Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är två händer. Min fråga är: när ska man slowspela... syna flopp och höja turn?

Hand 1. Borde jag ha trebetat på floppen i första handen? Jag var ganska säker på att han skulle beta turn (han är sällan så smart att han checkar efter) så att jag kunde höja. Frågan är om det är värt det? Dessutom undrar jag när ni tycker man ska skydda sig för en ev. två outare? T.ex. om har handen har fyrbetats pre flopp och är heads up som denna.

Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is UTG with Kspade.gif, Aspade.gif.

Hero raises, UTG+1 3-bets, 8 folds, Hero caps, UTG+1 calls.

Flop: (9.50 SB) Kdiamond.gif, 7heart.gif, 7diamond.gif(2 players)

Hero bets, UTG+1 raises, Hero calls.

Turn: (6.75 BB) Tspade.gif(2 players)

Hero checks, UTG+1 bets, Hero raises, UTG+1 3-bets, Hero calls.

River: (12.75 BB) 4spade.gif(2 players)

Hero checks, UTG+1 bets, Hero calls.

Final Pot: 14.75 BB

Results in white below:

Hero has Ks As (two pair, kings and sevens).

UTG+1 has Th Td (full house, tens full of sevens).

Outcome: UTG+1 wins 14.75 BB.

---------------------------------------------------------------------

Hand 2. Borde jag ha slowspelat denna hand istället? Synat flopp och höjt turn?

Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is CO with Aclub.gif, Adiamond.gif.

2 folds, UTG+2 raises, 3 folds, Hero 3-bets, 3 folds, UTG+2 caps, Hero calls.

Flop: (9.50 SB) 3diamond.gif, Qspade.gif, 8club.gif(2 players)

UTG+2 bets, Hero raises, UTG+2 calls.

Turn: (6.75 BB) 5diamond.gif(2 players)

UTG+2 checks, Hero bets, UTG+2 folds.

Final Pot: 6.75 BB

Results in white below:

No showdown. Hero wins 6.75 BB.

Postad

hand 1 tycker jag du spelade korrekt.

hand 2 hade jag nog synat flopp och höjt turn oftare än jag hade valt ditt spel. inget stort fel i det du gjorde dock. man kan ju spela så vissa gånger iaf för att variera sig.

Postad

Hand 1 hade jag trebettat flop på grund av:

1. Att du oftare kommer bli nersynad av underpar till kungen.

2. Det ligger två hjärter ute.

3. Du sitter ur position (han kan checka bakom på turn).

Hand 2 hade jag kunnat tänka mig båda alternativen, men att slowspela känns mer lämpligt här än i hand 1 eftersom du sitter i position och han har initiativet i potten än så länge (han vet inte om din styrka). Men gillar han att trebetta floppen så känns en höjning bättre när du då kan få höja både flop och turn.

Generellt slowspelar jag väldigt sällan ur position.

Postad

Tack för svaren...

Absolut är faran i första handen att jag ger ett frikort på turn. Kan bara säga att jag "visste" att han skulle beta turn även om han höjde flopp utan träff. (jag uppskattar risken till att han checkar efter på turn till mindre än 10% trots flushdrag) Dock är detta ingen ursäkt. 10% risk är fortfarande en risk. Flushdraget är ju verkligen en fara som jag inte tog med i beräkningen på floppen. Och jag tror som ni säger att i denna hand borde jag definitivt ha trebetat flopp och betat ut turn istället!

Men jag undrar även: Om du floppar topp par och du sätter den andra på lägre pocketpar... (vilket jag självklart inte kan vara säker på här i denna hand, så läs följande mer hypotetiskt) när är ni rädda för att bjuda på ett kort till en två outare? (vid vilken storlek på potten?)

När jag tittar på hand 1 så tänker jag på vad som skulle ha hänt om jag trebetade floppen. Hade han lagt sig direkt... övertygad om att jag har kungen eller ... hade han alltid sett turn?

Detta var första gången jag postade så jag ber om ursäkt att jag inte hade läst (eller sett för den delen) postnings-reglerna. Som ni säkert redan har sett hade fi TT och satte sin två outare på turn.

• 2 weeks later...
Postad
När jag tittar på hand 1 så tänker jag på vad som skulle ha hänt om jag trebetade floppen. Hade han lagt sig direkt... övertygad om att jag har kungen eller ... hade han alltid sett turn?

Nix, han hade sett turn. Många synar dessutom ner hela vägen med sina pocketpar.

• 1 month later...
Postad

Hand 1. Höj på floppen när du är stor favorit. Han har antagligen en hygglig hand i hålet och kommer betala för att se turn. Har han inget på turn och du checkraisar kommer han lägga sej och du missar ett bet. Dessutom så ger du honom chansen att 3-betta på en dyr gata då han träffar en hand som den han träffar.

hand 2 En cappare har ofta en hand som han vill ta till SD och har han KK så får du massiv action här. superenkel flopraise

Postad
Jag tycker du spelar båda händerna bra. Visst du kan fortsätta på floppen i hand 1 men är absolut inte något du måste.

Jag hoppas att du inte menar att Hero ska lägga sej mot en c/r på floppen för det är ett katastrofalt spel med FD på flop. Så vekt får man bara inte spela.

Postad
Jag hoppas att du inte menar att Hero ska lägga sej mot en c/r på floppen för det är ett katastrofalt spel med FD på flop. Så vekt får man bara inte spela.

givetvis inte, han pratar om raise/call.