Gå till innehåll

Hur mycket tur är donkaments?


ulaf

Recommended Posts

Hur ofta får du in nöten? inte ofta. Så som jag sagt innan, så har du inte flax och hittar en eller ett par nötter tidigt så kommer du framstå som världens tightaste spelare. Vad ska dom andra tro att du har då?

 

Om jag sett en spelare folda en turnerings (a la WSOP ME) första 50 händer så kommer jag inte vara jättesugen att spela AKs mot denna.

 

Så kommer det såklart inte att bli. Du kommer spela nästan alla premiumhänder som vanligt plus att du kommer kunna spela en massa händer som du redan innan vet ger top two, set på river osv.

Klart man inte bara behöver jaga nötterna. Ett bra tvåpar duger gott att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så kommer det såklart inte att bli. Du kommer spela nästan alla premiumhänder som vanligt plus att du kommer kunna spela en massa händer som du redan innan vet ger top two, set på river osv.

Klart man inte bara behöver jaga nötterna. Ett bra tvåpar duger gott att spela.

 

Nu gällde det betydligt starkare händer än så, så det kanske vore bra att kolla vad som diskuteras innan du tycker det är dags att ifrågasätta någons tankeförmåga?

 

Annars håller jag med dig om att om man kan se brädorna så bör optimalt spel vara betydligt lösare än att nötspela. Men för att detta ska bli nära lika bra som att se övrigas hålkort ska man vara en jävel på att läsa andra och snabbt kunna sätta dom på en ganska exakt HD för att veta om det är läge att spela hårt eller inte osv. Ser man de andras hålkort behöver man ju knappast mer än grundläggande pokerkunskaper. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut kan vilken donk som helst göra oavsett man ser hans kort eller inte därför tror jag att se brädan skulle ge högre procent.

 

Blir förvånad att inte Gdaily tänker längre än vad han uppenbarligen gjort.

 

Nog fan har jag funderat. Men har du läst tråden?

 

För det första: Vi kommer inte spela all-inpoker.

För det andra: Har du läst exempelvis Hjorts exempel? I ett Headsupläge, tror du att det är bättre att veta preflop att brädan är totalt K9642, eller att veta att fi har QJ? Brädan vet du ju om ändå, när du synat preflop, och på floppen, turn och ska agera inför river.

 

Det verkar som att ni tror att bara för att vi vet fis hand så ska vi in och bomba i de potter vi leder preflop. Inget är mer fel, vi ska spela nästan alla potter, och vi ska spela dem passivt som bara den, pottkontroll är det viktigaste.

 

Med 30 potter i timmen, startstack 20k, så kommer vi vinna 1000 per pott i snitt (första perioden nu) genom att veta motståndarens hålkort. Vi kommer inte hitta ett läge att stacka en motståndare en gång per timme genom att veta brädor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det ganska självklart att det är bra mycket bättre att veta motståndarnas hålkort än att veta brädan i förväg. Varför lägger man annars ner så mkt tid och energi till att försöka luska ut vad motståndaren sitter med för kort?

 

Eller som flera har försökt säga tidigare - genom att veta motståndarnas hålkort vet du ju alltid hur du ligger till. Hela vägen. Däremot att veta brädan i förväg så är de enda gångerna du vet hur du ligger till när du har de absoluta nötterna. Hur ofta händer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, du sitter en av första händerna i WSOP. Du har AK, vet att han har AJ. Micket micket bra!

 

Stackarna 10k mot 10k. Han höjer pre rejält, du på BB återhöjer. Han ställer.

 

Vad gör du då?

 

Du höjer AK, han synar 67. Floppen kommer 236. Ska du syna när han bettar lite drygt halvpott?

 

För att inte tala om alla gånger du kommer att åka ut för att du tror att han kommer att släppa sitt bottom pair.

 

Visst. Det är en enorm fördel att kunna se hålkort. Men att komma och påstå att du skulle komma nära 100 % är enligt mig vansinne! Räcker ju som sagt att du har oflyt tre händer i rad när du sitter HU för att det ska vara slut. Ja, du är jättefavorit när du synar AA mot 88, men det är inga 100 %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, du sitter en av första händerna i WSOP. Du har AK, vet att han har AJ. Micket micket bra!

 

Stackarna 10k mot 10k. Han höjer pre rejält, du på BB återhöjer. Han ställer.

