Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller med Doc Lame, skippa personagreppen och diskutera handen i stället. Kan förstå att man blir provocerad av vissa svar här på forumet, men bäst är att ignorera dessa inlägg totalt. Jag hade aldrig tänkt på att man kunde spela denna hand annorlunda än ställ innan och tyckte det var intressant att höra lite fler åsikter. Sen antar jag att det ligger i de flesta pokerspelares natur att tro att man själv är bäst och att alla andra är idioter, vilket gör att vissa åsikter får lite väl hård kritik.

• Svars 194
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Att de andra anser att det är en no-brainer är inte så svårt att förstå, för EV´t är säkert tämligen marginellt gentemot att ställa eller syna.

Då hade det inte varit en nobrainer, eller hur?

Det är en nobrainer för att syn är klart sämre än att dega in.

Postad

De ja hävdat vara inkompetenta är mestadel spelare som inte förstår komplexiteten i MTT´s. De som sitter och nöter som om det vore CG och tänker att alla situationer som är +$EV i CG förutsättningslöst är det även i MTT´s. Problem som att variera spel beroende på stacksize, nivå vs avarage, nivå vs BB mm mm. Därmed inte sagt att det skulle vara svårare att lira MTT´s men det är bra mycket variansrikare och det kan finnas värden i att gambla mer eller mindre i olika skeden av turren och beroende på ens egen placering eller nivå.

Då ställ är det alternativ som bär med sig minst gulningsrisk bör det vara EXTRA attraktivt ur turneringssynpunkt, jämfört med om handen varit cashgame?

Postad
Då ställ är det alternativ som bär med sig minst gulningsrisk bör det vara EXTRA attraktivt ur turneringssynpunkt, jämfört med om handen varit cashgame?

Nja, beror ju på. Vi är nere på 21BB, ledarn har 124BB, avarage bör ligga runt 54000 eller 27BB . Det är snart dags men inte panik att göra nån form av move. Här har vi dock ett läge att bygga ordentlig stack om vi lyckas floppa rätt. Och oddsen är tämligen goda. Dessutom har vi möjlighet att kasta om nu A kommer på flopp, fast överväger man folda flopp bör man nog ställa pre.

Hur som är det en smaksak och inte alls så klart som du vill få det till. Att riskera stack kommer du om du pushar och får fold ändå behöva göra den närmsta halvtimmen.

Postad

Alltså, att bevarandet av marker är mer värt än vinnandet av nya marker i turneringsspel, det är väldigt trivialt.

Dvs, i ett cashgame bör man alltid ta (förutsatt att man är rullad) ett marginellt EV-beslut även om variansen är skyhög, men i en turnering behöver vi ett markant högre EV för att ta en linje med hög varians.

Postad
Alltså, att bevarandet av marker är mer värt än vinnandet av nya marker i turneringsspel, det är väldigt trivialt.

Dvs, i ett cashgame bör man alltid ta (förutsatt att man är rullad) ett marginellt EV-beslut även om variansen är skyhög, men i en turnering behöver vi ett markant högre EV för att ta en linje med hög varians.

Finns gränser även för det Eury, som megastack skiljer det sig väldigt mot shortstack. Stacken påverkar även kommande händer vilket betyder att om du vill vinna genom att ligga som shortstack hela turren och bara överleva krävs både makalös tur kombinerat med fantastiskt kortsnitt.

Men att hålla linje med låg varians är jag helt överens med, men var i exempelt tycker du att vår varians är hög? Vi har fortfarande mer än 50% att ta hem potten mot 2 FI efter flopp förutsatt att ingen har AA el KK vilket oavsett skulle resultera i gulning.

Postad

Hög eller inte är en relativ fråga.

Din linje har relativt sett en högre varians än det bra spelet, push.

Det är inte att förringa.

Vad gäller värdet i att vara "megastack" får du gärna utveckla lite mer.

Exakt hur mycket värde tror du att du får genom att leda bordet?

Postad

Förstår meningen i det men den gäller till en viss punkt, skulle den inte göra det skulle ju optimalt spel vara att folda, då investerar vi inte mer pengar i en pott vi har säkert minst 30% risk att förlora om vi får syn.

Postad
Hög eller inte är en relativ fråga.

Din linje har relativt sett en högre varians än det bra spelet, push.

Det är inte att förringa.

Vad gäller värdet i att vara "megastack" får du gärna utveckla lite mer.

