Gå till innehåll

Försvarbar turncheck?


Recommended Posts

Jag har spelat ganska tight och ABC och plockar efter 50 händer upp KK. Det finns inget speciellt att säga om bordsklimatet utom att det håller någorluna standard för att vara NL20.

 

Fi håller ganska låg kvalite och är aggressiv och lite halvspewig. Han har en ganska vid öppningsHD här och även en ganska vid HD när han synar mitt 3bet. Fi bluffar en del och hårdspelar marginella händer. Han gillar inte att bli bluffad och bli av med kommandot.

 

Jag betar såpass lite eftersom jag tycker att brädan är mkt torr och att få skrämselkort kan komma på turn. Jag vill också inducera en fisksyna med två överkort eller liknande.

 

När han synar floppen på en sån här ofarlig bräda känns det som två överkort eftersom jag tror att han ofta hade slått om med nästan vilket överpar (och toppar) som helst här. Jag betar såpass lite eftersom jag tycker att brädan är mkt torr och att få skrämselkort kan komma på turn. Kvar återstår set i hans HD.

 

Jag checkar turn för att inducera en bluff av honom på rivern (jag har ju ändå underreppat min hand ordentligt på flopp och turn) med två överkort eller kanske få ett värdebet synat med A högt. Samtidigt så vill jag ju inte gärna betta in i ett set eller en 2a (även om 2orna inte orar mig speciellt).

 

Borde jag ha bettat för att få ett eventuellt överpar att att betala även om det inte känns som det utgör en speciellt stor del av hans HD. Borde jag bettat för att få betalt av långsökta draws (hjärterflushen)?

 

vad tycks? säg inte bara "värdebetta sönder fiskarna" tack, utan gå lite djupare.

 

***** PokerChamps Hand History for Game 229428033 *****

NL $0.10/$0.20 Texas Hold'em - Sunday, July 15, 00:55:50 GMT 2007

Table Delphinus 02 9-max (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of active players : 7

 

Seat 1: AceKudos ( $55.42 )

Seat 2: Skalle88 ( $24.17 )

Seat 4: deposithere ( $24.01 )

Seat 5: toebeshair ( $10 )

Seat 6: gone ( $17.30 )

Seat 7: Moen ( $3.58 )

Seat 8: LETAKI7 ( $17.64 )

Seat 9: cfultonne ( $15.49 )

gone posts big blind [$0.20]

** Dealing down cards **

Dealt to Skalle88 [ Kd, Ks ]

 

Moen folds

LETAKI7 folds

cfultonne raises to [$0.40]

AceKudos folds

Skalle88 raises to [$1.50]

deposithere folds

gone folds

cfultonne calls [$1.10]

 

** Dealing Flop ** [ 2s, 4h, 8d ]

cfultonne checks

Skalle88 bets [$1.80]

cfultonne calls [$1.80]

 

** Dealing Turn ** [ 2h ]

cfultonne checks

Skalle88 checks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

given bet, sitter han med något ok överpar vill du ju stacka han, att tro att han sitter och bluffar river med skit-hand känns ganska långsökt, enda anledning för check är ju att du vill hålla potten nere på en sån iskall bräda men finns ingen som helst anledning för det på denna nivå imo

 

edit: betta mer flopp, its all about stackning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är klart att det är bättre att ge gratiskort till fiskarna än att värdebeta sönder dom.

 

Va fn tror du om fisken på denna nivå. Bomba sönder dom med allt du har och lämna hans stack i ruiner.

 

lol tycker du allvarligt att det är ett problem att ge ett gratiskort här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han A2 blev ju iofs turnchecken jättebra.

 

Men ja, betta mer på flopp oavsett textur, hoppas på ett överpar hos Fi. Värdebet på turn också.

 

Tycker du inte att ett mindre bet är bättre om det kan få Fi att:

 

Syna eller bluffa med en hand som AJ direkt på floppen eller betta ut turn?

Hårdspela ett sämre överpar med en stor checkraise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA. Det är nästan ALLTID fel att ge Fi gratiskort dessutom vill du värdebeta för att få in så mkt som möjligt innan Fi fattar att han e slagen.

 

Chansen att han synar ett värdebet är oftast större på rivern än på turn om han har en marginell hand...och jag antar att jag inte behöver påminna dig om att ingen poker spelas efter en förutbestämd mall, inte ens NL20?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, återigen, din tanke är god, men du tappar hur mycket värde som helst genom att checka här, oavsett nivå (på högre nivåer är en checkning här mer för pot-control och inte alls samma sak). sen om du tror han sitter med aj är det absolut sista du vill att checka, han kan mycket väl syna med handen men han lär ju knappast beta ut med den (om han inte är totaltomtig men då kan du j ugå allin och få syn). du tror han kan ha AJ och du vill checka turn? går bara inte ihop...

