Gå till innehåll

PLO MTT for dummies

Polarized

Recommended Posts

Hejsan,

då jag vann ett paket till alla 4 events i The Hendon Mob Shootout på Full Tilt så har jag att se fram emot en PLO-turnering och en HA-turnering. Som många andra har jag nästan uteslutande spelat NLT, både i ringspel och turneringar. Min PLO-erfarenhet är minst sagt begränsad. Då jag trots allt lagt ner några miljarder timmar på NLT (lågt räknat) så har jag inga problem att räkna outs, se drag, wraps osv, men jag har faktiskt egentligen ingen aning om hur man spelar PLO med någon som helst framgång.

Inför turneringen har jag spelat några microlimit SNG i PLO, och det har gått utmärkt. Inte riktigt samma sak som en större MTT dock. Jag behöver alltså någon form av strategi pre- och postflop. Just nu funderar jag på att spela som följer:

* Position, position, position.

* Relativt snäv selektion av händer preflop. I alla fall ur position/i raisade potter.

* Stor försiktighet med händer som kan floppa nötter 'utan' redraws.

* Dvs spela många ss/ds-händer med höga färgdrag, spela fina steghänder (försök dock undvika suckerstegarna).

* Ge oftast upp rivern med andranöt.

* Håll som vanligt stenkoll på bordet för att se vilka som gärna tar en showdown med svaga händer.

Som ni med lite erfarenhet säkert ser så har jag egentligen ingen susning om hur jag ska bete mig i en PLO-turnering. Jag vill gärna ha lite tips för hur en donk kan klara sig så djupt som möjligt.

Mycket tacksam för alla råd jag kan få.

/teh PLO-n00b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till vinsten!

Det du skriver sammanfattar rätt så bra vad du bör tänka på. Du behöver dock inte vara extremtajt bara för att nån höjt pre. Om nån höjer och du har en hand du vill spela, och du har position på den som höjt så är det helt rätt att se en flopp om det finns lite stack kvar att spela för. Det är inte samma fara som i holdem att din hand är dominerad.. större delen av spelet sker efter floppen.

I början av de PLO-turrar jag spelat så överspelar folk sina händer enormt, och man åker ofta ut tidigt eller får en monsterstack om man nutpeddlar, eftersom många potter blir multiway. Vissa har inga problem att stacka av med ett naket AA mot ditt toppset på floppen, men backdoorstegen eller det A som inte ger dig färg dyker ju upp alltsom oftast på turn/river.

När mörkarna blir lite högre och stackarna är grunda så växer värdet av höga par, och folk brukar tighta till sig ordentligt pre, så aggressivitet och en stor stack hjälper enormt då. Har du en stor stack så kan du fortsätta limpa och spela på träffarna, eftersom de som är shortstack är desperata och kommer överspela sina händer.

Om folk är tighta, semibluffa floppar med drag, speciellt i pos. Om det är löst spel, vänta på träffarna och vinn stort.

Betala inte av när det kommer scarecards och du får en stor bet emot dig, om du inte vet att motståndaren är aggressiv och kan bluffa. Om du har en sån motståndare, undik att spela potter mot den spelaren ur pos. I pos så spela passivt och inducera bluffar med händer där scarecardet hjälpte dig.

Spela halvdana träffar passivt ur position och var inte rädd för att folda tvåpar om det är action bakom dig. Är det superträffar kan checkraisar vara bra för att få in hela stacken tidigt i handen, speciellt mot många motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser