Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Seat 4: ladoga ($10690)

Seat 5: xcyde ($910)

Seat 6: Hero ($985)

Seat 9: ILolAtUrRoll ($2415)

Dealt to Hero [:3s::Jc:]

ladoga: posts small blind 500

xcyde: posts big blind 910

Hero: ???

Chipleadern verkar kompetent och har kört ordentligt med oss sen han fick ledning. Som vanligt har kortisen klarat sig all in ett antal gånger.

Måste jag syna här?

Postad
jupp

edit: lol, läste bara rubriken, trodde du hade QQ :)

jag viker, även om man så klart skulle svära ifall chippie ger walk.

Haha :-D

Jag vek också, men nu när jag tänker på det var det nog jävligt dumt. Synar jag här kan chippien inte hålla bubblan så han kan lika gärna ta sina 5-1 och syna också. Då måste den andra kortisen vinna handen mot oss båda eftersom jag leder över honom i marker.

Svårare beslut är det nog om jag hade legat marginellt efter?

(japp han gav f ö walk vilket ju tyvärr egentligen är rätt självklart om han är kompetent eftersom han får tillbaka de 500 med god ränta när han ställer nästa hand)

Postad

Öh, nu var jag ute och snurrade, han har ju inte alls nåt gratis ställ nästa hand eftersom jag är i bb då om jag viker nu. Tänkte att jag var i sb då.

Hursomhelst har han inte jättemkt att vinna på att spräcka bubblan så jag tror att risken för walk här är stor.

Postad

Med blindsen 500/1000 så bör ladoga syna. Mörkarna är för höga för att spela bubbelspel och stjäl från ILolAtURoll. Lägger ladoga sig så kommer SB och BB vara all-in nästa hand i alla fall så risken är stor att bubblan spräcks då. Det finns ju egentligen ingen hand man kan lägga för 410 marker till i detta läget.

Det faktum att flera spelare är välkända SNG-grinders gör att man vet att de vet hur man spelar korrekt poker i denna situation.

Postad
Med blindsen 500/1000 så bör ladoga syna. Mörkarna är för höga för att spela bubbelspel och stjäl från ILolAtURoll.

Jag är inte säker på det. Får ladoga en dålig hand tappar han bara ett par hundra i chipEV på att ge walk. Får han ILolAtURoll i bb bara en gång till och kan ställa där har han sannolikt tillbaka det med råge.

I vilket fall som helst, om jag synar här måste ju xcyde slå oss bägge två, måste inte det vara bäst?

Postad
OnGame Network Game #610,393,871: Tournament #24247013, $50+$4 - 2007/7/19 - 23:41:4

Seat 4: ladoga ($10690)

Seat 5: xcyde ($910)

Seat 6: Hero ($985)

Seat 9: ILolAtUrRoll ($2415)

Dealt to Hero [:3s::Jc:]

ladoga: posts small blind 500

xcyde: posts big blind 910

Hero: ???

Chipleadern verkar kompetent och har kört ordentligt med oss sen han fick ledning. Som vanligt har kortisen klarat sig all in ett antal gånger.

Måste jag syna här?

Nej synen är inte solklar. Om du synar så lär ju ILolAtUrRoll och Ladoga folda om de är lite smarta. Anledningen till detta är ju att du och den andra shortisen gör upp om plats 3 själva då, och då åker ju en av er ut , undantag är givetvis delning men det känns långsökt att tänka på delning. De andra två är ju då med automatik in the money då, om plats 1-3 får pengar.

Synar du inte så är du all in nästa hand. Då får du troligtvis möta den andra shortisen igen om ILolAtUrRoll och Ladoga inte får monsterhänder. Det kan ju också bli så att du får blindsen direkt vilket känns hyfsat troligt om de är kloka spelare. För inte synar väl xcyde med en dynghand här när han inte behöver.

