Gå till innehåll

Nån som har någorlunda koll på datorer?


XarsioN

Recommended Posts

Hej, jag har gjort chkdsk nu. Det tog lååång tid men den har stått på under dagen. Jag tycker faktist den känns lite bättre nu, jag kan iallfall sitta o lyssna på en låt och det är bara hack ibland, tex när jag öppar ett internetfönster. men fortfarande långt ifrån så de ska vara.

 

Systemets vänteprocess 83 (ligger på liknande siffror hela tiden

resten ligger på ca 0-10. iexplore.exe går upp till ca 20 fall jag startar en del program men går sedan ner igen.

 

Jag vet inte fall mitt AV gör det, men jag ska göra en grundlig scan i natt. Lär mata på ett par timmar...

 

Någon internetscan har jag inte gjort, kan du rekommendera någon riktigt vass ? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kliver in i rummet o kollar hur långt min onlinescanning har kommit, 2 timmar har gått, 16 återstår, sega djävla skitdator.

 

Hur formaterar man om skiten?

Jag köpte datorn ny, men vad jag minns fick jag ingen windows CD, eller jag vet iallafall inte var den är... Kan man ta en Windows-skiva som levererades med en annan dator från ett anant märke ? (jag har Cd-keyn fastklistrad under datorn)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har gjort chkdsk nu. Det tog lååång tid men den har stått på under dagen. Jag tycker faktist den känns lite bättre nu, jag kan iallfall sitta o lyssna på en låt och det är bara hack ibland, tex när jag öppar ett internetfönster. men fortfarande långt ifrån så de ska vara.

 

Systemets vänteprocess 83 (ligger på liknande siffror hela tiden

resten ligger på ca 0-10. iexplore.exe går upp till ca 20 fall jag startar en del program men går sedan ner igen.

 

Jag vet inte fall mitt AV gör det, men jag ska göra en grundlig scan i natt. Lär mata på ett par timmar...

 

Någon internetscan har jag inte gjort, kan du rekommendera någon riktigt vass ? =)

 

vad har du för processer som tar 17%(eftersom 83 tas upp av vänteprocessen)? utan att använda några progg... vad är det som jobbar då?

 

där några verktyg iaf...

http://www.sitic.se/verktyg/andra-testverktyg/

 

chkdsk ska inte ta så jättelänge...om de inte är nå fel på datan

hopplöst att säga härifrån va som strular...några gissningar:

 

- fysiskt fel i disken: tillverkaren har lowlevel verktyg att testa den grundligt(om man köpt datan i delar får man ny disk om de verktyget visar fel, hur det är med laptop och paket datorer vet jag inte)

 

- minnesfel: http://www.memtest.org, kan även avslöja andra hårdvarufel(dock svårt då det är en laptop och du inte kan plocka löst delar och testa en sak i taget)

 

- eller du har nå elaka program på datan: scanna lite via sitic ovan tex. har man blivit smittad kan brandväggar o installerade AV slås ut

där är några rootkit scanners också:

http://www.grisoft.com/doc/download-free-anti-rootkit/us/crp/0

http://www.sophos.com/products/free-tools/sophos-anti-rootkit.html

 

 

annars kan du gå till nåt hjälp/säkerhetsforum o fråga hjälp, du kör ett progg som heter hijackthis, som tillverkar en log av allt som körs på din dator, du postar loggen på forumet o frågar efter hjälp

tex där http://forums.techguy.org/

 

det är rena gissnings lekar för oss då vi inte har tillräckligt med info...dom på techguy forumet hjälper om du ger info åt dom, eller lämna in den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för processer som tar 17%(eftersom 83 tas upp av vänteprocessen)? utan att använda några progg... vad är det som jobbar då?