 

Vad gör du då?

 

Du höjer AK, han synar 67. Floppen kommer 236. Ska du syna när han bettar lite drygt halvpott?

 

För att inte tala om alla gånger du kommer att åka ut för att du tror att han kommer att släppa sitt bottom pair.

 

Visst. Det är en enorm fördel att kunna se hålkort. Men att komma och påstå att du skulle komma nära 100 % är enligt mig vansinne! Räcker ju som sagt att du har oflyt tre händer i rad när du sitter HU för att det ska vara slut. Ja, du är jättefavorit när du synar AA mot 88, men det är inga 100 %.

 

Läs gdaily's inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, du sitter en av första händerna i WSOP. Du har AK, vet att han har AJ. Micket micket bra!

 

Stackarna 10k mot 10k. Han höjer pre rejält, du på BB återhöjer. Han ställer.

 

Vad gör du då?

 

Är du läskunnig? Du återhöjer inte på BB, du synar

 

 

 

Du höjer AK, han synar 67. Floppen kommer 236. Ska du syna när han bettar lite drygt halvpott?

 

Du höjer inte med AK pre mot 67, och nej du ska inte syna när han betar.

 

För att inte tala om alla gånger du kommer att åka ut för att du tror att han kommer att släppa sitt bottom pair.

 

För att inte tala om alla gånger du kan syna med J hög på rivern när han bluffar? Eller alla de gånger du kan beta med 7 hög på rivern för att du vet att han sitter med 8 hög?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du läskunnig? Du återhöjer inte på BB, du synar.

Hög nivå på diskussionen. Grattis.

 

Ok, du synar halva stacken med AK mot AJ. Floppen kommer Jxx. Eller ska vi inte syna hans raise över huvud taget?

 

Alternativt: "Du synar", synar du alla händer när du är favorit, och varför? Tanken är alltså att få in så lite pengar som möjligt fram till river, där FI alltid bluffar tom och du kan ta hem potten? Var tanken att vänta till vi har full information för att där ta alla beslut? Helt enkelt hoppas på att FI aldrig någonsin ställer eller bettar stort? Framförallt inte tidigt i turneringen?

 

 

Du höjer inte med AK pre mot 67, och nej du ska inte syna när han betar.

 

Så vi låter sämre händer få billiga floppar alla gånger. Och om vi har odds att syna så kommer vi inte att göra det? Vilka floppar är det du har tänkt att spela? Nyss skulle vi ju spela och vinna i stort sett alla floppar?

 

För att inte tala om alla gånger du kan syna med J hög på rivern när han bluffar? Eller alla de gånger du kan beta med 7 hög på rivern för att du vet att han sitter med 8 hög?

 

Japp. Det finns en jättefördel att se FIs kort. Men att lägga/inte beta bra händer för att satsa hela turneringen på att FI alltid kommer att bluffa på river, det är nonsens. Dessutom kommer 8 hög på river göra tokåterbluffar ibland och tvinga dig att lägga dig.

 

Förstår inte riktigt resonemanget. Vi ska limpa alla bra händer, men så fort FI har en träff så lägger vi oss. Fatta hur ofta som någon kommer att dra ut oss. Det finns inte en möjlighet i världen att denna typ av spel skulle komma ens i närheten av att vara 100 % att vinna WSOP. Räcker som sagt att vi limp/foldar ett par händer i början för att vi ska vara så tvungna att ta en 80 % syn.

 

Vi kommer naturligtsvis att ha enorm chans att vinna, det säger jag inte emot. Men att den chansen skulle vara näst intill 100 % kan jag inte köpa. Det tokvek-passiva spelet kommer att ge vinster. Såklart. Frågan är vara hur du gör efter en dålig start. Hur göra HU med aggro motståndare och höga blinds? När ta en syn?

 

Tillägg:

Nog fan har jag funderat. Men har du läst tråden?

 

För det andra: Har du läst exempelvis Hjorts exempel? I ett Headsupläge, tror du att det är bättre att veta preflop att brädan är totalt K9642, eller att veta att fi har QJ? Brädan vet du ju om ändå, när du synat preflop, och på floppen, turn och ska agera inför river.

