Gå till innehåll

Pengarna borta


Momus

Recommended Posts

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det där handlar ju enbart om sidor som lurar användare att plocka fram dosan och skriva in koden den ger så att de kan använda den själva. Jag har svårt att se det som en svaghet i dosan. Jag kan inte se hur en trojan exploaterar en kryptodosa.

 

Det ultimata vore ändå en USB-dosa som man skulle kunna använda för att styrka sin identitet och godkänna överföringar med på alla banker + neteller + pokersidor. Jag skulle lätt kunna lägga nån tusenlapp för en sån grej, men egentligen borde företagen som därmed slipper utveckla egna säkerhetslösningar kunna sponsra den.

 

Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med mjukvarubrandvägg. Det kanske är dumt. Mina inloggningsuppgifter finns inte på mail. Jag har även kollat alla mina pokerkonton och liknande och där verkar de inta ha varit. Jag har dock bytt lösenord för att va på den säkra sidan.

 

Om jag var du så skulle jag byta lösenord från en annan dator än din vanliga. Eftersom du inte vet hur de kommit över inloggningsuppgifterna så är det kanske bästa att misstänka det värsta och därför även installera om din dator så att alla eventuella keyloggers och annat försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fyfan, jag loggade in nu på mitt neteller konto bara för att upptäcka att det hade blivit länsat av någon idiot. SICK!!!

 

Jul 26 00:12 TillOtto Laine $3,300.00 - USD Accepterade

Jul 26 00:08 POKERSHARE.COM $2,000.00 - USD Accepterade

 

Och inte var det igår heller, fan ska se vad dom kan göra. Men får inte kontakten med den där satans livesupporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan, jag loggade in nu på mitt neteller konto bara för att upptäcka att det hade blivit länsat av någon idiot. SICK!!!

 

 

 

Och inte var det igår heller, fan ska se vad dom kan göra. Men får inte kontakten med den där satans livesupporten.

 

Fy fan, kanske inte är så säkert som iaf jag trott ändå. Håll oss gärna uppdaterade med vad som händer och hoppas du får pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade med livesupporten just, de kunde inte göra mycket i alla fall. Frös mitt konto och skickade vidare ärendet till security deparment. Jaja, antar att det är värre ställt för mig än för OP iom att jag inte upptäckte det hela förräns 4 dygn efter att det skett och överföringarna redan hade gått igenom.

 

Nåja inte fan vet jag vad som kommer att hända inte fan fattar jag hur dom lyckats få tag i mina uppgifter, bara att hålla tummarna eller nått.. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade med livesupporten just, de kunde inte göra mycket i alla fall. Frös mitt konto och skickade vidare ärendet till security deparment. Jaja, antar att det är värre ställt för mig än för OP iom att jag inte upptäckte det hela förräns 4 dygn efter att det skett och överföringarna redan hade gått igenom.

 

Nåja inte fan vet jag vad som kommer att hända inte fan fattar jag hur dom lyckats få tag i mina uppgifter, bara att hålla tummarna eller nått.. :rolleyes:

 

Fan vad jobbigt :-(

 

Hoppas verkligen det löser sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja inte fan vet jag vad som kommer att hända inte fan fattar jag hur dom lyckats få tag i mina uppgifter, bara att hålla tummarna eller nått.. :rolleyes:

 

Borde vara prioritet nr1 att reda ut, scanna datorn med flera olika antivirus, samt nån rootkitscanner... Tänkt efter, vad du gjort på senare tid, reggat på nå nya sidor? MSN/fildelning på datorn(väldigt många olika malware via dom nu http://pokerforum.nu/forum/733934-post44.html)

Kolla även du inte kör nå sårbara mjukvaror:

https://psi.secunia.com/ (kollar 4200 mjukvaror, samt ger länk till ny version om sårbara versioner upptäcks)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP upptäckte stölden dan efter, jaroiten 4 dagar efter. Är alla inne o kikar på sin neteller var o varannan dag? Personligen är jag inloggad där 1-2 ggr/månad. Skulle alltså kunna passera några veckor innan jag skulle märka att pengarna var borta och då lär det väl va duktigt kört att få tillbax nått.

 

Kanske är dags att skrota neteller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste denna tråd igår och mailade neteller och bad dom frysa just peertopeer transfers på mitt konto, känns som att man säkrar upp lite då iaf eller vad säger ni?

Låter som ett smart drag.

 

Verkar sluta lyckligt även för mig.. "Please understand the reinstate of your balance is a one time good will gesture."

 

Ska tydligen dröja några dagar till men sen ska jag få tillbaka pengarna enligt supporten. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett smart drag.

 

Verkar sluta lyckligt även för mig.. "Please understand the reinstate of your balance is a one time good will gesture."

 

Ska tydligen dröja några dagar till men sen ska jag få tillbaka pengarna enligt supporten. Återkommer.

 

Går tydligen inte att stänga den funktionen tyvärr =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett smart drag.

 

Verkar sluta lyckligt även för mig.. "Please understand the reinstate of your balance is a one time good will gesture."

 

Ska tydligen dröja några dagar till men sen ska jag få tillbaka pengarna enligt supporten. Återkommer.

 

Det är alltså tack vare NETellers "good will" som ni får tillbaka pengarna, inte för att det är deras policy eller skyldighet.

 

Om någon tar sig in i min internetbank och länsar det, tar ju banken alltid fullt ansvar. Om du inte har varit slarvig med koder eller dylikt.

 

Och varför kan man inte stänga av Peer2Peer ? Ofattbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bankerna alltid tar full ansvar kommer att minska.

Det där tror jag inte alls på. Snarare kommer nog säkerhet och ansvar vara en viktig konkurrenskraft hos bankerna i framtiden.