Jag hade nog gamblat lite här och foldat denna hand och hoppats på att få blindsen i nästa hand. Men det är ju ingen felspel att gå all in här heller om man vill det:-).

Postad
Nej synen är inte solklar. Om du synar så lär ju ILolAtUrRoll och Ladoga folda om de är lite smarta. Anledningen till detta är ju att du och den andra shortisen gör upp om plats 3 själva då, och då åker ju en av er ut , undantag är givetvis delning men det känns långsökt att tänka på delning. De andra två är ju då med automatik in the money då, om plats 1-3 får pengar.

Ladoga är per automatik ITM ändå, han bryr sig nog mest om att vinna här. Och han får mer än 5-1 på en syn om jag synar här, jag ser inte hur han någonsin ska kunna vika. Bubblan spricker ju hur han än gör. Viker jag däremot är hans pottodds betydligt sämre (mot bara en spelare iofs), och en walk har dessutom fördelen att den förlänger bubblan.

Synar du inte så är du all in nästa hand. Då får du troligtvis möta den andra shortisen igen om ILolAtUrRoll och Ladoga inte får monsterhänder. Det kan ju också bli så att du får blindsen direkt vilket känns hyfsat troligt om de är kloka spelare. För inte synar väl xcyde med en dynghand här när han inte behöver.

Jag tror inte att Ladoga behöver någon monsterhand för att ge sig in i den potten, den har ju väldigt liten nersida för honom. Och att xcyde skulle ge mig walk känns osannolikt om han inte får katastrofal dynga som sagt. Om ens då.

Jag hade nog gamblat lite här och foldat denna hand och hoppats på att få blindsen i nästa hand. Men det är ju ingen felspel att gå all in här heller om man vill det:-).

Jag foldade som sagt, men jag lutar nog åt att det var fel ändå.

Postad

Jag tror inte att Ladoga behöver någon monsterhand för att ge sig in i den potten, den har ju väldigt liten nersida för honom. Och att xcyde skulle ge mig walk känns osannolikt om han inte får katastrofal dynga som sagt. Om ens då.

Ladoga är så stor chipleader här att han inte behöver blanda sig i potterna med svaga händer eller marginella händer nu. Utan han kan ängna sig att sätta upp er mot varandra för att sedan smälla med "monster" samt försvara sina blindar. Chanserna är ändå stor nog för honom att vinna turneringen.

Den som har det jobbigt är han som är tvåa för han måste försöka sno blindsen för att inte bli utblindad samtidigt som han vill bli bland de tre. Så därför behöver inte han att ge sig in i nästa hand, såvida han inte får "monster". Men sedan måste han börja agera innan blindsen kommer ifatt.

Postad
Ladoga är så stor chipleader här att han inte behöver blanda sig i potterna med svaga händer eller marginella händer nu. Utan han kan ängna sig att sätta upp er mot varandra för att sedan smälla med "monster" samt försvara sina blindar. Chanserna är ändå stor nog för honom att vinna turneringen.

Jag tycker aldrig man har "nog" med marker; man ska ju alltid försöka sträva efter fler. I övrigt ser jag inte riktigt varåt dit resonemang leder?

Postad
Jag tycker aldrig man har "nog" med marker; man ska ju alltid försöka sträva efter fler. I övrigt ser jag inte riktigt varåt dit resonemang leder?

Mitt resonemang bygger på ren logik. T ex en cupmatch i fotboll. För ditt lag räcker det med oavgjort för att gå vidare. Det står 0-0 och det återstår mindre än en minut att spela. Vad gör laget? Jo maskar givetvis och håller i bollen för att inte ge chansen till motståndarna eftersom oavgjort räcker.

Samma sak gäller här, chipleadern kan maska och låta blindsen göra jobbet. Givetvis kan han agera om han få en ren monster typ KK eller AA. Annars bör han ta det lungt istället för att ge någon av de två shortisarna chansen att trippla upp genom att syna med marginella händer.