 

där några verktyg iaf...

http://www.sitic.se/verktyg/andra-testverktyg/

 

chkdsk ska inte ta så jättelänge...om de inte är nå fel på datan

hopplöst att säga härifrån va som strular...några gissningar:

 

- fysiskt fel i disken: tillverkaren har lowlevel verktyg att testa den grundligt(om man köpt datan i delar får man ny disk om de verktyget visar fel, hur det är med laptop och paket datorer vet jag inte)

 

- minnesfel: http://www.memtest.org, kan även avslöja andra hårdvarufel(dock svårt då det är en laptop och du inte kan plocka löst delar och testa en sak i taget)

 

- eller du har nå elaka program på datan: scanna lite via sitic ovan tex. har man blivit smittad kan brandväggar o installerade AV slås ut

där är några rootkit scanners också:

http://www.grisoft.com/doc/download-free-anti-rootkit/us/crp/0

http://www.sophos.com/products/free-tools/sophos-anti-rootkit.html

 

 

annars kan du gå till nåt hjälp/säkerhetsforum o fråga hjälp, du kör ett progg som heter hijackthis, som tillverkar en log av allt som körs på din dator, du postar loggen på forumet o frågar efter hjälp

tex där http://forums.techguy.org/

 

det är rena gissnings lekar för oss då vi inte har tillräckligt med info...dom på techguy forumet hjälper om du ger info åt dom, eller lämna in den

det står att den heter "AMD sempron 2800+".

 

Okej tack för hjälpen ska gå in o titta på alla sajterna du gav mej o köra lite scanners o sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kliver in i rummet o kollar hur långt min onlinescanning har kommit, 2 timmar har gått, 16 återstår, sega djävla skitdator.

 

Hur formaterar man om skiten?

Jag köpte datorn ny, men vad jag minns fick jag ingen windows CD, eller jag vet iallafall inte var den är... Kan man ta en Windows-skiva som levererades med en annan dator från ett anant märke ? (jag har Cd-keyn fastklistrad under datorn)...

 

äh..glöm föregående om du inte ens vet hur formatera... heh

har du ingen polare som kan hjälpa?

beror på, vissa win cd funkar bara i den dator dom levererades med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh..glöm föregående om du inte ens vet hur formatera... heh

har du ingen polare som kan hjälpa?

beror på, vissa win cd funkar bara i den dator dom levererades med

 

okej..:-P

Jo, kanske får bära med mej skräpdatorn till nån kompis så får dom fixa det. Asså jag hatar datorer varför funkar inte skiten när den bara är 1 år gammal? ska man behöva vara säkerhetsexpert för att kunna få den o köra på i 1 år utan att skiten rasar ihop..argh

 

Nu ska jag leta efter XP-skivan. den måste finnas här nånstans kan inte tänka mig att jag slängde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej..:-P

Jo, kanske får bära med mej skräpdatorn till nån kompis så får dom fixa det. Asså jag hatar datorer varför funkar inte skiten när den bara är 1 år gammal? ska man behöva vara säkerhetsexpert för att kunna få den o köra på i 1 år utan att skiten rasar ihop..argh

 

Nu ska jag leta efter XP-skivan. den måste finnas här nånstans kan inte tänka mig att jag slängde den.

 

Problemet med datorer är:

 

1. All programvara är halvtaskiga när de släpps (därav alla uppdateringar).

 

2. Man installerar och avinstallerar en massa skit som rör till det i systemet.

 

3. Allt skit man får - virus, spyware mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har hitta lilla windowskittet jag fick med datorn. Dock ingen renodlad xpskiva. Ska leta vidare. Kan man formatera med "Microsoft works 8" den följde med i paketet eller "CD&DVD Maker" ? :oops:

 

du ska gå in i bios, se till att datorn bootar från cd skivan, slänga in skivan, o starta datorn,,,, nu ska win xp skivan starta o du kan ta bort alla partitioner, göra en ny partition, formatera den o installera win xp på en helt tom disk. De e de absolut enklaste o bästa sättet om man inte kan något om datorer när det strular

 

e de lika segt då...med ny färsk installation,,, då har nog nån hårdvara pajjat/e på väg att ge upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska gå in i bios, se till att datorn bootar från cd skivan, slänga in skivan, o starta datorn,,,, nu ska win xp skivan starta o du kan ta bort alla partitioner, göra en ny partition, formatera den o installera win xp på en helt tom disk. De e de absolut enklaste o bästa sättet om man inte kan något om datorer när det strular

 

e de lika segt då...med ny färsk installation,,, då har nog nån hårdvara pajjat/e på väg att ge upp.