 

Om jag sitter med 53/96/K9/K6/K4/K2 osv, FI raisar till 4*BB... och jag vet att brädan blir K9642, så kommer jag att kunna spela på ett annat sätt än vad jag gjort om jag vetat att FI har AJ (som exemplet var). Med 53 kommer du inte syna pre, du kommer inte syna flop, och du kommer knappast syna turn. Argumentet "Brädan vet du ju om ändå" funkar inte för mig, för jag tror att du kommer att få betala tonvis för den informationen. Känns bara som att du väldigt ofta kommer att hamna i gränsfallssituationer. Om vi då inte "spelar optimalt" utan bara synar/limpar tills dess vi sett hela brädan går vi ju miste om enomt mycket värde. Jag förspråkar inte AI-poker. Utan helt normal poker, såsom du alltid spelar den. Fast rejält mycket lösare (eller med en annan HD i varje fall), för du kommer att veta när det är rätt att ta vissa syner/bet.

 

Sedan är jag inte helt 100 på vilket som är bäst. Bara att "två hålkort" inte alls kommer att ge några 99,99 % att vinna WSOP, utan långt långt mycket lägre chans. Med brädan kan du rimligtsvis inte misslyckas, det kan du med hålkorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög nivå på diskussionen. Grattis.

 

Ok, du synar halva stacken med AK mot AJ. Floppen kommer Jxx. Eller ska vi inte syna hans raise över huvud taget?

 

Alternativt: "Du synar", synar du alla händer när du är favorit, och varför? Tanken är alltså att få in så lite pengar som möjligt fram till river, där FI alltid bluffar tom och du kan ta hem potten? Var tanken att vänta till vi har full information för att där ta alla beslut? Helt enkelt hoppas på att FI aldrig någonsin ställer eller bettar stort? Framförallt inte tidigt i turneringen?

 

 

 

 

Så vi låter sämre händer få billiga floppar alla gånger. Och om vi har odds att syna så kommer vi inte att göra det? Vilka floppar är det du har tänkt att spela? Nyss skulle vi ju spela och vinna i stort sett alla floppar?

 

 

 

Japp. Det finns en jättefördel att se FIs kort. Men att lägga/inte beta bra händer för att satsa hela turneringen på att FI alltid kommer att bluffa på river, det är nonsens. Dessutom kommer 8 hög på river göra tokåterbluffar ibland och tvinga dig att lägga dig.

 

Förstår inte riktigt resonemanget. Vi ska limpa alla bra händer, men så fort FI har en träff så lägger vi oss. Fatta hur ofta som någon kommer att dra ut oss. Det finns inte en möjlighet i världen att denna typ av spel skulle komma ens i närheten av att vara 100 % att vinna WSOP. Räcker som sagt att vi limp/foldar ett par händer i början för att vi ska vara så tvungna att ta en 80 % syn.

 

Vi kommer naturligtsvis att ha enorm chans att vinna, det säger jag inte emot. Men att den chansen skulle vara näst intill 100 % kan jag inte köpa. Det tokvek-passiva spelet kommer att ge vinster. Såklart. Frågan är vara hur du gör efter en dålig start. Hur göra HU med aggro motståndare och höga blinds? När ta en syn?

 

Med tanke på att fi missar 70% av sina brädar kommer majoriteten av ens eget spel vara att du betar bort honom. Och är du rädd för att han ska bluff-höja all-in så är det ju rätt enkelt att skydda sig mot det genom att själv ställa all-in först när han totalmissat brädan. Vad ska han göra då? En norsk bluffsyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du synar halva stacken med AK mot AJ. Floppen kommer Jxx. Eller ska vi inte syna hans raise över huvud taget?

 

Huer mår du, blindar 25-50 (eller 50-100 med 20.000 i startstack som i WSOP) och du tror att fi öppnar med en lagom bet på 10.000? En öppningsbet brukar ligga på 2-5 big blind, inte 100 big blinds. Vet inte var du spelar poker någonstans. Antar att du spelar SnG och tror att WSOP är samma sak.

Dessutom kommer 8 hög på river göra tokåterbluffar ibland och tvinga dig att lägga dig.

Inte om vi är all-in med vår bet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att fi missar 70% av sina brädar kommer majoriteten av ens eget spel vara att du betar bort honom. Och är du rädd för att han ska bluff-höja all-in så är det ju rätt enkelt att skydda sig mot det genom att själv ställa all-in först när han totalmissat brädan. Vad ska han göra då? En norsk bluffsyn?

