Gå till innehåll

Hur f*n vinna i FL!?


calloway

Recommended Posts

Ni som plussar i fl,hur i helvete bär ni er åt att mästra detta vansinnesspel?

Gjort misstaget att än en gång spela fl i syfte hinna cleara en bonus.Det går ju inte undvika att ständigt bli utdragen av detta hav av kamikazepiloter som synar ner allt o träffar allt.

Nej,jag suger inte som spelare,jag tiltar inte.

Min spelstil varierar men klart åt aggrohållet.

Detta äckliga spel går ju oftast till river där bästa hand vinner,således ytterst liten marginal för moves.

 

Ska man spela supertigt o folda alla omslag eller sälla sig till maniacs o dunka på varje hålstegsdrag/underpar?

 

Nu ska jag ta en sexa Jackdanials o lugna nerverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som plussar i fl,hur i helvete bär ni er åt att mästra detta vansinnesspel?

Gjort misstaget att än en gång spela fl i syfte hinna cleara en bonus.Det går ju inte undvika att ständigt bli utdragen av detta hav av kamikazepiloter som synar ner allt o träffar allt.

Nej,jag suger inte som spelare,jag tiltar inte.

Min spelstil varierar men klart åt aggrohållet.

Detta äckliga spel går ju oftast till river där bästa hand vinner,således ytterst liten marginal för moves.

 

Ska man spela supertigt o folda alla omslag eller sälla sig till maniacs o dunka på varje hålstegsdrag/underpar?

 

Nu ska jag ta en sexa Jackdanials o lugna nerverna.

 

Liksom omaha går det inte att förlora under en good streak, men inte heller vinna under en bad streak. Så mitt tips är att bomba utav bara helvete och hoppas att någon foldar, någon gång. GL det kommer du behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte och betta bort folk med drag i FL - så därför brukar man säga att variansen är större i FL än NL. Man tvingas helt enkelt och betala av om de klonkar sina drag. Det är därför viktigt att ta så mycket som möjligt betalt av folk som sitter på drag så att man får maximalt betalt de gånger som motståndarna inte klonkar mot en.

 

För en beskrivning av hur man spelar FL på lägre nivåer och på ett ABC-sätt är Supersystem 2 där Jennifer Harman skriver om det. Kan man inte det hon tar upp där så bör man inte spela FL.

 

Notera att i FL är det väldigt svårt att bluffa - men det går om man är riktigt skicklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer skulle jag påstå att det nästan är helt omöjligt att plussa, mest på grund av raken. Talar av egen erfarenhet, vilken dröm det var att spela när man gick över till NL och kunde skydda sina händer och ta rejält betalt när man hade nåt bra. Var dock bra att spela för att lära sig spela grundlig ABC-poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer skulle jag påstå att det nästan är helt omöjligt att plussa, mest på grund av raken. Talar av egen erfarenhet, vilken dröm det var att spela när man gick över till NL och kunde skydda sina händer och ta rejält betalt när man hade nåt bra. Var dock bra att spela för att lära sig spela grundlig ABC-poker.

 

Måste ju hålla med. Det är ju mycket mer tur i spel som FL och omaha vilket innebär att swingen blir större och raken man betalar högre.

 

Sajterna måste helt enkelt börja tänka om om andra spel än texas NL holdem ska kunna bli populära. Finns ju ingen uppsida med att lira spel med mer tur i om raken ligger på samma höga nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju hålla med. Det är ju mycket mer tur i spel som FL och omaha vilket innebär att swingen blir större och raken man betalar högre.

 

Sajterna måste helt enkelt börja tänka om om andra spel än texas NL holdem ska kunna bli populära. Finns ju ingen uppsida med att lira spel med mer tur i om raken ligger på samma höga nivå.

 

 

Mer tur i FL än i NL? Det tror jag inte. FL premierar spelare som konsekvent spelar bra. I FL är det oftast mer action på fler gator och man ställs ofta inför svåra beslut. (Den klassiska nybörjarmissen är ju att "syna för att det är så billigt".)

 

Men, variansen kan vara mördande i FL, det finns det många som kan vittna om. I ett längre perspektiv dock, så spelar klonkarna ingen roll, utan det gäller att fatta rätt beslut så ofta som möjligt.

 

Analys av motståndarens satsningsmönster är A och O för att kunna få bra betalt för starka händer samtidigt som man kan bluffa hem potter. Att man inte kan bluffa i FL är snack. De enda man inte kan bluffa är synstationer, men de plockar man snabbt med solida händer.

 

TexasLimitKing himself hävdar ju i sin intervju in Poker Magazine att FL är mer komplext och roligare än NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger går inte ihop. Du säger att det är stor varians och mindre turmoment.

