Gå till innehåll

AA - höja eller limpa preflop?


Softish

Recommended Posts

Jag och många andra har säkert märkt att många numera limpar in med AA för att så att säga "minera fältet". Frågan är vilket som är mest lönsamt? Det står ju i pokerböckerna att man ska höja rejält preflop med höga PP men med en hand som AA är jag inte så säker på det. Ifall man råhöjer före floppen så förstår alla att man har något av de högsta paren. Det innebär oftast ett väldigt avvaktande spel tills någon har fått in en triss eller stege och då är det ju oftast kört för AA i vilket fall. Om man istället bara höjer litegrann före floppen så är det i princip ingen som misstänker AA vilket gör att man kan vinna så oerhört mycket större potter mot någon som verkligen bettar ut. Risken med att limpa in är förstås att få med händer som t ex 44 eller 88 men ärligt talat så brukar folk med sådana händer syna i vilket fall. Vad anser ni ger bäst EV, höja 4-5 bb före floppen (och avslöja sin styrka) eller limpa/medelhöja?

 

Det absolut bästa du kan göra är väl att ha en speciell linje just för AA. Dvs att du höjjer 2.5BB preflop till skillnad från alla andra händer som du höjjer till 3BB istället. Sedan minibetar du och minihöjjer alla eventuella återhöjningar postflop för att på så sätt mjölka ut så mkt som möjligt! Lycka till!

 

Om jag ska bruka lite allvar så tycker jag att du ska spela den precis på samma sätt som du spelar alla andra spelbara händer för att dölja din starka hand. Detta ger självklart högst EV. Sent i turneringar, när avg är runt 15-20BB kan man ändå flatcalla raises om du tror att fi är tom för att sedan låta honom c-betta flop och därefter dega och kanske få syn av ett svagt TP/MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är nog få trådar som så jag sett så mkt dumma inlägg som denna. Tror att få som gett råd här är vinnande spelare.

 

Hursomhelst, till dej som startade tråden, det bästa tipset är att höja fler händer än bara AA (så att du inte avslöjar din styrka;-) ), försök spela runt 25/20. Detta innebär att du kommer bla höja alla dina pocketpair, AJ och uppåt plus några till.

På så vis så vet motståndaren att du inte alltid kommer att ha "en kanonhand" varje gång du höjer, du kan lika gärna ha AA som 22, vilket gör att det kommer bli svårare för honom att klura ut vilken hand du sitter på.

Sen under vissa omständigheter kan jag tänka mej att limpa AA i tidig pos, tex som någon nämde nyss, sent i en turnering om jag vet att någon kommer att höja samt c-betta hårt.

 

Till den som skrev att han blev förbannad på alla jävlar som jämt försöker sno blindsen, 3-betta honom preflop! Låt säga att han höjer 50% av gångerna som det är foldat till honom, sätt igång och reraisa honom preflop med en hel del händer, tex AJ, 99 osv. Du kommer oftast att ha klart bättre hand än honom.

 

Ett annat tips till folk som blir förbannade på att knappen jämt försöker sno deras blinds, försvara inte din blind genom att syna med A2o, du kommer att förlora massor på det i långa loppet eftersom du kommer att missa brädan 70% av gångerna, och eftersom du är ur position blir tvungen att checkfolda.

Visst kan du checkraisa floppen nån gång också om du "defendar" med kassa händer, men gör du det för ofta kommer knappen att upptäcka det och börja syna ner med klart marginellare händer, floata/bluffa tillbaka, eftersom en spelare som höjer hyfsat ofta på knappen i syfte att stjäla blinds ofta är en vinnande spelare och dvs duktig på att läsa andra spelare tendenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt spelare som limpar/spelar vekt med AA/KK som sen kommer & gnäller på olika forum om hur dem blev utdragna av "tomtar". Säkert 90% av fallen är det självförvållat och rätt åt dem. Slowspela AA i headsup däremot tycker jag är OK till en viss gräns.