 

Ok, så vi ska ställa våra bluffar nu. Det kommer garanterat att ge oss 100 % att ta hem turneringen.

 

Läs vad gdaily skrev, han hade ju en poäng. Håller vi potterna små så kan vi ta hem fler och förmodligen alldeles tillräckligt många för att vinna. När du ser hålkorten så vill du absolut inte hamna AI utan att ha sett hela brädan, då riskerar du att åka ut. (Vilket är min poäng, förr eller senare - förmodligen förr, måste vi ta en syn AI där vinstchansen inte kommer att vara 100 %)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huer mår du, blindar 25-50 (eller 50-100 med 20.000 i startstack som i WSOP) och du tror att fi öppnar med en lagom bet på 10.000? En öppningsbet brukar ligga på 2-5 big blind, inte 100 big blinds. Vet inte var du spelar poker någonstans. Antar att du spelar SnG och tror att WSOP är samma sak.

 

Jag mår bra tack. Trevligt att diskutera med bra skribenter. Hur mår du? Härligt med fredag va?

 

 

Nä. Jag tror inte att FI kommer att öppna med en så stor bet. Faktiskt. Trots min IQ på 80. Det jag försöker få fram med övertydlighet är att du kommer att hamna i sitsar som är svåra. Men - för övertydlighetens skull - jag försöker igen. OM FI skulle betta 10k chips där. Vad gör du då? Du har ju 75 % att vinna? Säg att 100 bb istället kommer på turn?

 

Det jag försöker få fram - trots min otroligt dumma framtoning och psykiska skada - är att du lätt kan hamna i en sits där du åker ut. Riverkortet kommer någon gång att sätta dig på pottan. Har du då inte hunnit bygga stack så kan det vara slut.

 

Inte om vi är all-in med vår bet

 

Fast det är klart, synar vi 7 högt och ställer så kommer vi ju garanterat aldrig vara i farozonen för att åka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är klart, synar vi 7 högt och ställer så kommer vi ju garanterat aldrig vara i farozonen för att åka ut.

 

Okej, ställer vi all-in när han totalmissat och han synar är det möjligt att vi åker ut. Exempel med 8-hög mot 7-hög. Fi höjer med 89s du synar med 72.

 

Floppen kommer 3JA, ingen i hans färg. Han betar och du ställer all-in. Visst synar han åker du kanske ut. Men hur stor är sannolikheten att han synar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög nivå på diskussionen. Grattis.

 

Ok, du synar halva stacken med AK mot AJ. Floppen kommer Jxx. Eller ska vi inte syna hans raise över huvud taget?

 

Syna bort halva stacken som 70% favorit, vilket vi vet, är inte bra. Alltså, vi spelar inte denna pott. gdaily lär ju inte uppfattat din "höjer rejält" som en höjning med >100BB eller vad det nu blir utan snarare som 5-7BB eller så.

 

Alternativt: "Du synar", synar du alla händer när du är favorit, och varför? Tanken är alltså att få in så lite pengar som möjligt fram till river, där FI alltid bluffar tom och du kan ta hem potten? Var tanken att vänta till vi har full information för att där ta alla beslut? Helt enkelt hoppas på att FI aldrig någonsin ställer eller bettar stort? Framförallt inte tidigt i turneringen?

 

Synar alla små potter där vi efter flopp kan veta om vi är stora favoriter eller inte.

 

 

Så vi låter sämre händer få billiga floppar alla gånger. Och om vi har odds att syna så kommer vi inte att göra det? Vilka floppar är det du har tänkt att spela? Nyss skulle vi ju spela och vinna i stort sett alla floppar?

 

Klart, pre har ju AKo 58-42 mot 67s, efter att båda totalmissat flopp 75-25. När är det bäst att lägga in lite pengar för att ta hem potten? Lite feltänk här, det kan mycket väl vara typ 61-39 på totalmissad flopp

 

Japp. Det finns en jättefördel att se FIs kort. Men att lägga/inte beta bra händer för att satsa hela turneringen på att FI alltid kommer att bluffa på river, det är nonsens. Dessutom kommer 8 hög på river göra tokåterbluffar ibland och tvinga dig att lägga dig.

 

Varför ska man tidigt riskera vad man kan riskera lite senare i handen när man har en större fördel?

 

Nej, Fi kommer givetvis inte alltid bluffa river. Men tillräckligt ofta för att vi ska tjäna på det.