Det är jobbigare för han som ligger 2:a. Han måste ju agera snart för att inte bli utblindad men samtidigt hålla koll på shortisarna. Men här kan han vänta tills efter nästa hand innan han agera om han inte få en monster typ AA ell KK.

Givetvis ska man sträva efter mer marker, men man läget måste vara det rätta.:D

Postad
Mitt resonemang bygger på ren logik. T ex en cupmatch i fotboll. För ditt lag räcker det med oavgjort för att gå vidare. Det står 0-0 och det återstår mindre än en minut att spela. Vad gör laget? Jo maskar givetvis och håller i bollen för att inte ge chansen till motståndarna eftersom oavgjort räcker.

Fast analogin håller inte alls då 10k inte räcker för chipleadern, han behöver 15k för vinst.

Samma sak gäller här, chipleadern kan maska och låta blindsen göra jobbet. Givetvis kan han agera om han få en ren monster typ KK eller AA. Annars bör han ta det lungt istället för att ge någon av de två shortisarna chansen att trippla upp genom att syna med marginella händer.

Det är väldigt väldigt dåligt att som chippe ta det lugnt här. Han bör sätta press på kortisarna så fort han anser att de fortfarande har möjlighet att folda (t ex när tvåan är i bb nästa gång).

[qoute]Givetvis ska man sträva efter mer marker, men man läget måste vara det rätta.:D

Jo men bubblan är generellt så rätt som det blir för en stor chipleader - så länge de andra har något att vinna på att vika.

Vad jag menade med vart ditt resonemang ledde var att jag inte riktigt så hur det anknöt rent praktiskt till frågeställningen. Om du nu anser att chipleadern bör ta det lugnt, innebär det att jag ska folda eller pusha här?

Postad

Vad jag menade med vart ditt resonemang ledde var att jag inte riktigt så hur det anknöt rent praktiskt till frågeställningen. Om du nu anser att chipleadern bör ta det lugnt, innebär det att jag ska folda eller pusha här?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade nog jag gamblat lite och foldat denna hand. Detta för att jag tror att du kommer hamna heads up mot samma person en gång till om de andra två spelar som jag tror. Förhoppningsvis får du även en bättre hand än nu.

Skillnaden blir att du inte slår ut den andre shortisen direkt då, eftersom han kommer att ha 500 kvar. Men för din del spelar det ingen roll om du torskar denna given eller nästa. Drömscenariet är givetvis att du hittar ett monster och att fler synar dig. :D

Postad
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade nog jag gamblat lite och foldat denna hand. Detta för att jag tror att du kommer hamna heads up mot samma person en gång till om de andra två spelar som jag tror. Förhoppningsvis får du även en bättre hand än nu.

Skillnaden blir att du inte slår ut den andre shortisen direkt då, eftersom han kommer att ha 500 kvar. Men för din del spelar det ingen roll om du torskar denna given eller nästa. Drömscenariet är givetvis att du hittar ett monster och att fler synar dig. :D

Tror inte du riktigt förstått frågan. Foldar vi här och chippien gör detsamma så sitter vi rejält i skiten. Vad vi har för hand är tämligen ointressant, eftersom vi i nästa hand inte har markerövertag mot BB om chippien viker. Då måste vi kanske slå 2 spelare mot nu där chippien kommer att syna om vi synar eftersom bubblan (eventuellt) spricker när vi synar.

Jag tycker alltså det är rätt att syna här, gör vi det inte finns en överhängande risk att hamna betydligt sämre på det.

Postad
Tror inte du riktigt förstått frågan. Foldar vi här och chippien gör detsamma så sitter vi rejält i skiten. Vad vi har för hand är tämligen ointressant, eftersom vi i nästa hand inte har markerövertag mot BB om chippien viker. Då måste vi kanske slå 2 spelare mot nu där chippien kommer att syna om vi synar eftersom bubblan (eventuellt) spricker när vi synar.

