Gå till innehåll

SnG: Två jätteshort på bubblan (igen)


dlinder

Recommended Posts

Då var det dags igen. Mot samma fiskfan, none the less. Fast frågan är om det inte är jag som är fisk som verkar göra fel varje gång - i min förra HH foldade jag fast jag nog borde pushat, här pushar jag fast jag nog (?) borde foldat.

 

Seat 5: HERO ($300)

Seat 6: kukulf ($7715)

Seat 7: xcyde ($215)

Seat 8: .d.o.n.k. ($6770)

Dealt to HERO [:5s::Th:]

kukulf: posts small blind 300

xcyde: posts big blind 215

.d.o.n.k.: folds

 

Jaha? Blinds är 300/600. Synar jag här med min "average" hand är jag ITM 2/3 ggr. Foldar jag här har jag först 1/2 att komma ITM, sen foldar xcyde sin sb varpå jag strax är all in i bb. Vinner jag den ligger jag dock jävligt bra till, för då måste xcyde vinna två på raken.

Rörigt, ja. Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förenklar man det till att behandla det som en satellitbubbla, folk går bara All-In när de måste och blir bara synade av en person samt att man i praktiken är ute om andra shortstacken vinner denna hand och man själv vinner över storstacken om det blir en trevägspott. Alla händer får beräknas random vs random.

 

Trevägspott - ca 63,5% att komma ITM. edit1: 3% chans att komma 2 och överleva och sedan klara sig igenom blindarna

 

Tvåvägspott - först 50% ITM respektive 50% för att bubblan är kvar.

 

Är bubblan kvar ännu och säg att vi foldar UTG för att ta fighten som BB. Vinst här betyder fold på SB då Fi är All-In som BB nästa hand.

 

Här är vi ITM 62,5%, ute som fyra 25% och bubblan kvar 12,5%. Detta betyder att om vi inte bubblar 1/10 ggr då bubblan fortfarande lever i detta läget var fold marginellt bättre.

 

Klarar bubblan även denna handen har vi 300 och Fi har 290 kvar och är All-In i SB vilket gör att kravet 1/10 är uppfyllt med marginal, totalt minst 68,75%.

 

Om vi ställer UTG efter fold på knappen har vi 1/3 att vinna och inte bubbla men fortfarande inte garanterade ITM de gånger Fi kommer tvåa. Detta ger ett max på 66,7% ITM. Fi måste ju ta denna chans då han i detta läget får 66,7% chans att komma ITM. Sen spelar ju iofs roll om han vet att du vet att han vet att du vet att han vet osv vilket gör att man gärna får ha en read på fi i detta läget.

 

Alltså måste fold med T5o(även med edit1) vara bäst i detta läget förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa.

 

edit1: Ska kolla på detta igen när pokerstove tuggat klart, men att kunna inse dessa tre falls olika chanser tillräckligt exakt för ett korrekt beslut inom ens betänketid är inget som man gör sådär jättesnabbt. Därför kan det inte vara en jättefold eller en jättesyn. Klarar man däremot av detta så vill inte jag spela bubbla mot denna person. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att vi foldar aktuell hand (hand t). Då har vi direkt P=0,5 att komma ITM genom att xcyde kan förlora den. Vad finns det för andra skeenden som leder till att vi kommer ITM? (Vi bortser från splittar.)

 

Jo, xcyde kan vinna hand t (P=0,5), rundfold på hand t+1 (P=1), vi måste överleva på BB på hand t+2 (P=0,5), rundfold på hand t+3 (P=1), och xcyde måste förlora hand t+4 (P=0,5). P=0,125

 

Eller xcyde kan vinna hand t (P=0,5), rundfold på hand t+1 (P=1), vi måste överleva på BB på hand t+2 (P=0,5), rundfold på hand t+3 (P=1), och xcyde måste vinna hand t+4 (P=0,5) och förlora hand t+5 (P=0,5). P=0,0625

 

Sannolikheten att vi hamnar ITM om vi foldar hand t är då lika med 0,5+0,125+0,0625 = 0,6875 > 2/3. Dessutom finns ytterligare möjliga skeenden som leder till att vi kommer ITM trots att xcyde vinner hand t.

