Gå till innehåll

Hur skulle ni gjort? Vägledning


MaybePirog

Recommended Posts

Svårt att ha någon uppfattning, eller komma med råd när man inte har koll på hur mycket du tjänar på poker, eller om du tjänar på poker.

 

Men lirar du $55 Sng och räknar med att tjäna mindre än en vanlig månadslön på ca 100 timmar spelade i månaden så vettefan om du är så bra?

 

Jag tänkte i de banorna med.

Om du krossar den nivån o spelar mkt borde u iaf kunna dra in $5-10k/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga din ide är riktigt absurd.

 

19år precis tagit studenten och kommer på du drömmer om att bli pokerproffs.

Spelat poker sen sep 06? inte ett år då alltså.

 

Helt seriöst ta och läs igenom alla posts om "spelberoende" Ganska säker på att du kommer hamna där.

 

Pokerproffs är väldigt få som blir 1 på ett par hundra kanske, att du besitter goda egenskaper för poker är bra naturligtvis, Men du kommer få riktiga downswings förr eller senare precis som alla andra får.

 

Att det är tråkigt att jobba självklart är det det MEN du har en inkomst som kommer den 25'e varje månad och storleken beror inte på hur många AA du haft.Nästan tragiskt 19år och redan trött på dega.Antingen stannar du ju kvar på det jobbet eller så skaffar du ett annat jobb.

 

Helt klart mitt tips, stanna på ditt jobb eller skaffa ett annat, spela poker på fritiden när du har en BR på ett par tusen $ kan du börja fundera på halvtids jobb.

 

Plus tro mej man blir inte pokerproffs på 9-10 månader eller har erfarenheten till det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ha någon uppfattning, eller komma med råd när man inte har koll på hur mycket du tjänar på poker, eller om du tjänar på poker.

 

Men lirar du $55 Sng och räknar med att tjäna mindre än en vanlig månadslön på ca 100 timmar spelade i månaden så vettefan om du är så bra?

 

QFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket! Ett bra betyg ifrån en föredetta arbetsgivare visar att du kan passa tider och göra de uppgifter du blir ombedd att göra. Vilket skitjobb som helst är en jättebra merit.

 

 

Nej dom skiter i var du jobbade när du var 19 bast. Alla som säger annorlunda vill bara förklara för sig själva varför de jobbar på skitjobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dom skiter i var du jobbade när du var 19 bast. Alla som säger annorlunda vill bara förklara för sig själva varför de jobbar på skitjobb.

 

Och du har varit med och anställt många förstår jag?

 

Det första man tittar på är hur lång yrkeserfarenhet personen har. Har personen "hoppat" mellan olika sysslor mycket? Vad har personen för relevant utbildning. Har personen gått utan jobb längre perioder? Isf undrar man varför. Ett svar - att lagerarbetet sög och poker va roligare så jag ville ge det en chans men det funka inte så nu behöver jag ett jobb. Jag kan lova att den personen hamnar längst ner i högen med ansökningar.

 

Och för din info. Jag har anställt folk i snart 20 år så jag vet vad jag pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har varit med och anställt många förstår jag?

 

Det första man tittar på är hur lång yrkeserfarenhet personen har. Har personen "hoppat" mellan olika sysslor mycket? Vad har personen för relevant utbildning. Har personen gått utan jobb längre perioder? Isf undrar man varför. Ett svar - att lagerarbetet sög och poker va roligare så jag ville ge det en chans men det funka inte så nu behöver jag ett jobb. Jag kan lova att den personen hamnar längst ner i högen med ansökningar.

 

Och för din info. Jag har anställt folk i snart 20 år så jag vet vad jag pratar om.

 

Man är riktigt dum om man ger det svaret på en intervju. Menar inte att man skall ljuga, men varför inte säga "jag ville inte studera direkt utan känna efter vad jag verkligen vill göra i livet. Ströjobbade och reste mycket, nu känner jag verkligen att jag träffat rätt och brinner för det jag gör".

 

Här talar vi om en profil med en person som är hyfsat klipsk och troligen kommer gå och studera på en eftertraktad utbildning. En sådan utbildning tar 4-5 år. Ok, om det är lågkonjuktur kommer det kanske vara svårare att få jobb, men ett lagerjobb gör ändå ingen skillnad, det räcker att sommarjobba sista terminerna för att få lite arbetslivserfarenhet. När den personen blir klar kommer det inte spela någon roll om han har ett glapp på något år efter gymnasiet. Jfr t.ex. jurist / läkare / civilingenjör.

