psychomacke Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Postad 3 Augusti , 2007 Jag har nu lirat sng ett par månader (ett par hundra st) och går stadigt lite plus på 5.5$ (målet är att kunna gå upp en eller två nivåer). Tycker att jag behärskar det tidiga spelet och även heads up någorlunda nu men har börjat förstå att nyckeln till framgång är bubbelspelet. Har nu tagit hjälp av SitNGo Wizard för att bättre förstå matematiken och tekniken. Jag inser att jag ofta har blivit för passiv i bubbelspelet och attackerar nu istället mer med hjälp av Wiz-råden. Blir dock fundersam över råden ibland, tex: - Wizen vill gärna att man skall pusha på bubblan som shortstack när man har position, oavsett kort. Jag har tidigare försökt vänta till jag åtminstone har någorlunda kort. Det fungerar ibland men jag har också bränt mig flera gånger när jag ställer in tex som BB och en tidig limpare synar med tex KJ och jag sitter där med T5. Stackstorleken på limparen verkar inte spela så stor roll för Wizen. - Wizen vill att man ständigt skall pusha (på bubblan eller efteråt) som BB oavsett kort när någon limpar. Eller som SB och ingen höjning tidigare. Detta blir lätt mekaniskt och de andra förstår vad man gör vilket leder till att de synar med händer som man ofta inte vill ha syn av. - Wizen föreslår ibland push när man har en hygglig stack och jag ofta tycker att en miniraise gör jobbet lika bra (och man inte behöver riskera att ryka på bubblan). Min fråga är väl egentligen hur slaviskt man skall följa råden? Skulle jag vinna mer om jag slaviskt följde Wizens råd? Hur många röda bockar i kanten har ni som är grymma om ni kör en sng i Wizanalysen? Tacksam för råd och funderingar!!! Citera
eurythmech Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Postad 3 Augusti , 2007 Ehm...det blir ganska radikalt annorlunda mot limpare. Du behöver reads eller en HUD. Citera
dlinder Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Postad 3 Augusti , 2007 Iaf jämfört med mina motståndare underskattar SnGwiz hur "comittade" folk känner sig efter att ha limpat. Då är det upp till mig att justera deras call range. - Wizen föreslår ibland push när man har en hygglig stack och jag ofta tycker att en miniraise gör jobbet lika bra (och man inte behöver riskera att ryka på bubblan). SnGwiz kan av naturliga skäl aldrig föreslå en minraise. Dock ska du komma ihåg att du på bubblan öppnar dig för att bli pushad på om du minraisar - just för att du visar svaghet. Citera
psychomacke Postad 4 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 4 Augusti , 2007 Ja, jag känner igen vad du säger om att de känner sig comittade efter att ha limpat.... Jag kanske blev lite långrandig och ställde flera frågor på en gång, men vad tycker ni generellt om Wizen och i hur stor utsträckning följer ni råden (eller agerar på "rätt" sätt)? Har ni många bockar i kanten när ni analyserar en Sng.? Citera
BillyBobs Postad 4 Augusti , 2007 Rapport Postad 4 Augusti , 2007 Nu får jag nog alla sng proffs mot mig, men tycker att alla (de flesta) spelare på $5 nivån e tomtar som inte fattar statistik etc. Detta betyder alltså att du spelar inte bara mot en tomte med oddsen på din sida utan flera st vilket gör det svårare. Kör på ditt spel för inga prg hjälper nämnvärt förren högre upp (tror jag?!) Inga bockar alls i min cunt när jag analyser wizarden. Citera
zizacon Postad 29 Augusti , 2007 Rapport Postad 29 Augusti , 2007 1. Att ta sig upp till 10 eller 20 för den delen är i ärlighetens namn ingening man egentligen behöver SNGwiz till. Spela bara gristight till 100 dollars blinden, limpa pockets om ingen raiseat. Reraisea all in med AK QQ. AA KK kan du raisea, syna raise och försöka få så bra betalt som möjligt med. Det är helt okej att höja AK osv också men limpa är också okej och viktigast är att inte slarva bort för mkt pengar tidigt så är du så erfaren postflop så är limpa förmodligen bättre. Jag menar höja, contbet och få en re-raise när du inte träffat är väldigt dåligt för din chipstack. Och även om potten inte är enorm kan du i princip alltid stacka av idioter med toppar/ kass kicker när du träffat. Därefter när du har 10 bb eller mindre ( då blindsen når 100 oftast) är det all in eller fold. generellt ställer du det mesta 80-90% på small blind mot big blind när alla foldat till