Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Tänkte till sist försöka lära mig spela poker, No-limit Texas Holdem 6-max.

Jag är 30+, har familj och jobb, och pokern är således en hobby som får ta mellan 20 och 30 timmar per månad i anspråk och så har det varit i ett par tre år nu.

Jag har lirat på nivån NL $1/$2 de senaste 1-1.5 åren och går sakta men säkert plus men inte mycket mer än så. Trots min ganska låga win-rate så har rullen med tiden blivit ganska väl tilltagen för nivån, men jag tycker inte jag spelar särskilt bra. Nu tänkte jag göra ett försök att lyfta spelet till en ny nivå rent spelmässigt med hjälp av den feedback som jag hoppas få på de händer jag framöver postar här.

De senaste åren har jag spelat framförallt på Crypto, Full Tilt och på Prima. Jag spelar som sagt nästan uteslutande på NL200, men en gång gjorde jag ett tafatt försök att kliva upp och grindade 3000 händer på NL400. Efter fyra inköp back, varav två på ganska jobbiga utdragningar, så vågade jag inte stanna längre för att ta reda på om jag dög eller inte. Men ärligt talat så har jag inget på högre nivåer att göra som mitt spel ser ut idag.

Jag tror att mina starka sidor är att jag sällan tiltar och framförallt inte tiltar så hårt. Har också hyfsat tålamod. Svagheterna är istället att jag för ofta i stridens hetta är oförmögen att göra det som jag innerst inne vet är rätt. Till exempel när jag ska försvara potten mot alla möjliga drag så betar jag för lite och när draget sen sitter kan jag ändå inte släppa handen. En del av er känner kanske igen det. En annan sak som jag blivit bättre på men som jag fortfarande tror är en stor lucka i mitt spel är att jag är för dålig på att värdebeta.

Då kör vi så får vi väl se hur det går…

Postad

Första sessionen för Juli. Var bara inblandad i en större pot. Typiskt sånt här läge jag känner stor osäkerhet vad som är rätt. FI har 35/6/1.7 efter drygt 100 händer.

- Player1 sitting in seat 1 with $320.98

- Player2 sitting in seat 2 with $362.10

- HERO sitting in seat 3 with $204.30

- Player3 sitting in seat 4 with $23.00

- Player4 sitting in seat 5 with $123.17

- Player5 sitting in seat 6 with $110.95 [Dealer]

Player1 posted the small blind - $1.00

Player2 posted the big blind - $2.00

** Dealing card to HERO: 9 of Spades, 8 of Spades

HERO raised - $8.00

Player3 folded

Player4 folded

Player5 folded

Player1 called - $8.00

Player folded

** Dealing the flop: 4 of Spades, 2 of Clubs, Jack of Diamonds

Player1 checked

HERO bet - $13.00

Player1 called - $13.00

** Dealing the turn: 10 of Diamonds

Player1 checked

HERO bet - $30.00

Player1 called - $30.00

** Dealing the river: 7 of Diamonds

Player1 bet - $52.00

Syn eller push?

Postad
Första sessionen för Juli. Var bara inblandad i en större pot. Typiskt sånt här läge jag känner stor osäkerhet vad som är rätt. FI har 35/6/1.7 efter drygt 100 händer.

- Player1 sitting in seat 1 with $320.98

- Player2 sitting in seat 2 with $362.10

- HERO sitting in seat 3 with $204.30

- Player3 sitting in seat 4 with $23.00

- Player4 sitting in seat 5 with $123.17

- Player5 sitting in seat 6 with $110.95 [Dealer]

Player2 posted the big blind - $2.00

** Dealing card to HERO: 9 of Spades, 8 of Spades

HERO raised - $8.00

Player3 folded

Player4 folded

Player5 folded

Player1 called - $8.00

Player folded

** Dealing the flop: 4 of Spades, 2 of Clubs, Jack of Diamonds

Player1 checked

HERO bet - $13.00

Player1 called - $13.00

** Dealing the turn: 10 of Diamonds

Player1 checked

HERO bet - $30.00

Player1 called - $30.00

** Dealing the river: 7 of Diamonds

Player1 bet - $52.00

Syn eller push?

Varför beta pre-flop?

Varför beta på flop?

Du har tur och får in Runner-Runner, att han ska sitta på färg där har jag väldigt svårt att se.

Sätter han på Top par, 2 par.

Postad

Preflop:

Mixa mellan bet och fold. Är bordet synvänligt eller omslagsvänligt så foldar jag nog oftare än att openraisa. Beror mest på att det är en svår hand att spela utan position.

Flop:

Bettar vi preflop så bettar vi oftast floppen, speciellt mot en enda fi.