 

Och ja, jag tittar själv på CV med den här profilen och jag har själv universitetsutbildning, tog det lugnt ca 2-2,5 år kan man säga efter gymnasiet, ingen arbetsgivare har någonsin frågat vad jag gjorde då eller kollat upp referenser från när jag jobbade på lager och hemtjänst etc. Säger bara att vill han prova på köra poker ett halvår så skall han göra det och inte tänka på framtida arbetsgivare kommer säga om 6 år, han är ändå bara 19 år. En annan sak är att det är asocialt och mycket svårare än vad man tror att bli proffs. Hellre råder jag lager, men är det en dröm så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är riktigt dum om man ger det svaret på en intervju. Menar inte att man skall ljuga, men varför inte säga "jag ville inte studera direkt utan känna efter vad jag verkligen vill göra i livet. Ströjobbade och reste mycket, nu känner jag verkligen att jag träffat rätt och brinner för det jag gör".

 

-Och var har du arbetsintygen från de arbetsgivarna? frågar jag då.

 

Dokumentation på vad du gjort är en viktig del i ditt CV för det är oftast många sökande med rätt kompetens på varje tjänst, vilket innebär att varje liten detalj kan bli avgörande.

 

EDIT: Lägger ingen aspekt, what so ever, på om OP ska sluta på jobbet och lira poker eller inte. Vill bara påtala att all arbetslivserfarenhet, oavsett arbete eller ålder när man gjorde det, är en stark post i ett CV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Och var har du arbetsintygen från de arbetsgivarna? frågar jag då.

 

Dokumentation på vad du gjort är en viktig del i ditt CV för det är oftast många sökande med rätt kompetens på varje tjänst, vilket innebär att varje liten detalj kan bli avgörande.

 

EDIT: Lägger ingen aspekt, what so ever, på om OP ska sluta på jobbet och lira poker eller inte. Vill bara påtala att all arbetslivserfarenhet, oavsett arbete eller ålder när man gjorde det, är en stark post i ett CV.

 

Vilken profil tittar du efter, den måste vara väldigt bred om en halvårstjänst för sex år sedan på lager kommer vara avgörande. I verkligheten kommer den inte vara avgörande för om personen kommer på intervju el. inte och blir intervjun bra kommer det inte göras någon skillnad.

 

För övrigt så kan poker vara en merit i USA och vem vet om det inte blir så i Sverige också i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är riktigt dum om man ger det svaret på en intervju. Menar inte att man skall ljuga, men varför inte säga "jag ville inte studera direkt utan känna efter vad jag verkligen vill göra i livet. Ströjobbade och reste mycket, nu känner jag verkligen att jag träffat rätt och brinner för det jag gör".

 

Här talar vi om en profil med en person som är hyfsat klipsk och troligen kommer gå och studera på en eftertraktad utbildning. En sådan utbildning tar 4-5 år. Ok, om det är lågkonjuktur kommer det kanske vara svårare att få jobb, men ett lagerjobb gör ändå ingen skillnad, det räcker att sommarjobba sista terminerna för att få lite arbetslivserfarenhet. När den personen blir klar kommer det inte spela någon roll om han har ett glapp på något år efter gymnasiet. Jfr t.ex. jurist / läkare / civilingenjör.

 

Och ja, jag tittar själv på CV med den här profilen och jag har själv universitetsutbildning, tog det lugnt ca 2-2,5 år kan man säga efter gymnasiet, ingen arbetsgivare har någonsin frågat vad jag gjorde då eller kollat upp referenser från när jag jobbade på lager och hemtjänst etc. Säger bara att vill han prova på köra poker ett halvår så skall han göra det och inte tänka på framtida arbetsgivare kommer säga om 6 år, han är ändå bara 19 år. En annan sak är att det är asocialt och mycket svårare än vad man tror att bli proffs. Hellre råder jag lager, men är det en dröm så är det.

 

 

Förstår inte riktigt, "inte tänka på framtiden" klart man ska göra det är ju framtiden han bygger nu, Och eftersom du som jag påstår att pokerproffs blir man inte på ett par månader och att det är otroligt svårt.

 

Jag har spelat mot en hel del J*vligt tuffa motståndare DODARN bland annat på expekt innan jag bytte site....Och det finns fler än han för att häva sig krävs stor BR, MYCKET erfarenhet vilket han inte kommer ha inom dom närmaste åren..

 

Att peppa en som är 19 att ja, skit i jobb mm du har ju talang "som han påstår" satsa på pokerproffs om det är din dröm.

 

Under 6 månader kan mycket hända,bland annat kan han förstöra hela sin framtid är ju bara att titta i "spelberoende" det är fan ingen saga med poker.

 

Jobb och endast jobb gäller anser jag ännu, Om nu poker är merit i US är en sak men som arbetsgivare hade jag nog bara skrattat.

