Gå till innehåll

SnG Finishing Pos stats - analys?


dlinder

Recommended Posts

Hur ska man tänka när man analyserar sin statistik över (fullbord turbo) placeringar i SnG? Finns det några allmäna riktlinjer, eller bra artiklar?

 

Tackar

Kan vi utöka frågan till att även innefatta de övriga placeringarna?

 

Jag har ännu en dålig sample över vad jag spelade på Party som ser ut så här som jag skulle vilja jämföra/analysera mot nuvarande SnG-stats.

 

Placering, % av totalen

1, 18.75 (seger)

2, 18.75 (HU)

3, 6.25 (ITM)

4, 12.5 (bubblan)

5, 6.25 (semi-bubblan)

6, 18.75

7, 18.75

8, 0

9, 0

10, 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi utöka frågan till att även innefatta de övriga placeringarna?

 

Jag har ännu en dålig sample över vad jag spelade på Party som ser ut så här som jag skulle vilja jämföra/analysera mot nuvarande SnG-stats.

 

Placering, % av totalen

1, 18.75 (seger)

2, 18.75 (HU)

3, 6.25 (ITM)

4, 12.5 (bubblan)

5, 6.25 (semi-bubblan)

6, 18.75

7, 18.75

8, 0

9, 0

10, 0

 

Oj, slutar du aldrig 8-10:a? Jag spelar bara AA, KK, QQ,AK, plus att jag limpar resten av paren för setvärde, de tre första rundorna(ongame turbo) och slutar ändå 8-10:a relativt ofta. Är jag kass eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, slutar du aldrig 8-10:a? Jag spelar bara AA, KK, QQ,AK, plus att jag limpar resten av paren för setvärde, de tre första rundorna(ongame turbo) och slutar ändå 8-10:a relativt ofta. Är jag kass eller?

 

Kanske det, eller så ha tröst i att Kape bara kört typ 20 spel som är orelevant om man ska försöka dra några slutsatser av hans sng resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra grej att kolla på är om du har för många 3:e-placeringar. Brukar tyda på att du är för inriktad på att komma ITM ist för att maximera ditt värde.

 

Eller att man är aggressiv ITM därför att skillnaden mellan 3:e och 2:a plats endast är 10%. Har inte mina stats nu men jag vet att jag har ungefär lika många (om jag inte minns fel?) 1:a platser som 3:e platser eftersom jag alltid siktar på vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mera riktiga stats i %:

 

1 15

2 11,5

3 10,3

4 7,7

5 14,2

6 12,7

7 12,1

8 7,7

9 4,7

10 4,1

 

Baserar på 339 SNG. ITM 36,9% ROI 20,7% mest turbo 50+4 men även långsamma 50+4 och 100+8.

 

Vanligtvis spelar jag tight till man når 5-7 spelare men kan självklart inte undvika att åka på ett bad-beat ibland. Här avgörs ofta SNG - dubbla upp eller åk ut. Så att när det är 4 kvar spelar jag bra bubbelspel vilket ger mig fin chans att komma ITM. Väl ITM så spelar jag för att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att när det är 4 kvar spelar jag bra bubbelspel vilket ger mig fin chans att komma ITM. Väl ITM så spelar jag för att vinna.

 

Aha nu vet jag hur man gör ;-)

 

Nä men seriöst har du ju en helt övergrym ROI (och Finishing pos-fördeling) över den där perioden men det är ju inte mkt till sample size. Framför allt så gav det inte jättemkt för mitt analyserande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att man är aggressiv ITM därför att skillnaden mellan 3:e och 2:a plats endast är 10%. Har inte mina stats nu men jag vet att jag har ungefär lika många (om jag inte minns fel?) 1:a platser som 3:e platser eftersom jag alltid siktar på vinst.

 

Ja, just det ja, den faktorn glömde jag helt bort. Håller du dock med om att en andel tredjeplatser som överstiger andelen förstaplatser är en indikation på det jag nämnde?

 

Tror att den relativa fördelningen 3 st 1:a-platser, 1 st 2:a-plats och 2 st 3:e-platser är ganska hälsosam. Typ så va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att den relativa fördelningen 3 st 1:a-platser, 1 st 2:a-plats och 2 st 3:e-platser är ganska hälsosam. Typ så va?

 

Det kan du iofs aldrig få, det är alldeles för polariserat (om det inte är jääääättelångsamt).

 

Hjort sa nån gång att man skulle ha fler 3or än 1or. Varför vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du iofs aldrig få, det är alldeles för polariserat (om det inte är jääääättelångsamt).

 

Nä, sant. Men kanske mer i stil med 5-3-4. Det kan nog funka. Eller nåt.. Ja, du fattar principen. 1:a>3:a>2:a...

 

Hjort sa nån gång att man skulle ha fler 3or än 1or. Varför vet jag inte.

 

Hmm, detta har jag svårt att se. Men om Hjort sa det så... :D Man kan alltid hoppas att han hittar hit o förklarar det hela. eller att du hittar en länk. Eller att nån annan vågar sig på att resonera kring varför det skulle vara så...

 

Kan tänka mig att det har nåt att göra med aggressivt spel på tre spelare. men men..

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...