Exakt hur mycket värde tror du att du får genom att leda bordet?

Jag försökte väl säga att som megastack finns det inget som motiverar att man ska ge sig på att ta marginella syner om de inte motsvarar en så liten del av din stack att du lika gärna kan kasta bort den.

Jag menar, att vara megastack eller megamegastack gör mindre skillnad.

Postad

Alltså ställ har väl mest gulningsrisk med sig? Om vi bara synar för en BB till kan vi alltid slänga på ofördelaktiga floppar.

Postad

Förstår meningen i det men den gäller till en viss punkt, skulle den inte göra det skulle ju optimalt spel vara att folda, då investerar vi inte mer pengar i en pott vi har säkert minst 30% risk att förlora om vi får syn.

Eh. Nej, det gäller inte till nån jävla punkt, det är ett konstant förfarande. Och din slutledningsförmåga är häpnadväckande märklig. Att vunna marker är mindre värda än förlorade marker leder ju inte till att prisskillnaden däremellan är oändlig, eller hur?

Jag försökte väl säga att som megastack finns det inget som motiverar att man ska ge sig på att ta marginella syner om de inte motsvarar en så liten del av din stack att du lika gärna kan kasta bort den.

Jag menar, att vara megastack eller megamegastack gör mindre skillnad.

Okej, så vari ligger värdet i att vara megastack, och hur stort är det?

Postad
Alltså ställ har väl mest gulningsrisk med sig? Om vi bara synar för en BB till kan vi alltid slänga på ofördelaktiga floppar.

Tvivlar starkt på det. Om vi går efter Sullas modell med 70/5, samt antar för sakens skull att fi2 synar med samma hd, och spelar 20/5, samt att översyn inte kommer att ske, så får vi syn 30% av tiden och har då 58%, för en gulningsrisk på 17.4%.

Vi lär bli utfloppade av två fi oftare så? Dessutom ofta få in degen som 50-70% favorit när vi ser en flop, antar jag.

Postad

Sulla:

Jag tycker att du övertänker ett beslut som inte tjänar på att tänkas över för mycket. Vilket jag iofs skrivit innan men kanske ska klargöra mer.

Säg att chipleadern är kompetent/halvkompetent. Då bör du ställa av ett flertal anledningar:

1. Höjer han så mycket preflop måste han syna ganska brett, annars är han helt enkelt inte kompetent. Man kan inte lämna en sådan lucka och anses som bra.

2. Du gömmer din hand precis lika bra som om du synar! Ett all-in här kommer att framkalla fler syner än vad du uppskattar. Dels för att han har ett sånt pass markövertag att han inte riskerar särskilt mycket, dels för att en all-in mycket väl kan trigga synnerven i honom eftersom det är ett sånt uppenbart squeeze-läge. Som sagt, jag hade kunnat gå all-in här med ett stort antal händer här om han är så vid preflop som det är sagt,. Det är också anledningen till varför all-in är bättre än en höjning. En höjning säger för tydligt vad du har, jag gör hellre det med 27o än QQ.

3. Det är fler spelare i potten. Gratis-kort preflop i turneringar i ett sånt här blindsläge är helt enkelt inte lyckat. Risk/reward blir inte plus hur du än räknar.

Är han inte kompetent lär han syna rätt mycket också för att folk gillar att syna.

Så om du tänker efter så kommer både en kompetent och en icke-kompetent chipleader syna mycket! Vad har du tänkt att göra de 43% av gångerna, eller vad det nu är, som det floppar ett överkort?

Postad

en sista sak bara. på dig låter det lite som att att du tänkt stacka av ganska ofta på floppar med ett överkort (om inte båda visar intresse). Som vi fick reda på i 2p2 tråden kommer det ~40%, det e sjuka reverse implied odds du delar ut. vad som gör det ännu värre är att chansen att nån av dem stackar av med en sämre hand på dom borden är mindre. Så om vi inte ska checkfolda 40% av gångerna (nåt som är en helt värdelös plan) så skulle ja vilja ha nån form av vettig lösning på den gåtan???

ok, nog hackande nu. Tycker din grundläggande poäng om att ta ett lite högre variansspel i midgame med en mediumstack där vi har chans att ackumulera mkt chips oftare är intressant. Men tyvärr tycker ja du väljer en helt galet dålig situation för att försöka visa det. Ditt försvar och argumentation här har bara blivit nåt suboptimalt FPS blaj som helt skymt den poängen som faktiskt finns att hämta, så snälla ge upp nån jävla gång och leta fram ett eget bättre exempel på vad du vill säga!!??