Jag tycker alltså det är rätt att syna här, gör vi det inte finns en överhängande risk att hamna betydligt sämre på det.

Jag förstår frågan, men frågan är om du har koll. Till att börja med är det vi som sitter i BB nästa hand och den andre shortisen i SB position. Detta gör att jag tror att chanserna är stora att vi hamnar heads up mot den andre shortisen i nästa hand om vi lägger denna.

Det finns även en hyfsad chans att shortisen viker i SB och ger oss de 500 markerna. De 500 som vi får då är ändå förlorade för oss i handen efter ,eftersom vi sitter i SB position, så de är ofarliga för honom.

Detta gör att vi också kan släppa dessa 500 för att hålla bubblan intakt om vi inte är nöjda med handen. Det ger oss lite tid att hitta en bra hand innan det är dags för blinds igen samt sätter lite press på den andra shortisen. Eftersom Han kommer före oss i BB position.

Men detta gäller ju bara om de två andra inte blanda sig i denna och nästa pott. Men det borde de inte göra om de är smarta såvida de inte har monster.

Därför hade jag gamblat och foldat denna.

Postad
Jag förstår frågan, men frågan är om du har koll. Till att börja med är det vi som sitter i BB nästa hand och den andre shortisen i SB position. Detta gör att jag tror att chanserna är stora att vi hamnar heads up mot den andre shortisen i nästa hand om vi lägger denna.

Det finns även en hyfsad chans att shortisen viker i SB och ger oss de 500 markerna. De 500 som vi får då är ändå förlorade för oss i handen efter ,eftersom vi sitter i SB position, så de är ofarliga för honom.

Detta gör att vi också kan släppa dessa 500 för att hålla bubblan intakt om vi inte är nöjda med handen. Det ger oss lite tid att hitta en bra hand innan det är dags för blinds igen samt sätter lite press på den andra shortisen. Eftersom Han kommer före oss i BB position.

Men detta gäller ju bara om de två andra inte blanda sig i denna och nästa pott. Men det borde de inte göra om de är smarta såvida de inte har monster.

Därför hade jag gamblat och foldat denna.

Helt ärligt, du förstår inte alls! Vill du hamna HU mot den andre shortien i nästa hand? Varför då? Och vad får dig att tro att biggien viker? Tror du att biggien viker innevarande hand så vill du spela den. Du vill absolut inte ge en walk till den andra shortien. Tror du att biggien synar ska du också syna för att den andre shortien i det läget måste slå två händer. Blir det walk ligger du under i nästa hand och är den som måste slå de andra händerna.

Det finns f ö ingen möjlighet att du får walk i nästa hand! Hur skulle det gå till?

Att de andra två endast bör spela monster är ju halv total osanning. Det gäller chiptvåan förstås, MEN chipleadern ska naturligtvis utnyttja det faktum att det är bubbelspel och spela bullyspel mot de andra.

Håller med nån ovan om att walk av biggien är tämligen meningslös dock. Krävs lite många steg för att hålla bubblan vid liv.

Postad
Helt ärligt, du förstår inte alls! Vill du hamna HU mot den andre shortien i nästa hand? Varför då? Och vad får dig att tro att biggien viker? Tror du att biggien viker innevarande hand så vill du spela den. Du vill absolut inte ge en walk till den andra shortien. Tror du att biggien synar ska du också syna för att den andre shortien i det läget måste slå två händer. Blir det walk ligger du under i nästa hand och är den som måste slå de andra händerna.

Spelat igentligen ingen roll om jag bara hamnar hu mot shortisen i nästa hand. Helst vill jag ha en bra hand och flera i potten därför vill jag gambla och i hopp om att få det och folda denna. Om jag Synar jag denna så spelar jag förmodligen bara om plats 3 vilket känns ganska lamt och fegt.

Samtidigt finns walken om de andra två inte blanda sig i potten då jag tror att det finns händer som shortisen inte vill spela.