Turn:

Förbättrar givetvis vår hand, men jag vet inte om bet eller checka bakom är rätt här. Tror du att fi floatade dig tunt på floppen? Bet. Brukar han lägga sig för turnbets? Bet. Checkraisar han turn ofta? Check.

Det är ju inte som så att turn förändrar brädan, så synar fi floppen så är detta en relativt säker turn att syna ett bet på igen.

River:

Fi kan ha allt från toppar, överpar, tvåpar, set till färgen här. Han bettar inte någongång i handen och ger någonslags information. Det finns ingen möjlighet att sätta honom på någonslags definitiv hand här.

Dock så slår din runner runner stege så mycket som ligger i hans HD. Tror att jag ställer rivern och råkar han ha färgen så är det bara grattis till honom som hade den readen på dealern.

Postad
Varför beta pre-flop?

Varför beta på flop?

Du har tur och får in Runner-Runner, att han ska sitta på färg där har jag väldigt svårt att se.

Klart att jag har tur som får in en stege men tur är det väl alltid när man klonkar en hand.

Spelar jag verkligen handen så dåligt från början till slut? Att open-raisa tycker jag själv är lite hugget som stucket. Precis som EAK säger så tycker jag att man kan variera lite. Om jag nu raisat pre är det väl rätt standard att beta floppen också efter en check, eller?

Turn är nog fel att beta, jag borde nog ta gratiskortet.

Jag synade bara rivern, antagligen helt fel, och han visade 44 och floppat set. Hade väl lätt fått in stacken här så jag förlorade en massa värde antar jag.

Postad
Klart att jag har tur som får in en stege men tur är det väl alltid när man klonkar en hand.

Spelar jag verkligen handen så dåligt från början till slut? Att open-raisa tycker jag själv är lite hugget som stucket. Precis som EAK säger så tycker jag att man kan variera lite. Om jag nu raisat pre är det väl rätt standard att beta floppen också efter en check, eller?

Turn är nog fel att beta, jag borde nog ta gratiskortet.

Jag synade bara rivern, antagligen helt fel, och han visade 44 och floppat set. Hade väl lätt fått in stacken här så jag förlorade en massa värde antar jag.

Visst kan man variera sitt spel, 98s synar jag oftast bara, möjligen höjning i

position beroende på bordet.

På flopen skulle jag iallafall checkat, skillnad om man har 2 överkort då kan man alltid beta där. Du hade ju inte speciellt bra chanser o vinna på flopen.

Tror det blir dyrt o spela som du gjode i längden, vad den andra tomten gör vet jag inte heller. Om jag var han skulle jag slåt om/ställt på Turn på tanke på steg/färgdrag.

GL

Postad

Jag känner igen mig själv ganska mycket i din beskrivning. Både de starka och svaga sidorna... Jag har dessutom en tendens att vara lite för lös/passiv preflop.

Vad har du för siffror när det gäller VPIP/PFR/AF?

Det skall bli spännande att följa denna dagbok, hoppas att du lyckas utveckla ditt spel.

Postad

På flopen skulle jag iallafall checkat, skillnad om man har 2 överkort då kan man alltid beta där. Du hade ju inte speciellt bra chanser o vinna på flopen.

Tror det blir dyrt o spela som du gjode i längden, vad den andra tomten gör vet jag inte heller. Om jag var han skulle jag slåt om/ställt på Turn på tanke på steg/färgdrag.

GL

Limpar du 98s utg så är det ett spel som funkar på nivåer <NL50. Sen är det självmord att limpa den handen på högre nivåer. Fold > raise > call är väl min sortering av alternativen.

Bettar man preflop med 98s och checkar bakom på en så torr bräda så har man en stor läcka. Du måste betta här i 95 fall av 100 (ev. oftare), checka bakom på den brädan mot en fi som visat svaghet preflop och på flop. Detta efter en openraise utg från dig, det är bara så dåligt att checka bakom att det finns går inte att göra lönsamt.

criminology: Nu vet jag inte vilka nivåer du spelar på. Det spel du beskriver funkar nog rätt så ok på NL10-NL40. Men då man kommer lite uppåt och spelet blir mer trixigt/invecklat, så går det inte att spela som du beskriver.

Postad
Varför beta pre-flop?

Varför beta på flop?

Herregud:shock:

Postad

Tack för allas synpunkter! Känner redan att det här är nog det bästa jag gjort på länge för att utvecklas.

Mina stats är (vpip/pfr/af) 20/13/3

Postad

GL

Du ska nog inte tycka till något mer här.

Postad

Pre: Först in är det raise eller fold. Just utg varierar jag mig beroende på de andra spelarnas tendenser och min image. Har du haft kalla kort ett tag skulle jag defenitivt höja. co/button höjer jag alla dagar i veckan.