 

Okej thnx for the help, jag har hittat en xp skiva o håller på o samlar ihop allt jag ska spara. Om datorn inte funkar efter det kastar jag den ut genom fönstret..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken knapp under uppstarten precis i början är det man trycker på för o komma till Bios?

 

-edit- Hittade. Valde att starta CD-rom först sedan HDD sen network. (den ordningen va de redan från början så) satte i cd, sen tröck okej, svart skärm kommer upp där de står "vill du starta från cd tryck valfri tangent" men loggas bara in på vanliga Windows. Försöker även där starta skivan , och en ruta kommer upp där man b.la kan välja "installera Windows". Trycker där, och då står det att det inte går att fortsätta pga jag har en nyare windowsversion än vad som fanns på CD´n. Det är altså INTE en orginal-cd, utan en som var till min halvpappas laptop, det e inga XP-symboler eller något på den utan det står att den är till för HP/Compaq, vilket jag inte har.

 

Vad gör jag nu ? ... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hitta skivan !!! :-D :-D

 

jag har gjort som någon skrev och tog bort allt skit som gick o ta bort o sen installera en ny, som den formaterar nu .. tack för hjälpen hoppas det funkar nu 8-)

 

Ja, du kan vara lugn, den kommer att bli som ny igen.

 

Efter 1år utan underhåll så är troligen disken rejält fragmenterad, dessutom är en laptop hårddisk inte alls av samma kaliber som på en stationär och utan underhåll blir det seegt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu funkar allting jag har kopplat in internet, jag visste inte hur man gjorde med mitt trådlösa inbyggda nätverkskort som jag använde förut, verkar inte finnas i enhetshanteraren typ.

 

de finns verkligen ingenting på datorn..:shock: Hur installerar jag exempelvis så jag kan använda mitt trådlösa nätverk(vi har en sån router eller vad det heter, skönt att slippa sladdar)

 

jag har dock ett par frågor:

När jag försöker ladda ner saker (etc ad-aware) så händer ingenting. Jag väljer där den ska sparas men sen händer inget.

De finns inga drivrutiner till något typ, hur installerar jag de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu funkar allting jag har kopplat in internet, jag visste inte hur man gjorde med mitt trådlösa inbyggda nätverkskort som jag använde förut, verkar inte finnas i enhetshanteraren typ.

 

de finns verkligen ingenting på datorn..:shock: Hur installerar jag exempelvis så jag kan använda mitt trådlösa nätverk(vi har en sån router eller vad det heter, skönt att slippa sladdar)

På kortets/routerns hemsida lär du ha manualer o program hur du installarer trådlöst... (kan det måntro vara orsaken till segheten? att andra var inne på datorn via trådlöst?)

Du bör veta vad du gör när du använder trådlöst.

 

När jag försöker ladda ner saker (etc ad-aware) så händer ingenting. Jag väljer där den ska sparas men sen händer inget.

De finns inga drivrutiner till något typ, hur installerar jag de?

du kan surfa? men inte ladda hem? provat med andra nerladdningar(korrupta nerladdningar är ofta tecken på minnesfel, vilket skulle förklara alla andra problem du haft i tråden.) gå till http://www.memtest.org gör en bootbar cd, starta datan med den i, och låt den testa minnet.

 

Gå till hemsidan för laptoppen, då lär du hitta alla senaste du behöver i drivrutiner o patchar... glöm inte uppdatera win xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. De va min halvpappa som fixa de där trådlösa nätverket, men dom e i turkiet nu. Det var ingen annan inne på trådlösa nätverket medans.