Att chippien ska sätta press är det inget snack om. Men inte när han inte behöver som i dessa händerna.Chippien och Tvåan skall bara tar det lugnt och bara spela monster i dessa händerna. Därför tror jag att det blir HU mot shortisen i nästa hand om jag foldar denna och chippien och tvåan bara spelar monster. Men jag hoppas ju att jag har fel och de gör tomtesynar och ger mig chansen att vinna mer. :D

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Drömscenariet är att jag får ett monster samtidigt som fler synar. Denna chansen är jag villig att ta för att ha en chans

att vinna turneringen.

Postad
Spelat igentligen ingen roll om jag bara hamnar hu mot shortisen i nästa hand. Helst vill jag ha en bra hand och flera i potten därför vill jag gambla och i hopp om att få det och folda denna. Om jag Synar jag denna så spelar jag förmodligen bara om plats 3 vilket känns ganska lamt och fegt.

Samtidigt finns walken om de andra två inte blanda sig i potten då jag tror att det finns händer som shortisen inte vill spela.

Att chippien ska sätta press är det inget snack om. Men inte när han inte behöver som i dessa händerna.Chippien och Tvåan skall bara tar det lugnt och bara spela monster i dessa händerna. Därför tror jag att det blir HU mot shortisen i nästa hand om jag foldar denna och chippien och tvåan bara spelar monster. Men jag hoppas ju att jag har fel och de gör tomtesynar och ger mig chansen att vinna mer. :D

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Drömscenariet är att jag får ett monster samtidigt som fler synar. Denna chansen är jag villig att ta för att ha en chans

att vinna turneringen.

Så här ligger det till va...

För det första så satsar du inte på att vinna turneringen utan först och främst komma i pengarna, sedan vinna. Detta eftersom prisstrukturen är 50/30/20 vilket innebär att det är väldigt illa att missa att komma ITM.

För att ha störst chans att komma ITM så ska du syna med den här handen eftersom att chippien då garanterat kommer syna med tanke på hans potodds. Då både SB och BB sitter med randomhänder innebär det att den andra shortien (BB) kommer vinna ungefär 33% av gångerna. ALLA andra scenarion kommer du ITM. Du har med andra ord ungefär 2/3 chans att komma ITM om du synar vilket är låååångt bättre än om du foldar och sedan blir automatiskt all-in nästa hand.

Förresten så lär biggien syna även om vi viker eftersom han får så pass bra potodds.

Postad

att vinna turneringen.

Nu samlar du ihop ännu fler tokigheter än senast!

Om det blir en walk den här handen så ligger du sist. Då blir det inga pengar om du inte vinner nästa hand (som kommer att spelas mot en eller två motspelare). Detta förutsatt att det inte blir en ytterligare walk, vilket du helt kan glömma, eftersom den andre shortien MÅSTE syna när han leder över dig. Den andre shortien SAMT chippien måste då vara helt inkompetenta för att ge dig en walk.

Synar du med den här handen har du som sagts ungefär 66% (eftersom chippien alltid kommer att syna i det läget, oavsett hand och att vi förutsätter ramdomhänder)att slå ut den andre shortien och ta dig till pengarna. Ditt mål kan inte vara att vinna turneringen i det här läget! Först och främst ITM. Steget mellan 4:a och 3:a är 20%-enheter, mellan 3:a och 2:a 10%-enheter och mellan 2:a och 1:a 20%-enheter. Detta gör att bubbelspelet är lika viktigt som att vinna hela skiten, elementärt!

Att chippien synar när du har synat är inget tomtespel heller, han lägger knappt 500 till för att få chansen att slå ut två spelare, det gör han rätt i med ATC, och det har mer med ICM än pottodds att göra.

Förresten så lär biggien syna även om vi viker eftersom han får så pass bra potodds.

Postad

Att CL alltid completar om vi viker är helt enkelt inte sant. Pottodds är som bekant inte hela bilden på bubblan.

