Gå till innehåll

Varför kan jag inte reraisa?


olalun

Recommended Posts

Blev lite konfunderad angåenden en hand jag spelade tidigare idag.

 

Jag sitter på knappen i en ohöjd NL 6-handad familjepott med Q10 i spader.

 

Floppen är rags med en spader och blir rundcheckad.

 

På turn kommer ytterligare en spader. Jag bettar ut och får två syner.

 

River ger ännu en spader plus att det ligger 5678 ute på brädan.

 

Mittenpositionen som är en shortstackad tomte gör ett minibet. Jag reraisar med ett pottbet och den tredje killen (som sitter först) synar min raise. Nu går tomten i mittenpositionen all in. Hans all in är några bb mer än min reraise.

 

Nu kommer de märkliga. Jag kan bara syna hans all in. Jag kan alltså inte reraisa igen och på så sätt eventuellt kunna bygga en större pott mot killen i den tidiga positionen.

 

Har spelat på många olika sidor och har för mig att det alltid gått att reraisa om nån shortstackad har gått all in. Någon som kan förklara detta scenario?

 

Detta var btw på Everest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite konfunderad angåenden en hand jag spelade tidigare idag.

 

Jag sitter på knappen i en ohöjd NL 6-handad familjepott med Q10 i spader.

 

Floppen är rags med en spader och blir rundcheckad.

 

På turn kommer ytterligare en spader. Jag bettar ut och får två syner.

 

River ger ännu en spader plus att det ligger 5678 ute på brädan.

 

Mittenpositionen som är en shortstackad tomte gör ett minibet. Jag reraisar med ett pottbet och den tredje killen (som sitter först) synar min raise. Nu går tomten i mittenpositionen all in. Hans all in är några bb mer än min reraise.

 

Nu kommer de märkliga. Jag kan bara syna hans all in. Jag kan alltså inte reraisa igen och på så sätt eventuellt kunna bygga en större pott mot killen i den tidiga positionen.

 

Har spelat på många olika sidor och har för mig att det alltid gått att reraisa om nån shortstackad har gått all in. Någon som kan förklara detta scenario?

 

Detta var btw på Everest.

 

Om inte shortstacken har tillräckligt kvar för en reraise, så öppnar han inte för ytterligare betting, och du kan således bara syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs att hans höjning är tillräckligt stor för att öppna en ny satsningsrunda. Det finns lite olika varianter på regler för detta som tillämpas (vad jag vet)... Någon site har att det räcker med att höja över huvud taget, någon tror jag har att det minst måste vara en 50%ig höjning över ditt förra, och det vanligaste? är väl att han minst måste lyckas göra en dubbling av din raise för att du skall kunna återhöja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krånglar till det i ovanstående svar, trots de svarar rätt:

 

Om någon har höjt med t.ex 5 BB så *måste* nästa höjning vara med minst 5 BB också. Om du höjde med 5 BB och han gick AI och täckte med 4 BB så räknas det inte som en raise. Därför fick du inte återhöja, för hans höjning räknas inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför finns regeln? Jo för att annars kan man lägga in raise just under ministacken som då nästan undantagslöst pushar all in, nästa kille synar ju då det lilla extra och du kan skjuta en ny raise - det vore helt enkelt inget bra om inte regeln fanns..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...