 

Man har fan ingen rätt att klaga på utdragningar om man spelar bra starthänder vekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det är klart du inte ska "slowplaya" AA det kan leda till oväntade konsekvensker. Dom kan få färg och stege. Du måste ju höja så du får bort dom stegdragen folk har.

Visst är alla händer stegdrag före floppen? ;-)

 

Till OP:

Byt nick till "I_Raise_U_All_The_Time" och limpa in med AA-QQ och AK, de kommer definitivt att tro att du sitter på 43o eller liknande. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du bör över huvudtaget vara så aggresiv i ditt spel att ingen märker att du har AA. Det är alltid bättre att betta än att bara syna pga att du får ut så mycket mer information av dem andra. Men sen kommer självklart en massa faktorer in som bestämmer hur du bör agera, som hur många spelare som redan finns med i potten, om någon redan höjt( då börde du kontra höja) och vilken typ av spelare dom är. Men du vill ju inte gå in i en pott med AA mot ett antal dåliga händer utan hellre en annan bra som tex Ak, AQ osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker d värsta som finns är att loosa mot random fi som har limpat in med AA eller KK, man blir förbannad på en helt annan lvl.

 

Och vad jag läst i denna tråden så är d nötterna på pf som står för 50% av detta fiskspel i pokervärlden!!

 

förresten har d varit mer än 2 försök till seriösa svar (som eg. blir oseriösa eftersom svaren är så självklart uppenbara)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Igår råkade jag ut för något som slutade riktigt illa. Jag spelade på 2/4 och där höjer knappen nästan alltid bort blindarna. Så också igår, och med tanke på den ovanligt höga höjningen så tolkade jag det som ett köpförsök. Jag synade med Q8 i färg och det kom typ 622. Eftersom killen bettade 25 direkt antog jag att han inte satt med AA iallafall och knappast triss så jag återhöjde utan träff för att representera triss. Han återhöjde och jag synade av bara farten.

På Turn kom ytterligare en 2:a och jag hoppades i min enfald på träff med en 8:a eller dam i förhoppning om att han råbluffade. Han gick all in och jag synade igen. Jag fick ingen träff och han visade upp AA! :oops:. Otroligt onödigt av mig, javisst, men hans höjning preflop visade med all tydlighet att han ville skrämma sb och bb till fold. Eftersom knappen oftast höjer kraftigt för att köpa så är det skitsvårt att veta vad han faktiskt sitter med. Killens "överbettande" spel med AA var så ologiskt och förvirrande att det blev väldigt effektivt mot mig som då var på tilt efter flera tunga förluster. Jag lovar att det inte blev bättre efter det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår råkade jag ut för något som slutade riktigt illa. Jag spelade på 2/4 och där höjer knappen nästan alltid bort blindarna. Så också igår, och med tanke på den ovanligt höga höjningen så tolkade jag det som ett köpförsök. Jag synade med Q8 i färg och det kom typ 622. Eftersom killen bettade 25 direkt antog jag att han inte satt med AA iallafall och knappast triss så jag återhöjde utan träff för att representera triss. Han återhöjde och jag synade av bara farten.

På Turn kom ytterligare en 2:a och jag hoppades i min enfald på träff med en 8:a eller dam i förhoppning om att han råbluffade. Han gick all in och jag synade igen. Jag fick ingen träff och han visade upp AA! :oops:. Otroligt onödigt av mig, javisst, men hans höjning preflop visade med all tydlighet att han ville skrämma sb och bb till fold (för varför skrämma bort motspelare direkt?).

 

Hehe, jag ser det spelet lite då och då och gör det själv ibland. Tycker nästan att jag får fler syner när jag höjer mer än vanligt och skulle göra det lite oftare om det inte vore för info läckaget. Nu gör jag så mest mot vissa lös/aggro fiskar och blir lika glad varje gång det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag ser det spelet lite då och då och gör det själv ibland. Tycker nästan att jag får fler syner när jag höjer mer än vanligt och skulle göra det lite oftare om det inte vore för info läckaget. Nu gör jag så mest mot vissa lös/aggro fiskar och blir lika glad varje gång det funkar.