 

Tror aldrig jag någonsin rekomenderat till någon att spela poker alls, jag vet hur det funkar, varken jag eller nån annan kan påverka korten.

 

 

Sen kommer dagarna du får AK och det lägger sig AQ5 på flop man bet in och blir synad turn 8 och så bet man blir reraised man synar igen och river 3.Man bet kraftigt blir ställd mot all in man synar pling han satt med AQ...

 

Eller dom andra smått tråkiga KK mot AA och 1010 VS JJ, dagarna kommer då allt går år helvete rent ut sagt...man lyckas inte med 1 hand inte äns AA får man igenom utan blir slagen med tripps i 2'or..

 

Men visst hans liv,hans framtid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen kommer dagarna du får AK och det lägger sig AQ5 på flop man bet in och blir synad turn 8 och så bet man blir reraised man synar igen och river 3.Man bet kraftigt blir ställd mot all in man synar pling han satt med AQ...

 

Eller dom andra smått tråkiga KK mot AA och 1010 VS JJ, dagarna kommer då allt går år helvete rent ut sagt...man lyckas inte med 1 hand inte äns AA får man igenom utan blir slagen med tripps i 2'or..

 

Men visst hans liv,hans framtid

 

Första handen är ju ganska lätt att slänga på turn om man skjuter två gånger där och blir reraisad. KK mot AA är svår att komma ifrån. TT mot JJ är lite lättare.

 

Jag vill bara säga att jag inte säger åt någon att bli pokerproffs, men vill han bli det för sex månader i väntan på att åka utomlands så skall han inte tänka på vad arbetsgivare kommer tänka på om 6 år för det kommer inte spela någon roll. Det är en period som är väldigt lätt att förklara i sitt CV.

 

Det krävs så sjukt mycket att bli proffs i poker, jag vet. En tiltkontroll utom denna värld är kanske viktigast. Alla råkar ut för såna händer men vissa fortsätter spela och tilten kostar ännu mer. Slutligen kan man utveckla ett gravt spelberoende, helt rätt, men han är ändå myndig och kan besluta själv över sitt liv. I worst case scenario spelar han bort alla sina pengar och får inte råd att åka någonstans utan tar jobb på lagret för att betala julklappar.

 

Btw kan jag säga att jag jobbat på lager i stockholms förorter när jag var 20 så jag kanske är bitter hehe. På rasterna brukade kollegorna jämföra sina senaste tatuering som de gjort på fyllan. Inte så roligt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, "inte tänka på framtiden" klart man ska göra det är ju framtiden han bygger nu, Och eftersom du som jag påstår att pokerproffs blir man inte på ett par månader och att det är otroligt svårt.

 

Jag har spelat mot en hel del J*vligt tuffa motståndare DODARN bland annat på expekt innan jag bytte site....Och det finns fler än han för att häva sig krävs stor BR, MYCKET erfarenhet vilket han inte kommer ha inom dom närmaste åren..

 

Att peppa en som är 19 att ja, skit i jobb mm du har ju talang "som han påstår" satsa på pokerproffs om det är din dröm.

 

Under 6 månader kan mycket hända,bland annat kan han förstöra hela sin framtid är ju bara att titta i "spelberoende" det är fan ingen saga med poker.

 

Jobb och endast jobb gäller anser jag ännu, Om nu poker är merit i US är en sak men som arbetsgivare hade jag nog bara skrattat.

 

Tror aldrig jag någonsin rekomenderat till någon att spela poker alls, jag vet hur det funkar, varken jag eller nån annan kan påverka korten.

 

 

Sen kommer dagarna du får AK och det lägger sig AQ5 på flop man bet in och blir synad turn 8 och så bet man blir reraised man synar igen och river 3.Man bet kraftigt blir ställd mot all in man synar pling han satt med AQ...

 

Eller dom andra smått tråkiga KK mot AA och 1010 VS JJ, dagarna kommer då allt går år helvete rent ut sagt...man lyckas inte med 1 hand inte äns AA får man igenom utan blir slagen med tripps i 2'or..

 

Men visst hans liv,hans framtid

 

Precis haft en tung dag?

 

Skämt åsido, jag håller precis med. Jobba så mkt du kan, är du tillräckligt bra på poker så kommer du bygga dig en rulle på sidan av och när du sen är riktigt stabil så kan du väl fundera på att gå ner på halvtid på jobbet eller något?

