Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller på att krångla med att få igång tvn på nya datorn.

Har en 30" apple 2560x1600

och tvn är nån samsung som kör 720p (1388xNÅTT), tror dock tvn skalar ner själv om den får 1920x1080 in.

När jag ska få igång både skärmarna får jag använda nvidias kontrollpanel. Där finns alternativ för kloning och utökat skrivbord både vertikalt och horisontellt. Problemet är att datorn då enbart vill köra samma upplösning på båda skärmarna.

Det blir otroligt fånigt eftersom bilden på TVn liksom flyttas runt på desktopen beroende på var muspekarn är (detta gäller om man har 2560x1600 upplösning). Vill ju helst inte behöva stälkla ner upplösningen på den andra varje gång jag ska kolla film.

I gamla datorn hade jag win2k. Då fick man upp bägge skärmarna under egenskaper i windows och kunde enkelt ställa in separata upplösningar. Hur bär jag mig åt för att lyckas med detta i XP?

Postad

Jag har då aldrig haft probs med att ställa in det hela på samma sätt i XP som de äldre modellerna (däremot har jag inte jobbat med 2k, så det kanske är annorlunda där)

Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper.

Sen inställningar. Där borde du då få upp två skärmar. Se till att klicka i rutan "utöka wondows-skrivbordet till denna skärm"

Sen är det bara att välja och vraka bland de olika upplösningarna.

MÖJLIGTVIS har jag missförstått dig lite då det är en TV som du nu har inkopplad, och att det blir annorlunda då, och då kan jag inte hjälpa dig såhär ur huvudet tyvärr.