Det är ondskefullt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår råkade jag ut för något som slutade riktigt illa. Jag spelade på 2/4 och där höjer knappen nästan alltid bort blindarna. Så också igår, och med tanke på den ovanligt höga höjningen så tolkade jag det som ett köpförsök. Jag synade med Q8 i färg och det kom typ 622. Eftersom killen bettade 25 direkt antog jag att han inte satt med AA iallafall och knappast triss så jag återhöjde utan träff för att representera triss. Han återhöjde och jag synade av bara farten.

På Turn kom ytterligare en 2:a och jag hoppades i min enfald på träff med en 8:a eller dam i förhoppning om att han råbluffade. Han gick all in och jag synade igen. Jag fick ingen träff och han visade upp AA! :oops:. Otroligt onödigt av mig, javisst, men hans höjning preflop visade med all tydlighet att han ville skrämma sb och bb till fold. Eftersom knappen oftast höjer kraftigt för att köpa så är det skitsvårt att veta vad han faktiskt sitter med. Killens "överbettande" spel med AA var så ologiskt och förvirrande att det blev väldigt effektivt mot mig som då var på tilt efter flera tunga förluster. Jag lovar att det inte blev bättre efter det ;)

 

Otur tycker du spelar handen bra han kan lätt sitta med jts eller några andra raggs du har ju 6 outs även om han har 77.

Tror du kulle skunna vinna mer om du spelade på everest mer fisk där. värt att testa i alla fall.

Jag spelar nl200 där, Syns vid borden. GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår råkade jag ut för något som slutade riktigt illa. Jag spelade på 2/4 och där höjer knappen nästan alltid bort blindarna. Så också igår, och med tanke på den ovanligt höga höjningen så tolkade jag det som ett köpförsök. Jag synade med Q8 i färg och det kom typ 622. Eftersom killen bettade 25 direkt antog jag att han inte satt med AA iallafall och knappast triss så jag återhöjde utan träff för att representera triss. Han återhöjde och jag synade av bara farten.

På Turn kom ytterligare en 2:a och jag hoppades i min enfald på träff med en 8:a eller dam i förhoppning om att han råbluffade. Han gick all in och jag synade igen. Jag fick ingen träff och han visade upp AA! :oops:. Otroligt onödigt av mig, javisst, men hans höjning preflop visade med all tydlighet att han ville skrämma sb och bb till fold. Eftersom knappen oftast höjer kraftigt för att köpa så är det skitsvårt att veta vad han faktiskt sitter med. Killens "överbettande" spel med AA var så ologiskt och förvirrande att det blev väldigt effektivt mot mig som då var på tilt efter flera tunga förluster. Jag lovar att det inte blev bättre efter det ;)

 

Så du synar all in på turn med Q hög på turn efter en 3-bettad flopp bara för att han gjorde en hög höjning preflop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår råkade jag ut för något som slutade riktigt illa. Jag spelade på 2/4 och där höjer knappen nästan alltid bort blindarna. Så också igår, och med tanke på den ovanligt höga höjningen så tolkade jag det som ett köpförsök. Jag synade med Q8 i färg och det kom typ 622. Eftersom killen bettade 25 direkt antog jag att han inte satt med AA iallafall och knappast triss så jag återhöjde utan träff för att representera triss. Han återhöjde och jag synade av bara farten.

På Turn kom ytterligare en 2:a och jag hoppades i min enfald på träff med en 8:a eller dam i förhoppning om att han råbluffade. Han gick all in och jag synade igen. Jag fick ingen träff och han visade upp AA! :oops:. Otroligt onödigt av mig, javisst, men hans höjning preflop visade med all tydlighet att han ville skrämma sb och bb till fold. Eftersom knappen oftast höjer kraftigt för att köpa så är det skitsvårt att veta vad han faktiskt sitter med. Killens "överbettande" spel med AA var så ologiskt och förvirrande att det blev väldigt effektivt mot mig som då var på tilt efter flera tunga förluster. Jag lovar att det inte blev bättre efter det ;)

 

Humor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...