dig. Eftersom han får händer att syna alldeles för sällan så du har bra edge med 85 suited och sånt skräp. Precis som SNGwiz säger;-) Dessutom har han AK, ja då har du ändå 30% att vinna ändå och få en stor stack. Button kan du ställa en del med också typ generellt J8+, Q8+ K8+ alla ess, alla pockets. Beror på hur många big blinds du eller motståndaren har, har du få, runt 5-6 så måste du ställa väldigt mkt, att bli utblindad är värdelöst spel att vänta på AK i det läget funkar inte och även om du gjorde det och fick den när du hade 3 bbs kvar så har du kanske en 70-30 chans att komma tillbaks till vadå? Jo just det 6 big blinds som du precis var på. +-0 lite grann medans en J8 kanske ha 40% att vinna 12bbs och eventuellt bli en storstack mot A5 eller nåt sånt de kan syna med. Och chansen är dessutom hygglig att du slipper showdown alls och plockar upp gratis pengar. Bubblan är viktig (4 kvar). Stor stack vill du vara, då folk är rädda att åka ut kan du bossa runt och ingen vill syna. I princip kan du om blindsen är höga ställa varenda hand. Men du måste i princip ställa på sb (small blind) om alla foldat. Är du minst i chips måste du sno, du har inget att förlora egentligen om du ligger efter. Medelstackarna spelar generellt tight, och inte mot storstacken så mkt eftersom säg att du har 88 floppen kommer 59Q du raisear pre, och contbettar storstacken ställer all in... whoops det finns fortfarande en short så du vill inte syna, ojdå du förlorade just halva din stack. Det är dödsstraff på att limpa och tramsa på bubblan ( om du inte har AA eller nåt sånt och gör nåt move) alltså blindsen blir ofta så höga (jag pratar iofs turbo) att man måste hålla i varenda slant och ställa all in eller folda. Jag menar 7 bb ger dig vid dubbling 14, 5bb ger dig bara 10 så limpa inte iväg massa pengar. Minraise är också kasst rent generellt, gör inte det, raisea 2.5 bb om du nu måste raisea, det ger generellt svåra beslut när nån re-raisear och du antingen blir väldigt kort eller kan va slagen. Ställa all in direkt är i så fall ett lättare spel. 3 Kvar, du spelar för att vinna. Punkt, du måste ställa en hel del speciellt på SB. Anledning, vinnaren tar så mkt mer än tvåan så det är värt att gambla lite. det betyder inte 34 på button direkt men på ungefär det jag skrev tidigare är ganska bra. Har nån jättelite chips så kan du lägga marginalhänder. Det är trots allt en skillnad på 2:a och 3:a. Men har ni alla hygglgt med chips kan du inte fega. Heads up. Måste spela många händer. Bli inte överkörd, det är i särklass sämst, dvs vänta på nån bra hand. Oftast har man nu under 10 bb vilket innebär att du kan ställa det mesta all in. A högt K högt är bra händer. J8 och sånt är inte ens att tänka på, på SB putta bara in. På SB vill du alltså spela mkt och har ni under 10 bb så är det all in eller folda som gäller. Om du inte har monsters och vill göra nåt move. eller gör nåt annat stop-go eller vad man nu kan hitta på. Spelar du så, så spöar du utan problem 10 dollars och 20 dollars också förmodligen. SNGwiz kommer in sen, när man vill veta exakt hur man ska spela i olika marginella situationer. typ om du vill putta in K-10 på button 3- kvar med ett visst antal blinds osv. Dock gillar jag SNG Powertools bättre, wizard har lite konstiga handranges. Eller det är inte konstigt i sig, men idioter (eller sämre spelare om man så vill) bryr sig inte det minsta om händer är suited eller ej. I powertools kan man enklare snabbt skriva in handranges på folk. 2. Billy visserligen behövs bara spelas hyggligt rätt på de nivåerna, men hur man ska spela i grovt kan man använda programmen till oavsett om du möter tomtar eller zeejustin. T,ex bara en sån sak att typ ställa i princip allt på SB även om du möter en tomte som synar med Q8 så ska du ändå ställa 70-80 procent eller vad det nu är. Såna saker skadar inte att veta. 3. Eury.. En hud på 5 dollars är väl mer lite som att jaga mygg med maskingevär, inte för att det skadar att lära sig använda den, men du spöar ju lätt de nivåerna bara genom att inte spela som en tomte. Och mot folk som spelar helt irrationellt vet ej fan om man får ut så mkt av statistiken. Jag menar du tjänar förmodligen mångdubbelt mer bara på en endaste rättspelad all in/fold situation där man utan kunskap skulle spelat annorlunda. 