Gummo Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Hej, jag tänkte köpa en ny dator och skulle bli glad om det är någon här som kan guida mig åt rätt håll. Användningsområde: 1) Lägga in ca 500 cd-skivor (vanlig fulllängd musik) 2) Ladda ner musik (låt säga att jag vill ha utrymme för ca 500 skivor till) 3) Ladda ner filmer (kunna spara ca 50 filmer på datorn) 4) Använda datorn för att spela musik/radio. Går det att dra högtalare till övriga rum i huset? 5) Lagra foto 6) Lagra film (från filkamera) och även leka lite med filmerna/klippa/ta bort mm 7) Bränna filmer/musik mm 8) Normala kontorsgöromål. 9) Poker. (Kankse kan påverka val av bildskärm? vill ju kunna spela ca 6 bord enkelt). Prisnivå Jag var på OnOff och pratade med en säljare tidigare i veckan och han landade på ett förslag som skulle kosta 18 000 kr. Det tyckte jag var för mycket. Skulle gärna landa runt 10 000. Är det över huvud taget möjligt eller är det till och med så att hans 18 är i underkant? Övrigt Jag har inga jättekrav på ljud och bild. Det kan ju lätt spåra ur prismässigt om man har audiofilambitioner. Jag är en sån som tycker att det är bra ljud i standardsterion i en Volvo V70 och att de två högtalarna som sitter på tv:n räcker gott när jag kollar på film. Datorn kommer att stå på kontoret och sen skulle jag vilja ha högtalare i vardagsrum, kök och matsal och kunna använda dem i det rum jag är eller i alla rum. Jag kommer nog inte att titta på film/tv på datorn utan istället bränna ner film för att sen kolla. Jag har tv.n på ett annat våningsplan och det känns lite för avancerat att få till någon annan lösning. Eller? Som ni märker är jag helt lost på detta och skulle bli väldigt tacksam för hjälp/förslag. Citera
Jinkan Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Ja 18 000 låter mycket eftersom du inte ska använda datorn till något speciellt krävande. Det du behöver är ju en massa utrymme så jag tycker du ska satsa på att köpa några extra hårddiskar och sen köpa en hyfsat billig dator för 6000-8000 kr. Citera
mawam Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Hej, jag tänkte köpa en ny dator och skulle bli glad om det är någon här som kan guida mig åt rätt håll. Användningsområde: 1) Lägga in ca 500 cd-skivor (vanlig fulllängd musik) 2) Ladda ner musik (låt säga att jag vill ha utrymme för ca 500 skivor till) 3) Ladda ner filmer (kunna spara ca 50 filmer på datorn) 4) Använda datorn för att spela musik/radio. Går det att dra högtalare till övriga rum i huset? 5) Lagra foto 6) Lagra film (från filkamera) och även leka lite med filmerna/klippa/ta bort mm 7) Bränna filmer/musik mm 8) Normala kontorsgöromål. 9) Poker. (Kankse kan påverka val av bildskärm? vill ju kunna spela ca 6 bord enkelt). Prisnivå Jag var på OnOff och pratade med en säljare tidigare i veckan och han landade på ett förslag som skulle kosta 18 000 kr. Det tyckte jag var för mycket. Skulle gärna landa runt 10 000. Är det över huvud taget möjligt eller är det till och med så att hans 18 är i underkant? Som ni märker är jag helt lost på detta och skulle bli väldigt tacksam för hjälp/förslag. http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10274 utgå från denna modell och kompletera med någon extra HD så har du plats, du får 500GB för ca 1000kr vilket innebär att extra plats inte är så dyrt! tror du kan ganska så lugnt kan komma under de 18k som onoff rekommenderade. ang olika skärmar etc rekommenderar jag: http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html så kan du återkomma med ev frågor. Citera
favve Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Det dummaste man kan göra är att handla på Siba eller Onoff, ungefär som att gå till Statoil och storhandla.. Citera
Recommended Posts