Barf Postad 7 Juni , 2004 Rapport Postad 7 Juni , 2004 Hejsan! Fick för en stund sen ett lite oroande samtal från en dam i USA som frågade mig om jag hade lagt en beställning hos dom. Beställningen hade tydligen kommit från ett IP-nummer i Tyskland och hon ringde för att verifiera att det var jag som hade beställt, vilket det inte var. Har det nånsin hänt er att ni blivit av med era kredit-uppgifter på nån pokersida? Själv har jag konto på Ladbrokes, Expekt och Poker Stars. Finns det nån väg runt det här, vill helst inte uppge mina nya uppgifter till dessa företag igen ... Tacksam för tankar och ideér! /Mvh Peter * Förtydligar rubriken och flyttar till E&J - QoS * Citera
jezaja Postad 7 Juni , 2004 Rapport Postad 7 Juni , 2004 meckah: god tanke. Om inte så kan det finnas nån sorts spyware eller backdoor på din dator som snattar uppgifterna, eller så har de helt enkelt hackat nån databas där du köpt saker. Citera
Barf Postad 7 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 7 Juni , 2004 Hej! Nej, jag uppgav ingen information om kortet, hon frågade om jag hade **** som fyra första siffror, vilket jag konfirmerade. Eftersom hon tyckte jag skulle ringa min spärra kortet antar jag att hon inte hade några onda avsikter Förmodligen har jag väl nån spyware på datorn nånstans, chansen för att nån hackat expekt, ladbrokes eller pokerstars anser jag vara minimal. Man får väl hoppas att dom har koll på säkerheten Hur kan man kolla om man har nån spyware på datorn? Länk till program skulle uppskattas enormt... En sista fråga, brukar dom som i det här fallet ringa för att verifiera köp eller flaggade dom denna för att det kom ifrån Tyskland? /Mvh Peter Citera
gdaily Postad 7 Juni , 2004 Rapport Postad 7 Juni , 2004 Det är väldigt sällan som ett säljande företag ringer upp och kontrollerar, men det kan hända. Däremot är det inte ovanligt att kreditkortsföretagen själva ringer upp för kontroller när deras varningssystem triggas. Jag har varit med om att Eurocard ringde när jag köpte 30 pizzor på företagskreditkortet halv ett på natten, och VISA var lite intresserade hur jag samtidigt kunde åka Taxi i Stockholm och köpa böcker på Gamblers bookstore i Vegas - vilket var helt korrekt, jag var på väg i taxi till Arlanda och ringde in en beställning på böcker för leverans till hotellet. Dock har dom aldrig reagerat på att man har använt företagskortet till pokersajterna, vilket jag trodde skulle slå alla larm i gång. /Ola Citera
jezaja Postad 7 Juni , 2004 Rapport Postad 7 Juni , 2004 Dom ringde upp mig när jag började lira på multipoker t.ex. http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/ Även lite antivirusprogram är nog inte fel att köra. Finns gratis på http://housecall.trendmicro.com/ Annars finns det väl en uppsjö andra. Citera
gdaily Postad 7 Juni , 2004 Rapport Postad 7 Juni , 2004 Ja, sajterna i partynätverket är duktiga på att ringa och kolla - dom är nog vana vid fraud traffic. Men vanliga säljande förtag som säljer böcker och rakhyvlar brukar inte ringa upp. Citera
mooy Postad 7 Juni , 2004 Rapport Postad 7 Juni , 2004 Svar på frågan vad man kan göra för att vara säkrare med visa kortet. Nordea och SEB(tror jag) hr funktion att man skapar ett tillfälligt VISA kort(bara ett nr) och kan handla med det en gång och sedan så är det spärrat. Man kan senare låsa upp det för ett köp till och ett till om man vill. För varje köp så måste man låsa upp kortet innan på sin internetbank. Ett MYCKET bra system tycker jag. Dock vet jag inte hur det funkar om man kan sätta in pengar via det tillfälliga kortet sedan. Men kolla med banken om det går. Citera
Barf Postad 8 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2004 Tack för alla svar! Ska kolla upp det där med låsbart Visa-kort med banken, låter ju riktigt bra! Intressant historia det där gdaily /Mvh Peter Citera
Stevie Postad 8 Juni , 2004 Rapport Postad 8 Juni , 2004 Hur kan man kolla om man har nån spyware på datorn? Länk till program skulle uppskattas enormt... Lavasoft Ad-aware Spy Sweeper ^^ Är väl de två mest använda programmen för att ta bort spyware, bara att välja den du gillar bäst helt enkelt. Och som Jezaja sa, lite antivirus är nog inte fel. Har bara provat två, Norton samt Panda Antivirus, båda har fungerat alldeles utmärkt. Tycker att de är en billig investering för att skydda burken. /Stevie Citera
Barf Postad 8 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2004 Tack för länkarna! Har haft Norton installerat på burken sen jag fick den .. /Mvh Peter Citera
Recommended Posts