper på en Win XP burk ska du nog kolla vilka uppdateringar du saknar...

...för vi talar om Win XP? testat Windows Update(under start knappen)?

Du har automatiska uppdateringar påslaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån har visst redan tjuvstartat :D

 

Hundratals konton drabbade av världsomspännande attack | 2007-08-30 20:26

Regeringar världen över hackade efter global läcka

 

Uppdaterad Hemliga inloggningsuppgifter till 100 ambassader och regeringar världen över har postats på en svensk webbsida. CS har kunnat bekräfta att uppgifterna är riktiga och har talat med personen som lagt ut dem.
återigen blir man förvånad vilka lösenord folk använder

http://derangedsecurity.com/

edit: ska väl tillägga att trots dom galna lösenorden är det inte dom som hackats, egentligen har väl inget hackats. Utan det som gör detta möjligt är att mailen/lösen/user skickas okrypterat

 

Använder din ISP kryptering till emailen? svaret är med högsta sannolikhet, ...nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...