Gå till innehåll

Recommended Posts

Är ny här på forumet, så kanske postar den här i fel...;-)

För ett tag sen spelade jag på 0.10 - 0.20 NL. cash

Jag och en spelare till var ganska dominanta på bordet.

 

En väldigt lös spelare sitter på SB, medan den andre duktige (lite självgod få man väl va:) ) sitter i BB. Jag shar han till vänster om mig.

 

Jag får AA, bestämmer mig för att inte slowspela och gör en höjning 4XBB. Alla lägger sig fram till den löse spelaren som går all-in. Vad jag inte väntat mig är att den andre, tight aggresive spelaren, även han går all-in. Han har mig täckt så om jag synar betyder det detsamma för mig.

 

AA, är ju mkt stark preflop, men att sätta hela stapeln sådär, känns aldrig kul. Jag bestämmer mig till slut ändå för att syna hans all-in, i tron att han vill skydda sin hand, och att han troligen har KK lr QQ.

 

Floppen kommer, KQ7. och turn 2, r 6 . Vi båda checka ner den till hela vägen.

 

Killen som spelade löst hade just KQ of s. Nu beklagar jag mig inte över att han vann. Men det visar sig att den andre, spelaren också har AA. Så ni som är duktiga, vad är eg. chansen att man möter samma par preflop??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chansen att möta samma par preflop? beror ju helt på antalet spelare, men varför vill du veta det? möjligtvis kan det ju va kul info att veta hur stor chansen är att nån av dom två kvarvarande har AA när du har AA och alla andra foldat till dig. iaf, vika AA pre? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA, är ju mkt stark preflop, men att sätta hela stapeln sådär, känns aldrig kul.

Det finns ju saker som är roligare pre-flopp (typ motståndare bettare 90% av din stack du rejsar all-in och motståndaren foldar), men kort och gott "tänk om, tänk rätt"

Så ni som är duktiga, vad är eg. chansen att man möter samma par preflop??

 

Jag är inte duktig, men här kommer ett svar med kort förklaring.

Vi låter X vara antalet motståndare.

Då finns det 50!/(50-2X!) händer (med ordning) de kan ha

För varje spelare finns det 2*48!/(48-2(X-1))! "utdelningar" som ger den spelaren par i den valör du har par i. (Den första tvåan är för att händerna är ordnade).

så alltså är formeln du söker:

(2X*48!/(50-2X)!)/(50!/(50-2X)!) = X/1225

 

Chansen att någon annan sitter på samma pocket par som du har om du har ett utan mer information är (Antalet motståndare)/1225

För 5 motståndare är det cirka 0,4%

 

Och du, tänk om tänk rätt om att syna all-in pre-flopp med AA - det är ungefär så kul man kan ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har dryga kommentarer om att han är ett skämt osv för att han funderar på att lägga AA, snälla sluta med dem.

Jag tycker det är intressant tankebana av en lowlimit lirare, det är väldigt få på den här nivån som funderar så mkt över en hand. Jag tycker det är bra att han funderar villka andra händer motståndarna kan ha osv.

Dock är det ALDRIG rätt att folda AA preflopp i cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det ALDRIG rätt att folda AA preflopp i cashgame.

 

Nu kommer jag väl få enormt mycket skit ... jag gissar bara (min gissningar brukar vara ok när det kommer till matematik):

Jag tror jag kan konstruera en situation när det är teoretiskt korrekt att folda AA pre-flopp (dock är det nog mot nästan varje form av BR-teori att sitta i spelet från början).

 

Det involverar ett extremt soft game, och helt extrema BR-förhållanden.

 

Här är en skissning av hur det skulle se ut:

Du har "hela" din BR på bordet (100bb?), du sitter på knappen alla innan dig går all-in. Alla spelare är värdelösa, men har "stats" i övrigt så att du har mycket högt väntevärde i att spela/sitta kvar ... motståndarna verkar vilja spela många timmar till och verkar ha "obegränsat" med pengar för spelet

 

("hela" = du är i "vegas", har maxat ditt kreditkort - "inget" sätt att få mer cash att spela för på dagar)

 

shrug - är nog mest full nog för att skriva det här utan tänkt/räknat ordentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag väl få enormt mycket skit ... jag gissar bara (min gissningar brukar vara ok när det kommer till matematik):

Jag tror jag kan konstruera en situation när det är teoretiskt korrekt att folda AA pre-flopp (dock är det nog mot nästan varje form av BR-teori att sitta i spelet från början).

 

Det involverar ett extremt soft game, och helt extrema BR-förhållanden.

