Gå till innehåll

Med vilken frekvens ska man återhöja när man misstänker....


Pedroboy

Recommended Posts

Med vilken frekvens ska man återhöja överkort när man misstänker att fi bara testar vattnet med ett lägre par/håldrag eller tom.

Ex

Du sitter ur position med AX X>T

flop är rags <T

 

Du har höjt pre och gjort ett CB varfå fi i position höjer ditt CB med 2.5*

Du känner att det verkar hända lite väl ofta att din motståndare gör så på ragfloppar men du får träffar inget vidare.

 

Är det dags att sluta göra CB:s mot en sådan fi eller komma tillbaka över toppen med två överkort? (Med 100BB stack har man lagt in ca 50-60BB inne i poten om man väljer att komma över toppen igen, och fi har ca 25BB inlagt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vilken frekvens ska man återhöja överkort när man misstänker att fi bara testar vattnet med ett lägre par/håldrag eller tom.

 

När du leder ? 100% såklart!

 

Ett alternativ är att bara checka på floppen om Fi hela tiden re-raise dina CB. Du kan tom göra det då du träffar för att få Fi att bluffa och re-raisa FI i stället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du leder ? 100% såklart!

 

Ett alternativ är att bara checka på floppen om Fi hela tiden re-raise dina CB. Du kan tom göra det då du träffar för att få Fi att bluffa och re-raisa FI i stället!

 

Nej när jag inte leder men tror att han inte har en vidare hand Tex AQ

på 932 flop när han har 44-88 eller andra halvtaskiga händer.

 

Problemet är ju att jag oftast missar och därför vinner han de flesta poterna.

 

 

Återhöjer eller checkraisar jag bara JJ-AA så är jag ju där han vill ha mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att jag oftast missar och därför vinner han de flesta poterna.

 

Återhöjer eller checkraisar jag bara JJ-AA så är jag ju där han vill ha mig.

 

Nja du gör det även med 88-TT samt alla gånger du träffar din hand.

 

T.ex. KQ på en T9x bräda är en jättebra träff. 10 outs gör att du ofta vinner.

 

Du får ett par var tredje hand om du har två oparade kort på handen.

 

Resten av händerna bör du få en del hålstegdrag och färgdrag.

 

Så ca 50% av gångerna bör du ha någon sorts hand. De borde räcka för att spela tillbaka kraftigt mot honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

denna situation känner jag är en stor läcka i mitt spel.

Jag CB på floppen, fi raisar, jag synar & checkar turn, fi bettar jag lägger mig.

måste ju vara sämsta sätt att spela handen på nu när jag tänker efter?

 

så hur ska man göra?

antingen lägga sig vid mothugget, eller ska man reraisa och hoppas på att fi lägger sig, kanske tjänar på det i längden, samt att fi kanske slutar reraisa CB om man hugger tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna situation känner jag är en stor läcka i mitt spel.

Jag CB på floppen, fi raisar, jag synar & checkar turn, fi bettar jag lägger mig.

måste ju vara sämsta sätt att spela handen på nu när jag tänker efter?

 

Lägg dig mot en re-raise. Du behöver inte ens göra en förtsättningsbet om du var ute på ren stöldturne och inte träffar något - det blir billigare så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar NL$25, så spelarna har väl kanske ingen större koll på hur man spelar.

Jag spelar väldigt tight men känner att jag blir lite mesig ibland och för agressiv i fel situationer.

 

Väldigt ofta när jag är en del plus, får AK och höjer, får syn efter mig, gör ett CB på ragsflopp, får en reraise, och jag synar, vips så är en stor del av vinsten borta på riktigt skitspel.

 

Men är det inte lite väl passivt att sitta och checka med AK efter att man gjort raise pre-flopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar NL$25, så spelarna har väl kanske ingen större koll på hur man spelar.

Jag spelar väldigt tight men känner att jag blir lite mesig ibland och för agressiv i fel situationer.

 

Väldigt ofta när jag är en del plus, får AK och höjer, får syn efter mig, gör ett CB på ragsflopp, får en reraise, och jag synar, vips så är en stor del av vinsten borta på riktigt skitspel.

 

Men är det inte lite väl passivt att sitta och checka med AK efter att man gjort raise pre-flopp?

 

Har en känsla av att det blir väldigt dyrt att re-raisa med överkort när du misstänker att Fi sitter på lågt/mellanpocket. På den nivån släpper folk sällan pp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vilken frekvens ska man återhöja överkort när man misstänker att fi bara testar vattnet med ett lägre par/håldrag eller tom.

