Gå till innehåll

Konsten att bemästra en freeroll


brunkerpojken

Recommended Posts

Hej kära pokervänner!

 

Har bestämt för att börja spela lite freerolls turneringar, och vill gärna ha lite tips.

 

 

* All-in perioden

Eftersom att det inte kostar något att gå med i en freeroll, så är det väldigt många som satsar allt redan från början, och man ser ofta hur hela bord går All-in redan i den första handen. I detta läge känner man sig nästan tvingad att calla tillslut, eftersom man inte vill halka efter så extremt mycket i markägande.

 

Hur ska man hantera detta?

Ska jag vänta på att All-in fasen har lugnat ner sig och hoppas att många dåliga spelare sitter med mycket marker, som då blir övermodiga? Och på den vägen, spela upp mig?

 

 

* Slutstriden

Är det några bra spelare kvar i slutet på en freeroll, eller är det inte stortsett bara lyckotomtar? Ska jag spela tight, och vänta på att någon tomte väntar sig stege på runner-runner, och går all-in på dylika drag? Eller är det många som kommit långt och är väldigt rädda att åka ur, och kommer förmodligen fega in i det sista?

 

 

Tacksam för alla svar!

 

Vill moderator flytta tråden till Nybörjarfrågor, är det frittfram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela som vanligt, syna inga all-ins av anledningen att du inte vill halka efter.

Spelet kommer antagligen tighta till sig vid slutskedet även i en freeroll och några spelare har säkert lite koll på hur man spelar.

 

Även om många andra får höga stackar, men det är fortfarande låga blinds, klarar man sig på en relativt låg stack då? Om man har lite koll på spelet iallfall!

 

Tycker du det låter vettigt att spela tight i början, och vänta på att lyckotomatarna med en väldans massa marker börjar tappa tålamodet, och ist. blir övermodiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, spela tight i början. Så länge mörkarna är låga spelar det ganska liten roll att du "halkar efter" ledarna i turren. De som leder en stor turre i början, särskilt turrar med lågt eller inget inköp, är oftast sådana som tar osunda risker. Man vinner inga pengar på att vara tidig chipleader. De flesta gånger jag har placerat mig högt i större MTT:s så har jag inte varit med i toppen förrän mot slutet.

 

Du får fler chanser än "normalt" att dubbla upp i en frirulle. Visst blir du utdragen ofta, men eftersom det finns så många tomtar som gärna spelar för hela stacken mot dig närhelst du vill under denna period behöver du inte välja mindre bra tillfällen att försöka dubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, spela tight i början. Så länge mörkarna är låga spelar det ganska liten roll att du "halkar efter" ledarna i turren. De som leder en stor turre i början, särskilt turrar med lågt eller inget inköp, är oftast sådana som tar osunda risker. Man vinner inga pengar på att vara tidig chipleader. De flesta gånger jag har placerat mig högt i större MTT:s så har jag inte varit med i toppen förrän mot slutet.

 

Du får fler chanser än "normalt" att dubbla upp i en frirulle. Visst blir du utdragen ofta, men eftersom det finns så många tomtar som gärna spelar för hela stacken mot dig närhelst du vill under denna period behöver du inte välja mindre bra tillfällen att försöka dubbla.

 

Tack för tipsen :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Sitt ute från bordet i 30 minuter tills alla galningar slagits ut sen spelar du starka händer från alla positioner nu när mörkarna har blivit värdefulla och ser till att folda eller höja om du ligger bra till jämnfört med medelstacken är det bara att ta det lugnt fram till pausen och se till att du har ännu större stack på nästa paus genom att börja splela fler händer när halva fältet är borta för att sno marker. När folk börjar bli fega vid prispengarna ska du hugga på allt och bli överraskad av alla som foldar mot dina skräphänder som du aldrig visar.

Om du överlevt så här långt och kommit till sista bordet så blir det att klättra i placering och låta de stora stackarna göra slut på motståndarna åt dig och blanda dig inte in i striden utan topp kort dubbla upp om du måste och börjar få mindre än 10 stora mörkar sammanlagt i marker. Ditt huvudsakliga mål ska vara att få en så bra placering i turneringen som möjligt då platserna skiljer mycket i pengar och vinnaren får fina gratisd pengar att ta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Brumkerpojken.

 

Jag spelar mycke freerollers, din första fråga vill ja svara så här på lägg dig hela tiden om du inte har kort å gå med på i början, men har du en bra hand ska du inte tveka.

 

Mot slutet i en turnering ska du spela tight, du kan komma långt vid ett finalbord bara genom å försöka stjäla blindsen varje varv.

 

mitt facit för inspelade pengar i frerollers under juli månad är knappt 400 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...