Gå till innehåll

hur går man från hobbyspelare till "proffs"? NL


ejden

Recommended Posts

Jag är en hobbyspelare sedan Januari 07. Men känner nu att jag har plussat stabilt på spelandet och behärksar det så pass att jag känner för att "satsa" mer på det.

 

Jag är därför ute efter råd som hjälper mig att spela mer optimalt.

 

Jag spelar nästan alltid fullring 4 bord. Just nu spelar jag på 0.2-0.4, 0.25-0.5. Detta spelar jag för att jag känner att jag behärskar det utan några direkta bottennapp. Shorthanded spelar jag inte lika ofta även om jag kan kombinera 3 fullring med 1 shorthanded osv, men jag känner mig inte lika säker på shorthanded, är det något jag "måste" lära mig?

Och är det viktigt att avancera i blinds?

 

Jag har aldrig användit mig av pokerprogram, är det något man behöver för att spela optimalt, och isf vilka?

 

Mer tips välkomnas! // Eiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns några basic saker som typ ekonomi om man ska leva på poker !

 

Du har svårt att skaffa bostad om du inte har fast inkomst - 1 miljon i kontnter för detta.

Om du har eget boende så har du utgifter på 8-10k / månad, för att ha en långsiktig plan på detta så skulle jag nog vilja ha m i n s t 6 månaders normallön på kontot.

 

För att spela "pro" anser jag minsta borden vara 1/2nl och vara stabil där... = BR på minst 50k$

(br kraven på 30x inköp funkar inte om man ska gå pro...)

Summa: 350k skr i br + 85k på kontot !

Om du redan har ett fixat boende så kan man räkna bort millen för boendet men du kommer inte kunna ta banklån utan fast inkomst.

 

 

Detta är lågt räknat...

 

 

EDIT: Med tanke på ditt spel (FR .25/.50) och frågeställningar så känns det ganska orealistiskt att du skulle gå "pro" idag... om du inte tänkt att bo hos mamma och enbart ha dator/bredbands utgifter att tänka på !

...men det kanske inte är tanken?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det seriösa svaret LuckyStar.

 

Men "proffs" var fel ord att använda i rubriken, tanken är inte att jag endast ska leva på pokern. Jag har precis tagit studenten så jag kommer ju ta första bästa jobb jag får tag i, men har också sökt till högskola och det går ju först.

 

Själva tanken är att jag ska ta steget ifrån hobbyspelare, kunna tjäna en hyfsad månadslön på pokern om jag nu börjar plugga iår.

 

Och ja, jag bor hemma och har därför inga direkta utgifter.

 

Men snacket om 1 miljon och 50k$ är way over my level än så länge. Självklart är ju målet att nå dit, men jag behöver då tips på vägen i sjävla spelet, hjälpmedel osv för att nå dit..

 

Edit: Är väldigt trött atm så skriver obegriplig text därefter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja spela shorthanded, öka i blinds när du tycker rullen tillåter och det känns bekvämt. Om det går bra så tycker jag inte att du ska fega med at klättra i blinds fram tills att du nått NL200 i alla fall. Pokerprogram är inget måste, men kan underlätta i vissa fall.

 

Som jag ser det är det inga magiska steg man tar från hobbyspelare till "proffs", eller ja det skulle vara om du som hobbyspelare inte har någon bankrulle eller dylikt, men då är det å andra sidan vansinne att helt plötsligt bestämma sig för att gå pro. Annars är det bara att nöta på och försöka utvecklas, resultaten kommer automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns några basic saker som typ ekonomi om man ska leva på poker !

 

Du har svårt att skaffa bostad om du inte har fast inkomst - 1 miljon i kontnter för detta.

Om du har eget boende så har du utgifter på 8-10k / månad, för att ha en långsiktig plan på detta så skulle jag nog vilja ha m i n s t 6 månaders normallön på kontot.

 

För att spela "pro" anser jag minsta borden vara 1/2nl och vara stabil där... = BR på minst 50k$

(br kraven på 30x inköp funkar inte om man ska gå pro...)

Summa: 350k skr i br + 85k på kontot !

Om du redan har ett fixat boende så kan man räkna bort millen för boendet men du kommer inte kunna ta banklån utan fast inkomst.

 

 

Detta är lågt räknat...

 

 

EDIT: Med tanke på ditt spel (FR .25/.50) och frågeställningar så känns det ganska orealistiskt att du skulle gå "pro" idag... om du inte tänkt att bo hos mamma och enbart ha dator/bredbands utgifter att tänka på !

...men det kanske inte är tanken?!?!

 

Oj, det här stämmer ju verkligen inte om man bor hemma alternativt lever själv och/eller lever relativt billigt.

