Gå till innehåll

Bra "pekdon" om man får kramp i handen?


dlinder

Recommended Posts

Har fått ont i högerhanden, dels krampartat för hur jag håller musen och dels där jag stöder handleden mot bordet.

 

Vad bör jag fixa? Som jag ser det har jag iaf tre alternativ:

 

1. Trackball

2. Vertikalmus

3. Musmassa med "gelstöd"

 

Vilken/vilka har ni testat och vad tyckte ni?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en vertikalmus?

 

Jag har en Perific-mus, en sån man håller i handen och styr kulan med tummen. Om du har sett en sån så förstår du vad jag menar. Dom är ganska dyra och lite halvknepiga innan man lär sig använda dem. Inte lyckat om man lirar mer än fyra bord direkt.

 

Skaffade den efter att jag fick problem med handleden och det hjälpte, men som sagt, precisionen är inte nåt vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en vertikalmus?

 

Jag har en Perific-mus, en sån man håller i handen och styr kulan med tummen. Om du har sett en sån så förstår du vad jag menar. Dom är ganska dyra och lite halvknepiga innan man lär sig använda dem. Inte lyckat om man lirar mer än fyra bord direkt.

 

Skaffade den efter att jag fick problem med handleden och det hjälpte, men som sagt, precisionen är inte nåt vidare.

 

Är inte det en sån trackball? Dvs en stationär klump med en fri kula som man styr med tummen.

 

Vertikalmus är som en vanlig mus, fast greppet är mer naturligt i det att man håller musen typ som en spak och därmed har handen i en annan vinkel.

 

en variant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyss musen du länkade till dlinder. Finns på Misco med snabb leverans.

 

Lite väl dyrt egentligen men min värk i handleden försvann i princip direkt. Det blir lite krampaktigt även med denna om man sitter för länge men jag upplever en klar förbättring och skulle tippa att den är värd varenda öre av de extra hundralapparna den kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyss musen du länkade till dlinder. Finns på Misco med snabb leverans.

 

Lite väl dyrt egentligen men min värk i handleden försvann i princip direkt. Det blir lite krampaktigt även med denna om man sitter för länge men jag upplever en klar förbättring och skulle tippa att den är värd varenda öre av de extra hundralapparna den kostar.

 

Den tappar inte "greppet" som det står i testet då?

 

Finns ju sjukt många olika vertikalmöss också. Undrar hur de som är som en pinne är. Så skulle de ju gärna få vara trådlösa... krav krav.

Microsofts är trådlös

 

Dock har jag läst att den inte är lika bra som den andra i övrigt, och min erfarenhet av ms inputgrejer tidigare är inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyss musen du länkade till dlinder. Finns på Misco med snabb leverans.

 

Lite väl dyrt egentligen men min värk i handleden försvann i princip direkt. Det blir lite krampaktigt även med denna om man sitter för länge men jag upplever en klar förbättring och skulle tippa att den är värd varenda öre av de extra hundralapparna den kostar.

 

*host* kärring *host*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/devices/156&cl=se,sv

 

Har använt en sådan i ca 7 år. Jag finner den bekväm och med bra precision. Jag har också valt den framför vanliga möss även när jag spelat snabba fps som Quake.

 

Med en sån styr man med pek-/långfinger eller?

 

Har nämligen fått en skum bula på handleden (som gör svinont) efter att ha spelat för mycket med en touchpad, och funderar på om man åker på samma sak med en sån som du länkar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tappar inte "greppet" som det står i testet då?

 

Finns ju sjukt många olika vertikalmöss också. Undrar hur de som är som en pinne är. Så skulle de ju gärna få vara trådlösa... krav krav.

Microsofts är trådlös

 

Dock har jag läst att den inte är lika bra som den andra i övrigt, och min erfarenhet av ms inputgrejer tidigare är inte bra.

 

Den har inte gjort det en enda gång hittils iaf. Finns ju en version 2 också, den jag har. Vet inte vilken version recensionen är av.

 

Microsofts ser inte ut att vara vertikal utan bara vinklad. Hur stor skillnad det blir har jag ingen aning om dock :)

 

*host* kärring *host*

 

*host* din mamma *host*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...