 

Större turmoment=mer varians

 

Och det omvända gäller också:

 

Stor varians=stort turmoment

 

lol Jag är jättetrött och allting snurrar, men skriver du egentligen inte bara:

 

3 = 2+1

Sedan

2+1 = 3

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger går inte ihop. Du säger att det är stor varians och mindre turmoment.

 

Större turmoment=mer varians

 

Och det omvända gäller också:

 

Stor varians=stort turmoment

 

Vi har nog olika tolkning av begreppet turmoment. För min del innebär turmoment att skicklighet spelar en mindre roll. Dvs, du kan agera hur som helst och vinner på ren tur. Det går inte att kvantifiera vilket agerande som är bäst.

 

Varians å andra sidan, är ju en avvikelse från det långsiktiga utfallet om du agerar på ett korrekt sätt i samma lägen.

 

Men visst, jag håller också med om din tolkning. Visst är det oflax när fi klonkar in sina hålpipor och bakdörrsfärger. Men jag brukar tacka min lyckliga stjärna och vänta på att få ta över hans stack. Finessen med FL är ju att man sällan förlorar hela inköpet på en motståndares idiotdrag. Snarare så nöter du ner hans stack tack vare hans dåliga spel. Det värsta som kan hända är att fisken simmar vidare.

 

Det vanligaste felet på låga nivåer är att spela för löst och passivt. Jennifer Harman har sammanfattat det bäst i SystemSystem/2:

 

Limit hold'em is all about pound, pound, pound. No fear.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer tur i FL än i NL? Det tror jag inte. FL premierar spelare som konsekvent spelar bra. I FL är det oftast mer action på fler gator och man ställs ofta inför svåra beslut. (Den klassiska nybörjarmissen är ju att "syna för att det är så billigt".)

 

Problemet är att bra spel i FL premieras mindre jämfört med NL eftersom misstragen är mindre kostsamma. (Att säga att det är mer tur i FL bara för att övertaget är mindre är kanske inte helt rätt men jag tror det är det Dr Roland syftar på.)

Spelar du mot motståndare som har hyffsad koll på starthandskrav i olika positioner samt spelar någorlunda okej postflop finns det inte en chans att plussa om du skall betala 5% rake, även om du besitter överlägsna kvaliteer.

 

Personligen spelar jag FL ibland som omväxling, men i princip bara i turneringsform eftersom raken där är betydligt humanare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du mot motståndare som har hyffsad koll på starthandskrav i olika positioner samt spelar någorlunda okej postflop finns det inte en chans att plussa om du skall betala 5% rake, även om du besitter överlägsna kvaliteer.

 

Personligen spelar jag FL ibland som omväxling, men i princip bara i turneringsform eftersom raken där är betydligt humanare.

 

tror du underskattar hur viktigt postflop är och hur mycket utrymme det finns för motstådnarna att göra misstag.

 

jag höll >2ptbb/100händer från 0.5/1->10/20 över >300k händer. utan RB med 5% rake, mer tom när monsterpromotionen gick. tvivlar på att dagens hajjar på lowstakes har någon som helst chans mot de bättre spelarna på highstakes. sätt 5st 2/4-grinders mot hoss_tbf med 5% rake ska ni nog se att han får en bra bit över 3BB/100händer mot dem.

 

vissa i denna tråden har helt enkelt inte tillräcklig spelförståelse för att äga FLT. det är ett grymt komplext spel som ger stora utrymmen att spela dåligt. uppstår massa kontraintuitiva lägen som gör att era misslyckade försök att exploatera fisken gör fiskens spel korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att bra spel i FL premieras mindre jämfört med NL eftersom misstragen är mindre kostsamma. (Att säga att det är mer tur i FL bara för att övertaget är mindre är kanske inte helt rätt men jag tror det är det Dr Roland syftar på.)

Spelar du mot motståndare som har hyffsad koll på starthandskrav i olika positioner samt spelar någorlunda okej postflop finns det inte en chans att plussa om du skall betala 5% rake, även om du besitter överlägsna kvaliteer.

Personligen spelar jag FL ibland som omväxling, men i princip bara i turneringsform eftersom raken där är betydligt humanare.

 

Säg det till TexasLimitKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du mot motståndare som har hyffsad koll på starthandskrav i olika positioner samt spelar någorlunda okej postflop finns det inte en chans att plussa om du skall betala 5% rake, även om du besitter överlägsna kvaliteer.

 

Detta stämmer på de nivåer som har värst rakegenomslag, men absolut inte på nivåer där taket slår i ofta.

 

För att ta ett gammalt klassiskt exempel från Pacific poker-tiden: Jag gick obetydligt pluss på 24 och 36. En polare lät mig testa att lira 15 30 och 30 60 på hans konto. Paradoxalt nog gick det betydligt lättare att vinna pengar där.

 

Jag har sett en graph där förväntad vinst med 2 bb/timme körs på olika nivåer. Bedrövlig läsning för low limit grindern. Skön läsning för den med bra rake back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...