Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare, jag har lirat nätpoker ett tag och det har för ett tag sen börjat gå helt okej. Jag är ingen superspelare men har hängt här ett tag och läst lite böcker och på andra forum och har börjat få igång ett spel som fungerar för mig (får mig att gå plus).

Har nu en polare som vill börja lira och som vill att jag ska hjälpa honom komma igång, sitta med honom att spela och lära ut lite grunder och enkla tricks och sådär. Han är ambiös och vill lära sig spela på riktigt i längden, inte bara nån hundring på Fredagkvällen. Min fråga är nu, på vilken nivå ska han börja? Om han hade börjat helt själv hade det varit självklart att han skulle börja på 0.10/0.20 eller något liknande. Men min teori som jag behöver få kommentarer på är att där lär han sig iallafall inget vettigt, med allt slaskande och alla utdragningar man råkar u för på dom borden. Om han däremot skulle lira 1/1 eller liknanade så skulle ju spelet vara på en "enklare" utlärningsnivå. Och om jag ändå sitter med och hjälper honom så behöver han ju inte klanta bort 15 inköp på en gång.

Vad tycker ni, hur skulle ni göra? Jag började på egen hand och började spela på micro nivåerna men lessnade och tryckte in lite stålar så jag kunde lira på högre borden och det var där jag började lära mig spela och började utvecklas.

Postad

Tänker du så är du ingen bra coach.

Han ska självklart börja lågt, annars kan han ju lika gärna titta på när du spelar. Ska du säga exakt va han ska göra och han drar hem degen? Ska han sen sätta sig ensam och helt vilsen och försöka spela NL$100 (var det det du menade?)? Det kommer isf gå åt helvete.

Att börja på NL100 skulle kosta många tusenlappar. Men om han har slantarna funkar det väl.

Postad

Njaa, du missuppfattar mig lite. Inte menar jag att vi ska sitta en timme tillsammans och lira NL100 och sen ska han gå hem och fortsätta. När han spelar ensam om han ens vill göra det i början så är det självklart att han inte ska sätta sig vid ett sånt bord. Jag omformulerar frågan då: Kan det finnas något värde i att han får lira lite högre bord för att få se hur det går till med poker där det inte bara består av lotto.

Postad

Erfarenhet, finns inget utrymme för bluffar och en checkraise märks inte ens. Finns ingen vikt i att variera spelstil, ingen som lägger märke till det ändå. Antingen får man spela överdrivet tight och ha skittråkigt, eller så får man stå ut med omöjliga utdragningar och konstigt spel.

Postad

Tycker detta låter extremt korkat...

Klart han ska börja lågt.

Den roligaste formuleringen i inläggen e ju att micro e lotto och om man spelar där åker man bara på masssa utdragningar.

Hört talas om Expected Value? nope tänkte väl det.

Ledsen att detta inlägget är lite i drygaste laget, men whatever

Postad
Njaa, du missuppfattar mig lite. Inte menar jag att vi ska sitta en timme tillsammans och lira NL100 och sen ska han gå hem och fortsätta. När han spelar ensam om han ens vill göra det i början så är det självklart att han inte ska sätta sig vid ett sånt bord. Jag omformulerar frågan då: Kan det finnas något värde i att han får lira lite högre bord för att få se hur det går till med poker där det inte bara består av lotto.

om "vanliga lotto" erbjöd samma monsteredge som microlimit (tänk typ; givet att vissa nummer kommer extra ofta och bara du har fått redA PÅ det) då skulle iaf jag byta jobb!

Postad

Jag förstår vad han säger....

Men anledningen är en annan ... iaf i mitt fall...

vem fan orkar lägga sig för 4dollar eller 5 dollar ...

grejen är inte att alla andra slaskar för mkt utan att man själv gör det

Postad

Du kan inte vara så duktig på poker om du tänker att micro är bara lotto! Man måste kunna anpassa spelet efter nivå och motståndare. Tryck in degen med bäst hand så vinner du. Enklare än så blir det inte.

Kanske bäst vore om han fick lära sig själv från början. Har han intelligensen så kommer han fixa det.

Postad
Erfarenhet, finns inget utrymme för bluffar och en checkraise märks inte ens. Finns ingen vikt i att variera spelstil, ingen som lägger märke till det ändå. Antingen får man spela överdrivet tight och ha skittråkigt, eller så får man stå ut med omöjliga utdragningar och konstigt spel.

fel på alla punkter i denna posten.

uppenbarligen saknar du erfarenhet. finns utrymme för bluffar, men då man har lägre FE blir VB viktigare, om inte kbr märks är det ju ett utmärkt vapen att använda för att bygga pott. vad säger att man ens ska variera sin strategi? och mot microstakes-fiskar så är det grymt effektivt att variera sin spelstil från att vara så optimal man kan till att vara exploaterande genom att lösa upp sig, bluffa mindre och värdebetta hårdare. om man blir utdragen ofta är det ett tecken på att man spelar sund poker.

tills du förstår varför din post ovan är felaktig gör din vän nog klokt i att inte ha dig som coach.