Gå till innehåll

Turneringsstrategi MTT


gazzaflush

Recommended Posts

Jag har spelat poker i närmare sagt två år nu och har gått plus minus noll ungefär på mitt spelande, skillnaden mellan plus och minus är min förmåga att tilta rätt kraftigt.

Hur som helst så vann jag ett antal rätt stora turneringar i början av karriären men nu senaste året när jag spelar online och det antalet reggade spelare i turren är runt 300 pers så är det förbaskat svårt att nå upp till top 5 där dom riktigt fina pengarna finns.

 

Jag tror själv att jag saknar bra strategi för turneringar. Jag spelar mestadels cashgame HU så jag antar att jag spelar alltför mycket händer i tourneys, mer än vad jag borde.

 

Vad har ni för strategi när ni sätter er ner i en MTT och har målet att komma högt upp i prispoolen?

Tight första blindsperioderna? , jag vet att det finns stora turneringsprofiler som spelar tvärtom, utan att dom bygger en rätt galen image i början för att senare uttnytja den. Behöver lite inspiration och tankar om mtt.

 

Ge gärna lite tankar och tips. tack8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man annars ha för mål? Det är ju där pengarna finns..

 

Det är väl uppenbart?

Standardsvaret att maximera EV.

 

Om en push är något EV+ som kortstack så är den inte det när man sitter på bubblan. Medans om man hade som mål att komma riktigt långt så skulle man trycka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs brukar det mest EV-positiva spelet vara att sikta på finalbordet snarare än att klara bubblan...

 

Till OP: Vad vill du har för svar egentligen? Finns ju en miljard böcker och minst lika många sidor på nätet som tar upp det här. Det finns t.ex. ett helt underforum här att gotta sig i. Vill du ha en coach?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl uppenbart?

Standardsvaret att maximera EV.

 

Om en push är något EV+ som kortstack så är den inte det när man sitter på bubblan. Medans om man hade som mål att komma riktigt långt så skulle man trycka

 

Men vakna nu, bubbelspelet är så extremt liten del av turneringen, grundar du hela ditt spelsätt på hur du spelar kring bubblan?

 

Du kan maximera ditt EV genom att ta chansningar/öppna upp ditt spel i början av turneringen.. Jag tror inte du hittar många vid ett finalbord som bara spelat 80/20 lägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök bygga stack lite i taget istället för att gå med i tio stycken 55-45 lägen för att komma till finalbordet.

Det är klart man måste ta en coinflip ibland om man har goda odds för det.

 

Iallafall på lägre nivåer funkar tight ABC-poker bra.

När blindsen börjar bli höga och värda att stjäla så är det viktigt att hålla koll på vilka man kan stjäla av och vilka som hugger tillbaka.

 

Kom ihåg att det är väldigt stor skillnad mellan en random 5 dollars turbo turnering och tex Sunday Million.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök bygga stack lite i taget istället för att gå med i tio stycken 55-45 lägen för att komma till finalbordet.

Det är klart man måste ta en coinflip ibland om man har goda odds för det.

 

Iallafall på lägre nivåer funkar tight ABC-poker bra.

När blindsen börjar bli höga och värda att stjäla så är det viktigt att hålla koll på vilka man kan stjäla av och vilka som hugger tillbaka.

 

Kom ihåg att det är väldigt stor skillnad mellan en random 5 dollars turbo turnering och tex Sunday Million.

 

Nu menade jag iofs inte att du ska ta massa coinflips preflop hela tiden, dessutom krävs det nog inte tio flips för att bygga stack om det inte är en extremt jävla stor turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs brukar det mest EV-positiva spelet vara att sikta på finalbordet snarare än att klara bubblan...

 

Han sade att han hade som mål att komma högt i prisstrukturen. Det är inte optimalt, det bevisade jag med exemplet jag gav.

 

Men vakna nu, bubbelspelet är så extremt liten del av turneringen, grundar du hela ditt spelsätt på hur du spelar kring bubblan?

 

Du kan maximera ditt EV genom att ta chansningar/öppna upp ditt spel i början av turneringen.. Jag tror inte du hittar många vid ett finalbord som bara spelat 80/20 lägen..

 

Men vakna? Det är klart jag vet att bubbelspelet är en liten del av turneringen, vart har jag sagt att jag grundar mitt spelsätt på hur jag spelar där? Jag visade bara att det är inte optimalt att ha "att komma riktigt långt" som mål i en turnering.

