Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Befinner mig just nu i Tokyo och undrar vad jag inte får missa att besöka/göra.

- Har prövat det mesta i matväg, besökt en del alternativa klubbar med alternativa teman och musikstilar.

- Har vandrat i den stora parken och besökt templet.

- Har strosat runt i de flesta centrala stadsdelarna.

Rekomendera butiker, restaturnger, klubbar osv

Edit: har lite mer än en vecka kvar här innan det bär av till thailand, så att åka utanför tokyo känns som att man får spara till någon annan gång.

Postad

Du måste ta dig till GasPanic. en nattklubb som ägs av en galen amerikan. Du måste alltid ha en drink i handen annars blir du utkastad... det var ett sjukt ställe.

Och sen måste du prova att planka på tunnelbanan. Du får ett helvete att ta dig ut:)

Postad

OT men ngn som varit på BIO i Thailand?

...speciell upplevelse !

Innan filmen ställer man sej upp och sjunger nationasången, efter det håller premiärministern ett tal, sist var det att alla som kör en moped ska ha hjälm, men resten av familjen spelar ingen roll (då det kan va ett gäng på moppen)...

Jaja, nog med det men kan inte riktigt släppa situationen utan att skriva av mej !

Postad

Jag gillade fiskmarknaden men var där TIDIGT. Käka sushi frukost i bodarna bredvid.

Park Hyatt skybaren är i o f lite turistig men det känns som det kvittar när utsikten är så så sinnesjuk. Nästan ett måste.

Annars gillar jag att bara hänga i jättekorsningarna i shibuya och glo på folk. Ett nöje gott som något.

Postad
Befinner mig just nu i Tokyo och undrar vad jag inte får missa att besöka/göra.

Valfri Toyotahandlare modell större är ett måste, dom säljer bilar i fullsize godisautomater, du petar in kreditkortet och fram snurrar en ny toyta, hur coolt som helst.

Postad

Du måste ju äta sushi på Dim Sum-sätt.

Jag hittade ett sånt ställe i Shibuya (har jag för mig). Man sitter längs långbord och framför en går ett rullband (genom hela lokalen) med tallrikar fyllda med olika sushi-varianter. När något man är sugen på rullar förbi hugger man bara tag i tallriken och käkar!

Tallrikarna har olika färg (pris) och när man är klar så tar man sin packe med tallrikar och går till kassan för betalning :-)

Skulle aldrig fungera i Sverige, dels beroende på att vi svenskar inte är lika hygieniska :-) och dels så tror jag tyvärr inte heller att vi är lika ärliga...

Oavsett, så ska du väl ta dig till Shibuya. Det är väl där man hittar flest "extrem-klädda" ungdomar (?). Och även det är skoj att titta på :-)

• 4 weeks later...
Postad

bumbar denna tråden. tetris, sammanfatta din vistelse och säg vad som var bra och anus.

jag drar ner 19aug och kommer vara i tokyo ~10dagar, kyoto co ~5dagar och tokyo ~6dagar till.

i tokyo tänkte jag bo på

http://www.shibuya-e.tokyuhotels.co.jp/en/index.html

och i kyoto:

http://www.heartonhotel.com/hearton_hotel_kyoto.htm

min planering för tokyo är typ:

chilla i sällskap av lolle från pf som bor där, kolla nattlivet, besudla en harajukutjej(typ min avatar), se om det finns någon shopping, äta en middag i hyatt, beta av något tempel i LP.

och för kyoto

beta av något tempel i LP.

något mer jag ska göra? etc etc.

Postad
bumbar denna tråden. tetris, sammanfatta din vistelse och säg vad som var bra och anus.

jag drar ner 19aug och kommer vara i tokyo ~10dagar, kyoto co ~5dagar och tokyo ~6dagar till.

i tokyo tänkte jag bo på

http://www.shibuya-e.tokyuhotels.co.jp/en/index.html

och i kyoto:

http://www.heartonhotel.com/hearton_hotel_kyoto.htm

min planering för tokyo är typ:

chilla i sällskap av lolle från pf som bor där, kolla nattlivet, besudla en harajukutjej(typ min avatar), se om det finns någon shopping, äta en middag i hyatt, beta av något tempel i LP.

och för kyoto

beta av något tempel i LP.

något mer jag ska göra? etc etc.