 

Om man har som plan att spela professionellt under en lång tid (läs: flera år) så kan jag köpa dina råd men om man ska göra det under en viss period mest för att testa hur det fungerar så känns det rätt sick.

 

Personligen har jag haft pokern som enda inkomstkälla sedan januari (tror jag) och aldrig hafte en BR över $10k. Det har fungerat bra för mig och då bor jag i en trea med min flickvän. Lever varken snålt eller slösaktigt. Allt handlar ju om vilket liv man vill leva, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det här stämmer ju verkligen inte om man bor hemma alternativt lever själv och/eller lever relativt billigt.

 

Om man har som plan att spela professionellt under en lång tid (läs: flera år) så kan jag köpa dina råd men om man ska göra det under en viss period mest för att testa hur det fungerar så känns det rätt sick.

 

Personligen har jag haft pokern som enda inkomstkälla sedan januari (tror jag) och aldrig hafte en BR över $10k. Det har fungerat bra för mig och då bor jag i en trea med min flickvän. Lever varken snålt eller slösaktigt. Allt handlar ju om vilket liv man vill leva, typ.

 

Precis som jag skrev är att om man har ordnat boende så är det en sak men bor man hemma och har funderingar på det så ska man fundera om framtida saker som boende mm mm.

Jag har levde på pokern under 1,5-2 års tid innan, men då hadde jag ett boende redan och en sambo !

...om man har en i hushållet som har fast inkomst så finns ju möjligheter att ta lån för investeringar/underhåll om något måste göras hemma...

 

Men ska jag idag börja tänka på att leva på poker igen så är nog min gräns på 50K$ BR, 1/2nl och ett gäng månadslöner på kontot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$50K är löjligt mycket mer än man behöver för att spela 1-2, spec om man dessutom har månadslöner undanstoppade. $10K+några månaders utgifter är en ganska konservativ plan om man spelar 1-2, förutsatt att man inte har familj eller liknande att tänka på.

 

Tycker inte jag !

 

Ska man spela optimalt och kunna ta pauser utan att känna sej stressad + att va trygg i downswings så är FÖR MEJ 50k$ en stabil grund...

30x buy in som pro (med utgifter på 8k skr) tycker inte jag funkar om man tänker långsiktigt...

 

Pensionsbesparingar, semestrar, avbetalningar på hus, bil eller lght....

 

Men givetvis beror det på situationen !

 

Säger att inget är rätt eller fel men detta är mina krav för mej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men har också sökt till högskola och det går ju först.

 

Att kombinera högskolestudier och pokerspelande tycker jag fungerar väldigt bra. Jag har provat på det i ett års tid nu och det har fungerat bra. Både högskolestudierna och pokerspelandet är ju flexibelt. Är bra att få en sidoinkomst, alternativt som jag gör skippa ta lån och leva på pokern + CSN-bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det seriösa svaret LuckyStar.

 

Men "proffs" var fel ord att använda i rubriken, tanken är inte att jag endast ska leva på pokern. Jag har precis tagit studenten så jag kommer ju ta första bästa jobb jag får tag i, men har också sökt till högskola och det går ju först.

 

Själva tanken är att jag ska ta steget ifrån hobbyspelare, kunna tjäna en hyfsad månadslön på pokern om jag nu börjar plugga iår.

 

Och ja, jag bor hemma och har därför inga direkta utgifter.

 

Men snacket om 1 miljon och 50k$ är way over my level än så länge. Självklart är ju målet att nå dit, men jag behöver då tips på vägen i sjävla spelet, hjälpmedel osv för att nå dit..

 

Edit: Är väldigt trött atm så skriver obegriplig text därefter..

 

Tror din situation kan va gysnam som student och då kanske bor hemma/billigt?

Har en kompis som spekulerade i aktier under typ 4 år under sina Högskole studier ....inte alls mycke i kapital, lyckades leva på enbart bidraget + "grinda" aktier ...ganska fett faktiskt.

 

Jag har nog för stor varians i min rulle för 30X BR så lyssna inte på mej, jag talar för min egen situation, är ganska LAG och spelar få (åt gången) SH bord och endel HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror din situation kan va gysnam som student och då kanske bor hemma/billigt?

Har en kompis som spekulerade i aktier under typ 4 år under sina Högskole studier ....inte alls mycke i kapital, lyckades leva på enbart bidraget + "grinda" aktier ...ganska fett faktiskt.

 

Jag har nog för stor varians i min rulle för 30X BR så lyssna inte på mej, jag talar för min egen situation, är ganska LAG och spelar få (åt gången) SH bord och endel HU.

 

För tillfället bor jag oförskämt billigt.. Alltså hemma med päronen, men det kommer väl en dag förr eller senare då de kräver en på pengar =)..

