Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag antar att det är lösningen jag är ute efter. Har ComHem bredband. Och vill fortfarande köra kabel till stationära, men vill kunna smälla upp lappen imellanåt och köra trådlöst.

Så hur gör man?=) Kopplar en trådlös router från Comhem- modemet, och kabel från routern till stationära?

Om det går till så, nåt förslag på en bra router? Ska gärna gå att köpa i butik, typ onoff,siba, eller nåt sånt.

Hur är det med säkerheten på ett trådlöst nätverk? Några basic saker jag bör känna till?

Postad

Jag har en Netgear wgt624

Funkar bra, men se till att ha nyaste drivrutinerna och firmwares.

Se också till att ha ett bra trådlöst nätverkskort i bärbara datorn, vissa nätverkskort suger och tappar connection hela tiden.

Hur man installerar den och fixar med säkerheten står i instruktionsböckerna.

Postad

Ja det är precis så. Modem-->router--> datorer

Jag behövde inte configga min trådlösa router heller med mitt comhem så det går rätt lätt. Det enda du bör tänka på är att ställa in så att du har lösenordskdydat din router så ingen granne kommer och nallar på din lina och så vidare.

Satsa på valfri linksys https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/ListingFrame.aspx?CatId=6315532&guid=89f9d533-85fd-400c-ad32-a15c59a8c04e

Postad

I am running a similar setup at home. The LAN cable should go to the wireless router, then if you make sure you get a router with switch you can easily connect your desktop machine with cable and use wireless for the laptop.

Regarding security, there are several options.

Hidden SSID will make your network invisible to normal scans. This should be combined with some sort of encryption to make it safe.

WEP encryption is the oldest and weakest form, but also the best for backwards compatability

WPA is a better encryption and would be my suggestion, either that or

WPA2 if you buy a router that supports this. (And make sure your networkcard also supports it)

The encryption is quite easy to set up, using WPA or WPA2, you simply choose a passkey, that you then enter on your computer to connect.

I am using a Sanberg Wireless G54, which works without problems. If you want to go a step up, you never go wrong with a 3Com or LinkSys device.

Good luck.

Postad

några "grund" tips där iaf:

Så enkelt knäcks ditt trådlösa nätverk på tre sekunder

Hur ska folk göra för att så långt det går förhindra intrång i sina trådlösa nätverk?

– Ett bra ställe att börja på är att ändra allt som är standard i inställningarna om man köper en trådlös router. Byt ut användarnamnet ”admin” mot till exempel ”Janne” och byt för guds skull ut lösenordet. Efter att man fått nätverket att fungera som man vill är det också bra att stänga av ”ssid-sändningen”. Det är en sorts annonseringssignal som meddelar: ”här är Jannes nätverk”, och det behövs inte längre när nätverket fungerar som det ska. Det hjälper bara till om någon obehörig vill hitta ditt nätverk. Slutligen så ska man sätta på krypteringen. Börja och försök med den vassaste krypteringen. Får man inte det att funka kan man arbeta sig nedåt tills det fungerar.

Postad
hur stänger man av den trådlösa funktionen på routern när man bara använder kabel?

Tittat i manualen? Det är väl beroende på märke o model :)

Planex BLW-HPMM-G - 54 Mbit/s MIMO BitTorrent Router med Extended Range. Game-router.

Stäng av trådlös sändning

Det görs genom ett enkelt klick i det webbaserade konfigurationsprogrammet.

• 3 weeks later...
Postad

Jag lånar den här tråden, då jag har ett routerrelaterat önskemål.

Jag har haft ett antal billiga routers av märkena d-link och netgear, men antingen så går de sönder alldeles för fort (d-link) eller så tappar de uppkopplingen nästan dagligen, vilket kan kosta rätt mycket pengar. Därför tänkte jag nu testa att köpa en lite dyrare variant, och hoppas spara pengar i längden på det.

Jag undrar om någon kunnig kan rekomendera en modell i prisklassen 1500-3000kr. Den ska uppfylla följande krav, med stark betoning på det första:

Pålitlig uppkoppling, både via kabel och trådlöst.

Hyfsad räckvidd för den trådlösa funktionen.

Gärna hyfsat användarvänlig.

Den behöver inte vara hypersnabb, och den behöver inte klara jättemånga datorer, 4 åt gången räcker bra.

Även tips på billigare varianter mottas tacksamt, men då ser jag helst att ni har lite mer på fötterna än att "den har funkat bra för mig".

Tack på förhand,

/Steel

Postad

Jag har använt 4 st olika linksys WRT54G(x), 1 var totalt DOA och byttes ut på direkten. Resten har fungerat klockrent.

1 står och puttrar på kontoret.

1 har stått hemma hos mig i en skitvarm 1:a.

Sista har bara använts sporadiskt. Packade upp den nyss efter 8 månader i kartong. Internetinställningarna sen senast låg kvar i inställningarna.

Räckvidd: ingen aning. Inget jag har koll på.

Jag har aldrig haft några problem med dom, rätt enkel att konfigurera och inga disconnects som berott på routern, varken med trådlöst eller kabel.

Tror att dom ligger kring 500kr - 800kr.

Enda erfarenheten sen tidigare är dock en förhatlig dlink DI-504(osäker). Som dog så fort den blev lite varm.

edit: Bra sammanfattning KF

Postad
edit: Bra sammanfattning KF

Ty! 8-)

Jag har använt en Netgear 614 som jag tappar uppkopplingen till lite till då och då fast jag köpte den i ett paket med ett Netgear-WLAN-kort.

Jag har en BBB-router (något kinamärke) som släpper uppkopplingen lite som den vill och känner för.

D-Link har jag aldrig vågat köpa.

Linksys använder jag på jobbet samt har en hemma och aldrig några strul där med ett icke-Linksys nätverkskort.

En till sak, köp inte 802.11n-WLAN-routrar. För ostabilt på många WLAN-routrar fortfarande.

Mvh, KF

Postad

Någon rekommenderade Linksys till mig, väl i affären fick jag det till D- link av någon anledning. Så sitter på en sådan för 500:- nu..:/ Har väl funkat ok, märkte dock någon gång vid grind att det börja lagga, och hade rätt många packagelosses när ja kollade. Så antar att det är routern som strular? (kör via kabel)