4. Jag skulle rekomendera starkt att antigen signa upp på cardrunners eller SNGicons, föreslagsvis det senare om du inte vill spela cashgame förstås, där har du alla SNGproffsen från pokerstars och fulltilt. De som lirar 500 och 1000 dollars sngs, som spelar lite blandade limitar ( även 6 dollar) så ser du precis hur du ska spela och tänka. Alltså om det inte framgick så filmar dom sin datorskärm med ett program så du ser precis hur dom spelar och så berättar dom hur dom tänker osv. Jag menar sngs är väldigt statiskt så har du 8 bbs i en viss situation och ska spela där, så ska du göra det nästa gång också i samma situation. Cardrunners har också nåt SNGproffs har jag för mig, så där finns säkert en del också. Vet inte om man får länka till sånt här, eller om dom blir sura men du kan ju alltid googla. 5. Kanske viktigast bortsett från att lära dig hur du ska spela naturligtvis är helt klart att lära dig multitablea. Alltså spela fler bord. Om du inte gör det redan så är som sagt SNGs så statiskt så du behöver inte direkt så mkt reads eller så, jag menar du kanske förlorar lite lite lite förväntad vinst men spelar du 2 bord istället för 1 tjänar du dubbelt med kanske några procents förlorad vinst i missade reads. sedan spelar du 4, ( det kan man förövrigt spela även med cashgame så, om någon bråkar om reads så är det inte mkt att gnälla om). Därefter 6 bord. Då känns 4 segt och tråkigt tro mig 6 är nog max eller var för mig åtminstone på en dator med liten skärm eller dålig upplösning. Spelar du 22+ skaffa bättre skärm och spela 9. Steget därefter är att spela 12, det verkar vara ungefär vad proffsen spelar, men fler går helt säkert men det är rörigt. Till 12 bord behöver du en skärm till så det är nästa investering. 6 på varje skärm. Det var väl allt, ber om ursäkt för en lite rörig post, hoppas nån får ut nåt. Citera
Max Cady Postad 29 Augusti , 2007 Rapport Postad 29 Augusti , 2007 Oj, vilken post! Här kan man nog finna lite nyttigt! Såg att SNGEGT har nån form av gratisvariant nu. Det fanns väl inte förut? Hur är den? Nåt att ha? Citera
zizacon Postad 1 September , 2007 Rapport Postad 1 September , 2007 Oj, vilken post! Här kan man nog finna lite nyttigt! Såg att SNGEGT har nån form av gratisvariant nu. Det fanns väl inte förut? Hur är den? Nåt att ha? Har aldrig prövat så jag vet inte. Powertools är bäst tycker jag, väl värt pengarna, det är den de proffsen använder också på sngicons. I övrigt skaffade jag Collin Moshmans bok "sit'n go strategy". Där finns en "pushing table" beroende på hur många big blinds du har och i vilken position du sitter, så du vet precis hur du ska spela hela tiden. Verkar var lite tightare än hur proffsen spelar vissa händer, men den tar ju inte hänsyn till vissa situationer osv så det jämnar säkert ut sig. Förmodligen en bra guide till att spela "high blind play" generellt i olika situationer. Bara sådana saker som att ställa precis vad som helst, är matematiskt bättre än att blindas ut vid typ 3-4 bb när man vid nästa blind tappar sin foldequity är megabra. Blindas ut är tydligen det absolut sämsta man kan göra då man ändå oftast har en 30 nånting % chans att vinna med 23 eller 72 off. Speciellt eftersom dina chips blir oerhört mkt mer värda ju färre du har. Bra exempel t,ex är om du inte spelar en hand och alla motståndare går all in mot varandra hela tiden så för varje som åker ut så ökar ditt ev hela tiden utan att du gör ett skit och även om blindsen tar en del av dina pengar. Så om alla köper in för 30 dollar så har ni samma ev innan en hand spelas. Om någon går all in pre flop med AKs och en annan synar med 77 och AKs vinner så dubblas inte hans ev, han kanske tar 90% resten delar alla andra spelare på, eftersom det finns en färre spelare som kan ta sig in the money eller vinna. Citera
psychomacke Postad 6 September , 2007 Författare Rapport Postad 6 September , 2007 UNDERBART ZIZACON!!!!!!!!! Tack för ditt härligt röriga men mycket intressanta och informativa svar. Vilket flöde!! Fattar du vad glad man blir när man läser något sånt här? Behöver lite tid för att smälta all info men mycket låter vettigt och jag skall försöka ta till mig av dina tips. Har haft semester ett tag men nu börjar det bli dax för lite sömnlösa nätter igen...... Var lirar du själv förresten? Nätverk/nivå? Citera
Recommended Posts