 

Således är det en blixtfold i det aktuella läget. ;-) Eller?

 

EDIT: Dessutom har man bara 27% vinstchans med T5o mot två randomhänder så gränsvärdet är inte 2/3 utan 0,635. Ännu klarare fold således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Således är det en blixtfold i det aktuella läget. ;-) Eller?

 

Japp, men för att man ska folda som blixten så måste man inse detta som senast när UTG foldar. =P

 

Blixtfold och jättefold är gånger då man inte ens behöver tänka för att handla, här krävs det en del tankeverksamhet.

 

Lite intressant hand, men med handen på hjärtat är det en väldigt ovanlig situation så om man inte kan svaret som ett rinnande vatten lär det inte påverka ens resultat nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blixtfold och jättefold är gånger då man inte ens behöver tänka för att handla, här krävs det en del tankeverksamhet..

 

Vad tror du egentligen att jag menade med ";-)" efter att jag drog slutsatsen om "blixtfold"?

 

För oss som nöter SnG är det en inte helt ovanlig typsituation ändå. Det intressanta är att det har en mycket liten betydelse i termer av EV om man faktiskt synar eller foldar.

 

Syn har ju å andra sidan den fördelen att vi får facit direkt, med fold kan pinan förlängas flera händer. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, oki. Var iofs mest allmän kritik mot överanvändning av "superlativ".

 

Håller dock inte med om att det är en "inte helt ovanlig typsituation". Inte på min nivå ivf($22+2). Här händer det att två är så korta att man inte kan stjäla blindsen vidare, men om de dubblar upp så kan man det. Det unika med detta fallet är ju att två stycken trots en uppdubbling per varv kommer att hamna All-in i blindsen i minst två-tre varv framåt. Kan inte erinra mig att att det hänt under de 1000-1500 senaste jag lirat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade synat här alla dar i veckan iom att det viktigaste här är just att hamna itm. Det viktigaste i denna hand är inte att vinna den, utan att få ut xcyde.

Svaret är..... Call.

 

Vad kan hända?

Vi kan inte få bort SB så följande återstår:

1. HERO vinner. Vi har spräckt bubblan och har t815. All in med ATC i nästa hand.

2. SB vinner och slår ut HERO och xcyde. Vi blir 3:a då vi startar med mer chips.

3. xcyde vinner och vi slår SB. xcyde landar på t645 och får SB nästa varv med t300. Vi har kvar t85 och måste all in med ATC.

4. xcyde vinner och SB slår oss. Vi bubblar och startar en ny SnG.

 

Som ni ser så är det andast alternativ 4 som slår ut oss. Alternativ 3 betyder troligtvis att vi är ute också men vi har fortfarande en chans.

 

Någon kan väl pilla lite med siffror och räkna på sannolikhet för de olika utfallen men egentligen behöver man ju ingen HD då SB inte kan lägga sig i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är..... Call.

 

Vad kan hända?

Vi kan inte få bort SB så följande återstår:

1. HERO vinner. Vi har spräckt bubblan och har t815. All in med ATC i nästa hand.

2. SB vinner och slår ut HERO och xcyde. Vi blir 3:a då vi startar med mer chips.

3. xcyde vinner och vi slår SB. xcyde landar på t645 och får SB nästa varv med t300. Vi har kvar t85 och måste all in med ATC.

4. xcyde vinner och SB slår oss. Vi bubblar och startar en ny SnG.

 

Som ni ser så är det andast alternativ 4 som slår ut oss. Alternativ 3 betyder troligtvis att vi är ute också men vi har fortfarande en chans.

 

Någon kan väl pilla lite med siffror och räkna på sannolikhet för de olika utfallen men egentligen behöver man ju ingen HD då SB inte kan lägga sig i detta läge.

 

 

Jag är med dig helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...