Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 194
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Med såna jätteluckor är det ju svårt att föreställa dig som duktig. Ställt i relation till din argumentation här så klarnar bilden allt mer.

Du tror fortfarande att fi bara synar max 10% av gångerna? Fi 2 då?

Du verkar helt undvika att reflektera över riskerna med att fi kommer ikapp på floppen. Dessutom, fattade jag dig rätt om du säger att du inte har någon aning alls egentligen, hur stort värdet är i att se en flop?

Att kunna släppa AJ mot en raise är ingen lucka, att inte öppna med den vs limpa möjligen är det, men allt beror på den stora helheten, image, hur man spelar övriga kort mm.

Finns som du säkert förstår olika typer av turneringspelare, folk som Tony G som kan tänkas ta syn på vad som i alla lägen där han anser sig ha en möjlighet att logga före. Eller Jesus/lederer som spelar snortajt och bara lirar då de anser sig ha klar fördel. Lederer hade kastat mot raise tony möjligen synat/reraisat, men å andra sidan hade han kunnat göra det med 56s också

Postad
Tycker det är ganska standard att mina AK-pushar får instasyn från alla möjliga låga sunkiga pocketpar i såna här lägen, oavsett vilket inköp turneringen är på. Jag ställer lätt QQ i detta läget, orka ta en flop mot två motståndare liksom. Så jäkla bra är faktiskt inte QQ mot två spelare, jag menar mot två ganska troliga halvstarka händer (typ Ax, lägre PP) så ligger vår vinstchans mellan 55-60%

Kan vi trippla till ens 50% tycker jag det låter ok, inget för dig?

Postad
Efter att ha läst denna tråd är man ju en aning kluven:

Syn: Enkelt att slinka undan en flopp med överkort. Tveksam till att man får ut så mycket mer om inte någon träffar floppen, och då är man antagligen slagen. Jag hatar att bli utdragen när jag försöker mig på lite finlir, om någon träffat triss i detta läget ger jag honom garanterat alla mina chips.

Höjning till 16k: Om jag får syn skulle det göra ont i kroppen om ett överkort kom på floppen. Får antagligen inte ut mycket mer om jag inte är slagen på floppen. Om min motståndare nu träffar trissen med sitt lägre par får han också mina chips men nu kan jag rättfärdigt hoppa på honom i chatten ( som om det skulle göra saken bättre)

Höjning till 12k: Gör inte lika ont om överkort på floppen, och om de lägger sig preflopp för 16 borde de inte lägga sig för 12k också?

Ställa: Min favorit, och innan jag läste denna tråd så skulle jag knappast övervägt något annat. Min inställning är att om du inte tänker lägga dig för en reraise allin preflopp (Vilket jag inte kunnat göra i detta läge tyvärr), så kan du lika gärna stoppa in allting direkt. 25% ökning av stacken är inte fy skam i detta läge. Dessutom retar en allin alltid någon vilket gör att jag får syn vid ett senare tillfälle.

Känns som att alla spel utom ställ bäddar för att man förlorar en stor pott eller vinner en liten.

Var är länken till 2+2? Postade du aldrig sulla?

Du verkar glömt av att FI är en CB:are pengarna lär kunna komma in om han överhuvudtaget träffat nåt, par, drag eller vad som.

Vi kan vända på det för de som är rädda för A,K på flopp, om han nu har dom händerna och vi pushar o får syn så är vi ändå ute, ser vi floppen får vi ett val att folda, kommer raise o reraise har vi bara torskat 4K. Visst ger vi dem en chans att folda på flopp också men troligen får vi ett bet av nån av dem och ser floppen vettig ut kan vi pusha alt syna då. Spelaren/spelarna kommer då vara mer commitade till potten med mindre risk för utdrag av ett överkort.

Postad
Att kunna släppa AJ mot en raise är ingen lucka, att inte öppna med den vs limpa möjligen är det, men allt beror på den stora helheten, image, hur man spelar övriga kort mm.

Det handlar inte bara om att släppa AJ mot en raise. I scenariot som beskrevs handlade det om att skära guld med täljkniv.

Kan du inte bara inse att du är ute och cyklar? Särskilt efter att ha blivit nedskjuten på 2+2?

Postad
Du verkar glömt av att FI är en CB:are pengarna lär kunna komma in om han överhuvudtaget träffat nåt, par, drag eller vad som.

Vi kan vända på det för de som är rädda för A,K på flopp, om han nu har dom händerna och vi pushar o får syn så är vi ändå ute, ser vi floppen får vi ett val att folda, kommer raise o reraise har vi bara torskat 4K. Visst ger vi dem en chans att folda på flopp också men troligen får vi ett bet av nån av dem och ser floppen vettig ut kan vi pusha alt syna då. Spelaren/spelarna kommer då vara mer commitade till potten med mindre risk för utdrag av ett överkort.

:( :( :( :( :(

1) vi kan få svaga Ax att vika om vi ställer, det kan vi inte genom att syna.

2) ställer vi och får syn av exvis AQ så får vi mycket värde. Synar vi mot AQ får vi knappast in så mycket mer såvida vi inte är slagna.

Postad
Med såna jätteluckor är det ju svårt att föreställa dig som duktig. Ställt i relation till din argumentation här så klarnar bilden allt mer.