 

så iaf, ja antar att det som hände var att han bluffade river/cp värdebet och sedan gick du allin och han synade med sin bluff/skumma värdebet och så tyckte du det var bra spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte många gratiskort som kan skada dig i det här läget. Så om en check här ger dig bättre chans att få betalt på rivern så är det nog rätt ok.

 

5% för över eller underpar, en pervers runner runner färg (Oklart varför någon skulle syna på floppen med det) 13% för A8.

 

Jag skulle iaf bettat turn, synat reraisen och blivit stackad mot Q2off iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att han synar ett värdebet är oftast större på rivern än på turn om han har en marginell hand...och jag antar att jag inte behöver påminna dig om att ingen poker spelas efter en förutbestämd mall, inte ens NL20?

 

Nä, men att inte värdebeta sina höga PP är som att ge bort pengar till Fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omg, om du checkar turn för deception här, andratunnar du nog för lite (vilket kankse e bra på nl20..) och om du inte andratunnar dina bra händer tänker du nog för mkt på dina satsningsmönster relaterat till ditt motstånd på nl20.

 

och som andra har sagt är ditt mål att skapa en pott på 30d i den här handen mot en callingstation på ett torrt bord. enda chansen till att göra det är att satsa, satsa och sen satsa och hoppas att han kan betala av dig. planen kan ju inte va att försöka stacka överkort?????

 

satsa, checka, raisa river e troligtvis en mkt jobbigare plan för att stacka nåt än att bara satsa på. spara FPS grejerna där du vill få ut lite värde av bluffar med händer som kvalificerar sig som bluffcatchers (mitten, bottenpar på dragbord etc) INTE stackningshänder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Given bet på turn i mitt tycke. Tänkbara händer som fi kan sitta på är 1010-QQ och då riskerar du att förlora en hel del värde om du bara checkar här och ett överkort faller (alternativt att fi ej betar ut river). Spelade förövrigt en liknande hand häromdan på lägre nivåer. Jag hade då AA och betade hela vägen ner mot en fi som satt på qq och synade varje gata. Fick förövrigt in hela hans stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Given bet på turn i mitt tycke. Tänkbara händer som fi kan sitta på är 1010-QQ och då riskerar du att förlora en hel del värde om du bara checkar här och ett överkort faller (alternativt att fi ej betar ut river). Spelade förövrigt en liknande hand häromdan på lägre nivåer. Jag hade då AA och betade hela vägen ner mot en fi som satt på qq och synade varje gata. Fick förövrigt in hela hans stack.

 

wp, dock har du inte läst vilka reads jag hade på honom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omg, om du checkar turn för deception här, andratunnar du nog för lite (vilket kankse e bra på nl20..) och om du inte andratunnar dina bra händer tänker du nog för mkt på dina satsningsmönster relaterat till ditt motstånd på nl20.

 

och som andra har sagt är ditt mål att skapa en pott på 30d i den här handen mot en callingstation på ett torrt bord. enda chansen till att göra det är att satsa, satsa och sen satsa och hoppas att han kan betala av dig. planen kan ju inte va att försöka stacka överkort?????

 

satsa, checka, raisa river e troligtvis en mkt jobbigare plan för att stacka nåt än att bara satsa på. spara FPS grejerna där du vill få ut lite värde av bluffar med händer som kvalificerar sig som bluffcatchers (mitten, bottenpar på dragbord etc) INTE stackningshänder...

 

 

när jag antingen sätter honom på två överkort, eller ett set efter floppen så blir det svårt att stacka honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, återigen, din tanke är god, men du tappar hur mycket värde som helst genom att checka här, oavsett nivå (på högre nivåer är en checkning här mer för pot-control och inte alls samma sak). sen om du tror han sitter med aj är det absolut sista du vill att checka, han kan mycket väl syna med handen men han lär ju knappast beta ut med den (om han inte är totaltomtig men då kan du j ugå allin och få syn). du tror han kan ha AJ och du vill checka turn? går bara inte ihop...

 

så iaf, ja antar att det som hände var att han bluffade river/cp värdebet och sedan gick du allin och han synade med sin bluff/skumma värdebet och så tyckte du det var bra spelat?

 

hur ofta tror du att han synar ett turnbet med AJ här?

 

Motsatt vad du tror så vill jag inte alls betta om han har AJ. Chansen att han försöker bluffa rivern, fångar en J eller synar ett värdebet på rivern med A högt blir betydligt större om jag checkar turn.

 

Att beta igen visar ju oftast att jag har något medan en check visar att jag är tom och denna killen hugger på svaghet.

 

fattar inte alls ditt resonemang här faktiskt.

 

ang. dina små antagande runt riverspelet måste jag göra dig besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...