Postad
Dryga 91K får du med syn + checkraise

Runt 53K får du om du pushar direkt.

38K har du kvar om du synar, ser en galet farlig flopp och viker.

Du får anta att du redan är torsk om han sitter på AA/KK, så hur får du då pengar från de övriga händerna? Ställ? Mmm kanske att AK/JJ synar, kanske inte, bara för att han är aggro pre betyder inte att han tar allinsyner hur som helst.

Hej jag har följt all diskussion med stort intresse, men inte velat lägga mig i, jag är ingen MTT proffs eller någon nötgrinder heller. Jag är endast en enkel FLT-spelare som gillar att lira miljonen för alla FPP jag tjänar ihop. Iof kom jag ITM plats ca 270 för två veckor sedan så jag tycker att jag kan stå pall mot motståndet.

Jag skulle vilja återkomma till Sullas första inlägget. Jag gillar linjen med syn och checkraise, fast mest beroende på att vi kan se tre av flopp-korten med en stark hand. Kommer ett A så kan vi folda. Hur stor är chansen att fi1 el. fi2 sitter på ett A. Jag skulle uppskatta det till 80% och vi får även räkna med att alla A synar ett ställ på en A-bräda.

Kan man säga att med den linjen så har man minst gulningsrisk samtidigt som man har bra chans att vinna marker då Fi ofta betar på floppen. Jag tycker att värdet av att vara kvar i tävlingen och inte gula har förbisetts i diskussionen. Säg att vi ställer och får syn av Ax. Vi löper väldigt stor risk att åka ut!! 30%. Jag tror ingen tackar nej till de oddsen men kan vi undvika dem? Möjligen om vi synar och c/r på floppar utan A.

Sullas syn-HD är dock som sagt mycket snäv. En chiplead tablebully tar en syn med A-hög och alla par för 10% av sin stack. Troligen KQ också kanske. Jag vet inte hur min tableimage påverkar det, troligen tänker han steget längre "nu har flesh tröttnat på att hunsas och försöker köpa potten med any2". Det är dock bara spekulationer.

Spelar inte gulningsrisken större roll än att försöka få in pengarna som 70% favorit?

Postad

Spelar inte gulningsrisken större roll än att försöka få in pengarna som 70% favorit?

1. Du kommer att få in pengarna på massa floppar och ligga efter.

2. Du kommer att få folda massa floppar trots att du leder.

3. Man vinner fortfarande 13K ifall båda foldar. Synar du finns ju helt enkelt inte den möjligheten...

Postad

ok, nog hackande nu....

så snälla ge upp nån jävla gång och leta fram ett eget bättre exempel på vad du vill säga!!??

Haha... :roll: :roll: :shock:

Ok jag vet att jag formulerat mig dåligt och överdrivit en del i exemplen. Är som sagt heller ingen superfena på matematiska uträkningar speciellt inte när de ska demonstreras för att få folk att förstå.

Jag tycker skumdums senaste resonemang lät vettigt och ger upp att skriva mer i denna tråd, vi kommer ändå ingen vart.

Postad

Tycker verkligen att man ska pusha här. Även om chippien kan ha ATC så har den andra killen antagligen 22+, ATs+, AJo+, KJs+, QJs+ och JTs+ typ. Eftersom vi sitter i en sits där vi MYCKET väl kan tänkas squeeza tror jag vi får relativt lösa calls, speciellt av den andra killen om chippien lägger.

Oftast plockar vi ju ner 13k direkt men jag tror nog vi leder stort mot deras callHD iaf. Synar vi bara och CRAI på flop kommer vi väldigt sällan ha dom krossade vilket är illa. Ofta hittar dom ju till och med en starkare hand på flop.

Kan ju säga som så att dessa 13k vi vinner är väldigt mkt värda, tror inte det är värt att passa på dom för att typ 25% av gångerna dubbla upp på en fin flop. Tänk på att för att man ska få dubbla upp så krävs det dels att dom träffar en sämre hand än man själv och att dom dessutom inte drar ut när pengarna går in, ganska liten chans mao.

Bästa sättet att bygga stack i MTTs är inte att trappa OOP med QQ mot 2 fi's. Testa raisa mycket preflop och plocka blinds samt plocka ner potter postflop.