Ex

Du sitter ur position med AX X>T

flop är rags <T

 

Du har höjt pre och gjort ett CB varfå fi i position höjer ditt CB med 2.5*

Du känner att det verkar hända lite väl ofta att din motståndare gör så på ragfloppar men du får träffar inget vidare.

 

Är det dags att sluta göra CB:s mot en sådan fi eller komma tillbaka över toppen med två överkort? (Med 100BB stack har man lagt in ca 50-60BB inne i poten om man väljer att komma över toppen igen, och fi har ca 25BB inlagt)

I princip så beror det på hur fis och din HD ser ut. I förhållande till pottodds och stackar.

Har du inga vettiga drag så måste du få lägg ca 2/3 av gångerna för att motivera en återhöjning. Sedan så tillkommer en annonseringseffekt vilket gör att din HD kommer att uppfattas som vidare nästa gång det händer. Dessutom kommer fi ofta att lugna ner sig något och hans HD blir smalare nästa gång du hamnar i samma situation. Du kan få en viss kontroll över honom på detta sätt (hoppas vi:)). Vilket innebär att han kommer att folda mot dina CO-bet oftare och du kan CO-bet folda på ett bekvämt sätt, tills dynamiken ändras på nytt. Beroende på kortens slumpvisa uttdelning eller spelstilsändringar.

Se till att du tillräckligt ofta har en hand du vill spela vidare med när du hamnar i den situationen du beskriver. Är du uppe mot en maniac så är det oftast korrekt att spela om stackarna för värde(med en "bluffhand")

Så här måste du tänka för att exploatera fis spelstil maximalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en känsla av att det blir väldigt dyrt att re-raisa med överkort när du misstänker att Fi sitter på lågt/mellanpocket. På den nivån släpper folk sällan pp.

 

 

Hur ska man gå tillväga om man checka flopp och fi lägger tex bett på halva potten, ska man prova reraisa där eller ska man vika då med? känns väldigt vekt men kanske jag som spelar överagressivt, blir ofta inblandad i stora potter med mycket av mina pengar i högen utan att ha träffat något bra, som sagt, en stor läcka i mitt spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man gå tillväga om man checka flopp och fi lägger tex bett på halva potten, ska man prova reraisa där eller ska man vika då med? känns väldigt vekt men kanske jag som spelar överagressivt, blir ofta inblandad i stora potter med mycket av mina pengar i högen utan att ha träffat något bra, som sagt, en stor läcka i mitt spel

 

Vika mot ett halvpottbet på floppen känns lite väl vekt. Cb när du höjt pre är väl inte fel. Syna en raise när du gör cb är inte heller fel. Det var mer re-raisen jag reagerade mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. men hur ska man senare agera om man även missar turn, ska man fortsätta betta och sen vika vid mothugg eller ska man checka för att vika vid bett? känns som man ger upp potten då.

 

Överkort är trots allt bara överkort. Man måste kunna lägga dom också.

 

Check/fold hade jag nog valt om man missar turn också. Ev nån gång check/syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. men hur ska man senare agera om man även missar turn, ska man fortsätta betta och sen vika vid mothugg eller ska man checka för att vika vid bett? känns som man ger upp potten då.

Det måste du väl förstå att du inte kan vika alltid eller betta alltid.

Låt slumpen bestämma om du fortsätter att bluffa eller inte. Kasta tärning tex och du fortsätter om du får en 5a eller 6a ex-vis. Men frekvensen beror på hur stark din HD är. Ex har du pp 70% av gångerna här kan du betta 100% av gångerna. Synar fi ner dig light så blir det dyrt för honom i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket i min mening horribla tips i denna tråd... Floata en checkraise med överkort för att sen folda turn? 3-betta floppen med överkort på torrt rag-bräde? Du kommer blöda massor av pengar om du spelar så med nån betydande frekvens och inte har ett spelsinne i världsklass.

 

Mycket bättre enligt mig att checka floppen oftare (generellt med A hög eller en halvtaskig träff/halvtaskigt drag/missat underpar) när du höjt i position (för du spelar väl mest i position?) och sen eventuellt syna ett bet med A-hög/bottenpar/66/whatever på turn. Detta gör att du polariserar din cbet HD mot saker som kan syna en raise/dega in (TPGK, överpar, kombodrag, stål) och sånt som är ren skit och enkelt kan dumpas om fi visar intresse (9 hög). Se till att vara uppmärksam på vilka fi som skjuter 2 tunnor tomma på turn och river när du checkar floppen bara så att du kan göra lite snygga syner med andraparet ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...