 

Som sagt så behärskar fullring 0.4-0.5 riktigt bra nu, dvs minimalt med minus-sessioner. Spelar väldigt TAG och som sagt 4 bord åt gången så jag inte ska bli uttråkad av allt foldande.

 

Men som Nidson säger så måste jag nog lära mig shorthanded-spelet för att utveckla mitt spel mera. För tillfället spelar jag ABC-poker, men det funkar för mig, än så länge iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället bor jag oförskämt billigt.. Alltså hemma med päronen, men det kommer väl en dag förr eller senare då de kräver en på pengar =)..

 

Som sagt så behärskar fullring 0.4-0.5 riktigt bra nu, dvs minimalt med minus-sessioner. Spelar väldigt TAG och som sagt 4 bord åt gången så jag inte ska bli uttråkad av allt foldande.

 

Men som Nidson säger så måste jag nog lära mig shorthanded-spelet för att utveckla mitt spel mera. För tillfället spelar jag ABC-poker, men det funkar för mig, än så länge iaf.

 

FR så finns det väll bara ett sätt att överleva och det är väll ABC poker...

Om du är van vid FR spel kanske sng passar dej bra med om du vill testa 6-handad sng poker innan du går ner till CG 6-handed?!?!

Bara ett tips - även om 6-handad cg skiljer sej en hel del mot sng så är det väll en bit på vägen iaf?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det här stämmer ju verkligen inte om man bor hemma alternativt lever själv och/eller lever relativt billigt.

 

Om man har som plan att spela professionellt under en lång tid (läs: flera år) så kan jag köpa dina råd men om man ska göra det under en viss period mest för att testa hur det fungerar så känns det rätt sick.

 

Personligen har jag haft pokern som enda inkomstkälla sedan januari (tror jag) och aldrig hafte en BR över $10k. Det har fungerat bra för mig och då bor jag i en trea med min flickvän. Lever varken snålt eller slösaktigt. Allt handlar ju om vilket liv man vill leva, typ.

 

Tvivlar inte på att det är som du säger på något sätt men 10k$ låter sjukt lite i mina öron !

På vilka nivåer spelar du på?

Känns på något sätt att du spelar sng för att få det gå runt utan att behöva bygga rulle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spela "pro" anser jag minsta borden vara 1/2nl och vara stabil där... = BR på minst 50k$

Yo, du var mig en envis rackare. Du menar alltså att när du har torskat 249 - "lågt räknat"(!) - inköp på 1/2nl så tror du fortfarande att du är en vinnande spelare och vägrar att se dig om efter ett annat yrke? Respekt, eller nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$50k för NL200, jisses. $50k för att leva på poker? Jisses. Det är väl en sjuuuuk overkill. Är man en vinnande spelare, vilket är förutsättningen för att man ska kunna leva på poker, så räcker utan tvekan $10-15k för NL200 (vilket är en bra nivå man ska spela för att kunna leva på poker). $50k är ju sjukt overollat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yo, du var mig en envis rackare. Du menar alltså att när du har torskat 249 - "lågt räknat"(!) - inköp på 1/2nl så tror du fortfarande att du är en vinnande spelare och vägrar att se dig om efter ett annat yrke? Respekt, eller nåt...

 

Jag har väll antagligen isf vunnit ihop 249 inköp?

Men jag har flera gånger sagt att detta är MINA krav, vad jag hadde när jag levde på pokern...

Har oxå agt att jag inte säger att det är RÄTT !

...sen om någon goes "pro" på 30x buy in så lycka till - funkar antagligen för mej med, men jag skulle inte ta steget med dom förutsättningarna !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FR så finns det väll bara ett sätt att överleva och det är väll ABC poker...

Om du är van vid FR spel kanske sng passar dej bra med om du vill testa 6-handad sng poker innan du går ner till CG 6-handed?!?!

Bara ett tips - även om 6-handad cg skiljer sej en hel del mot sng så är det väll en bit på vägen iaf?!?!

 

Är alltså shorthanded ett måste att behärska/spela för att kunna spela "seriösare" poker än hobbyspel? Som jag ser det är fullring en säkrare inkomstkälla, dvs mindre varians (mer fiskar!?).

 

Har dock inte koll på trafiken på fullring vid högre blinds än NL50. Kanske det som avgör att man ska spela shorthanded?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte på att det är som du säger på något sätt men 10k$ låter sjukt lite i mina öron !

På vilka nivåer spelar du på?

Känns på något sätt att du spelar sng för att få det gå runt utan att behöva bygga rulle?

 

I början hade jag väl runt $6k eller nåt, runt mars när det gick sjukt tungt var det väl drygt $3k eller nåt...det va lite segt. Då spelade jag allt från $30 till $60 9-manna SnGs.

 

Nu spelar jag $100 HU SnGs + MTTs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...