 

Men nog är det ganska otroligt att inget bättre system slagit igenom. Fingeravtrycksläsare eller vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så trött på att det är vi själva som skall vara experter på banksäkerhet/överföringstransaktioner/brandväggar. Ett företag som Neteller tjänar ju duktigt med pengar på oss och verkar inte ha några som helst ideer om hur de skall utvecklas för att vi skall skyddas bättre.

När kontot länsas så skall vi kräla i stoftet och vara utlämnade till deras "goodwill".

 

Kan vi inte gemensamt från forumet kräva in att dom inför ex "säkerhetsdosa" eller någon annan form av förbättrad säkerhet.:evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så trött på att det är vi själva som skall vara experter på banksäkerhet/överföringstransaktioner/brandväggar. Ett företag som Neteller tjänar ju duktigt med pengar på oss och verkar inte ha några som helst ideer om hur de skall utvecklas för att vi skall skyddas bättre.

När kontot länsas så skall vi kräla i stoftet och vara utlämnade till deras "goodwill".

 

Kan vi inte gemensamt från forumet kräva in att dom inför ex "säkerhetsdosa" eller någon annan form av förbättrad säkerhet.:evil:

 

jo, men så är det... så är internet uppbyggt, bankernas säkerhet är det inget fel på...

der är i kundens dator säkerheten brister, så länge du använder datorn till annat än bankärenden så riskerar du ju nåt ofog...tom med att stava fel en adress i webläsaren, närliggande stavningsfel kan vara reggade för att scamma konton osv osv

 

du behöver inte vara expert, men destu mindre du kan, destu mer ska du gå mot poker/bank only dator hållet... och surfa, fildela, spela, chatta på annan dator

 

edit: för att det ska vara nästan helt säkert måste ju banken dela ut en dator som inget annat går att installera på eller modda konfigurationer, så ingen användare råkar skriva in fel webadress, installera virus, ta emot filer, besöka en hackad sajt osv osv... för de är ju där problemet är: mellan skärmen o stolen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men så är det... så är internet uppbyggt, bankernas säkerhet är det inget fel på...

der är i kundens dator säkerheten brister, så länge du använder datorn till annat än bankärenden så riskerar du ju nåt ofog...tom med att stava fel en adress i webläsaren, närliggande stavningsfel kan vara reggade för att scamma konton osv osv

 

du behöver inte vara expert, men destu mindre du kan, destu mer ska du gå mot poker/bank only dator hållet... och surfa, fildela, spela, chatta på annan dator

 

Förstår din ståndpunkt eftersom en del är riktigt slarviga men..

Du menar att det är vi kunder som skall köpa in extradatorer för att göra våra bankärenden/pokerspel? Det borde vara billigare med säkerhetsdosor.

Till och med Nordea har väl nu utvecklat sin säkerhet för sina kunders (och sina egna pengars) skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, destumer pengar/info du hanterar destu större anledning finns det att skaffa en extra som "arbetsdator".

 

Hantera konton/cash som ett mindre företag? Då skaffar man samma säkerhetsnivå som ett. Då ingår inte msn, spel, porrsurf, crackade os, fildelning, p2p osv

 

En liten nybörjar guide med dom mest grundläggande sakerna:

Preventing hackers from stealing your money - please read.

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=4837360&page=0&fpart=1&vc=1

 

Den quoten är mitt i prick, gör ni inget själva, kom inte o gnäll sedan. Ni kör ju inte i trafiken utan trafikkunskap heller.

I have no sympathy for people who are hacked due to the fact that they leave tens of thousands of dollars on their online poker accounts without adequately securing their systems.
Skaffa kunskap eller gör som ColdCaller söger:
"...or buy a computer solely for online poker with no other functionality."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med mjukvarubrandvägg. Det kanske är dumt. Mina inloggningsuppgifter finns inte på mail. Jag har även kollat alla mina pokerkonton och liknande och där verkar de inta ha varit. Jag har dock bytt lösenord för att va på den säkra sidan.

 

Av top 5 saker man måste göra för att göra datorn säkrare skulle jag lägga hårdvarubrandvägg som nummer 1. Det är alltså lika illa att inte ha en hårdvarubrandvägg som att ha en högtalare som skriker ut min dörr är olåst kom och hämta mina dyrbara ägodelar.

Nr 2 skulle jag nog lägga att ha en uppdaterad windowsversion.

Nr 3 tycker jag är att alldrig någonsin vara uppkopplad när du är inloggad med administartörsrättigheter. Samt ha lösenord på din administatör samt userkonto. Alltså ha ett användarkonto när du använder datan med begränsade rättigheter. Och använda funktionen "run as" när du intstallerar program och liknande.

 

Sedan kommer andra självklara saker som fungerande virusprogram och mjukvarubrandvägg samt ett antispywareprogram.

 

Därefter kommer en lååång lista på saker man kan göra

inte installera program på samma partition som windows

inte surfa

inte ladda ner saker

inte använda msn

inte ha datorn igån när du inte använder den

osv osv

 

Sen att om någon bestämmer sig för att göra inbrott i just din dator/lägenhet är det ju kört ändå hur mycket säkerhet du har. Men att skydda sig mot 999 av 1000 hackar/inbrotttjuvar är enormt mycket säkrare än att låta även den sämsta lilla nybörjar hackaren/tjuven klara av att komma åt din data/lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att om någon bestämmer sig för att göra inbrott i just din dator/lägenhet är det ju kört ändå hur mycket säkerhet du har. Men att skydda sig mot 999 av 1000 hackar/inbrotttjuvar är enormt mycket säkrare än att låta även den sämsta lilla nybörjar hackaren/tjuven klara av att komma åt din data/lägenhet.

 

Hur kommer inbrottstjuven in i datorn då?

Jag trodde det var rätt safe med password.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...