 

Känns lite väl risky att bara släppa allt vad säkerhet heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så mycket statistiskt underlag på 55$ än. Men har legat stabilt på 20% ROI under 948 st 11-33$ sngs. Jag tror att jag kommer att tjäna mer på pokern än på lagret men sålänge det inte är bevisat så säger jag mindre. Min största nackdel är att jag är dålig på att lira mer än två sngs samtidigt.

 

Ängeln17: Ska verkligen en 6 månaders period precis efter studenten spela så stor roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så mycket statistiskt underlag på 55$ än. Men har legat stabilt på 20% ROI under 948 st 11-33$ sngs. Jag tror att jag kommer att tjäna mer på pokern än på lagret men sålänge det inte är bevisat så säger jag mindre. Min största nackdel är att jag är dålig på att lira mer än två sngs samtidigt.

 

Ängeln17: Ska verkligen en 6 månaders period precis efter studenten spela så stor roll?

 

Om du kan få halvtidsjobb på lagret så tycker jag det verkar rätt optimalt. Om du jobbat halvtid el heltid under det halvåret kommer spela minimal roll i framtiden. Många ggr mindre än om du inte gjort ngt alls på papperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jobba 20-40h/veckan så du klarar alla räkningar osv.

Resten av tiden kan du lägga på poker.

 

Har själv försökt o spela poker på "heltid" gick ingen vidare.

Funkar bättre för mig att jobba så man säkra pengar, resten av sin fritid kan man lira o få lite extra cash i kassan.

 

Ett tips är ju fixa ett roligare jobb, har inte heller någon "utbildning" men går fixa betydligt roligare jobb än lager.

 

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ tre.

 

Och det säger jag inte för att du inte ska få ett "hål i din CV" utan för att det kan vara nyttigt att ha provat på ett vanligt arbete. Är ju inte alltför ovanligt med 19-åringar som är "pokerproffs" men har ingen aning om hur det är att ha ett normalt arbete och har således inget begrepp om pengars värde etc..

 

Själv så började jag leva på pokern efter bara fyra månaders erfarenhet men endast för att finansiera mina studier.. Efter en termin beslutade jag att sluta plugga och har sen dess enbart spelat poker.

 

Så mitt råd är att ha något vid sidan av, åtminstone i början. Spela så mycket du kan och testa om du har vad som krävs samt om det är något du verkligen vill satsa på.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed Your Post.

 

Brukar inte skriva så mycket här i vanliga fall, men du ska få ta del av mina tankar kring det i vilket fall.

 

Jag är 35 år, har gått ut högskola och arbetar heltid sedan flera år. Jag har gått plus på pokern sedan dag 1 och i dagsläget tjänar jag lite mer på pokern än jag gör på min anställning och har gjort så sedan 6 månader tillbaka.

Skulle jag framöver göra 2-3ggr mer på pokern än mitt vanliga arbete kan jag tänka mig att gå ner i tjänst och arbeta halvtid. Dock inte sluta arbeta helt. Jag är helt övertygad om att det skulle tråka ut mig rejält i längden. Som de säger i "Rounders" så är risken att hela livet blir en enda långa "grind". I dagsläget har jag egentligen inget behov av att dra in pengar på pokern, vilket betyder att jag kan strunta i att spela när svackorna kommer. Du liksom jag och alla andra som spelat poker länge vet att endel svackor är både långa och djupa. Att under de perioderna bara ha pokern måste vara mycket tufft.

Det finns många som är bra därute och för att gå riktigt bra på mellannivåerna som jag spelar på (3/6NL) gäller det att ha järnkoll på sina motståndare och verkligen klara att lägga sig. Igår visste jag att jag borde lagt min AQ på floppen AQJ men tog ändå synen. (Den mötte JJJ av en spelare som aldrig skulle spelat handen så hårt utan minst set)

 

Nu är ju du i ett helt annat läge i livet än jag är och jag förstår att frestelsen måste vara lockande. (Det är den väl även för mig emellanåt, speciellt under de perioder bankrullen rusar uppåt).

Hade jag varit 19 år och i din situation så är det möjligt att jag testat alternativ 3 och efter att jag kommit tillbaka från Irland sökt in till universitetet. Under dina år på universitetet så kan du lätt kombinera pluggande, socialt liv, träning och pokerspelande. Dessutom skaffar du dig en stabil grund att falla tillbaka på.

 

Lycka till med ditt val!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av Bagarn34 Visa inlägg

Under dina år på universitetet så kan du kombinera pluggande, socialt liv, träning och pokerspelande men det är inte lätt.

 

:shock:

 

Testa omöjligt, nästan, jag kunde iaf inte ge 100% åt något av de. blev pannkaka av allting, typ.

 

Det går, men det känns som det enbart är ett fåtal som är tillräckligt smarta och har motivationen till att göra allt det där bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...