Gå till innehåll

Rättigheter gällande bostad


tetris

Recommended Posts

Jag hade bokat en bostad, det enda som var kvar att göra var att skriva på kontraktet. Men när jag kontaktade dom som tillhandagåller lfg nämner dom att dom redan har skrivit ett kontrakt med en annan person. Vad har jag för juridiska rättigheter? Kan jag överklaga och i sådantfall, vad kan jag kräva ifrån dem?

 

Edit: Klantskallarna som har satt mig i denna situationen är stub (studentbostäderna i karlstad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om man "bokar" en bostad har man fram till ett visst datum att tacka ja eller nej (skriva kontrakt osv.). Om detta datum inte passerats tycker jag du ska kräva att dom fixar en likvärdig lägenhet, inflyttningsklar till samma datum. Klarar dom inte det kan dom gott betala hotell tills en ledig lägenhet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl formaliakrav på hyra av lägenhet, och ett av formaliakraven är väl skriftligt? I sådana fall har du inte rätt att kräva någonting alls. Det är precis som när man bjuder på hus/bostadsrätter, så länge som köpekontraktet inte är påskrivet är varken köpare eller säljare bundna till den muntliga överrenskommelsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om man "bokar" en bostad har man fram till ett visst datum att tacka ja eller nej (skriva kontrakt osv.). Om detta datum inte passerats tycker jag du ska kräva att dom fixar en likvärdig lägenhet, inflyttningsklar till samma datum. Klarar dom inte det kan dom gott betala hotell tills en ledig lägenhet finns.

 

Jag hade bokat en 1a mitt i centrum (nr12), men har nu istället blivit erbjuden en liknande lgh i Campus II (nr2) vilket ligger åt helvette.

 

karta_alla.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar iofs 2:an ligga mycket närmare universitetet och dessutom är Karlstad knappast en storstad. Det kan ju ta dig max 5 minuter att cykla till centrum därifrån?

 

QFT

Campus ligger bara några hundra meter från Universitetet och under höst och vinter går det väll minst 10 bussar i timmen till stan därifrån. Är man friskus går det att cykla på under 10 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl formaliakrav på hyra av lägenhet, och ett av formaliakraven är väl skriftligt? I sådana fall har du inte rätt att kräva någonting alls. Det är precis som när man bjuder på hus/bostadsrätter, så länge som köpekontraktet inte är påskrivet är varken köpare eller säljare bundna till den muntliga överrenskommelsen...

 

Hej,

 

Ett hyreskontrakt behöver inte vara skriftligt enligt svensk rätt. En hyresgäst har dock rätt att kräva skriftligt kontrakt (har jag för mig).

 

Lovar de bort lägenehten till dig med tid för att bestämma dig har de i praktiken bundit upp sig och är då skyldiga att hitta en annan likvärdig lägenhet till dig, samt betala ev. merkostnader som du har åsamkats som akut hyra av lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...