Du tror fortfarande att fi bara synar max 10% av gångerna? Fi 2 då?

Du verkar helt undvika att reflektera över riskerna med att fi kommer ikapp på floppen. Dessutom, fattade jag dig rätt om du säger att du inte har någon aning alls egentligen, hur stort värdet är i att se en flop?

Ja, jag tror bara dryga 10% möjligen upp till 20%. Kan finnas andra faktorer som spelar in. FI2 har jag svårt att sätta på en HD, luktar ju 22-99 SC eller A10+. Svårt att se att FI2 vill ta syn med händer som ofta är dominerade och tror att om han synar med A10+ gör han det för att han tror att FI är kapabel att raisa vad som men vill se flopp för säkerhets skull.

Om jag vart Hero och ställt, vilka händer hade du synat med? Anta naturligtvis att du inte vet att jag sitter på QQ utan en rimlig HD för 20BB push in i en miniraise.

Postad
:( :( :( :( :(

1) vi kan få svaga Ax att vika om vi ställer, det kan vi inte genom att syna.

2) ställer vi och får syn av exvis AQ så får vi mycket värde. Synar vi mot AQ får vi knappast in så mycket mer såvida vi inte är slagna.

I min tankegång kan vi få betalt av svaga Ax efter flopp, antingen träffat par, låg flopp med parat bord alternativt nåt form av drag. Allt förutsätter att han bluffbetar flopp och vi checkraisar allin.

Postad
Kan vi trippla till ens 50% tycker jag det låter ok, inget för dig?

Jo, men nånting säger mig att vi inte riktigt kommer att få den chansen i denna hand. Vet inte riktigt vad det har med detta att göra.

EDIT: Förutom om vi går allin och båda synar förstås...men det var ju dumt.

Postad

Men tycker vi lämnar det där, jag själv anser att både push och syn är rätt. Det vi inte är överens om är vilket som ger mest EV.

Hade gladeligen vikt mig om nån kunde ge sig på att matematiskt bevisa att mitt tänk är fel men får nog nöja mig med att Eury säger att det är så. Och eftersom han brukar veta vad han talar om får jag väl fösöka köpa det.

Kommer dock inte ändra mitt spel för det, tror att överlag är det väldigt många saker som spelar in. T o m "proffset" som sa att raisa 3BB som jag anser vara det sämsta alternativet har säkert rätt mot de spelare han möter på den nivån med den imagen.

Dock hade det vart intressant o höra din personliga synHD Eury, för att se hur du spelat handen som FI.

Postad

Ni babblar för mycket om generella situationer och tolkar den aktuella för lite. Vi har en chipleader som höjer varje hand, vi har någon som synat bakom. Vi kan ju ställa en massa händer här, om folk sen helt plötsligt vill visa sin hand när de har något bra genom att höja till 16-18K så grattis... Chipleadern lär väl inte vara tightast i världen men ändå tror folk att han bara synar KK/AA för typ en promille av hans stack? Galet.

Varför försöka trixa till det med en syn när det bästa väntevärdet med allra största sannolikhet kommer ifrån det enklaste alternativet?

Postad
Okej, nej, han betalar inte av särskilt mycket med A hög.

Han kan syna 20BB pre utan commited och utan att egentligen veta var han står men kan inte kasta in 16BB för att vinna 46BB med TPTK eller starkt drag?

Postad
Ni babblar för mycket om generella situationer och tolkar den aktuella för lite. Vi har en chipleader som höjer varje hand, vi har någon som synat bakom. Vi kan ju ställa en massa händer här, om folk sen helt plötsligt vill visa sin hand när de har något bra genom att höja till 16-18K så grattis... Chipleadern lär väl inte vara tightast i världen men ändå tror folk att han bara synar KK/AA för typ en promille av hans stack? Galet.

Varför försöka trixa till det med en syn när det bästa väntevärdet med allra största sannolikhet kommer ifrån det enklaste alternativet?

Just för att 9/10 händer slutar rundfold efter ditt ställ.

Postad
Han kan syna 20BB pre utan commited och utan att egentligen veta var han står men kan inte kasta in 16BB för att vinna 46BB med TPTK eller starkt drag?

"veta var han står"? Han gör väl isf en ganska trivial analys att Hero har ett läge där han kan dega in med många händer profitabelt, och kommer således syna ganska brett.

Jag vet inte själv vad jag synar med där, jag tror att mitt beslut som Fi1 beror på hur jag ser på Hero, men nånstans 99 AQ kanske.

Grejen med Ax är ju att han sällan kommer ha TPTK eller ett starkt drag, men din analys tycks förutsätta att han kommer dubbla upp oss snart sagt alltid på floppen.

Postad

Tror inte han synar med A hög om inte kickern är j+

Postad
Just för att 9/10 händer slutar rundfold efter ditt ställ.

Men det är ju fortfarande positivt!!? Det är 13K i potten, du ökar din stack med 25%. Dessutom lär det inte bli rundfold 9/10 i DET HÄR fallet eftersom du möter en överlägsen chipleader. Chansen att trippla, vad är den? inte i närheten av så hög som risken att åka ur när de fått in sina gratis-tvåpar...