 

Här är en skissning av hur det skulle se ut:

Du har "hela" din BR på bordet (100bb?), du sitter på knappen alla innan dig går all-in. Alla spelare är värdelösa, men har "stats" i övrigt så att du har mycket högt väntevärde i att spela/sitta kvar ... motståndarna verkar vilja spela många timmar till och verkar ha "obegränsat" med pengar för spelet

 

("hela" = du är i "vegas", har maxat ditt kreditkort - "inget" sätt att få mer cash att spela för på dagar)

 

shrug - är nog mest full nog för att skriva det här utan tänkt/räknat ordentligt

 

 

EV+ att syna med AA här utan tvekan. Dock så minskar ju variansen helt klart för dig (ifall sådana här situationer skulle uppstå titt som tätt) om du foldar och om du gör det så gör du det för att du vill spela lite längre och tror du kan vinna lite mer "säkrare" pengar senare i spelet.

 

Finns en tråd som du kan söka upp som handlar om WSOP där alla går in före dig och du sitter sist och tittar ner på AA. Sök upp den.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV+ att syna med AA här utan tvekan. Dock så minskar ju variansen helt klart för dig (ifall sådana här situationer skulle uppstå titt som tätt) om du foldar och om du gör det så gör du det för att du vill spela lite längre och tror du kan vinna lite mer "säkrare" pengar senare i spelet.

 

Finns en tråd som du kan söka upp som handlar om WSOP där alla går in före dig och du sitter sist och tittar ner på AA. Sök upp den.

 

Mvh, KF

 

Det är alltid EV+ i handen, dock kanske inte i sessionen - (begränsad BR för tillfället) => EV+ över en livstid att i vissa situationer folda AA pre-flopp.

 

Hm, WSOP ... måste väl finnas fler än en tråd?

I WSOP kan det inte vara korrekt att lägga AA första handen (tror inte det är teoretiskt möjligt för att det ska vara +EV om man bortser från löjliga fall, ett löjligt fall skulle vara att alla motståndare går all-in max 25% av sina händer och i alla andra fall alltid lägger sig mot en raise etc) men det lär ju finnas begränsad informations noll-summespel där det i turneringsform är rätt att passa ett läge med lika mycket chips-EV som AA all-in mot hela bordet i texas.

 

-----------

Dessutom pratar du förbi mig, eftersom du drar in varians i det hela. Varians påverkar EV _BARA_ om man räknar in mer än handen i fråga (alltså BR-faktorer på någon nivå) - så det du säger känns inte korrekt. Tror du missade helt enkelt ...

-----------

Förtydligande: Så om du med "EV+ att syna med AA här utan tvekan" menar i mitt uppskissade exempel (med förtydligande mm) - så tror jag du har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom pratar du förbi mig, eftersom du drar in varians i det hela. Varians påverkar EV _BARA_ om man räknar in mer än handen i fråga (alltså BR-faktorer på någon nivå) - så det du säger känns inte korrekt. Tror du missade helt enkelt ...

 

Ja, och du vill ju påverka (minska) din varians genom att slänga en hand som till 150 miljarder % har EV+ här just för att du har en begränsad bankrulle och sikta på nästa hand istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och du vill ju påverka (minska) din varians genom att slänga en hand som till 150 miljarder % har EV+ här just för att du har en begränsad bankrulle och sikta på nästa hand istället.

 

(Jag kapar tråden här - eller kanske tidigare:), eftersom OPs fråga är besvarad)

 

Ah, så du håller alltså med mig ... fattade inte det av ditt första inlägg.

 

Det du säger är ungefär: varians påverkar EV om man har begränsad BR. Det är enligt mig mycket insiktsfullt, jag har sett artiklar i finansiell ekonomi med formler (som rekommenderas att användas i praktiken) som inte tar hänsyn till detta. Ett roligt exempel bland många - men dock ett välkänt, om man kan hänga med i hur dessa saker har med varandra att göra, om hur snett saker kan gå om man inte tar hänsyn till sin egen BR OCH motståndarnas/marknadens BR, är Long-Term Capital Management fondens kollaps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte så att jag foldade AA preflop. har aldrig gjort det preflop heller. Men sen tkr jag som en del var inne på att det inte är särskilt bra money management, att gå all-in preflop. Majoriteten av hur en färdig hand, avgörs ju ändå på floppen. Kanske ngt att fundera på?

 

Det jag undrade var alltså sannolikheten att ngn ska ha samma hand som än själv pre-flop, på ett bord med 6 spelare. tack för bra svar, till er som tog frågan seriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...