 

Känns som om du tror att det tidigt kommer handla om en hand som är en "make or break"-hand.

 

Vi kommer naturligtsvis att ha enorm chans att vinna, det säger jag inte emot. Men att den chansen skulle vara näst intill 100 % kan jag inte köpa. Det tokvek-passiva spelet kommer att ge vinster. Såklart. Frågan är vara hur du gör efter en dålig start. Hur göra HU med aggro motståndare och höga blinds? När ta en syn?

 

Allt annat än en monsterledning väl HU vore riktigt konstigt. Att stackarna är grunda är ju knappast troligt heller, kanske fis för att du har så löjligt mycket marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ännu tydligare i ett headsup-läge på slutet:

 

a) Du vet att fi har QJ och du kanske till och med vet att floppen är K62

b) Du vet att du till slut har par i sexor på brädan K62-9-3, men vet inte fis hand.

 

I vilken situation vill du helst vara när ni spelar H2H på slutet? (Du har dessutom stor ledning i tävlingen när du kommer in i H2H-spelet, allt annat vore en jätteskräll, i båda situationerna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ställer vi all-in när han totalmissat och han synar är det möjligt att vi åker ut. Exempel med 8-hög mot 7-hög. Fi höjer med 89s du synar med 72.

 

Floppen kommer 3JA, ingen i hans färg. Han betar och du ställer all-in. Visst synar han åker du kanske ut. Men hur stor är sannolikheten att han synar där?

 

Nej, du checkar, han betar på floppen och du synar. Turn kommer K. Du checkar och han betar. Du synar

 

Rivern kommer 3. Du går all-in. Han måste folda.

Alternativt Rivern kommer 2. Du checkar, han betar, du synar (eller höjer) på ditt femtepar.

 

Vi ska aldrig spela handen på ett sådant sätt att vi är all-in före rivern om stackarna är lika. När vi väl har tagit en monsterledning, kanske har 200k mot övrigas 40k (dvs efter halva dag 1 i WSOP) så kan vi ta våra AK mot AJ all-in pre om vi känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

folk verkar fortsätta att tro att även på dag 2-3 och genom att se motståndarens hålkort så riskerar man att åka ut direkt efter badbeat allin preflop... alltså seriöst, vad är problemet?? enda sättet att INTE vinna tourneyn är ju genom gigantisk otur i början på dag1 där du inte lyckas få hem någon pott alls typ och extrem utdrag... men hur tusan spelar du typ ett bottomset på en bräda som du vet kommer ge både lite stegmöjlighet och färgmöjlighet? går du all-in preflop för att få bort dom alternativen eller vad, och om brädan är 3ak(blank+blank) kan du ju knappast göra det heller :P? zzzz, blir ju så trött haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en liten mer intressant och rolig diskussion, vem vinner HU då ena killen viker upp sina två kort varje gång men vet brädan och fi vet om att han vet brädan :P skulle kunna bli rätt skojsiga bluffar och totalskumspel från bägge haha. ganska givet att han som visar sina kort skulle tvingas va den aggro spelaren (hålla ner potter=gg) fastän han inte vill det :P får ta å testa det någon gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en liten mer intressant och rolig diskussion, vem vinner HU då ena killen viker upp sina två kort varje gång men vet brädan och fi vet om att han vet brädan :P skulle kunna bli rätt skojsiga bluffar och totalskumspel från bägge haha. ganska givet att han som visar sina kort skulle tvingas va den aggro spelaren (hålla ner potter=gg) fastän han inte vill det :P får ta å testa det någon gång

Framförallt skulle han inte gärna låta motståndaren se floppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att man med 99%+ säkerhet vinner, om vi antar att man är ett proffs som kan utnyttja denn enorma fördel till fullo, speciellt om det är en så pass långsam struktur som WSOPME.

 

Du kommer att känna till en miljard döda kort, vilket kommer att ge dig ännu fetare odds.

Man kan göra perfekta steals.

Man kan göra perfekta valuebets.

Ingen kan bluffa dig.

Perfekta beslut på river.

Du kan syna en preflop-raiser med skräp för att ställa alla brädor han missar.

 

Efter ett tag kommer man ha en såpass fet stack, att enda gången man torskar trots sin superkraft är typ headsup mot någon som vinner 10 allins i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...