Kan börja med att säga bra att du har en polare som talar japanska och kan guida dig. Vistelsen blir så mycket roligare och framförallt enklare då dom generellt sätt är sjukt dåliga på engelska (i shibuya där du kommer bo är dom en aning bättre). Jag själv var med en polare och hans flickvän (koreansk/japansk) mest under hela vistelsen som bott där i lite över ett år och kan både prata och skriva på ett närmast yrkesmässigt vis.

Jag hängde mest runt Yamanote Line, den går i en cirkel runt de centrala delarna. Det som är bra med tokyo är att områdena är uppdelade efter det man söker, elektronik, kläder, uteliv, arkadhallar etc etc.

Det är runt Shinjuku och Shibuya du finner de bästa uteställena. Gillar du alternativ och livemusik kolla in: http://www.yaneura.co.jp/cyclone/home.html electro/rock är riktigt grymt. Vill du se folk som klär sig extremt ala J-rock/goth/rave/trance you name it kolla in Tokyo darkcastle, är ett evenemang som vandrar runt på olika klubbar. Det spelas mest elektronisk musik med insalg av en del liveband av olika genrer.

I Harajuku tex finner du mycket i klädshopping skippa dock turisstorket och gå mot de dyrare märkeskvarteren och sedan in på bakgatorna. På andra sidan finns en sevärd park och ett tempel som stänger runt 19:00, väldigt skönt att vandra runt i någon timme efter en lång dag.

I Akihabara är det smackat med elektronik och arkadhallar (du kommer att märka på människorna är det är lite ”geekigare” i detta området), men bör helt klart ses. Jag själv passade på att köpa en PS3 i present till brorsan en kamera till syrran och en mp4 spelare till mig själv. Du kan skippa de mindre affärerna och bege dig direkt till (återkommer med namn) ett superstort shoppingcenter ungefär lika i storlek som MBK i bkk. Här hittar du verkligen allt och då menar jag det.

Just ja... Samla ihop ett gäng och kör karaoke, helt klart något man bör uppleva. När ölen och spriten flödar och alla japanerna är som vildingar och bråkar om micken och vilken låtar som skall köras, kan jag lova att man har roligt :-D

Sen måste du pröva "drick så mycket du vill för fast pris" (kommer inte på det japanska namnet för det) krog, här gäller även ju större sällskap du vistas med ju roligare blir det.

Glöm inte att pröva på så mycket som möjligt i matväg. Ett måste på den listan är yakiniku, det så oerhört socialt och framförallt sjukligt gott. Om någon vet vart man kan äta yakiniku i Sverige tipsa gärna. Givetvis skall man få egen grill till bordet, annat är inte intressant.

P.S Använder du dig av en GSM telefon kan du lika bra lämna den hemma då dom bara kör någon form av 3G.

Vill du ha fler tips eller mer detaljerad info passa ett pm bara.

Postad
Glöm inte att pröva på så mycket som möjligt i matväg. Ett måste på den listan är yakiniku, det så oerhört socialt och framförallt sjukligt gott. Om någon vet vart man kan äta yakiniku i Sverige tipsa gärna. Givetvis skall man få egen grill till bordet, annat är inte intressant.

P.S Använder du dig av en GSM telefon kan du lika bra lämna den hemma då dom bara kör någon form av 3G.

Vill du ha fler tips eller mer detaljerad info passa ett pm bara.

Jag har ätit något med liknande namn har jag för mig. Lolle tvingade på mig det i Phuket. Typ någon bbq-sås man tog på riset och så grilla oxkött. Låter det bekant? Rätt gott iaf.