Flop: Måstebet. Checkar kanske 1/5 floppar HU om man har ett kasst drag (två överkort, hålpipa, etc.) mot vissa Fi, mest för att förvirra men också för att ta ett gratiskort. Här har du ingenting, det är en rätt trött flop och du höjde utg => solklar bet.

Turn: Inget fel med att skjuta ett skott till när du plockar upp ett drag. Men här är det sjukt beroende på vad Fi har för synrange HD på flop.

River: Eftersom knekten är ruter lutar jag åt en push. Men det är helt och hållet beroende på vad Fi kan tänkas syna med. Gör inte misstaget att höja bara för att du leder över hans HD. Vissa är sjukt tighta när det gäller att syna pushar som är en raise på river.

Postad

89s är i princip SOLKLAR raise om du ska spela handen när det är shorthanded vi snackar. Limpa in här är typ det sämsta du kan göra. Att du sedan bettar ut floppen är givet, då den är otroligt torr. Vad ska han ha träffat här. Troligast är väl att han sitter på ett mellanpar, vilket givetvis även berättigar din bet på turnen.

På river uppstår ett intressant läge där readen spelar in mycket. Är du uppe mot en nitgrinder synar jag bara, då han endå inte kommer syna en raise från dig. Är det en LAG som kan göra moves drar jag en raise till $120 och synar en push.

Bra spelat från din sida.

Postad

Känns som jag bara upprepar det som har sagts, men raise/fold om du ska spela beroende på bord och din image. Beta flop är ett måste, dock checka bakom på turn och så som handen spelar sig nu så är nog en push på rivere det bästa spelet.

Postad

Spelat 2 timmar, ca $150 upp.

FI visar klara tilt-tendenser, men är det en för riskabel linje ändå?

- HERO sitting in seat 1 with $198.00

- Player1 sitting in seat 2 with $157.50

- Plyaer2 sitting in seat 3 with $565.85

- Player3 sitting in seat 4 with $196.70

- Player4 sitting in seat 5 with $182.05 [Dealer]

- Player5 sitting in seat 6 with $63.49

zebra73 posted the small blind - $1.00

HERO posted the big blind - $2.00

** Dealing card to HERO: King of Spades, King of Diamonds

Player1 called - $2.00

Plyaer2 folded

Player3 folded

Player4 folded

Player5 folded

HERO bet - $10.00

Player1 called - $10.00

** Dealing the flop: 3 of Hearts, 8 of Diamonds, 10 of Hearts

HERO bet - $14.00

Player1 raised - $28.00

HERO called - $28.00

** Dealing the turn: 2 of Clubs

HERO checked

Player1 bet - $38.50

HERO called - $38.50

** Dealing the river: 7 of Spades

HERO checked

Player1 went all-in - $81.00

HERO called - $81.00

Player1 shows: 8 of Hearts, 9 of Hearts

HERO shows: King of Spades, King of Diamonds

HERO wins $313.00 from the main pot

----------

Battle of the blinds mot bordets bästa spelare. Måste väl släppa här? Onödigt?

- Player1 sitting in seat 1 with $207.30

- HERO sitting in seat 2 with $202.40

- Player2 sitting in seat 5 with $126.75

- Player3 sitting in seat 6 with $247.25 [Dealer]

HERO posted the big blind - $2.00

** Dealing card to HERO: 4 of Diamonds, 4 of Hearts

Player2 folded

Player3 folded

Player1 raised - $7.00

HERO raised - $22.00

Player1 called - $22.00

** Dealing the flop: 6 of Hearts, 2 of Spades, Queen of Spades

Player1 checked

HERO bet - $29.00

Player1 raised - $58.00

HERO folded

Player1 mucks:

Player1 wins $129.00 from the main pot

Postad

Semestertider och inte så mycket poker, men det lilla som blivit har gått ganska ok.

Här har vi en hand där jag funderar på om jag bör slå om på turn, eller om jag ska ta risken att vänta till river för att inte avslöja min hand.

Anledningen att jag bara limpar preflop är att Player5 är en short-stack som älskar att ställa in så fort det finns några dollar att stjäla. Är helt enkelt inte så sugen på att betala av hans AXo här och chansar istället på en billig flop.

Seat 1: Player1 ($190)

Seat 2: Player2 ($134.75)

Seat 3: Player3 ($209.25)

Seat 4: Player4 ($251)

Seat 5: Player5 ($38)

Seat 6: HERO ($200.40)

Player2 posts the small blind of $1

Player3 posts the big blind of $2

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO 10 of HeartsJack of Hearts

Player4 folds