 

Jag kan surfa, men inte ladda ner någonting. När jag scrollar upp och ner på den här hemsidan flyter den inte riktigt, de känns som bilden går i vågor, svårt att förklara eller liksom som att bilden inte uppdaterar så fort som jag scrollar upp och ner, känns som ett grafikkortsbekymmer, typ drivrutiner..min analys iallfall :mrgreen: , kanske bör tilläggas att jag har en tillkopplad plattskärm 19tum som jag använder istället för 15tummaren på laptopen, 15 tummaren är bara svart, antar att de e nån iställning.

 

okej ska hacka mig fram lite på den där hemsidan, tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. De va min halvpappa som fixa de där trådlösa nätverket, men dom e i turkiet nu. Det var ingen annan inne på trådlösa nätverket medans.

 

Jag kan surfa, men inte ladda ner någonting. När jag scrollar upp och ner på den här hemsidan flyter den inte riktigt, de känns som bilden går i vågor, svårt att förklara eller liksom som att bilden inte uppdaterar så fort som jag scrollar upp och ner, känns som ett grafikkortsbekymmer, typ drivrutiner..min analys iallfall :mrgreen: , kanske bör tilläggas att jag har en tillkopplad plattskärm 19tum som jag använder istället för 15tummaren på laptopen, 15 tummaren är bara svart, antar att de e nån iställning.

 

okej ska hacka mig fram lite på den där hemsidan, tack för hjälpen

 

jo, fel drivisar för graffekortet verkar det som, gå till tillverkarens sida o ladda alla nödvändiga drivisar som hör till datorn....(eller är de grafikminnet som är delat med ram minnet?, är ram trasigt så vet man inte hur burken beter sig)

 

men det har inget med att ladda ner saker att göra....du får ju problem om du inte kan ladda ner drivisar??

 

du verkar ha en till dator online iaf? bränn den där bootable minnestesten, starta o testa laptopen med den, om inte annat kan du utesluta minnet. är de minnet så e de onödigt du kämpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ladda ner något från memtest eller? Det går ju inte ladda ner någonting för mig, hittade på siten techguys typ drivrutiner till min dator, men jag kan inte tanka nån av dom, har även testat tanka adaware m.m, utan framgång ..

 

** Memtest86+ V1.70 (01/14/2007) **

Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

gör det från annan dator då, bränn iso:n, boota datorn med brända skivan, testen startar av sig själv, tar ca 25min för 1Gb RAM / varv

 

(annars kanske du har nå "äldre" drivrutiner som följde med datorn på cd skiva?, men hur som helst bör du nog kolla minnet också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Memtest86+ V1.70 (01/14/2007) **

Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

gör det från annan dator då, bränn iso:n, boota datorn med brända skivan, testen startar av sig själv, tar ca 25min för 1Gb RAM / varv

 

(annars kanske du har nå "äldre" drivrutiner som följde med datorn på cd skiva?, men hur som helst bör du nog kolla minnet också)

 

Okej, jag har tankat ISO-filen nu på den datorn som funkar. Hur bränner jag den till en skiva så jag kan mata in den i trasiga datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har tankat ISO-filen nu på den datorn som funkar. Hur bränner jag den till en skiva så jag kan mata in den i trasiga datorn?

 

hmmm arghh

packa upp den så den blir .iso att börja med

vad har du för brännar program?

googla tex efter "how to burn bootable iso"

lägg till ditt brännar program i söksträngen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm arghh

packa upp den så den blir .iso att börja med

vad har du för brännar program?

googla tex efter "how to burn bootable iso"

lägg till ditt brännar program i söksträngen

 

jag jobbar på det nu ;D jag har nero burning cd rom typ

 

fast jag vet inte om jag har nån brännare, lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag jobbar på det nu ;D jag har nero burning cd rom typ

 

fast jag vet inte om jag har nån brännare, lol

*asg*

 

burn image i nero

 

fanns ju andra möjligheter där, om du inte har brännare.

-= Download (Pre-built & ISOs) =-

Here is some pre-compiled distributions of memtest86+. Memtest86+ comes in three different way, first is a pre-build bootable ISO, second is a bootable binary and third an installable package for creating a bootable floppy. Third version are compressed in .zip and .tar.gz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...