Jag får ofta folk emot mig för att jag vill ta väldigt små +chipEV chanser.

 

Det spelar mer och mer roll hur du spelar ju senare i en turnering. Det spelar inte så mycket roll hur man spelar riktigt tidigt, bara man inte kastar bort marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sade att han hade som mål att komma högt i prisstrukturen. Det är inte optimalt, det bevisade jag med exemplet jag gav.

 

.

 

 

Vad är det du bevisar? Du bevisar att du siktar på att komma ITM med tajt bubbelspel, so what? Hellre har jag en stor stack på bubblan och kan utöka den genom att köra över tajtisar (som du(?)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du bevisar? Du bevisar att du siktar på att komma ITM med tajt bubbelspel, so what? Hellre har jag en stor stack på bubblan och kan utöka den genom att köra över tajtisar (som du(?)).

 

Om man har som mål att alltid sträva efter att komma topp5 så förlorar man värde genom att man kommer att pusha i vissa lägen där man inte ska det om man vill spela så optimalt pengamässigt som möjligt. Såsom en marginell push som har +chipEV är ofta en EV- situation nära ITM.

 

Ja, stor stack på bubblan är bra, men här pratade jag om liten stack på bubblan leder till försök att ta sig ITM i vissa tillfällen snarare än att maximera chipEVn.

Stor stack på bubblan och köra över tajtisar som jag? Ja visst, du kan få spela för löst på bubblan när du är kort, men det förlorar du pengar på. Sen är det förståss korrekt att spela lösare på bubblan mot vida stjälnings-HDs..

 

Och varför just top5 som OP skrev? Varför inte top6, top7, top3 eller att vinna? Dom här "guidelines" som folk lägger ut tror jag inte har något riktigt värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edsf: Givetvis spelar man ett annat spel kring bubblan än vad man gör annars. Man kanske inte pushar med sina 10bb först in från cut off med A4o t.ex., som man kanske gör i ett tidigare läge eller precis efter att bubblan spruckit.

 

Har man däremot som mål att komma ITM varje tour man spelar så bör man nog tänka efter lite. För det är alltid förstaplatsen man ska sträva efter först och främst. Man spelar alltid för att vinna och utvecklar sitt spel hela tiden för att kunna hämta ut mest värde i just den turneringen man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Min taktik är att jag ofta försöker dubbla upp inom de första 20 minuterna, och efter det spela väldigt tight, och försöka vinna små potter. Det fungerar bra för mig, och jag brukar ofta komma väldigt lätt ITM. En annan bra taktik är att bara försöka hålla sig till average stack size, och om man blir shortstacked ska man aldrig låta sig blinda dig ut, utan istället ta risker i god tid för att ha en chans att klara sig bra. På det här sättet har jag klarat mig bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min taktik är att jag ofta försöker dubbla upp inom de första 20 minuterna, och efter det spela väldigt tight, och försöka vinna små potter. Det fungerar bra för mig, och jag brukar ofta komma väldigt lätt ITM. En annan bra taktik är att bara försöka hålla sig till average stack size, och om man blir shortstacked ska man aldrig låta sig blinda dig ut, utan istället ta risker i god tid för att ha en chans att klara sig bra. På det här sättet har jag klarat mig bra :)

 

ITM är inte mitt problem, jag är däremot trött på att just komma medellångt ITM där pengarna inte är så stora som längst upp.

När jag väl kommit top 10 placeringar så har det oftast vart att man vunnit coinflipsen och liknande.

Så handlar det egentligen bara om tur när om man ska komma top 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ITM är inte mitt problem, jag är däremot trött på att just komma medellångt ITM där pengarna inte är så stora som längst upp.

När jag väl kommit top 10 placeringar så har det oftast vart att man vunnit coinflipsen och liknande.

Så handlar det egentligen bara om tur när om man ska komma top 10?

 

Tur och skicklighet. När man väl är ITM så motsvarar de ofta spel i grytor där man spelat ett tag och folk har olika stora stackar.

 

Tur i den meningen att man undviker att åka på en massa bad beats.

 

Skicklighet i att man vet exakt vem man skall sätta press på och stjäla mörkarna från och vilken HD man behöver för att syna när en kortstack ställer in.

 

När man väl är ITM så bör man ha spelat med många vid bordet tidigare och därmed hunnit lära sig hur de spelar för att utnyttja detta på bästa sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...