Gå till innehåll

Jag tänker bara jobba 60%! (jobbval)


hang_10

Recommended Posts

Vill inte jobba bort hela livet. Jag har inte speciellt dyra fritidsintressen. Det mesta utav överflöd kan jag hålla mig undan, så som prylar, bil som inte är rishög etc. med andra ord, är inte speciellt dyr i drift.

 

Så vad faen ska jag utbilda mig till? Har alltid tänk, fan jag ska utbilda mig till något kul!! Men har nu kommit på att man fan blir less på allting och utav det har jag dragit slutsatsen att ett hyffsat välbetalt jobb, där man kan jobba 60-70% nog är det bästa.

 

Det enda jag kommit på är typ läkare, men gillar verkligen inte sjukhus. Sen är ju intagningskraven så extrema. Har OK betyg men inte tillräckligt bra. Kan dock tänka mig att lägga något år på plugga upp betygen lite för att ta sig in på någon annan utbildning.

 

Så, tips på yrken??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Har faktiskt tänkt på det också, men vet inte hur svårt det kan va riktigt. Kan tänka mig att jobba heltid först såklart, för att jobba in mig liksom, därefter gå ner i tid. Antar att jag får gå upp i tid igen sen om man skaffar barn etc. för att sedan gå ned igen då barnen flyttat hemifrån :D

 

Flexmöjligheter är ju såklart också ett plus, men färre arbetsdagar är dock hellre prioriterat. Att ha jour några dagar (beroende på vad man nu jobbar med) skulle också vara helt OK. Typ att man måste ta sig till jobbet i fråga på en timma eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fundera över möjligheten att gå ner i arbetstid redan innan man har valt yrkesbana verkar lite svajjigt :lol: Är det inte bättre att ta dig en funderar på vad du faktiskt skulle vilja jobba med och sen bara köra järnet. Vem vet, du kanske till och med kommer att gilla att jobba 100% ;-)

 

Träffade en snubbe på ett klättercafe uppe i Lofoten häromveckan som cyklat sig upp genom hela sydamerika till kanada, dokumenterat hela resan med blog och foto samt sålt hela härligehten till ett friluftsmagasin. Kan det bli mer fritid än så? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan låta lite svajjigt men det är så det känns iaf. Faktum är att det var tre år sedan jag slutade gymnasiumet och har sedan dess provat på lite ströjobb tills jag fick anställningen på ett av mina drömjobb, där jag nu jobbat i över ett år. Jobbar på ett produktionsbolag och filmar/redigerar reklamfilm för mindre företag, mycket datatid och lite filmande men det är roligt. Och jag tror jag ska ha tur om jag hittar ett "roligare" jobb än idag. Får dock inte mycket över minimumlön och jobbar heltid.

 

Kanske låter det som jag är kräsen eller till och med bortskämd? Men det är bara så att jag inte gillar att MÅSTA jobba i princip JÄMT förutom på helgen och den lilla ynga jevla semestern man får. Bara tanken på att jag ska jobba 5 dagar i veckan 8-5 varje dag förutom 5-6veckor om året får mig att må dåligt. Spenderar mycket av min lediga tid på att försöka fundera ut sätt man kan överleva på utan att jobba..

 

Flytta ut i skogen, odla alla grönsaker själv, ha höns + andra djur och bli i princip självförsörjande är ett alternativ jag ofta stöter på i mina tankar. Men jag tror inte det är värt det i och med det sociala utanförskap ett sådant val innebär. Tror dessutom att risken finns att man lessnar. Tycker dessutom inte att det är rättvist inför förhoppningsvis kommande barn (långt fram) att pappa och mamma ville bo så här så vi gör också så, utan att egentligen ha något val. Tanken att leva på stor segelbåt och bara käka fisk och röva yacts har också funnits :D men det är inte hållbart.

 

MNnjjaaä, ett hyffsat välbetalt jobb är nog det bästa om man har möjligheten att kunna gå ned i tid så man får tid för annat än saker man måste göra här i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör du gå efter dina intressen; vilka jobb intresserar dig, har du hobbies du skulle vilja jobba med o.s.v.

 

Det finns faktiskt ett antal yrken som ger ett större mått av frihet, så att man slipper ekorrhjulet 9-5. Det behöver dock inte per automatik innebära att man kan jobba 60% och fortsätta inom yrket, men däremot att man kan ha ett stort mått av flexibilitet i arbetstider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, de flesta välbetalda jobb har någon form av motprestation. Hyfsat fria yrken är t.ex. en säljare på provision, eller en bostadsmäklare i någon storstad. men en mäklare får då vara beredd på att offra helger och kvällar.

 

Egenföretagare (med en bra affärside och kunskapen att genomföra den) kan leva rätt bra efter att ha gått igenom hundåren under uppbyggnadsfasen, men man får som sagt offra sig lite under den tiden.

 

Att tro att en arbetsgivare ska betala dig bra för att softa runt på deltid kan du nog glömma. Finns inte en arbetsgivare som anser att någon som inte satsar på företaget är värd att satsa på tillbaka på så du kommer aldrig få en löneutveckling/karriär utanför de generella avtalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att inom de flesta yrken måste man jobba väldigt hårt i början för att kunna jobba mindre i slutändan. Men lärare i nåt flumämne som träslöjd eller barnkunskap är ju en typisk grej där man kan jobba deltid och dessutom vara ledig på somrarna. Sen brukar tjejer vara överrepresenterade under utbildningen, vilket brukar vara positivt om man är dragen åt det hållet.

 

Annars är det väl enklast att gifta sig rikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandman kanske? Mycket dödtid i alla fall där man kan snacka, träna osv. Funkar nog också bra med deltid men är väl inte så välbetalt.

 

Annars har man ju infört 3/3-systemet på vissa håll, främst inom vården tror jag, där tre dagars jobb varvas med tre dagars ledighet.

 

En annan idé kan ju vara att jobba obekväma arbetstider med bra lön, t ex handels kollektivavtal har ju 100 % ob på helgerna. Det borde ju gå att komma upp i en lön motsvarande heltidstjänst om du jobbar 25 timmar i veckan på kvällar och helger.

 

Ytterligare ett förslag kan ju vara att utforska närmare hur du kan leva billigt. Om man anstränger sig går det nog att skära ner sina utgifter betydligt utan att för den skull känna att man lever fattigt. T ex anpassa maten du lagar efter vad som är billigt för säsongen, kolla efter vad som ger mest näring för minst pengar osv. Det kan bli lite av en sport.

 

Men annars tror jag att det är bättre att hitta ett jobb man gillar och kan utvecklas i. Sen om det går bra så kan du som sagt bolla lite mer med tiderna så småningom om du väljer rätt yrke (om du fortfarande känner likadant då vill säga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...