Albert Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Jag har nyligen köpt på mig ett knippe nattböcker (lättlästa böcker som jag läser när jag ska sova) och en av dem är boken Slumpen är ingen tillfällighet. Jag har inte läst hela ännu men jag citerar här ett stycke som jag tycker är intressant från sida 75: Global Consciousness Project (GCP) heter ett stort forskningsprojekt som leds av Dr. Roger Nelson vid Princeton University. Man försöker helt enkelt ta reda på in det existerar ett kollektivt medvetandefält, och om det i så fall finns et samband mellan vad som händer i fältet, och vad som händer i materien. Forskningen som startade 1998 är fortfarande i ett tidigt stadium, men redan nu finns resultat som man anser vara statistiskt intressanta. Man använder små apparater som kallas Random Number Generators (RNG). Det är en sorts datorkretsar som genererar ett elektroniskt brus genom kontinuerliga, helt slumpmässiga, sekvenser av omkring tusen ettor och nollor per sekund. De olika RNG-enheterna är utspridda i världen utan koppling till varandra. Varje RNG är dock kopplad via Internet till en server vid Princeton där bruset registreras i tidsangivna filer och lagras för analys. Det finns 67 stycken RNG i bla USA, Brasilienm Indien, Ryssland, Japan etc Bruset som skapas av ettorna och nollornas dans ger en ganska konstant kurva, en så kallad bell curve som blir helt likartad i de olika apparaterna. Kurvan upprepar sig enligt samma mönster timme efter timmme, dag efter dag. Men ibland händer något märkligt. När det inträffar en stor internationell händelse, något som gör att många människor medvetet fokuserar på samma sak, får ett likartat hinnehåll och uppnår en sorts samstämmighet, koherens, då förändras RNG-apparaternas kurvor dramatiskt. Ett sorligt, men tydligt exempel är attacken på WTC den 11 september 2001. Samtliga 37 RNG-apparater som var igång den dagen reagerade kraftigt. Kurvorna ändrades markant och utslagen blev större än man någonsin uppmätt tidigare. Man har analyserat resultaten noggrant för att utesluta möjligheten att det kan ha varit fråga om någon statistisk abnormitet, eller analytiska misstag; man har till och med kunnat uteskta att det skulle handla om elektromagnetisk påverkan från ökad användning av mobiltelefoner. (Resultaten finns redovisade i fysiktidskriften Foundations of Physics Letters, vol. 5, nr 6, 2002.) Under de år projektet varit igång har man analyserat 1 282 större nyhethändelser och jämfört md förändringar i bellkurvorna och enheternas beteende faktiskt förändras genom tankar, känslor och intentioner, men man har fortfarande ingen heltäckande hypotes om hur det är möjligt. Man arbetar med teorier från många olika forskningsområden tex non-linear dynamics, string theory, entropy reduction, information theory, resonance and coherence och mycket annat. En doktor i projektet, Dean Radin, doktor i psykologi och elektronik sammanfattar de preliminära resultaten: "This ongoing experiment suggests that as a mass mind moves, so does matter. ( Detta pågående experiment antyder att så som massmedvetanddet rör sig, rör sig också materien). ----------------------------------- Någon som hört talas om detta fenomen förut? Jag är hemskt nyfiken. Citera
Albert Postad 16 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Och för att glida in på samma ämne: Vad är den konstigaste synkroniciteten du upplevt? (Synkronicitet betyder meningsfull slump) Min är absolut förra året då jag var i Israel och tog en buss från Eilat upp till Jerusalem. Det avgick två bussar från Eilat exakt samtidigt. Jag hamnade på buss 2. Bussens motor gick i sönder i Negevöknen så vi blev stående där ett tag. De enda jag pratade med var två super kristna jänkare samt en fransos som bodde på Cypern och arbetade med pokersupport. Iaf så kommer det en ny buss snart o vi åker till Jerusalem. Det som är skumt var att jag kommer ihågen en tjej från bussen enbart på grund av en liten incident. Hon satt nämligen med knäna upptryckt mot sätet så den som satt framför henne blev irriterad (det var två gubbar) och de höjde rösten. Jag satt längsbak och hon satt i mitten. Vi pratade inte med varandra och jag hörde inte vilket språk hon talade. Iaf hemma i Sverige och det går nån vecka så har min polare besök från USA. Han säger att det är en fräsch brud så jag drar med dem på fest och jag och hon börjar samtala. Jag behöver väl knappast berätta mer att ho var tjejen från bussen. (Hon kom även ihåg mig av någon anledning.) Vad är oddsen? Buss i Israel och sedan träffas i de värmländska skogarna? Citera
HataB2B Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Angående post numero dos: Sannolikheten för att du skulle träffa just henne igen var självfallet ofantligt liten, men att du ett par gånger i ditt liv råkar ut för att du träffar på en person som du minns på en osannolik plats är ganska, om inte väldigt sannolikt. Citera
thestonk Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Däremot torde eventuell gruppering av åsikter, religion eller annat sammanhållande göra att sannolikheten för ett sammanträffande ökar markant, både på hemmaplan och annorstädes. Jag har försökt att skatta sannolikheten i MatLab, men saknade en hel del parametrar för att kunna utföra beräkningarna. Citera
jaqk Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Att osannolika saker händer ibland är ju helt enligt planen. Jag tycker att förattarens exempel är lite tama, om än småtrevliga på sitt sätt. Är det inte lite komiskt att detta globala medvetande skulle jobba just på att skaffa honom en fin flygel eller en sjötomt på Lidingö, typ? Men att seriösa (?) forskare vid Princeton faktiskt forskar på saken och kan visa på resultat får en verkligen att fundera. Tycker också det är intressant. Citera
Loveless Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Pseudovetenskaper rockar eftersom de i motsats till andra vetenskaper inte behöver bevisa sitt dravel. Hur många abnormiteter på bellkurvan har de inte hittat världshändelsen för? Om de nu har teorier om hur man påverkar bellkurvan mentalt, har de genomfört (och lyckats) med ett experiment för att skapa en abnormalitet. Eller är det bara ett sätt för att få statliga pengar så att man kan röka på så ofta som möjligt. Citera
vetgirig Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Det står om det hela här: http://noosphere.princeton.edu/terror.html Citera
Waggho Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Jag går nog på den här linjen: http://www.skepticnews.com/2005/02/rednova_news_ca.html You see a spike in the numbers, you scan the news headlines to look for some big event. If you find something, then you can say that the spike you saw detected it. If you don't see anything, wait a bit and check again. Then when you find something, you can say that the spike you saw predicted it. From the other direction, if something big happens in the news, go back and look at your numbers. If you see a spike, bravo! If you don't, look farther back in time. Found one? It was a prediction! (Oh, and if you don't find a spike in the numbers, but instead find a trough, that's okay -- that counts, too.) Didn't find anything at the time of the event or before the event? Don't give up yet! Try looking after the event -- it probably had some sort of psychic impact on the population of the planet for some time after the fact. some of the events that their machine "detected" or "predicted" include Mark McGwire's homerun record, the finale of Survivor, and Oprah Winfrey visiting Africa. World-shaking events? Really? Hmm.... Citera
Fido Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Jag säger bara: Usch så mycket lurendrejardravel det finns! Sett reklamen för mediamsart.se? Känns som att mänskligheten skulle behöva rejäla doser med sunt förnuft på flaska. Vi ser det vi vill se. Citera
Recommended Posts