Däremot synar han garanterat any2 om vi synar, eftersom bubblan då spricker hur han än gör.

Postad
Att CL alltid completar om vi viker är helt enkelt inte sant. Pottodds är som bekant inte hela bilden på bubblan.

Däremot synar han garanterat any2 om vi synar, eftersom bubblan då spricker hur han än gör.

Vilket är skälet till att jag röstar för syn, för att provocera fram en syn hos CL. Läget blir betydligt värre om vi och CL släpper den och ger walk, då sitter vi helt enkelt sämre på det.

Dock svårt att se varför CL vill ge walk här. För att ge walk ytterligare en gång och hoppas att vi vinner så att bubblan lever längre och han kan ta "mellanchipien" på ett varv till? Känns ganska långsökt...

Postad

Dock svårt att se varför CL vill ge walk här. För att ge walk ytterligare en gång och hoppas att vi vinner så att bubblan lever längre och han kan ta "mellanchipien" på ett varv till? Känns ganska långsökt...

Nästa hand är det ju iofs inte walk han ger, utan foldar knappen. Får xcyde då en dålig hand kommer han sannolikt att ge Hero walk (efter som Hero måste syna ett ställ från xcyde). Handen efter det är det utmärkt stealläge. En lyckad sådan steal ger 1500 marker, jämfört med de ca 300 cEV CL förlorar på att vika en skräphand denna gången. Jag tycker det är bra spel av CL att ge walk om han har en dålig hand här, risk/reward är såpass bra.

Postad
Nästa hand är det ju iofs inte walk han ger, utan foldar knappen. Får xcyde då en dålig hand kommer han sannolikt att ge Hero walk (efter som Hero måste syna ett ställ från xcyde). Handen efter det är det utmärkt stealläge. En lyckad sådan steal ger 1500 marker, jämfört med de ca 300 cEV CL förlorar på att vika en skräphand denna gången. Jag tycker det är bra spel av CL att ge walk om han har en dålig hand här, risk/reward är såpass bra.

Det är sant att det inte är en walk han ger, men han ger möjligheten till walk. xcyde kan dock aldrig folda nästa hand om CL foldar, oavsett hand. Varför skulle han? xcyde får chansen att slå ut oss och är ändå med om han förlorar. Han får inte bättre chans. Viker xcyde hamnar han i samma läge nästa varv, bara att han är all-in på SB istället för BB, om de andra spelar som vi tror. Men det känns som att det är ganska många saker som ska sammanfalla för att CL skulle vilja hålla bubblan vid liv.

Om vi foldar kan CL f ö ställa med skit och hoppas att småchippen vinner för att hålla bubblan ytterligare tex. och det är ingen katastrof om han vinner heller.

Är det du som är HERO?

Postad
Det är sant att det inte är en walk han ger, men han ger möjligheten till walk. xcyde kan dock aldrig folda nästa hand om CL foldar, oavsett hand.

Sant, vetefan hur jag tänkte där. Men vinner Hero den handen så är ju stealläget gyllene i handen efter vad jag kan se, och då blir som sagt payoffen sannolikt 1500.

Men det känns som att det är ganska många saker som ska sammanfalla för att CL skulle vilja hålla bubblan vid liv.

Är det verkligen det? Vad jag kan se är det en coinflip som måste gå rätt, och då är som sagt ofta belöningen betydligt större än det EV som CL ger upp genom en walk här.

Är det du som är HERO?

Nix.

Postad
Sant, vetefan hur jag tänkte där. Men vinner Hero den handen så är ju stealläget gyllene i handen efter vad jag kan se, och då blir som sagt payoffen sannolikt 1500.

Är det verkligen det? Vad jag kan se är det en coinflip som måste gå rätt, och då är som sagt ofta belöningen betydligt större än det EV som CL ger upp genom en walk här.

Nix.

Ja vem vet, möjligt att det är ev+, svårt att se dock.

Om du inte är hero, hur känner du till heros kort?