Har en 3G telefon och jag ska hyra abonnemang på softbank på naritas flygplats. Är mer sugen på iPhone än Japanska varianterna, men ps3 kanske. Dock ska jag iväg strax på nya äventyr strax efter min resa så en ps3 står väl bara och samlar damm är jag rädd.

Tar gärna fler tips på saker att göra...

lite OT. tips på bra resväskor?

Postad
Jag har ätit något med liknande namn har jag för mig. Lolle tvingade på mig det i Phuket. Typ någon bbq-sås man tog på riset och så grilla oxkött. Låter det bekant? Rätt gott iaf.

Har en 3G telefon och jag ska hyra abonnemang på softbank på naritas flygplats. Är mer sugen på iPhone än Japanska varianterna, men ps3 kanske. Dock ska jag iväg strax på nya äventyr strax efter min resa så en ps3 står väl bara och samlar damm är jag rädd.

Tar gärna fler tips på saker att göra...

lite OT. tips på bra resväskor?

Gällande maten så kan du beställa in alla möjliga köttsorter, men du har rätt att det är en sjukt god bbq sås man doppar köttet i.

Jag vet inte riktigt hur det är att hyra abonemang som icke japan. Jag själv hade pribilegiet att låna en mobil och abonnemang av en polares polare. Har dock för mig att det kan vara problem att tecka abonnemang som icke japan. Men det finns säkert någon form av turistabonnemang man kan teckna.

Jag åkte till thailand efter japan med en ps3, pulade givetvis ner den i resväskan. Har en samsonite rullväska (mycket nöjd), har aldrig varit förthjust i stora backpack väskor. Antingen har man mycket i en rullväska eller så reser man bara med en liten ryggsäck.

• 6 months later...
Postad
Bump bump igen. Traskar bort till fjärran östern i sommar.

Heltok , dina tankar/tips/råd gällande Tokyo och Japan skulle uppskattas!

okej, mina åsikter fwiw.

-Tokyo=asballt

-Bo i Shinjuku eller Shibuya. Ju närmre JR desto bättre.

-Undvik Roppongi, några timme runt roppongi hills räcker.

-En vän som bor där underlättar sjukt mycket. Annars missar man lätt yakiniku, onsen och annat kul.

-Kyoto är tråkigt, Osaka är trevligare om du ska se Himeji Castle. Lägg några dagar i de trakterna, inte mer.

-Japaner är värdelösa på Engelska. Varje ord japanska du kan är guld värt. Pimsleur Japanese är bra. Watashiwa nihongowo sukoshi hanashimas.

-Ska du försöka prata Engelska med dem och det går dåligt, testa att lägg till ett U i slutet av alla ord. :shock: "HowU youU doU?". Det kan faktiskt hända att de då förstår dig. 8-)

-Alla låneord har U på slutet. "i would like one freshu hamburgeru with orenju juicu". :mrgreen:

-Ju yngre ju sämre Engelska. Ska du fråga om vägen, fråga inte finniga nördar, fråga affärsmännen istället. De är sjukt hjälpsamma och kan Engelska.

-Kaiten Sushi(maten kommer på band) är bra för då slipper man prata Japanska/Engelska när man beställer.

-Använd alltid all växel du får(man får massa växel jämt) till JR-tågen. Lägg in allt på en gång så får man oftast mindre antal mynt tillbaka.

-Gå på maid cafe 1 gång iaf.

-Hyr simkort(3G)/mobil på softbank på flygplatsen.

-Prata med folk, alla är vänliga och trevliga.

Postad
OT men ngn som varit på BIO i Thailand?

...speciell upplevelse !

Innan filmen ställer man sej upp och sjunger nationasången, efter det håller premiärministern ett tal, sist var det att alla som kör en moped ska ha hjälm, men resten av familjen spelar ingen roll (då det kan va ett gäng på moppen)...

Jaja, nog med det men kan inte riktigt släppa situationen utan att skriva av mej !

Om du blir fascinerad av det kan du inte hunnit med så mycket annat än att lägga pussel på pojkrummet i ditt liv.